Ismételten szomorú esethez asszisztáltak a Légi Nemzeti Gárda vadászgépei. Az augusztusi esethez hasonlóan ismételten csak egy kisgépre riasztott a NORAD egy F-16-os géppárt, a vadászpilóták pedig ezúttal is eszméletlennek észlelték a kisgép pilótáját.
A még szeptember 30-án bekövetkezett szerencsétlenségről a NORAD által kiadott nyilatkozatban nem esik szó arról, mikor szakadt meg a földi irányítás összeköttetése a Mooney M20 típusú kisgéppel, csak annyit közöltek, hogy helyi idő (konkrétan Mountain Time Zone szerint, ha esetleg érdekel valakit) szerint 09:30 magasságában riadóztatták az indianai Légi Nemzeti Gárdát, majd a nekiiramodó F-16 géppár az indianai Muncie környékén fogta el a gépet.
A bejelentett repülési útvonaltól történő letérés és/vagy ezzel egy időben a rádió összeköttetés megszakadásakor, majd annak adott időn át sikeretlen helyreállítása után riadóztatják a NORAD-ot, mely gépeket emel a magasba, melyek feladata első körben a nem reagáló pilóta figyelmének felhívása, a kommunikáció megkísérlése.
Az olyan esetekben mint a szóban forgó, mikor is a pilótát eszméletlennek találják sajnos elég szűkös az eszköztáruk. Ilyenkor a gép mellett maradnak és folyamatosan kommunikálják annak repülési adatait, lehetőséget biztosítva a légtérben tartózkodók számára a szituációnak megfelelő lépések meghozatalát.
Az értesülések szerint a michigani Grand Rapids-ból, egy javítás utáni repülésre induló kisgép 10:40-kor csapódott a földbe az indianai Randolph megye északnyugati részén, egy mezőgazdasági jellegű területen. A helyszínre érkező csapatok a gép roncsai között holtan találták a pilótát, akiről később megállapították, hogy egy 43 éves michigani lakos, bizonyos David J. Eyde volt.
Mooney kisgép lezuhanása nagyobb térképen való megjelenítése
És mivan akkor ha a gép egy város felé közeledik? A vadászok lelőhetik a gépet?
2001 után a légierő tábornoka (vagy kettő egyetértésével?) + talán az elnök beleegyezésével igen. Ilyen időérzékeny helyzetben fogalmam sincs.
Ha a pilóta halott, akkor cska nagy sebességű elhúzás a gép mellett elég lehet, hogy letérítse a pályáról, vagy csak szimplán a hajtómű gázsugara.
Ez egy jó kérdés. Gyorsan rákerestem, de nem igazán találni semmi infót arról, hogy mi is a pontos amcsi álláspont az ilyen kisgépek esetében. 9/11 után elvileg a tiltott légterekbe berepülő gépek éppenséggel lemeszelhetőek (a korábbi repülési engedély bevonás, vagy pénzbírsággal szemben). Illetve lelőhetőek akkor is, ha amerikai életek vagy terület van biztosra vehetően veszélyben („a gép orra már lefelé mutat” szitu kb.). De alapvetően a legutolsó utáni lehetőségként fenntartva. Én egy 2001 szeptemberi CNN hírt találtam ezzel kapcsolatban, ott azt írják, hogy a légierőn belül 3 fejes adhatja ki a tűzparancsot. (Ez gondolom persze alapvetően utasszállítókra vonatkozik, bár vélhetően kisgépre nincs külön követendő irányelv.)
http://edition.cnn.com/2001/US/09/27/ret.airliner.rules/index.html
Szóval érdekes kérdés. Mondjuk egy nagyváros esetén lehet leszednék. De nemtom, passzolom alapvetően a kérdést.
Az infó lehet titkos is, mert tippeket adhat a várható reakcióidőre…
Igen, igazad lehet. Végül is csak ködösítés van a neten erről, az is 2001-es évjáratú. Mindössze annyit említettek anno, ahogy olvasgattam most, hogy az elnökön és a védelmi miniszteren felül a légierő felhatalmazott tábornokai közül legalább egy mindössze pár percen belül védett vonalon telóvégre kapható.
A gep szarny megbillentes itt nem mukodik, mint anno a V1-eseknel?
De, feltételezem működhetne akár, csak kizárt, hogy példul egy F-16 esetében engedélyeznék az esetleges sérülés miatt. Ott a gépágyú ha kell.
Szerintem sem koccolgatnák egymásta gépek, már azért szerintem kibírná az F-16. A hajótmű gázsugara sokkal nyerőbb. Egy kisgép 1-2 tonna nem? Ennyit 40 méterről úgy elfúj a hajtómű, hogy ehaj…