A svéd Saab több száz millió dolláros megrendelést kapott a Saab 2000 AEW&C (Airborne Early Warning & Control) típusra egy egyelőre ismeretlen vevőtől.
Az Erieye radarrendszerrel felszerelt repülőgép a logisztikai támogatással, a pótalkatrészekkel és a kiszolgáló berendezésekkel együtt 4,5 milliárd svéd koronát (664,1 millió dollárt) kóstál. A vásárló kilétét egyelőre homály fedi, mivel a szerződésben a Saab ígéretet tett, hogy a megrendelő engedélyéig diszkréten kezeli az ügyet. (Korábban Malajzia játszott el a gondolattal, hogy rendszeresíti a típust.)
„Ez a megrendelés tovább erősítette pozitív megítélésünket nem csak a légtérellenőrzés, hanem a rendszerintegráció és a szenzorfúzió területén.” – nyilatkozta Hakan Buskhe, a Saab vezérigazgatója.
„Termékünk remekbe szabott és kibővített megoldásokat biztosít vásárlónk számára a honvédelem és a nemzetbiztonság területén.”
A Saab 2000-es eddigi egyetlen vásárlója Pakisztán volt. A gép, mely kisebb testvéréhez, a Saab 340-eshez hasonlóan remekül alkalmas határrendészeti, felderítő, megfigyelő, valamint kutató-mentő feladatokra, kiváló megoldás a terrorizmus elleni küzdelemben. A 340-es a Svéd Légierőn kívül Thaiföldön és az Egyesült Arab Emirátusokban áll hadrendben. A típus törzsére szerelt Erieye radarrendszert az Embraer 145 fedélzetén (R99 típusjelzéssel) is látni, ezt a párosítást választotta Brazília, Mexikó és Görögország is.
Frissítés @ 2010. október 11.
A Jane’s Defence Weekly által lehozott információk szerint a svédek titokzatos vásárlója nem más, mint a haderejére például Indiához hasonlóan csinos összegeket költő Szaúd-Arábia.
Ugyan a vevő kilétét a Saab-nak a pénzügyi szabályozások miatt csak ki kellett adnia, azt azonban még nem tudni, mennyi gépet is rendelt Szaúd-Arábia és hogy az Erieye egy nagyobb csomag részét képzi-e. A Jane’s véleménye szerint 2 gépről szól a szerződés.