|

Villám összegzés

Az elmúlt napokban számos olyan esemény történt az F-35-össel kapcsolatban, melyre joggal lehetnek büszkék a gépet alkotó Lockheed Martin alkalmazottai.

Elsőként egy sikeres tesztre had emlékezzünk, április utolsó hetében minden gond nélkül hajtották végre az első F-35B-vel az emelőhajtómű próbáját. Az eseményhez a gépet egy fémszerkezethez rögzítették, hogy ne tudjon elemelkedni a földről, hiszen a Villám szíve a jelenleg legizmosabb sugárhajtómű címet viseli. Ezzel a sikeres teszttel minden akadály elhárult a gép való lebegési képességeinek levegőben való kipróbálása elől. Az F-35B már túl van amúgy az első repülésén, a gép Graham Tomlinson irányításával emelkedett a levegőbe júniusban, azóta a szükséges berepülést hajtották végre.

Az FB-1 jelzésű példány tesztelése

Az FB-1 jelzésű példány tesztelése ,

A Northrop Grumman időközben leszállította az AF-6 jelzésű példány törzsközép-részét is, így megkezdődhetett a gép összeszerelése.

Ausztráliában, mint más helyeken is nagy vihart kavart a Lightning II rendszeresítése, a földrésznyi ország az F-22-est favorizálta inkább, és mivel az Egyesült Államok egyik legközelebbi szövetségeséről van szó, volt némi esély, hogy megkaphatja. De mivel az Obama-kormány leállíttatja többek között Raptor gyártósorát is, így Ausztráliának más alternatíva után kell néznie. A típus ellenzői ellenére úgy tűnik mégis csak az F-35-ös tűnik befutónak, az ausztrál parlament 100 darab Villám megvételét tűzte ki az elkövetkezendő 20 évre.
Az elhúzódó döntés miatt már rendeltek 24 darab Super Hornetet, melyeket a típus elektronikai zavaró EA-18G változatává is át lehet majd alakíttatni, mivel speciális kábelezéssel készülnek.

Hajón érkezett az AG-1 Angliába

Hajón érkezett az AG-1 Angliába ,

Továbbá Angliába érkezett a típus első, angol tesztelésre szánt példánya. Az AG-1 jelzésű madárkát a szigetoszág mérnökei a fölön fogják sanyargatni, a szükséges „állatkínzás” megalapozott, hiszen Nagy Britannia is rendszeresíti a típust, így saját maguk akarnak meggyőződni a sárkányszerkezet szilárdságáról. A gép hajón érkezett a BAe Systems tesztközpontjába.

A Lockheed Martin egy 19 gépes „tesztcsapattot” képzelt el (és valószínűleg épít is meg), melyek rendszerfejlesztési és demonstrációs célokat szolgálnak. Az első sárkány, melyen súlycsökkentési megoldásokat alkalmaztak pont a most tesztelt BF-1 jelzésű gép volt. A változtatások az összes ezután elkészülő gép esetében alkalmazásra kerülnek majd.

A több nemzet által fejlesztett F-35 Lightning II – leánykori nevén Joint Strike Fighter (JSF) – összesen 3 változattal rendelkezik:

* F-35A: hagyományos fel- és leszállási képességű változat a légierő számára. 2006 decemberi első repülése óta 43 tesztrepülést tudhat maga mögött.
* F-35B: STOVL változat, azaz kis nekifutású felszállás és helyben történő leszállás képességével bír.
* F-35C: Képes hajófedélzeti üzemre.

Az F-35B első repülése és egy korábbi hajtóműpróba:

httpv://www.youtube.com/watch?v=tMRKHcYZuxw

httpv://www.youtube.com/watch?v=EgT_POKZylE