|

Fejlemények a japán F-35 beszerzés kapcsán

Mint ismert a várakozásoknak megfelelően az erős európai lobbi és a komoly mézesmadzag húzogatás ellenére a japán vezetés tavaly decemberben a Lockheed Martin F-35A 5. generációs típusa mellett tette le voksát. A Japánban a már határozottan korosodó F-4 Phantom II gépek leváltását hívató típussal kapcsolatban aztán idén márciusban már arról szóltak a hírek, hogy Tokió nem ragaszkodik minden áron a a típus beszerzéséhez: ha további jelentős, irreális áremelkedés következik be, akkor az F-35 hosszas árnövekedése miatt prüszkölők népes táborában ők bizony meglépik a legradikálisabb lépést: elállnak a beszerzéstől.

Öreg repülő nem vén repülő, de az F-4EJ-k sem repülhetnek örökké | Forrás: defensemedianetwork ,

A japán F-35 program egyelőre azonban sínen van – olyannyira, hogy az amerikai Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA – Defense Security Cooperation Agency) formálisan április 30-án jelezte a Kongresszusnak a Japán szándékot a típus beszerzésére.

A DSCA tájékoztatásában a korábbról már ismert felállás szerepel: 4 db F-35A beszerzése 38 gépes opcióval, gazdagon fűszerezett szolgáltatáscsomaggal, melyben a szokásos logisztikai, képzési, támogatási, dokumentációs és tartalék alkatrészes vonal mellett szerepelnek szoftverfejlesztés és integrációs elemek is. A beszerzésnek a DSCA által megjelölt becsült értéke 10 milliárd dollár.

Fotó: Lockheed Martin ,

Szintén korábbról ismert, miszerint mind az izraeli, mint a japán megrendelés első gépei a LRIP (Low Rate Initial Production ~ alacsony ütemű gyártási sorozat) 8-as szériából kerülnek majd ki és Block 3-as szoftvercsomaggal rendelkeznek majd.

30 hozzászólás “Fejlemények a japán F-35 beszerzés kapcsán”

  1. Bölcs döntés !

    Ennyi már elég lesz a hatalmas Észak-Koreai fejlesztések ellensúlyozására ! D D

    A vásárolni tervezett mennyiség nem kevés, de nem is sok.
    Arra elegendő,hogy fenntartsa a jó viszonyt a Nagy Testvérrel és arra is elég,hogy kiváló alapot adjon a saját lopakodó tervezéséhez !

  2. Kevesebb, mint 100 gépért kifejleszteni egy stealth vadászt? Pénzügyi öngyilkosság. Egyébknét soha nem értettem ezt a részt. Japán nem fejlesztett ki önerőből egyetlenen jetvadászt sem. Az erőforrás technolológiája mindig vagy licenszelve volt vagy 1:1-ben vették az erőforrást. Erőforrás nélkül meg nincs repcsi sem…

    Az F-2-nél is segítettek a jenkik, nem csak erőforrásban…

  3. Hornet102!
    A nagy földrengés 235 milliárd dollár kárt okozott. Nem okozott olyan nehézséget a lakosságnak , mint hazánkban pár adóemelés !
    Ha 100 milliárd dollárért megakadályozhatták volna katasztrófát minden bizonnyal megteszik !
    Miért lenne gond nekik 20-30-50 milliárd dollár egy gép kifejlesztésére ? Mindig kiszolgáltatottak akarnak maradni ? Ez lenne jellemző a japán népre ?

  4. omega!
    Előtte is volt gond. Őket is érintette a gazdasági válság. A földrengés ennyi kárt okozott amit említettél, de ki tudja mennyire jön majd ki a végösszeg, mire mindenre azt mondják, hogy kész, vége, megcsináltuk és rendbe hoztuk?
    Annyi szerencséjük van, hogy mindenből igyekeznek környezetkímélő és energiatakarékos és a legújabb technikai beépíteni és felhasználni, de ezek is pénzbe kerülnek.
    molni szerintem fillérre megmondaná, hogy mennyi volt a Raptor fejlesztése gyártása stb. S ez még régi dollár árfolyamon…nagyjából. A mostani fejlesztések pedig látjuk, hogy csiga tempóban haladnak…
    Szurkolók nekik, de a helyükben nem tenném. Azért meg egy sárkányt kifejleszteni, hogy belepakoljanak egy-két hazai rendszert míg a többit licencbe gyártják, finoman szólva is anyagilag rizikós lépés. Most vesznek négy – bár ekkor mennyiségnél kicsit kínai másolás íze van a dologban de nem lépnék meg szerintem – gépet, ami ha beválik kövit még 38+n mennyiségű gép. Szerintem ez lesz. A Phantomokat pótolják a F-35-ök. Esetleg ha javul a gazdaság és megint fellendül olyan mértékben, mint amennyire szeretnék, akkor talán az F-15-ök helyet lehet saját 5.g gépük, de túl sok a ha…
    Meglátjuk mi lesz.

