|

Az F-16V Block 70/72 mellett döntött Szlovákia

A szlovák védelmi minisztérium hivatalos honlapján közzétett bejelentés alapján Pozsony döntésre jutott MiG-29 típusú vadászgépeinek váltásának ügyében: az elég régóta húzódó beszerzésben végül az amerikaik győztek a svédekkel szemben, Gripen helyett F-16 lesz az orosz típus utódja. Méghozzá a Fighting Falcon legmodernebb, Block 70/72-es változata.

Északi szomszédunk védelmi minisztériuma által kiadott sajtóanyagban nem szerepel, de más forrásokban az olvashatók, hogy Peter Pellegrini miniszterelnök a beszerzendő 14 gépre, fegyverzetre, pilótaképzésre és 2 éves logisztikai támogatásra 1,6 milliárd Eurós (1,9 milliárd Dolláros) árat nevezett meg.

A védelmi minisztérium honlapján közzétett anyag azzal indokolja a svéd típus elvetését, hogy a gépek árán felül számolva a szerteágazó járulékos üzemeltetési költségekkel az jött ki, hogy a 2040-es évek magasságáig történő üzemeltetése olcsóbbra jön ki az amerikai típusnak Szlovákia számára.

2018 áprilisában írtunk legutóbb arról, hogy a Lockheed Martin elég esélyessé vállt a szlovák tender bezsebelésére – akkoriban az új gyártású gépek iránti érdeklődés kapcsán egy 2,91 milliárd dolláros csomagajánlat kapott amerikai jóváhagyást, melynek része többek között 2 tartalékhajtómű, két tartalék AESA radar, 30 darab AIM-120C7 AMRAAM és 100 AIM-9X Sidewinder légiharc-rakéta, 12 gyakorló rakéta, GBU-12 és GBU-49 Paveway II lézerirányítású bombák, GBU-38 JDAM, AN/AAQ-33 Sniper konténer, JHMCS sisakkijelző, szimulátor, valamint kiképzés és logisztikai támogatás.

A most bejelentett győzelem kapcsán egyelőre nem tudni, hogy mi is lesz pontosan a leszállítandó gépek mellé a körítés.

Az F-16V Block 70/72-est Szlovákia mellett ezidáig Bahrein rendelte meg, akik esetében szintén a közelmúltban történt a tavaly elindított folyamat véglegesítése.


Módosítás @ 2018.07.12, 08:40: a beszerzési ár pontosítása

Fórum hozzászólások

  • Az UAE F-16E/F block 60-as széria F110GE132-es hajtóművéről egy igen kiváló és részletes anyag, még 2000-ből, húsz évvel ezelőttről.
    Akkor még F110GE129EFE-nek hívták (Enhanced Fighter Engine):

    https://www.researchgate.net/public..._Power_Through_Low-Risk_Derivative_Technology

    A nagy újítás az alacsonyabb turbina előtti hőfokkal meghajtható, nagyobb kerületi sebességgel forgó, szélesebb profilú, blisk lapátos, három fokozatú fan, ami a B-2-esek F118GE100-asairól öröklődött át (tehát nem is volt igazi újdonság már ekkor sem), illetve az új utánégető, ami az YF120-asból került ide.
    A magasabb levegőátfutás javította a tolóerőt, de a fajlagos fogyasztás az nőtt.
    Tovább nőt a hajtómű tömege is, mégpedig az F110GE129-eshez képest (amit eredendően F110GE129 IPE-nek hívtak és az F110GE100-asokhoz képest volt Increased Performance Engine).
    A jelenleg az F-16V-hez és az F-15-ösökhöz (K/SA/SG/QA/EX) ajánlott F110GE129C ezzel szemben a régi fan-t tartalmazza, viszont az elmúlt húsz évben inkább nagynyomású forgórész kompresszorára feküdtek rá. Ennek si megvan az oka. A 132-esek fan kialakítása minden aspektusból modernebb, de előállítása drágább, a tömege meg nagyobb. A GE129-esek turbináját inkább járatják magasabb hőfokon, mert fejlődött annyit a termikus bevonatolás, továbbá a diagnosztika, hogy inkább az olcsóbb és régebbi kialakítású fan-t hajtják magasabb hőfokon dolgozó turbinával. A tolóerő többletre pedig nincs szükségük.
    Az F110GE132-esként sorozatgyártott GE129EFE levegőátfutása ugyanis annyival nagyobb, hogy azt az F-15-ös szívócsatornája már nem tudja kezelni.
    Az extra tolóerőre meg nincs szükség.
    A 132-esek három fokozatú fanjának saját sűrítási viszonya is nőtt, ez 3.4-ről felment 4.2-re ami szép érték.
    A tolóerőben hasonló AL-41F-1Sz levegőátfutása kb F-110GE129-essel egyezik meg, a 132-esét nem éri el. Azonban a fan szekció sűrítési viszonya ezét meghaladja, kb 4.6 a publikus érték. Ez utóbbi a 129-esekhez hasonlóan még a független lapátozású, bandázsgyűrűs kivitel, tehát az áramlási veszteségek is nagyobbak, de az orosz hajtóművön nem három, hanem négy fokozat van.
  • Volt anno az a block 30-as F-16C, amelyikkel az UAE F-16E/F Desert Falcon-ok szuper nagy teljesítményű F110GE132-esét először kipóbálták. Az az együléses gép az Edwards-ról volt a pilótái szerint a "leggyorsabb Viper, ami valaha repült" (a fastest itt nem feltétlen Mach 3-at jelent, hanem inkább gyorsulást, de abban valami félelmeteset), hiszen a relatíve könnyű F-16C megkapta a legnehezebb F-16 variáns számára készült legerősebb hajtóművet.

    Nade... volt egy másik gép is, egy F-16D. Mert kellett egy kétüléses is, ez pedig egy block 50-es gép volt, amit a Lockheed bérelt az USAF-tól (és ha jól tudom, még talán most is bérli), hogy a GE hajtóművét kétüléses géppel is teszteljék. Nem azért, mert más a kabintető, hanem mert van pár olyan feladat, amihez két berepülőpilóta is kell. Ez a gépa 90-0848-as, amiről mára már lekerült a jókora, kék feliart a svanc tövéről, hogy "F110GE132 Power", de amíg rajta volt, addig ez a hajtómű dolgozott benne. Repült is így egy demót, mégpedig a Forth Worth-i gyár dolgozóinak és az UAE küldöttségének. Nyílván az USAF-ot is meghívták, mert mégiscsak ők az igazi célközönség. Nos, az USAF mind a mai napig nem igénylete a 132-est és ez már valószínű így is marad, de ettől még igazán jól ismeri. Ugyanis amíg a szerződés tartott az arizonia bázison képezték az UAE pilótáit az USAF kiképzői. Így az AZ farokkódi támaszpont gépei lettek a legszínesebb USAF bázis, már ami az F-16-osokat illeti, hiszen egyidejűleg volt nekik F-16B, korai F-16C/D, kései block 40-es F-16C/D és a block 60-as UAE gépekre is felkerült az USAF jelölés, amíg ott voltak. Ezeknél a gépeknél a földi kiszolgálást vegyesen az amerikai légierő és az emirátusok katonái végezték.

    Vissza Texas-ba és arra a bizonyos repülőbemutatóra. Ez a 90-0848-as block 50-es F-16D bizony nem a legnehezebb F-16-os, bár a C korszak vége felé készült. Ettől még alig nehezebb egy block 40-esnél és maga a gép meg különösen nem volt elnehezítve semmiféle extra berendezéssel, mivel elsődleges feladata a teljes hajtóműkarakterisztika tesztelése volt. Így így repült bemutatót. Aki látott már aerodinamikailag teljesen tisztára csupaszított Spangdahlem-i F-16C-t demót repülni (tavaly is volt erre lehetőség Fairford-ban), az tudja, hogy a mutatvány egyik záloga a bitang erős, statikusan, utánégetővel 13 tonnás tolóerőre képes F110GE129-es.
    Ez a hajtómű földközelben, kis magasságon igen könnyen eléri a dinamikus (tehát gépbe építve mért) 15-16 tonnás tolóerőt, ami miatt egy repülőnapon nagyon könnyen át tudná bármikor lépni a hangsebességet is. A gépről készült számos felvételen látszik, hogy egy-egy kisebb sebességű áthúzás után a forszázsnak köszönhetően a gép nagyon gyorsan meg tud indulni. Nem is kell több, mert ilyen konfigurációban már ez is több, mint sok.
    Nos, a 90-0848-asban egy F110GE132-es dolgozott, ami jóval több, mint 14 tonnával indít statikusan és 17-18 tonna tolóerőre is képes, 800-900 km/h-nál, ha a földközelben jár a gép. Erről a repülésről nem sokat találni, de valamit azért mégis. Ezek csak állóképek, de jó közelítéssel, a nyílvános légibemutatón valaha repült egyik legnagyobb tolóerő/tömeg arányú repülőgép repülését láthatjuk rajta:






