|

Super Hornet katapult nélküli hordozón?

Indiai lapértesülések szerint a Boeing által elvégzett szimulációk alapján az Indiai Haditengerészetnek kínált Block III-as Super Hornet képes jelentősnek megnevezett fegyverterhelés mellett is útnak indulni STOBAR kategóriás, azaz katapulttal nem rendelkező repülőgép-hordozóról. A lap az F/A-18 programigazgatóját, Dan Gilliant idézi, aki úgy nyilatkozott, hogy az Indiai Haditengerészet kérésére elvégezték a szükséges szimulációkat és a jövőben valamikor valós demonstrációra is sor fog kerülni. Továbbá igen biztosak abban, hogy a típussal probléma nélkül teljesíteni tudják a követelményeket.

Emlékezzünk vissza, hogy az Indiai Haditengerészet korábban nagyjából lemondott a hazai fejlesztésű Tejas navalizált változatáról és másfél évvel ezelőtt 57 gépről szóló tendert írt ki, meghívva arra a 3 szóba jöhető gyártót, azaz az amerikai Boeinget, a francia Dassaultot és az orosz RSZK MiG-et. A csak CATOBAR típusú hordozókon fellelhető Super Hornet és a Rafale M képbe kerülése erősen azt jelezte, hogy a gépeket a még el sem kezdett építésű 3. hordozójuk, a már katapultos kialakítású Vishal számára kívánják beszerezni.

Persze tény, hogy a STOBAR hordozókhoz “nem hozzászokott” két gyártó közül a csúfos végű MMRCA tendert a Rafale-al elnyert Dassault már 2012-ben jelezte, hogy szimulációik alapján a haditengerészeti változat, avagy a Rafale M képes lehet sísáncos repülőgép-hordozóról indulásra.

F/A-18E Super Hornet / Rafale M vegyes indítás. Kinek melyik a szebb? U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Brooke Macchietto,

Arról nincs információink, hogy a Boeing a Super Hornet kapcsán korábban vizsgálta-e már ezt a lehetőséget, vagy csak mostanában foglalkoztak vele, miután India részéről vélhetően felmerült, hogy a várhatóan 2020-ban tengeri tesztjeit megkezdő, még nem katapultos hordozó, a leendő INS Vikrant fedélzetéről mellőzné az orosz MiG-29K típust.  Az viszont tény, hogy anno, jó régen a Hornet esetében is vizsgálták a lehetőséget:

F/A-18 sísáncos tesztje minimális fegyverterhelés mellett. ,

A 2009-ben elkezdett építésű Vikrant India első hazai építésű repülőgép-hordozója lesz. Ez a fotó még 2015 nyarán készült a 2020 vége felé tervezett hadrendbe állítású hordozóról. ,

Fórum hozzászólások

  • emel
    protyivotankovűj upravljajeműj raketnűj sznarjad = harckocsi elleni irányított rakétalövedék
    :eek:

    Kösz!

    Azt hittem magyar rövidítés :D
  • beta
    :eek:

    Kösz!

    Azt hittem magyar rövidítés :D
    Persze, hiszen csak anno az oroszul tudok akartak felvágni...
    Én is biztos azért használok angol rövidítésket...
    Oh, nem...
    Remélem ezek után végre leesik egyeseknek miket hordtak itten össze...
  • Van azért különbség. A hunglish nem más, mint netto sznobéria. A "szakmainak" tetsző angolszász technobullshit pedig a bennfentesség láttatása. Kerüljük, ha lehet.
  • Allesmor Obranna
    Van azért különbség. A hunglish nem más, mint netto sznobéria. A "szakmainak" tetsző angolszász technobullshit pedig a bennfentesség láttatása. Kerüljük, ha lehet.
    Szomorúan hallom, hogy beálltál ebbe a táborba. Ha 200-szor írod le, hogy légiharc-rakéta és légvédelmi rakéta-rendszer, akkor valahogy sokkal kényelmegesebb az, hogy AAM és SAM egy fórumon. Az összefoglalóban nem hunglish van, de azért bakker egy fórum az nem könyv és nem szakdolgozat...

    Érdekes módon, ha valaki orosz rövidítést használ, akkor nincs technobullshit és sznobéria...? Pislogok...
  • Én az aerodinamikát anno Jereb Gábortól, a hajtómű szerkezettant Vass Balázstól tanultam, mármint az ő könyveikből.
    Nekem az a kultúrkör adott egy szakszerűen magyarított terminológiát, a repülés nyelvezetét nem az internetről lestem el és nem is az elmúlt pár évben.
    Szóval lehetsz nagyon szomorú, de én már 1991 novemberében, a Malév Repülőkulb vitorlázórepülő oktatásán beálltam ebbe a táborba és vagyok annyira fafejű, hogy ne is akarjak távozni onnan.