  5. Hornet102 ! Remélem tényleg meglátjuk ! D

    Én úgy vélem a száraz gazdasági-pénzügyi tények mellett az sem elhanyagolható,hogy Kína önálló – két hajtóműves – 5. gen-s gépet fejleszt, gyárt, akkor a szamuráj szellem maradéka ezt el tudja-e viselni !
    Főleg,hogy évszázadokon keresztül lenézték a kínaiakat.
    Sőt, az ugyancsak lenézett Korea is saját 5. genis gépet tervez gyártani ! Én eltudom képzelni, hogy a nemzeti öntudat – meg egyéb előnyök – miatt úgy döntenek, megéri a saját gép fejlesztése akkor is, ha másnak kidobott pénznek tűnik a ráfordítás !

  6. @omega

    Az, hogy a gép kifejlesztése egyáltalán nem biztos, hogy lehetséges technikailag értelmes időkereten belül. Lehet, hogy JASDF átvetné az első gépet 2030 után, csak addigra késő lenne.

    Az új vadász, mint ötlet, ATF program = 1985 legeleje.
    YF-22 = 1991 vége
    F-22 ICO = 2005 dec.

    Mindez attól az ipartól, ami a világ csúcsvadászait gyártja 1943 óta. Japán a II. Vh óta nem fejlesztett ki önállóan csúcskategóriás vadászgépet.

    A program könnyűítése úgy menne, ha a meglevő új jenki erőforrásokat tennék bele, ha eladják őket, amit kétlek. Ez esetben a gép alavető korlátja az lenne, hogy a mezei vadászok hajtóművével kellene repülnie. Figyelembevéve azt, hogy F-35-nél nem sokkal lehetne kisebb a vadász vagy F-15 méret tájáról beszélnök, a gép alapvető repteljesítménye nem térne el az F-2/F-15 párostól, vagy el sem érné. Ez nem nagy baj, de mikor volt japán aerodinamikai tervezés? Mert a licenszgyártás során megvettek mindent és megtanulták. Ellenben gyak. 0 órás szélcsatorna tervezési tapasztalatuk van szuperszonikus vadászgépek terén a szükséges mennyiséghez mérten.

    Az F-1 aerodinamikáját talá ők csinálták, de az +30 éve volt. Aki részt vett benne minium nyudíjkorhatár szélén van és akkor legfeljebb kezdő mérnök volt. A nagy fejesek talán már nem is élnek…

    A gép meg amúgy nem tűnik egy nagy durranásnak. Egy F-5/Jagár keverék, innen onnan összelegózva. Sejthető, hogy miért csak ~70 db épült belőle.

  7. molni szerintem fillérre megmondaná, hogy mennyi volt a Raptor fejlesztése gyártása stb. S ez még régi dollár árfolyamon…nagyjából. A mostani fejlesztések pedig látjuk, hogy csiga tempóban haladnak…

    Hát fillére nem, de a végösszegnek 2010 körüli árfolyamon 67 millárd dollár körüli értéket szoktak megadni. Ebből a fejlesztés volt olyan 42-44 milliárd.

  8. ” Az, hogy a gép kifejlesztése egyáltalán nem biztos, hogy lehetséges technikailag értelmes időkereten belül. Lehet, hogy JASDF átvetné az első gépet 2030 után, csak addigra késő lenne. ”

    Lehetséges,hogy igazad van.
    Viszont Dél-Korea is fejleszt ! Akkor nekik megéri vagy ők sem tudják mire vállalkoztak ?

  9. Az fejlesztés még a japán blöffnél is nagyobb. A T-50 Golden Eagle egyes rendszerei gyak. F-16-ból lettek átemelve. A LM asszem beleszólással bír abba emiatt, hogy ki kaphatja meg, mert annyira az ő gyermeke is. Korea egy szuperszonikus iskolagépet sem tudott egyedül összerakni. A helyzet meg a szokásos, az erőforrása szintént jenki.

