|

Super Hornet katapult nélküli hordozón?

Indiai lapértesülések szerint a Boeing által elvégzett szimulációk alapján az Indiai Haditengerészetnek kínált Block III-as Super Hornet képes jelentősnek megnevezett fegyverterhelés mellett is útnak indulni STOBAR kategóriás, azaz katapulttal nem rendelkező repülőgép-hordozóról. A lap az F/A-18 programigazgatóját, Dan Gilliant idézi, aki úgy nyilatkozott, hogy az Indiai Haditengerészet kérésére elvégezték a szükséges szimulációkat és a jövőben valamikor valós demonstrációra is sor fog kerülni. Továbbá igen biztosak abban, hogy a típussal probléma nélkül teljesíteni tudják a követelményeket.

Emlékezzünk vissza, hogy az Indiai Haditengerészet korábban nagyjából lemondott a hazai fejlesztésű Tejas navalizált változatáról és másfél évvel ezelőtt 57 gépről szóló tendert írt ki, meghívva arra a 3 szóba jöhető gyártót, azaz az amerikai Boeinget, a francia Dassaultot és az orosz RSZK MiG-et. A csak CATOBAR típusú hordozókon fellelhető Super Hornet és a Rafale M képbe kerülése erősen azt jelezte, hogy a gépeket a még el sem kezdett építésű 3. hordozójuk, a már katapultos kialakítású Vishal számára kívánják beszerezni.

Persze tény, hogy a STOBAR hordozókhoz “nem hozzászokott” két gyártó közül a csúfos végű MMRCA tendert a Rafale-al elnyert Dassault már 2012-ben jelezte, hogy szimulációik alapján a haditengerészeti változat, avagy a Rafale M képes lehet sísáncos repülőgép-hordozóról indulásra.

F/A-18E Super Hornet / Rafale M vegyes indítás. Kinek melyik a szebb? U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Brooke Macchietto,

Arról nincs információink, hogy a Boeing a Super Hornet kapcsán korábban vizsgálta-e már ezt a lehetőséget, vagy csak mostanában foglalkoztak vele, miután India részéről vélhetően felmerült, hogy a várhatóan 2020-ban tengeri tesztjeit megkezdő, még nem katapultos hordozó, a leendő INS Vikrant fedélzetéről mellőzné az orosz MiG-29K típust.  Az viszont tény, hogy anno, jó régen a Hornet esetében is vizsgálták a lehetőséget:

F/A-18 sísáncos tesztje minimális fegyverterhelés mellett. ,

A 2009-ben elkezdett építésű Vikrant India első hazai építésű repülőgép-hordozója lesz. Ez a fotó még 2015 nyarán készült a 2020 vége felé tervezett hadrendbe állítású hordozóról. ,

Fórum hozzászólások

  • Madár került a Maláj légierő F/A-18D gépének egyik hajtómüvébe a LIMA-2019 légi bemutatóján. A sérült géppel sikerült leszállniuk a langkawi reptéren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • boki
    Madár került a Maláj légierő F/A-18D gépének egyik hajtómüvébe a LIMA-2019 légi bemutatóján. A sérült géppel sikerült leszállniuk a langkawi reptéren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Aztarohadt, milyen jó képek.
  • dudi
    Ilyenkor a hajtómű kuka?
    Nem hinném, de hogy több lapátot cserélnek benne és műhely szintű beavatkozás kell, az erősen sejthető. Ilyen sérülést az üzemeltető egységnél nem nagyon javítanak tudtommal, de Allesmor majd felhomályosít minket.
  • molnibalage
    Nem hinném, de hogy több lapátot cserélnek benne és műhely szintű beavatkozás kell, az erősen sejthető. Ilyen sérülést az üzemeltető egységnél nem nagyon javítanak tudtommal, de Allesmor majd felhomályosít minket.
    Szóval a madár(vagy ami megmaradt belőle) megakadt a lapátok közt(nem megy át a hajtóművön)?
  • dudi
    Szóval a madár(vagy ami megmaradt belőle) megakadt a lapátok közt(nem megy át a hajtóművön)?
    Lényegtelen. Egy ilyen után szétszedik és kitakarítják és ellenőrzik az egészet, hogy sehol ne maradjon szennyezés és dirib darabok.
  • molnibalage
    Lényegtelen. Egy ilyen után szétszedik és kitakarítják és ellenőrzik az egészet, hogy sehol ne maradjon szennyezés és dirib darabok.
    Ez nyilvánvaló,nekem csak az volt fura,hogy marad olyan résza a hajtóműnek amit megéri javítani
  • dudi
    Ez nyilvánvaló,nekem csak az volt fura,hogy marad olyan résza a hajtóműnek amit megéri javítani
    A legsúlyosabb kár a kompresszor lapátokat éri. Ha csak olyan kis darab törik le belőle hogy nem darálódik le turbinalapát akkor drágán, de javítható egy hajótmű.
  • molnibalage
    A legsúlyosabb kár a kompresszor lapátokat éri. Ha csak olyan kis darab törik le belőle hogy nem darálódik le turbinalapát akkor drágán, de javítható egy hajótmű.