    Ezek után talán megérted, hogy a mindenféle online fórumok lakóinak maguk kreálta nyelvezetét max a spanyol viasznak, vagy a melegvíz feltalálásának tekintem.
    Ezen arcok 99%-a nem a fene nagy hatékonyság miatt fogalmaz úgy ahogy, hanem, mert lövése sincs arról, hogy van rá szabatos szaknyelv is.
    De ez legyen az ő dolguk, én ettől még jól elvagyok. :)
  • Engineers from NASA’s Glenn Research Center, NASA’s Armstrong Flight Research Center and Boeing have successfully used shape memory alloys (SMA) to move a full-sized wing section of an F/A-18 Hornet.

  • Terminator
    Ibériai Darázs

    https://jetplanes.blog.hu/2018/09/08/iberiai_darazs
    Kicsit off de úgy vélem elfér itt

    Szerencsére idén Varasdon a CIAV keretében sikerült élőben is lássam (na meg halljam!) az egyik spanyol Hornetet és meg kell valljam valami hihetetlenül színvonalas és jó programot sikerült a hispánoknak összerakniuk amivel kb meg is mentették az első napot. Mivel a varasdi reptéren nem volt elegendő hely, illetve megfelelő pálya a Galebnél nagyobb típusoknak, így mind a MiG-21-ek mind a Hornet Zágrábból érkeztek a repnapra. (A mieink pótossal ugrottak át Kecsóról hisz kb 30 kilométerre voltunk a magyar határtól) Sajnos pont a Hornet programjára köszöntött be a rossz idő, de a szervezők végül nem töröltek egy programot se.

    Na de visszatérve a programra a spanyolok nem csak szimplán gépet küldtek, hanem komplett személyzettel érkeztek Varasdra és amellett, hogy lehetett a pilótákkal beszélgetni/fotózkodni (én örültem hogy találtam egy viszonylag normális fotós helyet, így sajnos ezt a részét kihagytam) maguk a pilóták adták a narrációt is a repülés közben. Ahogy Kővári is írta leginkább fordulókkal és nagy állásszögű repüléssel demonstrálták a típus képességeit, mely során a közönség nagy örömére a pilóta nem spórolt az utánégető használatával sem. Igaz, hogy csak kb 10 perces hosszúságú volt összesen, de abba igyekeztek lehetőleg minél több elemet belefoglalni, úgy, hogy némelyiknél szinte leesett a közönség álla (a Szuhojos hasonlat teljesen megállja a helyét).
    Ahogy feljebb is írtam az egész eget betakaró szürke felhőháttér és az eső kombinációja révén nemigen sikerült jó képeket lőjek a Darázsról, de lehet majd valamikor nekiesek a Varasdi mappámnak.
  • Korábban már tűnődtem olyasmin, hogy a SAAB-nak mellékesként, amolyan Joint Venture keretében kéne modernizálnia a Boeing engedélyével a finnek és a svájciak Hornet flottáját. RM-12-es hajtómű, Ericson radar, új műszerfal, egyéb dolgok.

    Más.
    A linkelt cikkben lévő spanyol Hornet beszerzés volt anno a szakítás elég csúnya oka a McDonnell és a Northrop között.
    Ez a két cég ugyanis korábban megállapodott, hogy az F-18-asból a Northrop ki fog fejleszteni egy könnyített land based F-18L verziót és a potenciális szárazföldi légierők felé mind a promóciót, mind pedig az értékesítést is maga fogja végezni. Az könnyen látható, hogy így a US Navy és Marines mellet más már nem jut a McDonnell-nek, így az utóbbiak, kihasználva, hogy a már meglévő verziók az ő nevük alatt futnak, nomeg eleve nagyobb a befolyásuk is, mindenhol a saját, hajófedélzeti gépüket kínálták.
    A Northrop perre vitte a dolgot, de veszített. Súlyos ára lett a dolognak, mert az F-18L kifejlesztését törölni kellett, az elvégzett dizájn munka eredményei a McDonnell Douglas-ra szálltak és még a perköltséget is fizetniük kellett. A Northrop később az F-20-assal is bukott, a GD F-16-osai nem engettek teret nekik. Érdekes, hogy bár az F-18L per 1986-ban ért véget, az YF-23-ason a közös munkát mégis tovább vitték, egészen annak bukásáig.
    Ezután végleg szétváltak. A Northrop egyesült a Grummann-al (akik klasszikus piacát amúgy szintén "bitorolta" az McD), míg az McD indult a JSF pályázaton is. Itt is bukott és tönkrement. A Boeing teljesen felvásárolta és még a McDonnell-Douglas névhasználati jogot is megszerezte, ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy minden McD fejlesztette termék Boeing név alá került. Ezt később a McDonnell család vissza akarta perelni, de belebuktak.

