|

USAF tanulmány készül az A-10 utódjáról

Olvasóink egy részének biztosan nem kell részletekbe menően ecsetelnünk a hidegháborús csatarepülőgép, a szovjet harckocsik annihilálására tervezett A-10 Thunderbolt II, avagy a Varacskosdisznó „kilövése” körüli, immáron évek óta tartó kínlódást. Az aktuális álláspont szerint az USAF korábbi terveivel ellentétben pár évvel ki lett tolva a típus nyugdíjazása.

U.S. Department of Defense photo by Senior Airman Sierra Dopfel

U.S. Department of Defense photo by Senior Airman Sierra Dopfel ,

Aktuális fejlemény, hogy tanulmány készül arról, hogy milyen típus lenne ideális a közvetlen légi támogatás (CAS – Close Air Support) feladatkörnek az A-10 csatarepülőgéptől való átvételére. Igen, úgy volt, hogy erre is az F-35-öst vetné be a Légierő, ugyanakkor azt az USAF illetékesei is elismerik, hogy míg az F-35 tökéletes egy, az USA-val egy súlycsoportban lévő, de legalábbis szervezett, reguláris haderővel – és így légvédelemmel – rendelkező ellenféllel szemben, addig az utóbbi másfél évtizedben a realitást az aszimmetrikus háborúk jelentették, ahova az F-35 egyszerűen túl drága.

Az első harci F-35A | Fotó: U.S. Air Force/ R. Nial Bradshaw

Az első harci F-35A | Fotó: U.S. Air Force/ R. Nial Bradshaw ,

Ebben persze senki számára nincs újdonság, éppen ezért dönteni kell egy alacsony intenzitású konfliktusokban támogató szerepkörben jól és költséghatékonyan alkalmazható típusról. A dolgot 1 évvel ezelőtt vetette fel az USAF, a most felvetett tanulmány pedig egy ilyen témájú, de csak később meghozandó döntésnek ágyazna meg.

James Holmes altábornagy, az USAF stratégiai tervezésért felelős vezetőinek egyikeként arról beszélt a Szenátusnak a fegyveres erőket ellenőrző albizottsága előtt, hogy ugyan az F-35 ideális egy szimmetrikus háborúban addig, míg semlegesítik a légvédelmet, de utána már nem a legjobb megoldás közeli támogató feladatokra és bíznak abban, hogy nem kényszerülnek majd arra, hogy minden CAS feladatra csak ez a típus álljon rendelkezésre.

Holmes elmondása szerint az esetleges új utódtípus kapcsán az eldöntendő feladat, hogy egy már meglévő típusra essen a választás, vagy egy komolyabb képességekkel bíró teljesen / nagyobbrészt új tervezésű gép lenne optimális. Előbbi esetben széles a választék. Az altábornagy által mondottak alapján szóba jöhet a brazil COIN király, az immáron az USA-ban is gyártott Embraer Super Tucano, az amerikai rivális Beechcraft AT-6 Wolverine és a szintén amerikai Textron AirLand Scorpion is. A nem kulcsrakész változatnál kiindulási alap lehet a T-X program keretében szolgálatba állítandó új generációs kiképzőgépből kifejlesztett típus.

Brazil Super Tucano géppár valahol az Amazonas felett. | Fotó: brazil védelmi minisztérium

Brazil Super Tucano géppár valahol az Amazonas felett | Fotó: brazil védelmi minisztérium ,

Forrás: Textron AirLand

Forrás: Textron AirLand ,