A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
India az Izraeltől beszerzett pilóta nélküli gépeinek modernizálását tervezi. A milliárdos lélekszámú ország az utóbbi évtizedekben 150 UAV-t vásárolt légiereje számára az Israel Aerospace Industries vállalattól, és most az ő segítségükkel újítanák meg gépek felderítő képességeit. Az Indiai Légierő az ország nyugati, északi és keleti hátárainak felügyeletére használja a Searcher II és Heron pilóta nélküli típusokat, melyek modernizálására 1,029 milliárd dollárt szánnak, további összegért pedig új példányokat szereznének be.
Az izraeli gyártású UAV-k a haditengerészet számára sem ismeretlenek, három században üzemeltetnek gépeket, a tengeri határok felügyeletére.
—-
Október 2-a, magasan a Mexikói Öböl vize felett: az Amerikai Tengerészgyalogság repülőerőinek jövőjét képező F-35B Lighting II példányai első alkalommal csatlakoznak rá szintén a „Bőrnyakúak” állományába tartozó KC-130J Hercules légi utántöltőre. A végül sikeresen végrehajtott feladatot az Eglin légibázison üzemelő VMFAT 501. kiképző század kapta, míg a Hercules-t a 252. szállító-utántöltő század biztosította. A tesztre 4 F-35B bevonásával kerítettek sort, körülük egyszerre kettő csatlakozott rá a töltőgépre, és vételeztek üzemanyagot.
Természetesen nem ez volt az F-35B típus első hajlékony tömlős légi utántöltése, de eddig csak a tesztpéldányokkal vételeztek üzemanyagot, a tengerészgyalogság színeiben ez volt az első utántöltés.

Tengerészgyalogos F-35B – itt éppen az első légi utántöltésén | Fotó: USMC ,
Megérkezett Nagy Britannia második F-35B-je a floridai Eglin légibázisra egy amerikai tengerészgyalogos F-35B-vel egyetemben. A két gépet a Királyi Légierő pilótája, Jim Schofield, illetve a „Bőrnyakúak” őrnagya, Adam Levine repülte át a gyár Fort Worth-i telephelyéről a „Villámokat” üzemeltető haderők közös bázisára. A BF-16 farokkódú példány csatlakozik az első brit F-35-höz, amely júliusban érkezett meg az Eglin-re.
—-
A US Army az FWUA (Fixed-Wing Utility Aircraft) projekt keretében új típussal váltaná le a jelenlegi légiflottájának nagy részét. Jelenleg 37 különböző merevszárnyú típus (összesen 377 gép) repül a hadseregnél, ezen változtatni kell. Első körben 112 gép rendszeresítésével számolnak, de próbálnak minél univerzálisabb platformot alkotni, mellyel még több gépet tudnak leváltani. A beszámolók szerint 73 típus 40 különféle kialakítását vizsgálták, a gépre elsősorban többfeladatú szállítógépként szállítanak, így hírszerző/felderítő feladatokra is alkalmassá teszik majd.
—-
A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (Defense Security Cooperation Agency – DSCA) október 16-án tájékoztatta az Amerikai Kongresszust egy fegyverbeszerzési kérelemről: Hollandia AIM-9X Block 2 Sidewinder rakétákat vásárolna F-16-osai számára a hozzájuk tartozó kiszolgáló eszközökkel, pótalkatrészekkel és logisztikai támogatással, mindezért 60 millió dollárt fizetnének. A csomagban 28 éles rakéta, 20 CATM-9X Block 2 gyakorló példány, 2 rakéta földi kiképző segédletként, tároló és szállító konténerek, személyzeti képzés valamint pótalkatrészek szerepelnek.
—-
A Lockheed Martin 34,1 milliós szerződést kapott az Amerikai Légierőtől Paveway II Plus lézeres irányítórendszerek szállítására, ezzel többségi részesedéshez jutottak a légierő 56 millió dollár értékű beszerzésében. A 2014-ben meginduló gyártás során a 907 kg-os GBU-10, a 454 kg-os GBU-16 és a 225 kg-os GBU-12 bombákhoz készítenek majd irányítókészleteket.
—-
A Raytheon sem marad ki az amerikai haderők megrendeléseiből, ők a haditengerészettől kaptak 45,3 millió zöldhasút érő szerződést, melyért cserébe Mk54 torpedókat szállítanak a megrendelő részére, a hozzá tartozó kiszolgáló és javító berendezésekkel, valamint tartalék alkatrészekkel. A torpedók mennyisége egyelőre kérdéses, annyi azonban biztos, hogy a Foreign Military Sales (FMS) keretében a az Ausztrál Királyi Haditengerészet valamint az Indiai Haditengerészet is vásárol a típusból, utóbbi a P-8I Poseidon tengeri járőrgépeinek fedélzetére.

P-8A Mk54 torpedót indít ,
Kézhez kapta első HH-139 kutató-mentő helikopterét az Olasz Légierő. A 84th C/SAR (Combat Search and Rescue) század állományába került forgószárnyas a Cervia melletti Gioia del Colle légibázison kezdi meg szolgálatát, az ebben a feladatkörben eddig használt HH-3F helikopterek mellett, de később, mikor már megfelelő példányszámban fog rendelkezésre állni, teljesen leváltja az „öregfiúkat”. Az új típus modern érzékelőivel és avionikájával bármilyen időjárási körülmények között képes elvégezni feladatát, legyen szó akár tengeri, szárazföldi vagy hegyi mentésről, a nap 24 órájában az év 365 napján. Teherterében 5 utas és egy hordágy, vagy 2-4 hordágy és egy orvos kaphat helyet.