    És mi lett az McD "károsultjaival"?
    Nos, a Northrop-Grumman jelenleg is él és virul és egykori örökös ellenfelükkel, a GD-t is felvásároló Lockheed Martinnal közösen gyártják a McDonnell Douglas utolsó koporsószegének számító JSF F-35-ösök egyik legnagyobb szerkezeti darabját.
  • Allesmor Obranna
    Korábban már tűnődtem olyasmin, hogy a SAAB-nak mellékesként, amolyan Joint Venture keretében kéne modernizálnia a Boeing engedélyével a finnek és a svájciak Hornet flottáját. RM-12-es hajtómű, Ericson radar, új műszerfal, egyéb dolgok.
    • A Boeing erre miért adna engedélyt?
    • Mi értelme lenne az áthajtóművezésnek? Olyan gépeknél sem lépik meg, ahol a csere elég szép tólóerő növekedéssel járna. Miért éri meg a RM-12-re lépni? Csak azért, mert a C/D Gripen még legalább 20 évet repül?
    • A jelenlegi Hornet üzemeltetők nagy részén nem látom azt, hogy hosszútávon üzemeltetni akarnák a flottát, egy részük cserélni fogja és 99%, hogy F-35-re.
    • Ha meg nem akar F-35-öt, akkor Boeing termék a Super Hornet.
    Saját magát szúrná csak ezzel tökön a Boeing.

    Más.
    A linkelt cikkben lévő spanyol Hornet beszerzés volt anno a szakítás elég csúnya oka a McDonnell és a Northrop között.
    Ez a két cég ugyanis korábban megállapodott, hogy az F-18-asból a Northrop ki fog fejleszteni egy könnyített land based F-18L verziót és a potenciális szárazföldi légierők felé mind a promóciót, mind pedig az értékesítést is maga fogja végezni. Az könnyen látható, hogy így a US Navy és Marines mellet más már nem jut a McDonnell-nek, így az utóbbiak, kihasználva, hogy a már meglévő verziók az ő nevük alatt futnak, nomeg eleve nagyobb a befolyásuk is, mindenhol a saját, hajófedélzeti gépüket kínálták.
    A Northrop perre vitte a dolgot, de veszített. Súlyos ára lett a dolognak, mert az F-18L kifejlesztését törölni kellett, az elvégzett dizájn munka eredményei a McDonnell Douglas-ra szálltak és még a perköltséget is fizetniük kellett.
    A végét nem értem a történetnek, hogy ez hogyan lehetséges.
  • molnibalage
    • A Boeing erre miért adna engedélyt?
    • Mi értelme lenne az áthajtóművezésnek? Olyan gépeknél sem lépik meg, ahol a csere elég szép tólóerő növekedéssel járna. Miért éri meg a RM-12-re lépni? Csak azért, mert a C/D Gripen még legalább 20 évet repül?
    • A jelenlegi Hornet üzemeltetők nagy részén nem látom azt, hogy hosszútávon üzemeltetni akarnák a flottát, egy részük cserélni fogja és 99%, hogy F-35-re.
    • Ha meg nem akar F-35-öt, akkor Boeing termék a Super Hornet.
    Saját magát szúrná csak ezzel tökön a Boeing.


    A végét nem értem a történetnek, hogy ez hogyan lehetséges.
    Erről az F35 váltjárol jut eszembe,mennyire lenne nekünk opció használt,felújitott Hornettek beszerzése az amiktol?Megérné a dolog?
  • Celebra
    Erről az F35 váltjárol jut eszembe,mennyire lenne nekünk opció használt,felújitott Hornettek beszerzése az amiktol?Megérné a dolog?
    Tökéletesen értelmetlen. A Gripen már most többet tud bizonyos szinten és a svédek igen valószínű, hogy vállalják a C/D gépekre applikálását az NG technológia egy részének. AESA radar (kisebben) meg ezt-azt.

    Egy régebbi 4. gen géppel semmi értelme "váltani" egy újabbat.
  • molnibalage
    Tökéletesen értelmetlen. A Gripen már most többet tud bizonyos szinten és a svédek igen valószínű, hogy vállalják a C/D gépekre applikálását az NG technológia egy részének. AESA radar (kisebben) meg ezt-azt.

