|

HTKA Hírhalom 2018. 41. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Bemutatta új harci helikopter koncepcióját a Boeing. Az AH-64 Apache és az OH-58 potenciális váltótípusa koaxiális rotorelrendezést kap, magas sebességéről pedig tolólégcsavar gondoskodik. Alapjául az Amerikai Hadsereg JMR/FVL (Future Vertical Lift) programjára ajánlott, a Sikorsky-val közösen fejlesztett SB-1 Defiant szolgál. Utóbbival megegyező hajtóművet, erőátviteli és rotorrendszert kap, és a két típus összesen 85%-os azonosságot mutat.

Egymás mellett a jövő lehetséges helikopterei: jobbra az SB-1 Defiant, balra az egyelőre megnevezés nélküli harci forgószárnyas | Forrás: defence-blog.com ,


Egy új, nagy hatótávolságú UAS koncepcióját fedte fel az Antonov. A HALE (High Altitude – Long Endurance – nagy magasságú, hosszú őrjáratozási idejű) típus elsődleges feladata a precíziós csapásmérés, az ehhez szükséges fegyverek hordozása a szárnyak alatt, 9 konténerben lehetséges, melyek mindegyike alkalmas irányított levegő-föld rakéták befogadására és indítására. Fizikai adatait tekintve a szárnyfesztávolsága 24,63, a hossza pedig 13,9 méter, maximális felszálló tömege valahol 6 tonna körül mozog, ebből 400-600 kilogramm lehet a hasznos teher. Maximális repülési magassága 12 200 méter, sebessége pedig 310-420 km/h közé esik. A típus az első HALE kategóriájú UAS az Antonov portfóliójában.


Szándéknyilatkozatot kötött az AW249-es fejlesztésében való részvételre a lengyel PGZ (Polska Grupa Zbrojeniowa) vállalat. Az AW129 Mangusta leváltására szánt típus Lengyelország harci helikopter beszerzésére kiírt Kruk (Holló) programban is nagyobb eséllyel indul egy hazai vállalat által biztosított hátszéllel. Az AW249-esről röviden: 7-8 tonna körüli maximális felszállótömegű típus létrehozása a cél, mely 2000 kilogramm fegyverzet hordozására képes 6 szárnyak alatti pilonon, emellett repülési paraméterekben is felülmúlja majd a Mangustát. A típusról bővebb információk ide kattintva érhetők el.


Tajvan lesz az MQ-8B első exportmegrendelője. A szigetország az MH500-asok lecserélésére vásárol a pilóta nélküli típusból. Eredetileg az MH-60R-t szánták utódként, azonban a haditengerészet nagyobb prioritású programjai felemésztik a költségvetést, így szükségmegoldásként a Fire Scout-ra esett a választás. A Pentagon már jóvá is hagyta az exportot.


A BrahMos Aerospace két mérnökét is letartóztatták, amiért információkat szivárogtattak ki a szuperszonikus rakétáról Pakisztánnak. Egyikük a hidraulika és pneumatika csoportban, másikuk pedig a robbanófejért felelős csoportban tevékenykedett.


Először bizonyított élesben a Thales és a Leonardo által közösen fejlesztett repülőgép rakétavédelmi rendszer. A kooperációban a Leonardo felelőssége volt az elhárítást kivitelező, az infravörös önirányítású rakétákat lézerrel elvakító Miysis Directed Infra-Red Counter-Measure (DIRCM), valamint a rendszert működtető Defensive Aids Suite (DAS) vezérlő elektronika kifejlesztése, míg a Thales a rakéták közeledését jelző Threat Warning System-en (TWS) dolgozott. A teszt során egy rakétát indítottak földi célpontra, melyet a rendszer sikeresen védelmezett.


Ukrán Mi-24-es lőtt le egy orosz Orlan-10 pilóta nélküli gépet október 13-án a kelet-ukrajnai Liszicsanszk városa felett.

Fotó: ukrán védelmi minisztérium ,


230 alapfokú kiképzőgép beszerzését készíti elő az orosz védelmi minisztérium. A két pályázó a Jak-152 és a Diamond DART-550. A döntést azután hozzák meg, hogy lezajlottak a Jak-152 állami tesztjei. Ha utóbbin jól teljesít, a hazai hátszél előnyt jelenthet a pályázaton.


Egy albán MiG temető válik új NATO bázissá. Az Észak-atlanti Szövetség első körben 58 millió dollárt fektet a Kucova légibázis felújítására, ahol a 2005-ben végleg nyugdíjazott 224 darab, szovjet MiG és kínai másolataik egy része pihen.  2009 óta a szomszéd Görögország és Olaszország gondoskodik az ország légterének védelméről.