HTKA Hírhalom 2012. 48. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

November 28-án megkezdődtek az F-35C földi-fegyveroldási tesztjei. A Patuxent River haditengerészeti bázison a CF-2 jelzésű, másodikként legyártott F-35C segítségével folytatták le a próbákat, melyek során a repülőgéppel egy habszivaccsal bélelt betonteknő fölé álltak, és úgy kezdték meg az oldási teszteket. Utóbbiak során 907 kg-os GBU-31-et, 227 kg-os GBU-12 valamint AIM-120 AMRAAM rakétákat dobtak a betonteknő fenekébe. Összesen 11 kioldást végeztek, felosztva a jobb és bal fegyvertér között. A sikeres tesztnek köszönhetően hamarosan megkezdődhetik a légi indításokat is, talán még az év vége előtt.

A november 15-i teszten épp egy 2000 fontos GBU-31 oldása látható az F-35C belső fegyverteréből | Fotó: U.S. Navy ,

Szintén a JSF programhoz kapcsolódó hír, hogy a Lockheed Martin még az év vége előtt számít az 5. széria megrendelésére. A 2011 első felétől elhúzódott tárgyalásokkal a közelmúltban sikerült előrelépni, jelentette be Marillyn Hewson, a Lockheed ügyvezető alelnöke. A 4 milliárd dollárral kecsegtető szerződésről egyelőre nem ismert, hogy mennyi F-35 legyártását foglalja magába.

—-

Két Eurocupter AS365 N3+ Dauphin helikopterrel gazdagodott a Bangladesi Hadsereg. A forgószárnyúakat novemberben vehették át az európai gyártól, melyeket ENSZ humanitárius valamint szállítási feladatokra alkalmaznak majd. Az új szerzemények pilótái az Eurocopter szingapúri telephelyén kapták meg a típusjogosítást, kiképzésüket elsősorban szimulátorokkal valósították meg.

AS365 Dauphin „kávédarálók” bangladesi színekben | Fotó: Eurocopter South East Asia ,

Ahogy azt mi is megírtuk, két héttel ezelőtt először szállt le J-15 az első kínai repülőgép-hordozó, a Lianong fedélzetére. Sajnos a kínaiak nagy öröméhez bánat is társul, lévén a repülőgépet tervező Shenyang Aircraft Corporation vezérigazgatója, Luo Yuang a sikeres tesztek közben szívinfarktusban elhunyt. Az 51 éves férfi maga is hajó fedélzetén tartózkodott a J-15 első hajófedélzeti leszállása során, amikor is rosszul lett, és az azonnali beavatkozás ellenére az életét már nem tudták megmenteni.
Luo Yuang több mint 30 évet húzott le a Shenyang repülőgépgyártó vállalatnál, 2007-ben került a vezérigazgatói székbe. Saját maga felügyelte a Szu-33 lemásolásával kifejlesztett J-15 programját.

—-

És ha már a J-15: a külföldi médiában elterjedt vádakat tagadja Kína, mely szerint a J-15 mindössze az orosz Szu-33 másolata. Mint ismert, Ukrajna két tengerész „Flankert” adott át Kínának a múltban, miután Oroszország megtagadta a típus leszállítását az országnak. Az említett két példánynak a segítségével fejlesztették ki a J-15-öt, ám Peking azt állítja, hogy a sárkányszerkezeten kívül semmi mást nem használtak fel az orosz masinából – saját fejlesztésű a hajtómű, a fegyverrendszerek, az elektronika, és további kulcsfontosságú berendezések. Mindezek tudatában Kína szerint teljesen legálisan gyártják a típust, a licensz megvásárlása nélkül is.

Orosz Szu-33 és a kínai J-15 ,

Az orosz Rosoboronexport tagadja hogy elveszítettek volna két indiai tendert is. Korábban beszámoltunk róla, hogy a Új-Dejhi a Boeing CH-47F Chinook helikopterét választotta a Mi-26T2-vel szemben, valamint az Airbus Military A330MRTT tankert az Iljusin portékája ellen, ám Oroszország tagadja ezen tenderek elvesztését. Állításuk szerint ők még nem kaptak visszajelzést a végeredményekkel kapcsolatban, sőt, saját győzelmükre számítanak. A média állításaira reagálva elmondták, hogy a Mi-26 korábbi verziója régóta üzemel Indiában, valamint hogy a típus teherbírása megközelíti egy C-130 Hercules-ét, ez egyedülálló a helikopterek körében. Az Il-78MK-90 előnyeként azt emelték ki, hogy az A330MRTT-vel ellentétben katonai szállítógépből fejlesztették ki, így egy gyors átalakítással bármikor alkalmassá tehető nagyméretű áruk szállítására, valamint hogy az indiai kifutópályák több mint 80%-ról üzemeltethető.

—-

A Rockwell Collins kapta a megbízást az Amerikai Haditengerészet C-130T Hercules teherszállítóinak modernizálására. A szerződés az elektronika átalakítását tartalmazza, a 20 példány a következő „finomságokat” kapja: a Rockwell legújabb, saját fejlesztésű időjárásradarját, utolsó generációs szoftverekkel ellátott V/UHF rádiókat, további kommunikációs és navigációs berendezésekkel együtt. A 2013-ban kezdődő átalakítási munkáknak köszönhetően a gépek a jövőben is eleget tesznek a repülési követelményeknek.

—-

Paveway II irányítókészletek legyártására kapott szerződést a Raytheon. A „buta” bombákra szerelhető lézeres berendezéseket az Amerikai Fegyveres Erők rendelték meg, 422 millió zöldhasúért. Arról nem tudni hogy ez az összeg hány irányítókészlet legyártását foglalja magába.

—-

Ballisztikus rakéta indítást hajtottak végre Pakisztánban. A közepes hatótávolságú Ghauri/Hatf-V folyékony tüzelőanyagú ballisztikus rakétát november 28-án indították a Hadsereg Stratégiai Parancsokságának Stratégiai Rakéta Csoportja. A teszt célja volt bebizonyítani, hogy az 1300 km-es hatótávolságú fegyver háborús körülmények között bevethető lenne. Ennek szükségességét azonban külföldi elemzők kérdőjelezik meg, szerintük Pakisztánnak nincs oka ballisztikus rakétát üzemeltetni.

—-

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Görök Mirage-ok Indiának?

Görök Mirage-ok Indiának?

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban