Értetlenül állnak a katonai elemzők-szakértők azok előtt a felvételek előtt, amiket a Japán Tengerészeti Önvédelmi Erő (JMSDF) közölt a minap. Egy tengeri hadgyakorlat során sikerült megörökíteniük ugyanis azt, ahogy egy – egyelőre ismeretlen típusú és eredetű – pilóta nélküli légi jármű először függeszkedik, majd landol egy kínai hadihajó leszállófedélzetére, illetve másik hármat is sikerült lefotózniuk, melyek a fregatton állnak. A képeken, melyeket először szerdán hozott nyilvánosságra a japán média, a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Haditengerészetének (PLAN) három felszíni egysége látható: a Type 054A osztályú (NATO-kódnév: Jiangkai-II) FFG-529 Zhoushan és FFG-530 Xuzhou rakétás fregattok, valamint az FFG-851 Beijixing elektronikai felderítő és rakétavédelmi hajó.
A JMSDF egyik P-3C Orion felderítőgépe vette észre először a három hajót, amint a Kelet-kínai-tengeren található Osumi-szoroson kelnek át, mintegy 700 km-re Japán partjaitól, április 29-én. Ettől kezdve folyamatosan nyomon követték tevékenységüket, ami közben az ominózus felvételek is készültek. A kínai hajók végül május 14-én tértek vissza kikötőikbe, és „búcsúztak el” a díszkísérettől. Érdekesség, hogy az Osumi-szoroson, amit általában az amerikai 7. Flotta használ, kilenc éve nem hajózott át kínai felszíni egység.
Amikor elkezdték a kínaiak követését, a japán repülőgépek és hadihajók legénységei álmukban sem gondoltál volna, hogy ők lesznek az elsők, akik láthatják a PLAN új UAV-it. Az FFG-529 leszállófedélzetén – amit általában hagyományos, ember vezette helikopterek szoktak használni – ugyanis pilóta nélküli forgószárnyasok parkoltak. Mindennek a tetejébe később azt is sikerült megörökíteniük, ahogy ezek közül az egyik felszáll, rövid ideig függeszkedik a tat fölött, majd landol a mozgó fregattra.

Ismeretlen típusú UAV függeszkedik az FFG-529 fregatt mellett |Fotó: Japán Önvédelmi Haditengerészet ,
Mint már említésre került, a nyugati katonai szakértők egyelőre vakarják a fejüket azzal kapcsolatban, hogy mit is láthatunk tulajdonképpen, bár vannak tippek és találgatások. A PLAN már többször tanúbizonyságot tett róla, hogy élénken érdeklődik a pilóta nélküli repülőeszközök iránt, ám a kínai ipar eddig még nem volt képes önerőből előállítani olyan típust, mely alkalmas lehet a hadihajókról való biztonságos üzemelésre (vagy csak nem tudunk róla). Nyilván Olvasóink közül is feltűnt többeknek, hogy a képen látható kínai UAV-k erősen hasonlítanak az osztrák Schiebel cég S-100 Camcopter pilóta nélküli helikopterére, mely képes hajók fedélzetéről felszállni, és oda visszatérni. Iparági pletykák szerint Kína megvásárolta az S-100-at, melyet tavaly áprilisban mutattak be először az ázsiai nagyhatalom egyik hadiipari kiállításán.
Ha ez igaz, akkor Peking a hatályban lévő korlátozásokat megszegve jutott hozzá a típushoz, ugyanis az Európai Unió részéről fegyverembargó van érvényben Kína felé. Ezt ugyan a tisztán védelmi célú eszközökre vonatkozóan már enyhítették egy kicsit, de az S-100 nem ebbe a kategóriába sorolható. Amennyiben mégsem ez történt, úgy felmerülhet a gyanú, hogy a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg a szokott módszerhez nyúlt, vagyis egyszerűen lemásolta a Schiebel termékét.

Ismeretlen típusú UAV-k az FFG-529 leszállófedélzetén |Fotó: Japán Önvédelmi Haditengerészet ,
Természetesen más variáció is felmerült, ami már sokkal valószínűbbnek tűnik. Lapunk hasábjain is szóba került már a kínai Sunward Tech és az amerikai Star-lite együttes munkájával készülő SVU200, mely idén márciusban hajtotta végre első repülését. Ez a nagyméretű, pilóta nélküli helikopter tervezői szerint polgári feladatokra termett, de már marketinganyagaiban is ábrázolják fegyverekkel megpakolva, tehát gyanítható, hogy a katonai szektor is szemet vetett rá.
Harmadik lehetőségként megemlíthetjük még a V750-et, melyről ugyan nem sokat tudunk, de lehetséges, hogy fejlesztése titokban eljutott oda, hogy tengeren is kipróbálják.