itt olvasható] A legjobban szereplő csapatok között volt a Carnegie Mellon egyetem, melynek 2 átalakított Humveeje a 2. és 3. helyen futott be ősszel.

Az egyetemnek más projectje is van, ami a Darpahoz kapcsolódik. A hétvégén került bemutatásra legújabb robotjárművük a Crusher. Az egyetem 26 éve foglalkozik robotikával, a Crusher ennek a jelenlegi kicsúcsosodása. Afféle technikai demonstrátor, melynek keretein belül kifejlesztett megoldások 6-10 év múlva köszönhetnek vissza a mindennapos gyakorlatban a fejlesztők szerint. Az ehhez hasonló projectekkel a Darpa célja minél inkább autonóm robotok kifejlesztése. A Crusher fejlesztésére a mai napig 35 millió Dollár támogatást biztosított a Pentagon.


Változatos felépítménnyel szerelhető a Crusher



A Crushert mostoha terepviszonyok leküzdésére tervezték, melyre elég meggyőző teljesítménnyel képes. [Érdemes megnézni a mellékelt videókat!]

A Grand Challange-en résztvevő járművekkel szemben, ahol azok közel [~100m] elhelyezett navigációs pontok által jól meghatározott útvonalan haladtak végig relatíve nagy sebességgel, addig a Crusher esetében A és B pont között akár 1 km is lehet a távolság. A köztük lévő útvonalat az érzékelőkből befutó jelek alapján alakítja ki. A 6,5 tonnás alumínium-titánium-acél szerkezetű gépszörnynek nem kell visszariadnia a komplex tereptől sem: ellenálló szerkezete a kisebb, fákkal történő ütközéseket fel sem veszi, de a komolyabb ütközéseket is képes elviseli. Közel 80 cm-es úttal rendelkező felfüggesztése segíti az akár 1,2 méteres szintkülönbség leküzdésében.


Az 5,5 méter magas teleszkópos antenna segíti az észrevétlenül maradást
Kattints a képre a nagyításához



Mivel elsősorban felderítő szerepkörre lett kialakítva, nem elhanyagolandó az erőforrás keltette zaj sem. A Crusher ebben is jól szerepel, hiszen hibrid diesel-elektromos meghajtása lehetőséget biztosít a célpont csendben történő megközelítésére (vagy az onnét történő ellopakodásra). Maximálisan 3,6 tonnás felszerelését elektromos üzemmódban 3,2-16 kilométer távolságba tudja elvinni. A 60kW-os turbodiesel motor (ami ha minden igaz egy VW Jetta adománya) és az elektromos meghajtás intelligensen együttműködve biztosítja a kerekek meghajtását.


A komolyabb szintkülönbség sem akadály
Kattints a képre a nagyításához



Érdemes még megszemlélni a bő 10 percnyi videóanyagot is. Elég meggyőzőek. Sajnos flash formátumban vannak, de azért a lényeg látszik. Crusher videók">
|

Crusher