|

HTKA Hírhalom 2018. 30. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

A Lockheed Martin és az izraeli Rafael Advanced Defense Systems vállalat együttműködést írt alá a SPICE (Smart, Precise Impact and Cost-Effective) kombinált elektro-optikai és GPS-irányítású bombavezérlő- és szárnykészlet közös nemzetközi értékesítéséről. Az egyezmény értelémben a Lockheed Martin segítségével módosítják a kitet, hogy megfeleljen az amerikai szabványoknak is.

A Saab a Farnborough Air Show 2018 keretében mutatta be a RBS15 Gungnir hajó-elleni rakéta legújabb, Mk 4 jelzésű változatát. A 300 kilométeres hatótávú rakéta fejlettebb kereső- és vezérlőrendszert kapott, a vásárlók számára a légi- és földi indítású verzió is elérhető.

Forrás: Saab AB ,

A Leonardo a Farnborough Air Show 2018-ra elvitte a Grifo radar új, aktív fázisvezérléses változatát, a Grifo-E jelzésű variánst. Az M-346 Master kiképzőgépen is alkalmazott berendezés új verziójával várhatóan 2019-ben fejezik be a teszteket.

Az elmúlt hetekben a Holland Királyi Légierő (Koninklijke Luchtmacht – KLu, Royal Netherlands Air Force – RNAF) egyik F-16AM Fightning Falcon típusú vadászbombázója (egyelőre) szokatlan repüléseket végzett, a károsanyag-kibocsátás csökkentésének érdekében 5% bioüzemanyag tartalmú kerozinkeverékkel üzemeltették a Leeuwarden támaszponton. A kaliforniai AltAir Fuels által használt sütőolajból előállított bioüzemanyag egyelőre drágább, mint a hagyományos üzemanyag (emiatt keverik csak ilyen kis arányban a kerozinhoz), de a sikeres teszteknek köszönhetően már idén mindennapi körülmények között használhatják a légierő repülőeszközei. (2010-ben már teszteltek egy 50-50%-os keveréket az egyik AH-64D Apache helikopterrel, melynek egyik T700-as gázturbináját teljesen a biokeverék hajtotta.

Forrás: RNAF ,

A USMC kivonja állományából az első F-35B Lightning II típusú vadászbombázót, miután a sérülésének mértéke akkora, hogy nem javítható gazdaságosan. A gép még 2016-ban egy gyakorlórepülés során sérült meg egy tűzesetben, miután repülés közben kigyulladt a belső fegyvertere egy törött alkatrésznek köszönhetően.

Az USAF úgy próbálja megtartani a képzett pilótaállományát, hogy kevesebb adminisztratív feladatot és több repülési lehetőséget biztosít nekik.

Mali 4 darab Embraer EMB-314 Super Tucano típusú turbólégcsavaros kiképzőgépet vett át. Az átvett példányokról július 11-én posztolt fotót a miniszterelnökség.

Forrás: Mali Miniszterelnökségi Iroda ,

A GAO (Government Accountability Office – Kormányzati Ellenőrző/elemző Hivatal) vizsgálata megállapította, hogy az F-22 Raptor elfogóvadászokat sokszor olyan gyakorlatokon és bevetéseken használják, melyek nem igénylik a csúszvadász többlettudását. A „felesleges” repülési feladatoknak köszönhetően nem jut elég bevethető gép a kiképzési feladatokra, mert értelemszerűen az Alaszkában és Hawaii-on települő készültségi alakulatoktól nem akarnak elvonni erőforrásokat.

A Pratt&Whitney hajtóműgyár a Gulfstream G600 üzleti repülőgép PW815 típusú erőforrását ajánlja a B-52 Stratofortress bombázók újrahajtóművezéséhez. Az már korábban eldőlt, hogy a korszerűsítési program során maradnak a 8 darab hajtóműnél.

A Tactical Air Support, Inc. (TacAir) korszerű Garmin G3000 avionikán lapuló digitális műszerfallal látná el az agresszor feladatra használt F-5 Tiger II típusú vadászgépeit. A Garmin támogatásával megvalósuló program prototípusa már idén a levegőbe emelkedhet.

Forrás: Garmin ,

Oleksandr Turcsinov védelmi feladatokért felelős államtitkár látogatást tett a Vizar gyárban és örömmel jelentette be, hogy a Neptune hajó-elhárító rakéta sorozatgyártásra kész.

India második (és első saját építésű) repülőgép-hordozója, az INS Vikrant 2020 elején kezdheti meg a tengeri tesztjeit.

