HTKA Hírhalom 2011. 52. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Ahogy korábban is sejteni lehetett, Indonézia további 6 darab Szuhoj Szu-30MK2 típusú vadászbombázó beszerzése mellett döntött. A 470 millió dolláros üzletet Sjafrie Sjamsoeddin, a védelmi miniszter helyettese jelentette be tegnap. Ezzel 16 darabosra nő majd az ázsiai ország Szuhoj-flottája, ugyanis 2003 és 2010 között három-három Szu-30MK2 és Szu-27SzKM, valamint két-két Szu-30MK és Szu-27SzM érkezett Indonéziába.

A típushoz kapcsolódó hír, hogy Venezuela a napokban vehetett át újabb négy darab Szu-30MKV-t. A dél-amerikai ország már üzemeltette a típus 24 példányát, ez a 12 gépes utánrendelés első szállítmánya.

—-

Ausztráliában az idén nem panaszkodhatnak, már ami a haditechnikai fejlesztéseket illeti. Az év végére sem álltak le a beszerzések – a légierő átvehette 4. A330 MRTT utántöltő repülőgépét. Az Ausztrál Légierőben KC-30 néven emlegetett típus idei utolsóként átvett példánya igaz hogy már ausztrál kezekben van, de még Madridban marad egy időre, amíg a saját repülési tesztjeit el nem végzi rajta a RAAF. Az utolsó, 5. példány 2012 harmadik negyedévében kerülhet a szigetországba.

—-

A SAAB újabb megrendelést gyűjtött be a Svéd Védelmi Beszerzésekért Felelős Hivatal (Swedish Defence Materiel Administration – FMV) részéről a Gripenek 2012-ben történő logisztikai támogatására. A 127 millió svéd koronát érő szerződés tartalmazza a műszaki támogatást, karbantartást, valamint a repülési teszteket.

—-

És ha már a logisztikai támogatásnál tartunk, meg kell említeni hogy az Alenia Aeronautica is kötött egy hasonló szerződést, de ők a Bolgárokkal a C-27J repültetésének támogatását illetően. Az olasz gyár 25 millió eurós bevételre tett szert a megegyezésnek köszönhetően, mely 5 évre biztosítja a bolgár könnyű szállítógépek pótalkatrésszel való ellátását és a repüléshez szükséges további berendezéseket.

—-

Mint ismeretes, az Izraeli Légierő az F-35 késői szolgálatba állítása végett úgy döntött, hogy egész F-16C/D flottája modernizálásra kerül, ugyanakkor a régebbi A/B verziók nem kerülhetik el a közelgő kivonást. A 2010-ben megkezdődött munkálatok során először új avionikai elemeket és új feladattervező számítógépet kaptak az Izraelben „Barak”-nak szólított gépek, és most döntöttek a digitális repülésvezérlő rendszer (fly-by-wire) és a pilótafülke képernyőinek cseréjéről is. Utóbbit az Elbit szállítja majd a gépekhez, amik megkapják az DASH sisakkijelzőt is, mellyel lehetővé válik a nagy szögeltéréssel indítható Pythoon 4/5 közeli légiharc-rakéták képességeink kihasználása.

—-

Az Elbit további megrendelést is kapott a közelmúltban, az Amerikai Légierő bízta meg az izraeli céget az F-16-osainak HUD cseréjéről. Az új Head Up Display (szemmagasságú kijelző) szélesebb látószögű, és rövidebb a reakcióideje az eddig használt típusnál, ezzel szinte a gép azonnali helyzetét tudja kimutatni a pilótának. Az új szemmagasságú kijelzők 38,5 millió dollárjába kerül az Amerikai Államnak.

—-

Az F-35 késéséhez egy további F-16 modernizáció is köthető, ami a Norvég Légierő berkeiben kezd napvilágot látni. Egészen pontosan üzemidő hosszabbításról lenne szó, kicserélnék a hosszú távon üzemben tartani kívánt példányok szárnyait. A 2014-re tervezett program 10 évvel hosszabbítaná meg az F-16-ok üzemidejét, kitolva ezzel a kivonás lehetséges időpontját 2024-re. Ezzel ellentétben a Norvég Légierő tervei szerint 2023-ig nyugdíjazzák az összes Falcon-ukat, helyüket az addigra rendszerbe álló, összesen 57 darab F-35 Lightning II veszi át.

