|

Bajban a Kanadai Királyi Légierő

Nem tudja teljesíteni vállalásait a Kanadai Királyi Légierő munkaerő-hiány és az öregedő Hornet-flotta miatt.

Egy helyi vizsgálat megállapította, hogy a Kanadai Királyi Légierő nem képes maradéktalanul teljesíteni a NATO-nak és a NORAD-nak (North American Aerospace Defense Command – Észak-amerikai légvédelmi parancsnokság) tett vállalásait. Bár a kanadai kormány állítása szerint elegendő bevethető vadászbombázóval rendelkeznek a feladatok ellátására, a vizsgálóbizottság megállapította, hogy legalább 23 százalékkal kellene emelni a bevethető repülőgépek számára a feladatok maradéktalan ellátásához.

Kanadai F/A-18 Hornet iparkodik – a típus hivatalos kanadai jelölése a CF-188 Hornet. Corporal Pierre Habib, 3 Wing Bagotville. © 2012 DND-MDN Canada,

Azonban a CF-18-asok bevethetőségének növelése nehéz feladat, ugyanis a műszakiak 8 százaléka hiányzik, valamint az állomány 14 százaléka még nem elég tapasztalt az önálló munkavégzéshez, ami megnehezíti a karbantartások végrehajtását. (2014 óta az elvándorlás miatt nagyot csökkent a tapasztalt műszakiak száma, ami negatív hatással volt a bevethetőségre.) Az egy repült órára eső karbantartási munkaóra-igény 21 óráról 24 órára nőtt.

A statisztikák romlásának másik pillére az öregedő Hornet-flotta. A ’80-as években rendszeresített CF-18-asokból 76 darab van hadrendben, és közel 20 évvel túlrepülték az eredeti kivonási dátumukat, valamint 2008 óta nem hajtottak végre rajtuk különösebb modernizációt. A váltótípus kiválasztása tovább húzódik, ami miatt akár még 2032-ig is repülhetnek kanadai felségjellel. Az egyre öregedő gépparkkal járó magasabb meghibásodási ráta tovább csökkenti a bevethető gépek arányát, ami szintén nem segít a helyzeten. (A helyzet ideiglenes javítására 18 darab használt Hornetet vásárolnának Ausztráliából, de az átvételre kerülő gépek még korszerűtlenebbek, mint leendő kanadai társaik.)

Kanadai Hornet landol újra hazai földön, az olaszországi Trapaniból való hazatérés után, 2011. november 4-én |Fotó: MCpl Marc-Andre Gaudreault, Canadian Forces Combat Camera ,

A Hornet-pilóták helyzete sem rózsás, a jártassági minimum évi 140 óra, amit az elmúlt két évben az állomány 28 százaléka nem tudott megrepülni, köszönhetően a gépek alacsony bevethetősége által okozott kevesebb repülési lehetőségnek. Ráadásul a pilótáknál is probléma az emberhiány, a kiképzett pilóták száma csupán 64 százaléka a szükséges állománynak. (2016 áprilisa és 2018 márciusa között 40 pilóta lépett le és csak 30 főt avattak, azóta újabb 17 pilóta szerelt le vagy jelezte távozási szándékát.)

Nem könnyű tehát a helyzet, a bizottság meglátása szerint 2019 végéig döntést kéne hozni a váltótípusról, valamint szerződést kellene kötni a gyártóval, hogy tartható legyen a Hornet-flotta leváltása 2032-ig. Addig meg csak kihúzzák valahogy…