    Ma a világon talán nagy jóindulattal négy-öt olyan nemzet van, aki képes teljesen a saját iparára kereskedelmi vagy vadászgép számára csúcskategóriás, nagyteljesítményű GT legyártására és talán kifejlesztésére is.

    – USA
    – Oroszország
    – Franciaország
    – És talán NBR + Németország., de egydül talán már nekik sem megy. A RR kereskedelmi utasszállítokhoz fejleszt és gyárt is hajtóművet, de a EF hajtóműve bizony nem önálló termék…

    Tehát szigorúan véve három. Kína semmiféle önálló csúcskategóriás hajtóművet nem fejlesztett ki, ahogy Japán sem. A T-50 egy cirka 30 évesalapokon nyugvó F404 hajtóművet kapott meg. A japán F-2 a F110 hajtóműve a B-1 F101 modjuk, hogy közeli leszármazottja, ennek újabb inkarnációját kapta meg.

    Az USA kivételével senki nem gyárott olyan hajtóművet, ami karolgatná az F135 vagy az F119 teljesítmény és élettartam paramétereit. A Rafale legújabb hajtóműve van olyan erős és kompakt, mint a csúcs jeki erőforrások. A dolog szépséghibája, hogy oroszos üzemidővel…
    (Persze ez sem terjedt még el.) A jelen állás szerint és a leghalványabb jelét sem látom annak, hogy eladnák bárkinek a F135 és F-119-et, de még a mezei hajtóművek gyártását sem igen engedik ki a kezükből, legfeljebb az összeszerelését.

    Ezek után el lehet töprengeni azon, hogy ki és milyen vadászgépet tudna ma gyártani a vilgon és mennyiből. Igen, emléletileg lehetséges elnérni legalább a „mezei” P&W / GE hajtómávek szintjét. Mi kell hozzá? Idő és pénz. Sok, nagyon sok. Na ez az, amiből mostanában annyi sincs, hogy ne építsék le egyes országok a légierejük harmadát nemhogy fejleszennek és behozzanak 30 éves lemaradást hajtóműfejlesztés terén.

  10. Igazából Japán már ~2 évtizede stagnál. Ebben a két évtizedben adóságuk az éves GDP több mint !!200%!!a lett. ÁHT hiányuk folyamatos. Csak a lakosság „sporolása” miatt nem omlott még össze (jelentett államcsődöt) a Japán állam, de ott is gondok vannak a Japán korfa nem épp „szép”. Mint Kína 30év múlva.

    Eközben az F2 flyaway!!! costja 120m$ körül jár. Fejlesztéssel nem tudom de tippeljek lefele legyen 160m$. Ehez képest a rafi/ef bombaolcsó És mindez komoly US segédlettel.

    De tegyük fel k* ügyesek és fele annyiból kifejlesztenek egy F35öt mint amik. Kvázi képtelenség de tegyük fel. Akkor tegyük fel, hogy legyártanak belölle 150dbot annyiért amennyi az F2 flyaway costja (120m$). Tegyünk fel egy 150dbos rendelést, ez a max. Kijön egy szép 480m$/darabár. Na ez az ami irtózatos.

  11. Tegyük hozzá Japán gazdaság akkor kezdet el stagnálni mikor USA határozott kérésére fel értékelték a jent.

    USA most hasonlót szeretne a juannal is.
    Valamint Japánt egy hatalmas demográfia krízis is sunytja. Mégpedig a közép osztály fiatalja még akár 34-35 évesen is a szüleik nyakán élnek. Önálló munkájuk van de családjuk nincs. Valamint ezen réteg amerikanizálódott, sajátította el a alapvető japán értékrendet.

    Kínába a felső és felső-közép osztályba hasonló baj támad. Az arany ifijak semmit nem becsülnek. Éve 20-30db Ferrarit törnek össze :)
    Ami nagy szó az olaszok egyik szeme sír a másik meg örül ennek.
    Nyugaton a Ferrarihoz hasonló luxus cikket azért a legtehetősebbek is megbecsülik.

  12. A japán adósságról.

    Első ránézésre tényleg óriásinak tűnik, és mindjárt csődbe mennek. De, egy jó ideje megvannak így, és nincs különösebb gondjuk. Miért is történhet ez meg?

    1. Ha a teljes adósságot nézzük, akkor valóban egészen elrémítő, majdnem 230%-a a GDP-nek, viszont ha a külső adósságot (azok az államkötvények, amik nem hazai kézben vannak), akkor csak 45%, ennél pl. nekünk is nagyobb!

