Október 27-én újra a levegőbe emelkedett a Gripen Demo – ám ezúttal már kicsit „több volt benne”, mint legutóbb.
Az utóbbi időben nem sokat lehetett hallani a Gripen Demo fejlesztéséről. Igaz, hogy minden héten érkeztek hírek a különféle vadászrepülő-tenderekről és az azokon szereplő újgenerációs Gripen-változatokról, azonban azt, hogy a technológiai demonstrátornak szánt Gripen Demo-val hogy állnak a svédek, csak találgatni tudtuk. Mint kiderült, a SAAB folyamatosan dolgozott a gépen, azonban repülni nem repült.
Október 27-én azonban ismét természetes közegében lehetett a gép. De miért is volt benne több? Nos azért, mert beépítettek néhány olyan eszközt, amik a jövőbeni szériaváltozatokon (Gripen NG, NI) már rajta lesznek.
Ezek közül alighanem a legfontosabb az AESA radar. A SELEX Galileo vállalattal közösen fejlesztett Vixen 1000E/ES05 jelentős képességnövekedést jelent a Gripen számára, így esélyeit is igencsak megnöveli a konkurens típusokkal szemben.
A SELEX Galileo szakemberei szerint a radar a jelenlegi csúcstechnológiát képviseli, és egyedülálló képességekkel látja el a Gripent.
Egy másik fontos újítás az új műholdas kommunikációs rendszer, melynek segítségével adatokat és hangot lehet továbbítani más vadászgépek, AWACS gépek és a földi irányítás számára.
Beépítették még a Saab Avitronics által fejlesztett MAW (Missile Approach Warning) rendszert, mely egy elektrooptikai rakétaközeledés-jelző. Antennái jól megfigyelhetők a szárnytöveknél. A rendszer főleg a hordozható légvédelmi rakéták elleni védelemben játszik majd fontos szerepet.
Említésre méltó újdonság még, hogy a gép belső tüzelőanyag-terhelése, ezáltal a hatótávolsága is megnőtt, ami természetesen tovább növelhető ledobható póttartályok alkalmazásával és légi-utántöltéssel.
Mostantól újra beindul majd a berepülés, ugyanis az új rendszereket a levegőben is alaposan tesztelniük kell majd a SAAB szakembereinek.