A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.
Orosz állami szervek által is hivatalosan megerősítésre került Új-Delhi igénye 18 további Szu-30MKI beszerzésére. A vadászbombázók a korábbiakhoz hasonlóan a hazai Hindustan Aeronautics Limited (HAL) üzemeiben készülnek majd. A vásárlással az Indiai Légierő Szu-30-assal felszerelt századainak száma 14-re emelkedik.
4 darab Szu-30SzM vadászbombázót vásárolt Örményország. A Szuhojokat kedvező árért kapják meg, az exportra eladott gépekkel ellentétben ezeket annyiért vásárolják, mint az Orosz Légierő a saját példányait. A beszerzéshez Oroszország nyújt anyagi segítséget kölcsön formájában. A gépeket jövőre szállítja le a gyártó.
Idén decemberről tovább tolódik a CH-53K kezdeti műveleti képességének (IOC) elérése. A tesztelést végző csapat több működési rendellenességet is felfedezett, ezek közé tartoznak a néha tapasztalható sebességmérési anomáliák, a rotoragy erőátviteli rendszerének megbízhatatlansága, a függőleges vezérsík és a farokrotor strukturális gondjai, valamint a főrotor csappantyúinak túlmelegedése. A problémás területek kijavításán együtt dolgozik a USMC és a SIkorsky, azonban az IOC 2021 elejére halasztása elkerülhetetlen.
Múlt héten megkezdődtek a Sikorsky SB-1 Defiant földi próbái, erről egy rövid videót nyilvánosságra is hozott a fejlesztő csapat.
Kiesett az F-35 a német Tornadok leváltására kiírt tenderből. A két talpon maradt pályázó a Boeing üdvöskéje, az F/A-18E/F, valamint a részben hazai Euroighter Typhoon. A két vállalat beküldi a részletes ajánlatukat, ezek alapján választják ki a győztest. Elvárás a típussal kapcsolatban, hogy legyen képes az amerikai taktikai nukleáris fegyverek hordozására és bevetésére.
A Luftwaffe a régóta halogatt tervében is előrelépést szeretne, hogy lecseréljék a Typhoon legöregebb 33 példányát. Ezeket ma már csupán légvédelmi és kiképzési feladatokra használják, de helyettük új gyártású példányok érkeznek.
Áttervezést igényel a KC-46A merev utántöltő csöve. A kisebb tömegű repülőgépek utántöltését követő szétcsatlakozás okozz a problémát. Név szerint az A-10-est emelték ki, melynek üres tömege csupán 9183 kilogramm, összehasonlításként az F-35A üresen 13290 kilogramm. Az áttervezés költségeit azonban nem a Boeing, hanem az Amerikai Légierő állja, ugyanis az eszköz megfelel a nemzetközi szabványoknak, amiket a tervezés kezdetén bemenő paraméterként kapott a cég.
A Biztonsági Együttműködési Ügynökség értesítette a Kongresszust, hogy Japán két AEGIS légvédelmi rendszer vásárlását tervezi. Ugyan a hivatalos jelentés nem mondja ki, de valószínűsíthető, hogy a szárazföldi telepítésű légvédelmi rendszerbe kerülnek a csúcskategóriás fegyverek. A beszerzés költsége 2,15 milliárd amerikai zöldhasú.
Zoe „Sis” Kotnik kapitány kapta meg az Amerikai Légierő F-16 Viper Bemutató Csapatának pilóta és parancsnoki pozícióját január 29-én. Ezzel ő lett az első nő, aki az USAF-on belül betöltheti ezt a pozíciót.
Január 28-án egy emberrablási mentőakció során elvesztette egyik Sud Aviation SE.3130 Alouette II típusú helikopterét a Madagaszkári Hadsereg. A hírek szerint időjárási okok miatt következett be a baleset, mely során a fedélzeten tartózkodó 5 személy különböző sérüléseket szenvedett.
Ugyanazon a napon az Indiai Légierő is gépet veszített, egy SEPECAT Jaguar csapásmérő zuhant le egyelőre ismeretlen okokból. A pilóta a zuhanó gépet lakott területtől távol kormányozta, majd katapultált és túlélte az esetet.
Január 31-én hidraulika rendszer meghibásodása miatt nem nyílt ki az orrfutó és így behúzott orrfutóval hajtott végre leszállást az USAF egyik Lockheed C-5M Super Galaxy teherszállító repülőgépe a Travis támaszponton. A személyzet épségben vészelte át a kalandot, a gépet és a futópályát ért sérüléseket nem közölték.
Február 1-jén röviddel felszállást követően lezuhant és megsemmisült az Indiai Légierő egyik Dassault Mirage 2000TI vadászbombázója a HAL Bangalore-i üzemének repülőterének közelében. A személyzet katapultált, de mindkét pilóta életét vesztette. A gép korszerűsítést követő berepülésen vett részt, amikor a baleset bekövetkezett.
Közreműködött: Liszkai János