    Értem.Nekem ez úgy volt meg a fejemben,hogy egy ilyen madár az elejétől a végéig lekukázza a hajtóművet,nem gondoltam,hogy teszem azt az égéstérig el sem jut(nem a madár hanem a letört lapátok)így ott már különösebb kárt nem okoz.Azt hittem,hogy a lapátok annál sérülékenyebbek,hogy egészben kibírjanak egy olyan erejű becsapódást amit egy madár okoz.
  • dudi
    Értem.Nekem ez úgy volt meg a fejemben,hogy egy ilyen madár az elejétől a végéig lekukázza a hajtóművet,nem gondoltam,hogy teszem azt az égéstérig el sem jut(nem a madár hanem a letört lapátok)így ott már különösebb kárt nem okoz.Azt hittem,hogy a lapátok annál sérülékenyebbek,hogy egészben kibírjanak egy olyan erejű becsapódást amit egy madár okoz.
    Maga a madár nem tudja, hiszen nem olyan kemény anyagból van az állat. Ha nagyon nagy madár akkor tud ledarálni az elején többet, de azért hőmérséklet és más megoldják, hogy cafatok maradnak vissza csak.

    A komoly kárt a szétrepülő roncsdarab okozza illetve ha kiszakad a lapát, akkor az excentricitás. Konkrétan ilyen tesztet végeznek el hajtóműveket, ahol szándékosan lerobbantanak lapátot.


  • A madárral ott lehet gond, hogyha átszalad a kompresszor után és belesül a tüzelőtér körül a külső áram falára, vagy eltömíti a tüzelőteret.
    Akkor a hajtóművet szét kell szedni. Ilyenkor egyértelműen csere van, mert ezt alakulatnál nem oldják meg.
  • Ezzel kapcsolatban egyszer hallottam egy KFKI-s rezgésdiagnosztikával foglalkozó ember sztoriját. Beszélt modáslisokról (ha jól emlékszem, hogy hogyan igazodik be egy gázturbinás sugárhajtómű tengelye indításkor, miközben átmegy egy [vagy több...] kritikus fordulatszámon) meg azt is megemlítette, hogy furcsa jelenségnek voltak tanúi, mikor olyan hajtóművet vizsgáltak, ami madarat evett (tán Tu-134-est említett).
    Szóval azt furcsállták, hogy nem az első egy-két kompresszor lapátsor rongálódott meg a legnagyobb mértékben, hanem a a rákövetkező harmadiktól, talán az ötödikig. Szóval ezt tapasztalták és nem tudtak egyértelmű magyarázatot találni jóideig. És végül az derült ki, hogy a madár zúzájának nem volt ideje széttrancsírozódni az azalatt az idő alatt, amíg átjutott a fent említett első egy-két fokozaton. Azonban mikor a kompresszornak sikerült „szétvernie” a madár zúzáját, akkor az abban lévő felevett kavicsok elszabadultak és ezek okozták a károk zömét a lapátozásban.
    ezen kívül volt még szó helikopter lapátszekció roncsolásmentes vizsgálatáról, a méhsejt, ragasztóanyag hibáiról, meg még sok mindenről.
  • boki
    Madár került a Maláj légierő F/A-18D gépének egyik hajtómüvébe a LIMA-2019 légi bemutatóján. A sérült géppel sikerült leszállniuk a langkawi reptéren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    Még lassítva is csak 1 másodpercig tartott a jelenség.

Ugrás a fórum topichoz