    https://www.flickr.com/photos/draykov/46794499605/
  • ASELPOD



    "Our national targeting and marking pod ASELPOD serial production acceptance test flights continue to be carried out by our 401st Test Fleet Command."
  • nem szoktam képeket linkelgetni, de ennél szebb festést még nem láttam ezen a gépen, meg máson se igazából..

    [​IMG]
  • Heim
    nem szoktam képeket linkelgetni, de ennél szebb festést még nem láttam ezen a gépen, meg máson se igazából..

    [​IMG]
    A holland légierő bemutatógépe, anno láttam élőben Ostravában, tényleg szuperjól mutat. Meg az is, amit a pilótája mutatott vele!!:):D
  • kelepisti
    .. (akárcsak a mostani elagott F-16-sok, amelyeket már le kellett volna selejtezni, nem pedig reptetni tovább őket..)..
    Pardon...?
    A gépekben levő óraszám alapján a gépekben van tartalék. A naptári élettartamuk ettől még lehet magas. Az MLU gépeken is láthatóak a szerkezeti megerősítések nyomai..

    Az USAF-nak van már 9 és 10 ezer óra feletti F-16-osa is...
  • molnibalage
    Pardon...?
    A gépekben levő óraszám alapján a gépekben van tartalék. A naptári élettartamuk ettől még lehet magas. Az MLU gépeken is láthatóak a szerkezeti megerősítések nyomai..

    Az USAF-nak van már 9 és 10 ezer óra feletti F-16-osa is...
    Az F16A/B változatoknak is felvitték az engedélyezett óraszámát? A C/D -nél úgy tudom most 12 000 óra a maximum. Neten próbáltam keresni az A/B verzióra infót, de nem találtam.
  • Heim
    nem szoktam képeket linkelgetni, de ennél szebb festést még nem láttam ezen a gépen, meg máson se igazából..

    [​IMG]
    2013-ban már ezzel a festéssel járt nálunk ez a gép:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • Hoppá!
    A bolgárok bejelentették, hogy a jelenleg üzemben lévő Mig-29-eseket sürgősen kivonják, és a már rájuk megkötött felújítási szerződéseket felmondják. A rossz állapotban lévő gépeket mihamarabb megpróbálják eladni.
    Ezzel párhuzamosan pedig a már gyártás alatt lévő F-16-osok számát megduplázzák.
    Azaz végül 16 darab fog a rendelkezésükre állni.
  • pöcshuszár
    Hoppá!
    A bolgárok bejelentették, hogy a jelenleg üzemben lévő Mig-29-eseket sürgősen kivonják, és a már rájuk megkötött felújítási szerződéseket felmondják. A rossz állapotban lévő gépeket mihamarabb megpróbálják eladni.
    Ezzel párhuzamosan pedig a már gyártás alatt lévő F-16-osok számát megduplázzák.
    Azaz végül 16 darab fog a rendelkezésükre állni.
    Legalább lesz egy századnyi. Azért az eredeti 8 db kissé nevetséges rendelés volt.
  • therob
    Legalább lesz egy századnyi. Azért az eredeti 8 db kissé nevetséges rendelés volt.
    Ez pénz kérdése. De valamitől nagyon betojtak, hogy azonnal dupláztak.
  • pöcshuszár
    Ez pénz kérdése. De valamitől nagyon betojtak, hogy azonnal dupláztak.
    Ők is Erdogan szomszédai. Ez most már éppen elég indok.

Ugrás a fórum topichoz