    2. Japán rendelkezik a világon a második legnagyobb devizatartalékkal Kína után. 1288 milliárd dollárjuk a kínai mennyiség kb. 40%-a, ez a külső adósság fele. Tehát elég biztonságos a helyzetük, lévén bármikor kapásból vissza tudnák fizetni a külső adósságukat, a belsőt meg lenyelik valahogy. Ez a furcsa szituáció azért állhat fent, mert a gombaszerű növekedés után összeomlott a hitelpiac még a 80-as években, és gyakorlatilag zombi bankrendszerük van. A 200%-hoz hozzá kell tenni azt is, hogy nevetségesen alacsonyak a kamatai, még az USA-hoz képest is. Konkrétan két évre is 0,11%-on kelnek el az államkötvények. Ez kevesebb, mint amennyit a folyószámládra kapsz évente!

  13. Moli ez bonyolult.

    A lakossági meg takarítás meg a nemzeti banki alap kamat két külön műfaj.

    Drábik féle nemzeti közgazdászok azért is háborog.
    Tömören öt mondatba elmondom.
    Lények bár nincs euronok európai pénzügyi rendszernek tagjai lettünk. Aminek a feje a EU- központi Bank. Annak van egy olyan kitétele hogy az európai nemzeti bankok nem tarthatják a maguknál a tartalék devizájukat.
    Itt jön a lényeg Német nemzeti bank a tartalék devizáját berakja MNB-hez kap érte 6-7% kamatot. MNB meg bekel rakni Németet nemzeti bankba ő ad rá max 2% kamatot. Differencia a 4-5 százalék évi plusz adósság szolgáltatási teher a magyar költségvetésnek.
    Ez itt a lények.
    Az állam kötvények értéke meg nem devizához kötött így nem is vesztenek értékükből. Ezért lehet ilyen alacsony a japán kötvény hozam.

  14. Én nem értek a pénzügyhöz, de a lekötetlen pénzemre a folyószámlámon 6% feletti kamatot kapok

    aha, meg örökéletet és ingyen sört…

    Megtakarítási számládra kapsz ennyit max, vagy ha valami extra csomagot kértél hozzá, esetleg ha private bankinges vagy, vagy dolgozói csomagod van. A normál folyószámlakamatok 0,1 és 0,5% éves kamat között szoktak lenni, de még a lekötött betétek is gyakran 6% alatt hoznak.

    De ez már nagyon off volt, bocsi.

  15. OFF

    Sima folyószámla, amin 500k feletti összeg van. Ennyit ad rá az AXA.

    Az, hogy a többi fostalicska szolgálató mit ad, leszarom. És ez nem akció. Évek óta ennyi. A kamatadó és a banki kamatok basztatása előtt 700k-s összegnél volt a havi kamat 8 ezer táján 2008-ban.

    Szóval, ha nem tudod, hogy mim és hol van, akkor inkább halgass és ne találgass…

    ON

  16. @monyok:
    „Itt jön a lényeg Német nemzeti bank a tartalék devizáját berakja MNB-hez kap érte 6-7% kamatot. MNB meg bekel rakni Németet nemzeti bankba ő ad rá max 2% kamatot. Differencia a 4-5 százalék évi plusz adósság szolgáltatási teher a magyar költségvetésnek.”

    Ha tényleg van ilyen szabály, amit említesz (nem jártam most utána), akkor az MNB máshova is teheti a tartalékot, mint a német jegybankhoz: országtól függően akár nyereséges is lehet a dolog (). Görögország vezet 22%-al, de a 6,48%-os román kamat már nem is veszettül kockázatos, és csak 2%-al rosszabb mint a miénk.

    Bocs az offért, de erre válaszolnom kellett.

  17. Akit érdekel Japán pénzügyi helyzete: http://www.mfor.hu/cikkek/Japan__ha_tovabbmennek_leesnek__ha_visszafordulnak_leesnek.html Annyival kiegészítve, hogy én már olvastam olyan elemzést is, ahol a GDP 220%-ában adták meg az aktuális adósságállományt azzal, hogy a közkiadások 40-45%-ra nyújtanak fedezetet az állami bevételek, értelemszerűen a többi újabb adósság. Öngyilkos gazdaságpolitikát folytatnak. Viszont akinek jenhitele van elképzelhető, hogy pár év múlva nagyon happy lesz vele, ha megindul a jen gyengülése.

  18. Nyilvan ez is OFF, de azert en nem orulnek nagyon annak a 6%-os betetszamlakamatnak. (Tudom, hogy mashol sem tobb, nem azert mondom.)

    Az evi 6% kamat minusz a 4.5-5% inflacio azt jelenti, hogy real ertekben kb 1%-kal no a penzed evrol evre. Es ugye meg kamatadot is fizetsz, ami elvisz ha jol tudom tovabbi 20%-ot, tehat durvan +0.8%-ra jossz ki.

    Kozben meg a hitelkamatok alig vannak 10% alatt, ha jol emlekszem. (nyilvan ott is -4.5% inflacio, de akkor is ott vagy 5.5%-on)

    Szerintem ez a durva.

  19. Mondjuk aki örül a 6%nak annak javaslok vmi egzotikus országot ahol 30-40% körül jár a jegybanki alapkamat.

    amúgy hamár: januárban évesesítve az infla 5.5%volt februárban 5.7%. Olyan 7.5%ot a jobb helyeken lehet kapni, abból jön le a 20%, azaz ~6%.

    azaz a bankban a pénz (~mint régen is) ~annyit csinál, hogy megőrzi értékét. Semmi többet.

    Hitelkamatok: Nagyon durva arányú a nem teljesítő hitelek aránya. Konkrétan az egyik top 3as Magyar banknál a vállalati ami egész jó 12%. Ezért sincs ~hitel 10%os kamat alatt. A másik persze, hogy az elmúlt két év után nincs is sok minden amit ki lehetne helyezni, ha tetszik mivel keves hitelt kell kihelyezniük már nagyon kemény feltételeket szabnak és magasan maradhatnak a kamatok. Itt amúgy áttételesen elérkeztünk oda, hogy mért döglődik Japán két évtizede és ez a Japán pénzügyi rendszer (és kultúra ld Olympus scandal) ami ugye 89ben olyan zombiállapotban van mint a Magyar. Japán elsősorban emiatt döglődik és nem mert a lakosság nagy megtakarító és amiatt erős a valutája. (NEM mert felértékelte! Japánban 0.25% a jegybanki alapkamat és a Japán jegybank rendszeresen próbálja gyengíteni a jent.)

    jut eszembe, aki nem végzett el min egy közgázt de inkább nem foglalkozott akár hobbiszinten 1+évet monetáris politikával az ne írjon nagy hszeket, hogy mi mért. Egy rémisztően komlex minden, mindennel összefügg rendszer egy egy állam monetáris politikája. pl nem vélletlenül minden fejlett gazdasággal rendelkező államban független entitás a jegybank.

  20. Elmult az ANZAC Day es miniszterlenok asszonyunk nyakunkba boritotta a feketeleveset.

    Az Ausztral haderonek laza 5 milliard AUD al csokkentik a koltsegveteset . Emiatt torolve lesz az onjaro loveg beszerzes, halasztva ket evvel az F-35 beszerzes valamint „ketseges” listara kerul a 12 Growler atalakitas 33 helibeszerzes es a C-27 C-295 beszerzes.

    Az ember megertene a dolgot mert hat ha valsag van akkor valsag van, de melette annyi penzt koltenek baromsagokra hogy az botrany. Raadasul bejelentenek olyan programokat hogy 4 milliard megy az elfekvo idoseket gondozo intezmenyek tamogatasara ( nagy reszt magancegek uzemeltetik ezeket profit alapon ) Ezernyi ilyen.

    A miniszterlnokaszony kijelentette hogy 2028 ra fogja a haderofejlesztesi program elerni azt hogy az uj kihivasokra amit a kinai indiai es egyebb fegyverkezesek jelentenek Ausztralia megfelelo modon legyen keszen.

    Erre irta az egyik ellenzeki politikus hogy

    „Kedves ellenseg ! Kerunk szepen titeket hogy 2028-ig ne tamadjatok . Koszonjuk ”

    A jo hir a roszban hogy a 10 db ra lecsokkent tengobeszerzest felemeltek ujra 12 re , de itt a jo hireknek vege is szakadt .

    Ha veszem a katonak es a hozzatartozok szavazatat akkor ez cca 200-300 000 es tuti „huzzatok a francba” szavazatot jelent ha nem tobbet. Es ismet mondom nem azert mert elvonas van hanem mert mas helyen meg pocsekolas. A harom evvel ezelotti igeretukbol sem lett szinte semmi.

    No nem bosszankodom tovabb.