Az előzetes kiszivárogtatások alapján nem ért sokakat meglepetésként a hír, hogy a sokat húzott F-X tendert végül a Lockheed Martin ötödik generációs típusa nyerte. Az egyhajtóműves masina két döntőbe jutó riválisát, a Boeing F/A-18 Super Hornet és a Eurofighter Typhoon típusokat ütötte ki a nyeregből.
A reggeli órákban a tokiói illetékesek bejelentették, hogy az F-X tendert a Lockheed Martin nyerte, így a 2012-es költségvetési év folyamán 42 darab F-35A Lightning II típusú vadászbombázót vásárolnak az Amerikai Egyesült Államoktól, hogy leváltsák a kiöregedő F-4EJ Phantom II-ket, melyeket (két darab kivételével) anno a Mitsubishi gyártott licensz alapján. Az üzlet becsült értéke 4.2 milliárd dollár és várhatóan részben Japánban készülnek majd a gépek, de a végszerelés biztos a szigetországban zajlik majd, mivel az amerikai ajánlat magában foglalja egy összeszerelő-üzem létesítését is mintegy 800 millió dollár értékben. Japán az első F-35A-t még 2016 folyamán át kívánja venni.

Fotó: Lockheed Martin ,
„Nagy megtiszteltetés számunkra az a bizalom, amit Japán kormánya vetett az F-35-ösbe és vállalatunkba azzal, hogy lehetőséget biztosít számunkra, hogy ötödik generációs típust szállítsunk a Japán Önvédelmi Légierő számára.” – nyilatkozta a döntés után Bob Stevens, a Lockheed Martin elnök-vezérigazgatója. „Ez a bejelentés új fejezetet nyit a japán iparral fenntartott tartós partnerségben és még erősebb biztonsági együttműködésre ad lehetőséget az Egyesült Államok és Japán között.”
A döntéssel Japán lett Izrael után a második olyan ország, mely nem vett részt a típus fejlesztésében, ámde rendelt a típusból. A Lockheed Martin az öt éves csúszás és a borzasztó költségek (a gyártó elmondása szerint egy gép darabára 75 millió dollár, ám a hírek szerint a fly-away cost már meghaladja a 113 milliót is) ellenére bízik a típus exportsikerében, az USA és a 8 partnerország számításaik szerint összesen 3100 gépet rendel majd a következő 25 év folyamán.
UPDATE #1:
Mind az izraeli, mint a japán megrendelés első gépei a LRIP (Low Rate Initial Production ~ alacsony ütemű gyártási sorozat) 8-as szériából kerülnek majd ki és Block 3-as szoftvercsomaggal rendelkeznek majd.
UPDATE #2:
Steve O’Bryan, az F-35 program igazgatója nyilatkozata:
„Ipari szempontból is érthető, hogy az F-35-öst választották egy negyedik generációs típus helyett. Utóbbi esetében csupán továbbfejlesztett alumínium- és más egyéb idejétmúlt technológiát kaptak volna a csomagban, ellenben az ötödik generációval járó előnyök mellett hamarosan fejlett kompozit-, maró- és forgácsolási technológiához, valamint világelső repülőgép-elektronikához jutnak. A Japánban aratott győzelem emellett a többi vásárló számára is örvendetes, mivel tovább oszlanak a program költségei. Várakozásaink szerint Dél-Korea is hamarosan dönt a beszerzésről, és mivel van szabad kapacitásunk, így be tudjuk illeszteni a LRIP 8 ütemezésébe.”