|

A Boeing mindent megtesz a C-17-es megmentéséért

A Boeing minden követ megmozgat annak érdekében, hogy megmentse a bezárásra ítélt C-17-es gyártósort. A gyáregység bezárásával Dél-Kalifornia elvesztené az utolsó nagy katonai repülőgép-gyártó üzemét.

A Long Beach-i gyártósor megmentéséért 18 amerikai szenátor is nyílt levelet írt a Kongresszusnak, melyben kiáll a gyártás fenntartása mellett. Azonban a Boeing ennél is továbbment, a helyi újságokban elhelyezett egész oldalas hirdetéssel kívánja jobb belátásra bírni az Egyesült Államok vezetését. A reklámképen 450 szakszervezeti tag kampányol a C-17 Globemaster III gyártósorának bezárása ellen.

C-17 assembly line

Korábban bejött ez a nagy összefogás, akkor a szenátorok nyomására döntöttek 12 újabb gép megvásárlásának finanszírozásáról, 2011 júliusáig kitolva ezzel a bezárás dátumát. A Kongresszus most további 8 gép megvásárlására próbál anyagi forrásokat elkülöníteni.

Továbbá vannak, akik azzal érvelnek, hogy rendben, hogy most nincs szükség a gépekre, de azokat legyártásuk után le lehet konzerválni, majd egy későbbi, szükséges időpontban újra repülőképes állapotba hozni. Ezzel a megoldással csak egy baj van, ugyanúgy szükséges a gépek legyártásához anyagi fedezet, és a csökkentett költségvetés idején nincsenek dollárszázmilliók úton útfélen…

C-17 Production RAAF-3

Elemzők véleménye szerint, ha nem sikerül újabb megrendeléseket begyűjteni a típusra, addig kitolva ezzel a gyártást, amíg a polgári változat testet ölt, akkor a bezárt gyártósort az új verzió számára már nem indítják újra, mivel ez 1 milliárd dollár pluszköltséget jelentene. A végleges bezárás 14000 munkahely megszűnéséhez vezet, amely egyik szenátor népszerűségének sem tenne túl jót, így érthető a politikusok összefogása.

httpv://www.youtube.com/watch?v=8LEih_IUZrA

3 hozzászólás “A Boeing mindent megtesz a C-17-es megmentéséért”

  1. Nos a kérdés valóban fogas. Az első C-17-es gépek már kb. 1993 vagy 1994 óta repülnek és 2003 óta tényleg erősen csúcsra járatva. Meddig tart ki az üzemidejük így a gépeknek? Bezárják a gyártósort azt lehet, hogy 10-12 év múlva már egyes C-17 gépek mehetnek a kukába.

    (Hány órára tervezték őket? Hol tartanak üzemidőben?)

    Nem tudom, hogy költségvetési szempontból milyen lenne plusz gépeket gyáratani és rotálva használni őket, hogy a flotta tovább kitartson. A mai gépfejlesztési sebességet figyelembevéve már most el kellene kezdeni a C-17 utódjának fejlesztését. Vagy 20 év múlva ezt fogják gyártani?

  2. Van abban igazság amit írsz, bár szerintem ez a 15 év még nem sok a C-17-esek esetében. Gondolj bele egyes KC-135-ösök több mint 40 évesek és nem túl gazdaságosan, de még repülnek. A váltótípus meg…

    Annál problémásabb, hogy a C-141-esek kivonásával és a C-5-ösök öregedésével (felújítások ellenére) középtávon egy csökkenő kapacitással kell számolniuk a stratégiai szállítás terén. Ezt pedig polgári gépek bevonásával szerintem körülményes pótolni.

  3. Őszintén szólva azt sem értem, hogy ha a C-5 gépeknek vége akkor azokat mivel pótolják? Mert 2 x 60 tonna az nem egyenlő 120 tonnával szerintem, mert van amit nem lehet szétszedni… Magyarán lehet akármennyi C-17 géped az bizonyos feladatokra alkalmatlan marad minden szépsége ellenére.

    Nem a naptári élettartammal van bajom, a repóra az ami nagyon pörög.