Fotó: AgustaWestland ,
A Lockheed Martin reményei szerint a következő egy-két évben a világon széles körben elterjedt F-16 flotta modernizálása után fognak érdeklődni az üzemeltető nemzetek, melyből az amerikai cég remekül profitálhatna. Az első szerződésüket már be is zsebelték, az Amerikai Kormány 1,85 milliárd dollárt fizetett a tajvani F-16A/B-k átalakításáért. A 145 példány hosszú időre ad munkát a Lockheed 200 mérnökének, akiket erre a projektre irányítottak, ám a cég további megbízásokat vár, az erős konkurencia ellenére. Utóbbi igenis valós „fenyegetettség”, az angliai BAE Systems már megkaparintotta a Dél-Koreai Légierő 130 F-16-nak modernizálási jogait, ezzel 750 millió – 1,1 milliárd dollár nyereséget bezsebelve.
A BAE Systems mellett a másik fő riválisuk a Boeing: a Chicago-i székhelyű vállalat is lát némi lehetőséget a „Sólyom” flotta modernizálásában, ráadásul van némi tapasztalatuk is az alaptípus átalakításában, miután a USAF tőlük rendelte meg a Davis-Montham légibázison lekonzervált F-16-ok átalakítását célgéppé.
A konkurencia ellenére a Lockheed Martin vezetői remélik, hogy több száz, akár 1000 példány modernizálására is kaphatnak szerződést, lévén ismerik legjobban a típus, és nekik vannak a legjobb lehetőségeik annak fejlesztésére.
—-
A Pentagon leállította a Boeing-ot a Francia Légierő E-3F légtérellenőrző repülőgépeinek modernizálási munkálataiban. Franciaország az Amerikai Légierő után elsőként rendelte meg 4 gépe számára a Block 40/45 szintű modernizálási csomagot 466 millió zöldhasúért, ám a Pentagon nem szívlelte, hogy a legmodernebb avionikai berendezéseket külföldi gépekbe építsék be, ezért extra 5 millió dollárt kértek a Francia Kormánytól. Ugyan ez csak 1%-os növekedése az eredeti árnak, a megrendelő félnek ez a közbeavatkozás nincs az ínyére, így egyelőre nem írták alá a módosított szerződést. Az amerikaiak szerinte azonban ez elkerülhetetlen, pedig úgy néz ki hogy a Védelmi Minisztérium lassú reagálása miatt került sor a félreértésre. Ha a szerződést mindkét fél a közeljövőben aláírja, akkor a következő év közepén megkezdődhetnek a gépek átalakítási munkálatai.
—-
Ecuador ünnepélyes keretek között átvette két új AS550 C3A Fennec helikopterét. A dél-franciaországi átadási ünnepségre ellátogatott az ecuadori hadügyminiszter, Miguel Carvajal, a ecuadori haderők parancsnoka, Leonardo Barreiro tábornok, ecuador franciaországi nagykövete, Carlos A. Jativa, más tisztviselőkkel egyetemben. A miniszter elmondása szerint a két helikopter beszerzésével egy további lépést tettek a hadsereg modernizálása felé, és magasabb teljesítményt tudnak nyújtani alacsonyabb költségek mellett.
A ecuadori küldöttség franciaországi látogatása alatt egy második széria megrendeléséről is tárgyalt, melyben egyelőre ismeretlen számú példánnyal egészítenék ki a 2010-es 9 gépes rendelést.
—-
Thaiföld kézhez kapta második Saab 340 AEW légtérellenőrző repülőgépét, melyet a 2008-ban rendelt 6 JAS-39 Gripen vadászbombázókhoz – amelyet azóta 12-re bővítetek – kaptak „ajándékba”. Az átadási ünnepségre a Thai Királyi Légierő Surat Thani légibázisán került sor, az ünnepségen részt vettek a gyártó cég és a svéd kormány küldöttei is.

Forrás: FMV ,
A Pall Corporation és a Carson Helicopters vállalatok együttes erővel ajánlják a továbbfejlesztett Centrisep EAPS (Engine Advanced Protection System) hajtóművédő rendszert a Sikorsky Sea King/S-61 helikopterek számára. Az új kialakítás növelte a teljesítményt és a hatásfokot kisebb tömeg mellett.
—-
Az Új-zélandi Királyi Légierő 4 darab használt King Air B200-ast lízingel a Hawker Pacific helyi leányvállalatától. Az 5 éves szerződés tartalmazza a kiképzést és a logisztikai támogatást is.
—-
A Northrop Grumman megkezdte a B-2 Spirit bombázók extrém magas frekvenciájú (EHF) műholdas kommunikációs rendszerének továbbfejlesztését. A szeptember 28-án elnyert, 108 millió dolláros szerződés értelmében a szoftveres frissítések mellett cserélik az adatfeldolgozó, a meghajtó rendszert is, emellett a rézkábelek helyett optikai szálakon történik majd a rendszerek közötti kommunikáció a gép fedélzetén.
—-
Október 12-én véglegesen zöld utat kapott az orosz-indiai teherszállító repülőgép fejlesztése. A fejlesztéshez szükséges tőkén a két fél 50-50%-ban osztozik. A munkálatokat orosz részről az egyesített állami, repülőgép-fejlesztéssel foglalkozó vállalatcsoport, a United Aircraft Corporation (UAC), míg indiai részről a Hindustan Aeronautics (HAL) végzi majd, mindkét vállalat 300-300 millió dollárt invesztál a programba. Az indiaiak 40-45, míg az oroszok 100 feletti darabszámra tartanak igényt, továbbá nem zárkóznak el a típus exportálásától sem, bár kérdéses, hogy a telített piacon van-e létjogosultsága egy újabb közepes szállítógépnek.
—-
Közreműködött: Phoenix