Újabb altípus élete ért véget a Boneyard kapui mögött. Az USAF a mai nappal végleg lezárta az F-15A Eagle típus történelmét, az utolsó példány ugyanis most érkezett meg, hogy lekonzerválva várja sorsa jobbra fordulását.
A hajdanán 384 darabos F-15A-flotta minden példánya még a ’70-es években született, így igencsak kijárt már nekik a nyugdíjazás. A gépeket a ’80-90-es években az F-15C váltotta az első vonalban, mely most is kiemelkedő fontosságú szerepet tölt be az F-22 Raptor szolgálatba állása idején is. Ahogy az lenni szokott, az utóbbi időkben a Légi Nemzeti Gárda repülte a kiöregedett Sasokat, bár az elmúlt években nem sokszor gazdagodott repült órával a repülési napló, ugyanis az A és C altípusokat sújtó repülési tilalom földhöz szögezte a gépeket (Ezekről itt és itt olvashatsz).
Az F-15A, melynek számos példánya 30 évnél is többet repült, sárkányszerkezetét eredetileg 4000 repült órára tervezték, de egyes példányai évente 250-300 órát repülve átlépték a 8000-es határt is, ennek elérését az új anyagok és technológiák megjelenése tette lehetővé, bár ahogy azt a repesemények hosszú sora is mutatja, bizony meglátszódott rajtuk a koruk.
Az A típus kivonásával korántsem tűnik el az Eagle-család a kék égboltról, bár a ‘C’ altípus is lassan nyugdíjba vonul, a Strike Eagle néven elhíresült, „univerzális” F-15E vadászbombázó és továbbfejlesztett változatai továbbra is aktívan tevékenykednek a világ számos pontján, de legfőképpen ott, ahol az USAF békefenntartó missziókat vezet és légitámogatásra van szüksége.
Kár hogy ebből nem ajánlanak fel egy két századot nekünk! :)
Elnézegetném őket a földön, mert reptetni aztán nem volna pénz, meg már nekik sem tenne jót!
De papíron kemény légierőnk lenne! :)
Igaz papíron most sem rossz! :)
14 Gripen
19 Mig-29
8 Albatrosz
5 An-26
3 C-17
(mondom, papíron) :)
Mondom, csak vicc! :)
volt róla annak idején, hogy a lekonzervált F-15-ökből veszünk 1-2 századot. Hát a légvédelem meg lett volna oldva az biztos. Csapásmérőnek meg maradhatott volna a Szu-22.
Persze annak idején a 4 komoly jelölt (F-16, F-18, Mirage 2000, Gripen) mellett volt még egyéb durva ajánlat is ha jól emlékszem: Tornado, Viggen, F-5… hát szerintem ezeket még az ajánlattevők sem gondolhatták komolyan:)
Az F-15 is komolytalan, a magyar pénzügyi viszonyok mellett. A világ egyik legdrágábban üzemeltethető típusa. A többi ajnálatra is amit felsorolátl ez áll. Kifutó típusokat felajánlani elég viccs.
Bár a 3 db C-17 magyar lenne…
Milyen jól felhúzná a repült órák statisztikáját. :-) Papíron több magyar óra lenne mint a balkánnak 2x. :-)
Ha már a „papír”légierőről beszélünk, akkor biza a C-17-es is magyar (magyar bejegyzés, magyar lajstrom…) :)
én is azért írtam oda :)
A 19 Mig-29es-ből mennyi is repül mostanság? 2-3? Nem rossz arány… :)
28-at kaptunk anno nem 19-et.
Azóta már leesett egy pár darab és ki is vontak néhányat. De pontosan én sem tudom mennyi van még az M.H-nak.
19 az utolsó adat, de hogy mennyi bevethető azt nem tom. nincs itt valami illetékes? :)
nem vagyok vmi nagy illetékes a dologban, de régebben 7 (5+2) volt bevethető, ez a szám pedig csak csökkenhetett…
Kemény
:)
biztos fosik mindenki tőlünk a környékben
28-at kaptunk államadósság fejében, ebből 3 megsemmisült, így elvileg most 25 db van kecsón. De ha jól tudom akkor csak 14 db van hadrendben papíron.
Tizenx (?) db esett át az üzemidő hosszabításon. Abból maradt mára olyan 4+1 vagy 5+2. Siralmas.
Szerintem Gripennel is ez fog lenni, ha svédek szeme már nem lesz rajtunk. Szerintetek valamikor fog javulni légierő helyzete, vagy rájönnek hogy ennek így nincs értelme és hagyják az egészet?
Már ez van részben. Mivel nincs elég karbantartó kb. 5-6 üzemképes a 14-ből. Bár legalább nincsenek szétrohadva és hajtóművek leszabályozva.
Az mit jelent hogy leszabályozzák a hajtóműveket? Leveszik max tolóerőt, hogy kevesebb karbantartást igényeljen?
Karbantartókon spórolni? Teljes Gripen programhoz képest ez már filléres költségek. Igazi magyaros mentalitás: :(
Molni, én azt mondom, nincsenek leszabályozva a hajtóművek. Csak meg van mondva a pilcsiknek, hogy nuku forszázs. De mint a Zord blogján linkelt videón Te is láthattad, ma már ez sem igaz, ha korlátozottan is, de használnak forszázst. A leszabályozásról és egyebekről odaát már volt szó, leírták Neked.
Felfgoható egyfajta spórolásnak is. Egyszerűen nem vonzó a pálya. Ez valszega fizetés és megbecsülés hiány miatt van. Kb. 60-70 karbantartó van a szükséges 200 helyett.
Pár korrupt felső vezető végkielégítéséből simán telne rá. Tisztára, mint a vasútbezárás. Ott is ez van. X legnagyobb vezető éves béréből jön ki az, amit be akarnak zárni. Szar ez az ország…
Hát igen, nem teljesen egészséges ez az ország. :(