Fórum hozzászólások

  • boki
    Madár került a Maláj légierő F/A-18D gépének egyik hajtómüvébe a LIMA-2019 légi bemutatóján. A sérült géppel sikerült leszállniuk a langkawi reptéren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Aztarohadt, milyen jó képek.
  • dudi
    Ilyenkor a hajtómű kuka?
    Nem hinném, de hogy több lapátot cserélnek benne és műhely szintű beavatkozás kell, az erősen sejthető. Ilyen sérülést az üzemeltető egységnél nem nagyon javítanak tudtommal, de Allesmor majd felhomályosít minket.
  • molnibalage
    Nem hinném, de hogy több lapátot cserélnek benne és műhely szintű beavatkozás kell, az erősen sejthető. Ilyen sérülést az üzemeltető egységnél nem nagyon javítanak tudtommal, de Allesmor majd felhomályosít minket.
    Szóval a madár(vagy ami megmaradt belőle) megakadt a lapátok közt(nem megy át a hajtóművön)?
  • dudi
    Szóval a madár(vagy ami megmaradt belőle) megakadt a lapátok közt(nem megy át a hajtóművön)?
    Lényegtelen. Egy ilyen után szétszedik és kitakarítják és ellenőrzik az egészet, hogy sehol ne maradjon szennyezés és dirib darabok.
  • molnibalage
    Lényegtelen. Egy ilyen után szétszedik és kitakarítják és ellenőrzik az egészet, hogy sehol ne maradjon szennyezés és dirib darabok.
    Ez nyilvánvaló,nekem csak az volt fura,hogy marad olyan résza a hajtóműnek amit megéri javítani
  • dudi
    Ez nyilvánvaló,nekem csak az volt fura,hogy marad olyan résza a hajtóműnek amit megéri javítani
    A legsúlyosabb kár a kompresszor lapátokat éri. Ha csak olyan kis darab törik le belőle hogy nem darálódik le turbinalapát akkor drágán, de javítható egy hajótmű.
  • molnibalage
    A legsúlyosabb kár a kompresszor lapátokat éri. Ha csak olyan kis darab törik le belőle hogy nem darálódik le turbinalapát akkor drágán, de javítható egy hajótmű.

    Értem.Nekem ez úgy volt meg a fejemben,hogy egy ilyen madár az elejétől a végéig lekukázza a hajtóművet,nem gondoltam,hogy teszem azt az égéstérig el sem jut(nem a madár hanem a letört lapátok)így ott már különösebb kárt nem okoz.Azt hittem,hogy a lapátok annál sérülékenyebbek,hogy egészben kibírjanak egy olyan erejű becsapódást amit egy madár okoz.
  • dudi
    Értem.Nekem ez úgy volt meg a fejemben,hogy egy ilyen madár az elejétől a végéig lekukázza a hajtóművet,nem gondoltam,hogy teszem azt az égéstérig el sem jut(nem a madár hanem a letört lapátok)így ott már különösebb kárt nem okoz.Azt hittem,hogy a lapátok annál sérülékenyebbek,hogy egészben kibírjanak egy olyan erejű becsapódást amit egy madár okoz.
    Maga a madár nem tudja, hiszen nem olyan kemény anyagból van az állat. Ha nagyon nagy madár akkor tud ledarálni az elején többet, de azért hőmérséklet és más megoldják, hogy cafatok maradnak vissza csak.

    A komoly kárt a szétrepülő roncsdarab okozza illetve ha kiszakad a lapát, akkor az excentricitás. Konkrétan ilyen tesztet végeznek el hajtóműveket, ahol szándékosan lerobbantanak lapátot.


  • A madárral ott lehet gond, hogyha átszalad a kompresszor után és belesül a tüzelőtér körül a külső áram falára, vagy eltömíti a tüzelőteret.
    Akkor a hajtóművet szét kell szedni. Ilyenkor egyértelműen csere van, mert ezt alakulatnál nem oldják meg.
  • Ezzel kapcsolatban egyszer hallottam egy KFKI-s rezgésdiagnosztikával foglalkozó ember sztoriját. Beszélt modáslisokról (ha jól emlékszem, hogy hogyan igazodik be egy gázturbinás sugárhajtómű tengelye indításkor, miközben átmegy egy [vagy több...] kritikus fordulatszámon) meg azt is megemlítette, hogy furcsa jelenségnek voltak tanúi, mikor olyan hajtóművet vizsgáltak, ami madarat evett (tán Tu-134-est említett).
    Szóval azt furcsállták, hogy nem az első egy-két kompresszor lapátsor rongálódott meg a legnagyobb mértékben, hanem a a rákövetkező harmadiktól, talán az ötödikig. Szóval ezt tapasztalták és nem tudtak egyértelmű magyarázatot találni jóideig. És végül az derült ki, hogy a madár zúzájának nem volt ideje széttrancsírozódni az azalatt az idő alatt, amíg átjutott a fent említett első egy-két fokozaton. Azonban mikor a kompresszornak sikerült „szétvernie” a madár zúzáját, akkor az abban lévő felevett kavicsok elszabadultak és ezek okozták a károk zömét a lapátozásban.
    ezen kívül volt még szó helikopter lapátszekció roncsolásmentes vizsgálatáról, a méhsejt, ragasztóanyag hibáiról, meg még sok mindenről.
  • boki
    Madár került a Maláj légierő F/A-18D gépének egyik hajtómüvébe a LIMA-2019 légi bemutatóján. A sérült géppel sikerült leszállniuk a langkawi reptéren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    Még lassítva is csak 1 másodpercig tartott a jelenség.

Ugrás a fórum topichoz