Nem tudja teljesíteni vállalásait a Kanadai Királyi Légierő munkaerő-hiány és az öregedő Hornet-flotta miatt.
Egy helyi vizsgálat megállapította, hogy a Kanadai Királyi Légierő nem képes maradéktalanul teljesíteni a NATO-nak és a NORAD-nak (North American Aerospace Defense Command – Észak-amerikai légvédelmi parancsnokság) tett vállalásait. Bár a kanadai kormány állítása szerint elegendő bevethető vadászbombázóval rendelkeznek a feladatok ellátására, a vizsgálóbizottság megállapította, hogy legalább 23 százalékkal kellene emelni a bevethető repülőgépek számára a feladatok maradéktalan ellátásához.
Azonban a CF-18-asok bevethetőségének növelése nehéz feladat, ugyanis a műszakiak 8 százaléka hiányzik, valamint az állomány 14 százaléka még nem elég tapasztalt az önálló munkavégzéshez, ami megnehezíti a karbantartások végrehajtását. (2014 óta az elvándorlás miatt nagyot csökkent a tapasztalt műszakiak száma, ami negatív hatással volt a bevethetőségre.) Az egy repült órára eső karbantartási munkaóra-igény 21 óráról 24 órára nőtt.
A statisztikák romlásának másik pillére az öregedő Hornet-flotta. A ’80-as években rendszeresített CF-18-asokból 76 darab van hadrendben, és közel 20 évvel túlrepülték az eredeti kivonási dátumukat, valamint 2008 óta nem hajtottak végre rajtuk különösebb modernizációt. A váltótípus kiválasztása tovább húzódik, ami miatt akár még 2032-ig is repülhetnek kanadai felségjellel. Az egyre öregedő gépparkkal járó magasabb meghibásodási ráta tovább csökkenti a bevethető gépek arányát, ami szintén nem segít a helyzeten. (A helyzet ideiglenes javítására 18 darab használt Hornetet vásárolnának Ausztráliából, de az átvételre kerülő gépek még korszerűtlenebbek, mint leendő kanadai társaik.)
A Hornet-pilóták helyzete sem rózsás, a jártassági minimum évi 140 óra, amit az elmúlt két évben az állomány 28 százaléka nem tudott megrepülni, köszönhetően a gépek alacsony bevethetősége által okozott kevesebb repülési lehetőségnek. Ráadásul a pilótáknál is probléma az emberhiány, a kiképzett pilóták száma csupán 64 százaléka a szükséges állománynak. (2016 áprilisa és 2018 márciusa között 40 pilóta lépett le és csak 30 főt avattak, azóta újabb 17 pilóta szerelt le vagy jelezte távozási szándékát.)
Nem könnyű tehát a helyzet, a bizottság meglátása szerint 2019 végéig döntést kéne hozni a váltótípusról, valamint szerződést kellene kötni a gyártóval, hogy tartható legyen a Hornet-flotta leváltása 2032-ig. Addig meg csak kihúzzák valahogy…