—-

Az előzetes hírek szerint az Egyesült Arab Emirátusok 3.49 milliárd dollár értékben rendelt THAAD (Terminal High-Altitude Area Defense) légvédelmi rendszert a Lockheed Martin vállalattól. A hivatalos bejelentés napokon belül várható.

Az MMRCA tender felől is szállingóztak a hírek, melyek szerint az elkövetkezendő két hétben megtörténik a győztes kihirdetése.

—-

December 26-án az azeri haderő egyik bázisán súlyos baleset történt, miután egy kiképzőrepülésre induló Szuhoj Szu-25 csapásmérő repülőgép egyik hajtóműve beszippantotta a gép körül sürgölődő egyik műszakist. A figyelmetlen egyén, Jurij Kulacskov életét vesztette a balesetben.

Másik halálos baleset is történt a napokban, december 30-án ugyanis El Obeid közelében lezuhant a Szudáni Fegyveres Erők egyik Mil Mi-24 típusú harci helikoptere. A forgószárnyas fedélzetén pár perccel felszállás után egy technikai hiba miatt tűz ütött ki, ám a kényszerleszállás során a gép elég erősen csapódott a földnek, majd teljesen kiégett. A fedélzeten tartózkodó 6 fő életét vesztette a balesetben.

—-

India az öregedő Kiran-MK1/1A típusú kiképző repülőgépei hajtóműveinek nagyjavítása mellett döntött. A Rolls-Royce Viper 22-8 erőforrások közül 25 darab újul meg, a munkálatokat a gyártó felügyelete mellett hajtják végre helyi kivitelezésben. A kiképzőakadémiának egyébként 100 darab Kiranja van, melyek kivonása egyébként egyre sürgető lenne, ám a leváltásukra kiválasztott Pilatus PC-7 beszerzéséről még mindig nem született szerződés, a projekt kormányzati szinten akadt el.

—-

A Szerb Légierő a Batajnica légibázison átvehette az első két Utva Lasta típusú, újonnan kapott katonai jelölése szerint V-54 jelzésű, alapfokú kiképző repülőgépét, mely a 252. Kiképző Század állományát gyarapítja majd. A gépek még októberben érkeztek a bázisra, de az átvételi procedúrák után csak most tartották meg a hivatalos átadást-átvételt. A 15 gépes flotta utolsó tagját 2012 végéig kell átadnia a gyártónak. A Lycoming AEIO-540-L1B5D erőforrással és Garmin G500 avionikával szerelt masinák félszárnyai alatt egy-egy felfüggesztési pont van, melyre nem-irányított rakétablokkot, gépágyú-konténert vagy „buta” bombákat lehet függeszteni.

A minap Ranko Zivak dandártábornok elmondta, hogy Szerbia tovább kívánja bővíteni Mi-17-es flottáját. Déli szomszédunk a közelmúltban állított szolgálatba két modernizált és nagyjavított példányt, de további gépek beszerzésén gondolkodnak.

Kapcsolódó hír, hogy Mexikó három darab Mil Mi-17V-5 típusú szállítóhelikopter beszerzése mellett döntött. A Kazany Helikoptergyár által gyártott egységek a közép-amerikai állam haditengerészetéhez kerülnek. Az üzlet értékét nem hozták nyilvánosságra.

—-

A Lockheed Martin megbízást kapott az USAF-tól a C-130J Super Herculesek fedélzeti szoftvereinek továbbfejlesztésére. A 167 millió dolláros szerződés értelmében a gépek számára Block 8.1 verziójú szoftvercsomagot dolgoznak ki, ebben frissítik a barát-ellenség felismerő rendszert, a kommunikációs és navigációs szoftvereket, az adatátviteli rendszert, a megközelítés és leszállássegítő kütyüt, valamint a fejlett diagnosztika és a rejtett világítás is megújul. Az amerikai C-130J-k jelenleg a Block 6-ossal repülnek, míg folyamatban van a 7-es verzió tesztelése.

—-

Az X-47B-t december közepén átrepülték az Edwardsról a Pax River haditengerészeti bázisra, hogy tavasztól megkezdhessék a szárazföldre telepített berendezéseken az imitált hajófedélzeti üzem tesztjeit. Várhatóan a második gép is hamarosan megérkezik.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Görök Mirage-ok Indiának?

Görök Mirage-ok Indiának?

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Indonézia újabb Rafale-okat rendelt

Indonézia újabb Rafale-okat rendelt