A szerkesztőkollégák a napokban eléggé repülősre vették a figurát, így úgy éreztem időszerű lenne összebogarászni a közelmúlt egyéb hírszösszeneteiből is – ezúttal immáron sokadik alkalmas tengeralattjárós vegyesfelvágottunk következik, melyben ezúttal amerikai, német, illetve orosz acélcápák kerülnek terítékre.
A Virginia-osztályú SSN-ek számának gyarapodásával egyre csak rekorddöntögető idők alatt készülnek el az amerikai tengeralattjárós fegyvernem aktuális büszkeségei – a közzétett adatok alapján a jelenlegi rekordot a napokban átadott, hadrendbe állítása és ezzel párhuzamosan a USS megjelölés felvétele előtt álló Mississippi (SSN 782) kapcsán érték el a General Dynamics Electric Boat munkásai. A cég részéről bő 1 évvel ezelőtt már jelezték, hogy a korábbi Virginia rekordhoz képest egyrészt 3 héttel rövidebb idő alatt készült el az atom-tengeralattjáró nyomásálló törzse, másrészt összességében is a menetrend előtt tartanak. Ennek tudatában a hajógyári munkások persze nem kezdtek lazsálásba, aminek az lett a vége, hogy a költségkeretnél olcsóbban és a szerződében foglalt 2013. április 30-i határidő helyett 2012. május 2-án adhatták át a Block II-es Virginia-k 5. tagját. A hajógyár által az átadás előtt elvégezendő teszteken átesett SSN ünnepélyes hadrendbe állítására június 2-án kerül majd sor a Mississippi államban található – és haditengerészeti támaszponttal már bő fél évtizede nem rendelkező – Pascagoula kikötőjében.

A mississippi aligátor adta magát, na… ,

Bő 1 évvel ezelőtti állapotában ,
A hagyományos meghajtású tengeralattjárók között a jelenlegi királykategóriát jelentő német/olasz Type 212 tengeralattjárókhoz hasonló képességűnek tekintett, német építésű izraeli Dolphin-osztályú tengeralattjárók oldalunk hírei között nagyobbrészt az utolsó, a 6. egység körül kibontakozott szélesebb sajtóviszhang kapcsán szerepeltek. Az érdeklődés középpontjában az állt, hogy vajon milyen ára lesz a tengeralattjárónak, hiszen Berlin és Tel Aviv gyökeresen eltérő állásponton volt az árcédula kapcsán – a németek végül ezt az egységet is jelentősen nyomott áron adták.
Most azonban nem a 6., hanem a USS Mississippi-hez hasonlóan a napokban átadott 4. egység, az INS Tannin (Krokodil) adja az apropót. A Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) ugyanis május 3-án Kielben átadta a tengeri tesztjeit sikeresen befejezett tengeralattjárót tulajdonosának. Az Izraeli Haditengerészet legújabb szerzeménye további tesztek után várhatóan 2013-ban áll majd hadrendbe. Testvére, az 5. Delfin, a leendő INS Rahav 2014-ben csatlakozik majd hozzá a tervek szerint.

A hajóosztály névadója, 2010 áprilisában lencsevégre kapva shlomiliss,
Kapcsolódóan – ha már egyes külföldi oldalakon annyira erőltették már a címben is – esetleg érdemes lehet ismét megjegyezni, hogy ezen tengeralattjárók igencsak valószínűleg vízfelszín alóli nukleáris csapásmérő képességet biztosítanak a zsidó államnak. No persze Izraelnek hivatalosan nincsenek nukleáris fegyverei, így a Delfinek 650 mm-es torpedóvetőcsöveiből elvileg indítható Popeye Turbo robotrepülőgép sem reppenhet el nukleáris töltettel, ahogy nem teheti ezt az 533-as csövekből indítható Harpoon sem. A gyakorlatban azonban vélhetően a Popeye Turbo segítségével egy 1 500 kilométeres kört tudnak lefedni ezen egységek.

A Popeye Turbo makettje 1995-ből ,
Lesz még itt gombás tengó, de az orosz vonalat kezdjük tán az izraelihez hasonlóan hagyományos meghajtású Kilo-osztállyal. Ott is az eredeti, Project 877 megnevezésű változat egyik tagjával, a B-800 Kaluga-val. A pályafutását a Fekete-tengeri Flottánál még a szovjet éra utolsó éveiben megkezdő, majd rövid időn belül az Északi Flottához került és 2003 óta Kaluga név alatt futó B-800 jelenleg a Zvezdocska hajógyár munkásinak kezelését élvezi. Akik a friss hírek szerint május végén a szerelőcsarnokból kiviszik a a szabad levegőre, a munkálatok befejezése már ott zajlik majd.
A Kalugán egyébként 2010 óta zajlanak modernizálási és felújítási munkálatok – azt azonban célszerű lehet megemlíteni, hogy a szóban forgó tengeralattjáró 2000-ben érkezett a Zvezdocskához, azonban a múlt évtizedben nem volt pénz a munkálatok finanszírozásához.
Az elérhető információk szerint a kikötői tesztek az idei év júniusában kezdődnek majd meg, amiket követően a Kaluga az ősszel kezdheti meg a munkálatok eredményességét ellenőrző teszteket. A tervek szerint még az idei év vége előtt visszakerül az Északi Flottához, ahol még egy évtizedig számolnak az 1989 őszén hadrendbe állított tengeralattjáróval.

A B-800 Kaluga – a fotó készítésének dátuma számomra ismeretlen, azonban annyi bizonyos, hogy egy, a média képviselőinek tartott esemény kapcsán készült és 2012. februárjában lett publikálva ,
Szeverodvinszk városában maradva, de a Zvezdocskától a Szevmashoz átnézve a Borej-osztályú SSBN-ek építéséért felelős hajógyár sajtóosztályának köszönhetően arról számolhatunk be, hogy kijavították a 2. Borej, az Alekszandr Nyevszkij azon hibáit, amit még a 2011 őszén megkezdett tengeri tesztek alatt buktak ki.
A K-550 Alekszandr Nyevszkij tengeri tesztjei a nyár folyamán folytatódhatnak, amire szükség is lesz, lévén a szóban forgó boomernek az idei év októberében/novemberében 2 Bulavát is meg kell majd reptetnie annak érdekében, hogy az aktuális terveknek megfelelően az idei év végén hadrendbe állhasson. (Meg persze, hogy az oroszok biztosabbak legyenek a korábban már zöld lámpát kapott Bulavában.)