    Egy régebbi 4. gen géppel semmi értelme "váltani" egy újabbat.
    Ném váltásra,bővitésre gondoltam.Mariner gépek modernizációjával(tudom,álmodozok).Bár én inkáb a koreai FA50 körül szaglálódnék-ha lehet az RM-12 hajtóművel
  • Celebra
    Ném váltásra,bővitésre gondoltam.Mariner gépek modernizációjával(tudom,álmodozok).Bár én inkáb a koreai FA50 körül szaglálódnék-ha lehet az RM-12 hajtóművel
    Szintén értelmetlen. 14+néhány gépes vegyes flotta? Hülye ötlet. A svédek szinte biztosan vállalják C/D gépek átadását, ha ők E-re váltanak majd. Pénz.

    Az FA-50-ről volt szó, jenki részről "no go" van rá. És minek kéne bele RM12...?
    Egyesek úgy kezelik az áthajtóművezést, mint valami sétát a parkban. Nagyon nem ez a helyzet.
  • molnibalage
    Szintén értelmetlen. 14+néhány gépes vegyes flotta? Hülye ötlet. A svédek szinte biztosan vállalják C/D gépek átadását, ha ők E-re váltanak majd. Pénz.

    Az FA-50-ről volt szó, jenki részről "no go" van rá. És minek kéne bele RM12...?
    Egyesek úgy kezelik az áthajtóművezést, mint valami sétát a parkban. Nagyon nem ez a helyzet.
    Gripenátadás is még a jövő zenéje.Ez az ami no go-részemröl fejvakarás.Szükségük lenne egy F5 szerű könnyűvadászra,amit az érdekövezetükben terithetnének.Főleg,ha megnyeri az T-X tendert,a koreai gép adja magát ilyen szerepre.Önként átadják a terepet a kinaiaknk...Fejvakarás-dilisek ezek eaz amerikaiak
    RM12 F404 változat.Angol F4 R-R hajtóművet kapot,szingapuriak A4be épitettek F404est-És logisztikai okbol lépném meg,ha pénzügyileg megéri.Mert csak úgy érdemes
  • molnibalage
    Szintén értelmetlen. 14+néhány gépes vegyes flotta? Hülye ötlet. A svédek szinte biztosan vállalják C/D gépek átadását, ha ők E-re váltanak majd. Pénz.

    Az FA-50-ről volt szó, jenki részről "no go" van rá. És minek kéne bele RM12...?
    Egyesek úgy kezelik az áthajtóművezést, mint valami sétát a parkban. Nagyon nem ez a helyzet.
    Az F404GE400, ami a mostani F/A-18C/D flottában dolgozik, a jelenlegi JAS-39C/D Gripenek RM12-es hajtóművének alapja, fizikai méretei, bekötési pontjai azonosak.
    A különbség annyi, hogy az RM12-es hajtóművek tolóerej kis mértékben nagyobb, de a fajlagos fogyasztása kisebb, mint az amerikai hajtóműveké.
    Mivel az RM12-es az 60%-ban ugyanúgy GE hajtómű, mint az F404GE400, így a GE részéről se volna ördögtől való, hogy a Volvo Flygmotor, mint kvázi alvállalkozója termékével upgrade-elje a még mindig futó C/D Hornet flottát a világban. A saját F414-eseit (melyekbe szintén bedolgozik a Volvo) ugyanis nem tudná rentábilisen integrálni a C/D Hornetek-be, mivel itt már komolyabbak az eltérések, ezekre igaz az, hogy indokolatlan költségekkel járna az áthajtóművezés.
    Az RM12-es az nem ilyen, az könnyebben beépíthető lenne és még a GE termelésébe se szólna bele, de 60%-ban még mindig nekik hozna pénzt.



    A mostani szliácsi spanyol Hornet-demo belső kamerás videója. Érdemes megfigyelni a sebesség értékeket.
  • Allesmor Obranna

    Nagyon jó a videó!
    Számomra az volt az érdekes benne, hogy nagyon alacsony sebességeken is repüli a gépet, 200 km/h alatt.
    Néha 30 km/h-át mutat a számláló és közben is képes fordulni:eek:
  • fip7
    Allesmor Obranna

    Nagyon jó a videó!
    Számomra az volt az érdekes benne, hogy nagyon alacsony sebességeken is repüli a gépet, 200 km/h alatt.
    Néha 30 km/h-át mutat a számláló és közben is képes fordulni:eek:
    Adott sebesség alatt nem mér pontosan, az F-16C-n 50-60 csomó alatt kis sem jelez emiatt sebességet. Nézd meg hogyan ugrik fel a skála 60-ra 0-ról.



    Ez még jobban látszik.

Ugrás a fórum topichoz