|

Az F-16V Block 70/72 mellett döntött Szlovákia

A szlovák védelmi minisztérium hivatalos honlapján közzétett bejelentés alapján Pozsony döntésre jutott MiG-29 típusú vadászgépeinek váltásának ügyében: az elég régóta húzódó beszerzésben végül az amerikaik győztek a svédekkel szemben, Gripen helyett F-16 lesz az orosz típus utódja. Méghozzá a Fighting Falcon legmodernebb, Block 70/72-es változata.

Északi szomszédunk védelmi minisztériuma által kiadott sajtóanyagban nem szerepel, de más forrásokban az olvashatók, hogy Peter Pellegrini miniszterelnök a beszerzendő 14 gépre, fegyverzetre, pilótaképzésre és 2 éves logisztikai támogatásra 1,6 milliárd Eurós (1,9 milliárd Dolláros) árat nevezett meg.

A védelmi minisztérium honlapján közzétett anyag azzal indokolja a svéd típus elvetését, hogy a gépek árán felül számolva a szerteágazó járulékos üzemeltetési költségekkel az jött ki, hogy a 2040-es évek magasságáig történő üzemeltetése olcsóbbra jön ki az amerikai típusnak Szlovákia számára.

2018 áprilisában írtunk legutóbb arról, hogy a Lockheed Martin elég esélyessé vállt a szlovák tender bezsebelésére – akkoriban az új gyártású gépek iránti érdeklődés kapcsán egy 2,91 milliárd dolláros csomagajánlat kapott amerikai jóváhagyást, melynek része többek között 2 tartalékhajtómű, két tartalék AESA radar, 30 darab AIM-120C7 AMRAAM és 100 AIM-9X Sidewinder légiharc-rakéta, 12 gyakorló rakéta, GBU-12 és GBU-49 Paveway II lézerirányítású bombák, GBU-38 JDAM, AN/AAQ-33 Sniper konténer, JHMCS sisakkijelző, szimulátor, valamint kiképzés és logisztikai támogatás.

A most bejelentett győzelem kapcsán egyelőre nem tudni, hogy mi is lesz pontosan a leszállítandó gépek mellé a körítés.

Az F-16V Block 70/72-est Szlovákia mellett ezidáig Bahrein rendelte meg, akik esetében szintén a közelmúltban történt a tavaly elindított folyamat véglegesítése.


Módosítás @ 2018.07.12, 08:40: a beszerzési ár pontosítása

Fórum hozzászólások

  • rudi
    Szerintem nem a Szlovákok alkudtak ilyen jól hanem nagy részét a 2,91 milliárdos csomagnak (fegyverzet, support) nem tendelték meg.
    Így van. Kb egy milliárdot lefaraghattak, de ez még így is kvasok.
  • Nekem az F-16 egyik örök kedvenc. Szívesebben láttam volna HuAF ékkel mint a Gripent (mára persze megbarátkoztam vele), de akkor láttam volna,, akkor gyerek voltam, húsz éve. Elhiszem, hogy csúcsszuper elektronika meg miegymás, de akkor is egy 30-40 éves gép, amit még ők hadrndbe állítanak mondjuk 3-4 év múlva, majd használnuk kell minimum húsz évig. Jó ez a block 70 azoknak akik nek már 20-30 éve repülik a sólymot, de friss üzemelztetőként én nem örülnék ha mi ez mellett voksoltunk volna. ha tényleg ekkora lóvéról van szó, és ilyen hosszú befektetésről, én helyükben tuti akkor már az F-35 mellett kilincseltem volna. Annak komoly propaganda értéke volna otthon és az egész térséggel szemben is,, mégis csak 5.gen. Ha pedig az a baj, hogy gyorsabban kéne, betársulnék az olaszokhoz akik mint olvastam átgondolják a programot, de nekik nagy para, mivel a 80-as számot drága volna felrúgni,,, itt szállnék be , hogy 14-16 gépet átvennék abból.
  • marton
    .... Ha pedig az a baj, hogy gyorsabban kéne, betársulnék az olaszokhoz akik mint olvastam átgondolják a programot, de nekik nagy para, mivel a 80-as számot drága volna felrúgni,,, itt szállnék be , hogy 14-16 gépet átvennék abból.
    A legnagyobb szövettségesed meg - miközben szürcsöli a kávéját - erre azt mondja: persze, természetesen.
    Így gondoltad? :)
  • Amúgy az F-16V fly away költsége egész baráti. Bahrein mostanában írta alá a szerződést a Lockheeddel. 16 gép költsége 1,124,545,002 USD ami ~ 70 millió USD/gép.
    Ehhez képest az eredeti 19 gépre vonatkozó teljes ajánlat 2.78 milliárd volt ami ~ 146 millió USD/gép.
    Azt hiszem nem túlzás úgy számolni hogy a vadászgépek teljes bekerülési klts.e kétszerese a gépek gyári klts.nek.
  • rudi
    Amúgy az F-16V fly away költsége egész baráti. Bahrein mostanában írta alá a szerződést a Lockheeddel. 16 gép költsége 1,124,545,002 USD ami ~ 70 millió USD/gép.
    Ehhez képest az eredeti 19 gépre vonatkozó teljes ajánlat 2.78 milliárd volt ami ~ 146 millió USD/gép.
    Azt hiszem nem túlzás úgy számolni hogy a vadászgépek teljes bekerülési klts.e kétszerese a gépek gyári klts.nek.
    F-35nél is ilyesmiket számolnak. Beker 110m$. Reptetési költség 30évre 250m$.
    Ezért nagyon nem mindegy mi van a szerződésben.
  • marton
    Nekem az F-16 egyik örök kedvenc. Szívesebben láttam volna HuAF ékkel mint a Gripent (mára persze megbarátkoztam vele), de akkor láttam volna,, akkor gyerek voltam, húsz éve. Elhiszem, hogy csúcsszuper elektronika meg miegymás, de akkor is egy 30-40 éves gép, amit még ők hadrndbe állítanak mondjuk 3-4 év múlva, majd használnuk kell minimum húsz évig. Jó ez a block 70 azoknak akik nek már 20-30 éve repülik a sólymot, de friss üzemelztetőként én nem örülnék ha mi ez mellett voksoltunk volna. ha tényleg ekkora lóvéról van szó, és ilyen hosszú befektetésről, én helyükben tuti akkor már az F-35 mellett kilincseltem volna. Annak komoly propaganda értéke volna otthon és az egész térséggel szemben is,, mégis csak 5.gen. Ha pedig az a baj, hogy gyorsabban kéne, betársulnék az olaszokhoz akik mint olvastam átgondolják a programot, de nekik nagy para, mivel a 80-as számot drága volna felrúgni,,, itt szállnék be , hogy 14-16 gépet átvennék abból.
    Versenylóval szántani... A Szlovákoknak F-35??? Minek, hová? Propaganda? Elkóborolt kisgépeket és esetleg utasszállítókat zavargatni minek +100m $-os (csupasz) masina? Nem akkora tényezők, hogy ilyenre szórják a pénzt és kiket akarnának velük a sarokba állítani? Az F-16-osok is bőven elegendőek a honi légvédelemhez, csapásméréshez és a NATO sem húzhatja rá a száját, hisz egy bizonyított, igen sokoldalú, potens gép. Én is vehetnék 7-es BMW-t a családi Opel helyett, de minek, hová??? Inkább hasznosabb dologba fektetem a pénzem ahelyett, hogy a végén meg kihasználatlanul, jókora buktával száljak ki belőle. Mégiscsak 5. gen... - ja! Olyan, mint a telefonok kijelzőjénél az AMOLED, meg a szuper AMOLED, de akár az LCD. Látványban, felhasználói élményben a különbséget nem, vagy alig érzékelni, de azért jó milyen jó tudni, hogy dupla áron ott van a zsebemben. Ezekkel a propaganda, presztízs dolgokkal sokan hadilábon állnak és csak azért, hogy kifelé villantson az ember - drága autó, több százezres telefon, stb. - olyan kiadást vállal be, melyeket értelmesebb, tartalmasabb és hasznosabb dolgokra fordíthatna. Szerintem... De legyen F-35, mert az a trendi! Még az folyton konfliktusokkal/háborúkkal küzdő Izrael sem csak arra alapozza a jövő légierejét, mert ugye az ősi F-15-ből is rendelget az Adir-ok mellé.
  • JonatánJoe
    Versenylóval szántani... A Szlovákoknak F-35??? Minek, hová? Propaganda? Elkóborolt kisgépeket és esetleg utasszállítókat zavargatni minek +100m $-os (csupasz) masina? Nem akkora tényezők, hogy ilyenre szórják a pénzt és kiket akarnának velük a sarokba állítani? Az F-16-osok is bőven elegendőek a honi légvédelemhez, csapásméréshez és a NATO sem húzhatja rá a száját, hisz egy bizonyított, igen sokoldalú, potens gép. Én is vehetnék 7-es BMW-t a családi Opel helyett, de minek, hová??? Inkább hasznosabb dologba fektetem a pénzem ahelyett, hogy a végén meg kihasználatlanul, jókora buktával száljak ki belőle. Mégiscsak 5. gen... - ja! Olyan, mint a telefonok kijelzőjénél az AMOLED, meg a szuper AMOLED, de akár az LCD. Látványban, felhasználói élményben a különbséget nem, vagy alig érzékelni, de azért jó milyen jó tudni, hogy dupla áron ott van a zsebemben. Ezekkel a propaganda, presztízs dolgokkal sokan hadilábon állnak és csak azért, hogy kifelé villantson az ember - drága autó, több százezres telefon, stb. - olyan kiadást vállal be, melyeket értelmesebb, tartalmasabb és hasznosabb dolgokra fordíthatna. Szerintem... De legyen F-35, mert az a trendi! Még az folyton konfliktusokkal/háborúkkal küzdő Izrael sem csak arra alapozza a jövő légierejét, mert ugye az ősi F-15-ből is rendelget az Adir-ok mellé.
    Izrael mióta repteti a F-16ost? Azt írtam, ha már valakinek megvan x éve A vagy C széria, akkor megértem a váltást.
    Komoly az F-35 nekik? Az F-16 nem(arra amit leírtál)? F-35 ről akkora szuperlatívuszokban beszélsz, mintha száz év múlva lenne belőle valami. Igenis újabb cucc és egy évtizeden belül tuti a térségben is megjelenik.
    Ez nekem olyan mintha a rendszerváltáskor vettünk volna vadizsír F-4 eseket.
  • marton
    Izrael mióta repteti a F-16ost? Azt írtam, ha már valakinek megvan x éve A vagy C széria, akkor megértem a váltást.
    Komoly az F-35 nekik? Az F-16 nem(arra amit leírtál)? F-35 ről akkora szuperlatívuszokban beszélsz, mintha száz év múlva lenne belőle valami. Igenis újabb cucc és egy évtizeden belül tuti a térségben is megjelenik.
    Ez nekem olyan mintha a rendszerváltáskor vettünk volna vadizsír F-4 eseket.
    Izrael kapcsán az F-15-ről írtam. Arra akartam rávilágítani, hogy egy régi konstrukció megfelelő fejlesztésekkel megfelel a legmagasabb elvárásoknak is, márpedig Izrael nem sz.rral gurigázik! Nem szuperlatívuszokban beszélek az F-35-ről, de a képessége messze feleslegesek ide, az F-16 is bőven jó és elegendő egy akkora méretű fajsúlyú országnak, mint Szlovákia. Te milyen feladatokat tudnál még az F-35-nek? Felderítés, hírszerzés? Na esetleg még ott ki tudná használni a "lopakodást" és a komoly elektronikáját, csak az a kérdés, hogy kivel szemben... Gondolom a beszerzés előkészítői kicsit szélesebb spektrumon vizsgálták a várható feladatokat (közte a NATO kötelezettségeket), fenyegetettséget, fenntarthatóságot és lehetőségeiket, mint innen sokan el tudnánk azt képzelni, úgyhogy jó lesz az nekik. A beszerzési ár közötti különbség se kicsi, de az igazán komoly difi az, hogy az F-35 43.000$-ért repül óránként, míg az F-16 12.000-ért... Nem mindegy! Mégis magyarázd már el nekem, hogy az -általad magasztalt- új konstrukción túl milyen előnye származna Szlovákiának az F-35 rendszeresítéséből szemben a legutolsó/legmodernebb elektronikával felszerelt F-16-al? Lopakodva lerohanja Ukrajnát, vagy becserkészi az eltévedt utasszállítókat? Ja, hogy majdnem 4X-es áron reptetheti! Az tényleg nagy lépés lenne a szakadék felé!
  • Ez az f-16 block 70 beszerzés nagyon komoly
    Vegyük már figyelembe az orosz légerő su-35 gépei szembe sem állíthatóak ezekkel :)
    A szu-35 még a block 60 sem közelíti meg nem hogy a Block 70-est! Főleg mikor megláttam hogy APG-80-as radar van benne :eek:
    Ja és a kardjuk is sokkal hosszabb .
  • JonatánJoe
    Izrael kapcsán az F-15-ről írtam. Arra akartam rávilágítani, hogy egy régi konstrukció megfelelő fejlesztésekkel megfelel a legmagasabb elvárásoknak is, márpedig Izrael nem sz.rral gurigázik! Nem szuperlatívuszokban beszélek az F-35-ről, de a képessége messze feleslegesek ide, az F-16 is bőven jó és elegendő egy akkora méretű fajsúlyú országnak, mint Szlovákia. Te milyen feladatokat tudnál még az F-35-nek? Felderítés, hírszerzés? Na esetleg még ott ki tudná használni a "lopakodást" és a komoly elektronikáját, csak az a kérdés, hogy kivel szemben... Gondolom a beszerzés előkészítői kicsit szélesebb spektrumon vizsgálták a várható feladatokat (közte a NATO kötelezettségeket), fenyegetettséget, fenntarthatóságot és lehetőségeiket, mint innen sokan el tudnánk azt képzelni, úgyhogy jó lesz az nekik. A beszerzési ár közötti különbség se kicsi, de az igazán komoly difi az, hogy az F-35 43.000$-ért repül óránként, míg az F-16 12.000-ért... Nem mindegy! Mégis magyarázd már el nekem, hogy az -általad magasztalt- új konstrukción túl milyen előnye származna Szlovákiának az F-35 rendszeresítéséből szemben a legutolsó/legmodernebb elektronikával felszerelt F-16-al? Lopakodva lerohanja Ukrajnát, vagy becserkészi az eltévedt utasszállítókat? Ja, hogy majdnem 4X-es áron reptetheti! Az tényleg nagy lépés lenne a szakadék felé!
    Tudom, hogy Izrael kapcsán a F-15öst írtad, de én meg arra írtam, hogy tök jó egy ilyen hetvenes, csak azoknak akik már régi rendszeresítők mint Izrael, akik meg is veszik az F-35-öst aBlock 70-esek mellé.
    Nem nézem a feladtokat repóra költségét, egyszerüen azzal tudok érvelni, mint minden teknikai dologgal a világban, ha már van újabb akkor nem a feltuningolt régit veszem 20-30 évre , hanem az újat. Lengyelek, törökök, Izrael, olaszok ezek akik itt a térségben elkezdik. Ezzel nem lesz vége, de nekik közel 30 évre meg lesz határozva a típusúk (mondjuk 2022-től számolva).
    Teljesen mindegy, hogy mire kell, mire nem kell, ennyi erőből Gripent sem kellett volna vennünk, mert eddig nem kellet,,, és lehet, hogy öt évig nem is kell még.
    Amúgy ha rosszmájú lennék, akkor vegyék, kötelezzék el magukat 20-30 évre, meg ha V4 ben gondolkodunk akkor nem kis erőnövekedés ez.
  • Atyaeg miket olvasok itt. Aki szerint felesleges az F16 az mit mond a magyar gripenre vagy a Szu-35-re vagy a gripen ng-re??? Ezek feleslegesek? Vagy a Super Hornet is?

    A Block 70 tudtommal keves dolgot kapott az f35 tecnologiabol es tobb teren a bolk 60 butitott változata.

    Szlovák f35? Mikorra? Nem tunik fel, hogy az uzlet surgos jellegu?

    A fejemet fogom komolyan mondom a ketbites suletlensegeken.
  • Roni
    Ez az f-16 block 70 beszerzés nagyon komoly
    Vegyük már figyelembe az orosz légerő su-35 gépei szembe sem állíthatóak ezekkel :)
    A szu-35 még a block 60 sem közelíti meg nem hogy a Block 70-est! Főleg mikor megláttam hogy APG-80-as radar van benne :eek:
    Ja és a kardjuk is sokkal hosszabb .
    Ez a komment ebben a formában több, mint pontatlan. Nincs erom ezredjere msgyarazni a 2x2-őt...
  • molnibalage
    Ez a komment ebben a formában több, mint pontatlan. Nincs erom ezredjere msgyarazni a 2x2-őt..
    Hát elég érdekes lenne ha ezt elmagyaráznád
    Mekkora szakadék van a szu-35 és az f-16 block 60-70 közt :D
  • Roni
    Hát elég érdekes lenne ha ezt elmagyaráznád
    Mekkora szakadék van a szu-35 és az f-16 block 60-70 közt :D
    A kotojel eleve tul tag a 60 es 70 kozt. Azt nem ertem, ha utana sem neztel a muszaki tartalomnak, akkor miert komnentelsz te ruszttel csipobol???
  • rudi
    Kb. így lehet...
    A komplett csomag híján õk is csak légirendészetre tudják majd használni a gépeiket.
    Arra viszont így nagyon drágák..
    Szemezgettem az IHO-s cikkből:

    "Gabriela Matečná (SNS) földművelésügyi minisztert például saját bevallása szerint az győzte meg, hogy míg Gripenje csak négy országnak van, F–16-os gépe huszonötnek. „Tehát én, mint laikus kijelenthetem, hogy ha valamiből valahol sok van, akkor az bizonyára azért van, mert jó a minősége és effektív” – mondta Matečná."

    "Lubomír Galko (SaS) volt védelmi miniszter botrányosnak nevezte, hogy az elemzést, amelyben a védelmi minisztérium az F–16-es gépek vásárlását javasolta, nem egészen egy nappal azelőtt hozták nyilvánosságra, hogy a kabinet megszavazta a javaslatot. „Ráadásul a dokumentum jelentős része titkosított, nem tudjuk pontosan mennyit fogunk fizetni, miért és mikor."

    "Jaroslav Naď biztonságpolitikai elemző: Csúcsminőségű vadászgépeket veszünk, amelyek ugyan jól mutatnak, de képességeiket nem fogjuk tudni kihasználni. Túl nagy luxusnak tartom azt is, hogy a korábban vásárolt Black Hawk helikoptereket erdőtüzek oltására fogjuk használni..."

    "Ondrejcsák Róbert (Híd), a védelmi minisztérium államtitkára: a svéd és amerikai fél ajánlata is minőségi volt, az árkülönbség pedig minimális, ezért meggyőződése (! -de nem biztos benne- saját megj.), hogy a védelmi a tárca az előnyösebb ajánlat mellett döntött."

    Potens és minőségi technika lesz, de majd nézzük meg a 2-éves support lejárta utáni éveket ;)
  • ms07
    Lassan kénytelenek leszünk felerősíteni a Gripeneket? AESA radar+Meteor?
    Nem oda Buda. A légvédelemnek a szárazföldi komponense szinte teljesen hiányzik. Ott (is) kéne villantani már valamit.
  • borisz
    Nem oda Buda. A légvédelemnek a szárazföldi komponense szinte teljesen hiányzik. Ott (is) kéne villantani már valamit.
    De "a légierő a proiritás"... :D
  • ms07
    De "a légierő a proiritás"... :D
    Az, hogy kövessenek el vérfertőzést...
    Apropó épp be akartam rakni, hogy a rományoknál mi van mst ezzel a +5 géppel.

Ugrás a fórum topichoz