A korábbi USS Tripoli (LPH-10) helikopterhordozót a texasi Brownsville kikötőjébe vontatták, ahol az International Ship Breaking LLC vállalat hamarosan megkezdi a hajó szétbontását. Az Iwo Jima-osztályú egység még 1991-ben az Öböl-háborúban sérült meg, amikor közelebbi ismeretséget kötött egy iraki mélytengeri aknával.

A Saab JAS-39E/F Gripen NG tesztpéldányáról régen hallottunk, a közelmúltban több információt is csepegtetett a svéd gyártó. Hamarosan levegőbe emelkedik a 39-9 és 39-10 jelzésű második és harmadik tesztpéldány is, 2019-re már háromgépesre bővül a tesztflotta. A 39-8 jelzésű első prototípus 2017 júniusában repült, azóta a gép repülési jellemzőit, limiteket tesztelték vele, a két új példány pedig a fedélzeti rendszereket (radar, zavarórendszer és adatkapcsolat) hivatott majd próbálgatni.

A Gripen E első repülése Saab AB,

Az okinawai Naha repülőteret ideiglenesen lezárták, miután a Japán Önvédelmi Légierő egyik E-2C típusú légtérellenőrző repülőgépe dupla defektet kapott és a futópályán ragadt. A repülőtér 1 óra 40 percet zárva tartott, az eset miatt több járatot is kitérő repülőtérre irányítottak.

Sajnos szerencsétlenebbül járt a Dél-koreai Tengerészgyalogság egyik MUH-1 Marineon típusú helikoptere, miután július 17-én tesztrepülés közben balesetet szenvedett. A KAI KUH-1 Surion hajófedélzeti üzemre átalakított példányán tartózkodó 6 főből 5 életét vesztette, a hatodik személy komoly sérüléseket szenvedett.

A US Navy egyik Japánban állomázosó Sikorsky CH-53E Super Stallion típusú helikopteréből felszállás közben kiesett az egyik plexi. Az eset során sem személyi sérülés, sem egyéb anyagi kár nem keletkezett.

A július 26-án domboldalnak csapódott és megsemmisült a Vietnami Légierő egyik Szuhoj Szu-22UM-3K típusú variaszárnyú csapásmérő repülőgépe. A balesetben mindkét pilóta életét vesztette. A 8551-es oldalszámú gép korábban az Ukrán Légierőben szolgált.

Július 18-án helyi idő szerint 13 óra 20 perckor egy órával a felszállást követően gyakorló repülésnek földnek csapódott és megsemmisült az Indiai Légierő egyik MiG-21 típusú vadászgépe. A pilóta életét vesztette a balesetben.

A BAE Systems és a Raytheon egyaránt megbízást kapott az Egyesült Arab Emírségek F-16-os flottájának korszerűsítésére. A fővállalkozó természetesen a Lockheed Martin lesz, a brit vállalat a repülésvezérlő rendszereket, az amerikai partner pedig a szemmagasságú kijelzőket szállítja.

Az ukrán védelmi minisztérium szócsöveként funkcionáló Narodna Armia hírügynökség közlése szerint sikeresen lecserélték az orosz komponenseket, így most már Ukrajna is képes a Buk légvédelmi üteg gyártására. A helyi verzió esetében ráadásul az eredetinél jobb rakétahajtóművet alkalmaztak, melynek köszönhetően nőtt a rakéták hatótávja és a sebessége is.

A VAQ-139 Század EA-18G Growler gépeivel az Elmendorf-Richardson támaszpontra települt, hogy a légierő F-22-eseivel közösen gyakorlatozzanak. Az „Agresszor” tengerész pilóták oktatási célból érkeztek, hogy megtanítsák az F-22 Raptor pilótáit „zavarni”.

Újra repülhet a Blue Angels bemutatócsapat díszfestésű kiszolgálógépet, a „Fat Albert” becenevű C-130 Hercules. A C-130T flottát még egy 2017 júliusi balesetet követően szögezték a földhöz.

A Blue Angels bemutatócsapat C-130T-je, ismertebb nevén Fat Albert ,

Románia szárazföldi telepítésű, önjáró hajó-elhárító rendszert rendszeresítene a szovjet P-15 leváltására, melyhez ki is írták a pályázatot. A projektre 157 millió dollárt szánnak.

A Leonardo és a General Atomics közösen dolgoznak az MQ-9 Reaper védelmén. A SAGE elektronikai-ellentevékenységre képes rendszert az MQ-9B fedélzetén integrálnák, mégpedig beépített rendszerként működne, nem külső függesztményként.