|

Az F-16V Block 70/72 mellett döntött Szlovákia

A szlovák védelmi minisztérium hivatalos honlapján közzétett bejelentés alapján Pozsony döntésre jutott MiG-29 típusú vadászgépeinek váltásának ügyében: az elég régóta húzódó beszerzésben végül az amerikaik győztek a svédekkel szemben, Gripen helyett F-16 lesz az orosz típus utódja. Méghozzá a Fighting Falcon legmodernebb, Block 70/72-es változata.

Északi szomszédunk védelmi minisztériuma által kiadott sajtóanyagban nem szerepel, de más forrásokban az olvashatók, hogy Peter Pellegrini miniszterelnök a beszerzendő 14 gépre, fegyverzetre, pilótaképzésre és 2 éves logisztikai támogatásra 1,6 milliárd Eurós (1,9 milliárd Dolláros) árat nevezett meg.

A védelmi minisztérium honlapján közzétett anyag azzal indokolja a svéd típus elvetését, hogy a gépek árán felül számolva a szerteágazó járulékos üzemeltetési költségekkel az jött ki, hogy a 2040-es évek magasságáig történő üzemeltetése olcsóbbra jön ki az amerikai típusnak Szlovákia számára.

2018 áprilisában írtunk legutóbb arról, hogy a Lockheed Martin elég esélyessé vállt a szlovák tender bezsebelésére – akkoriban az új gyártású gépek iránti érdeklődés kapcsán egy 2,91 milliárd dolláros csomagajánlat kapott amerikai jóváhagyást, melynek része többek között 2 tartalékhajtómű, két tartalék AESA radar, 30 darab AIM-120C7 AMRAAM és 100 AIM-9X Sidewinder légiharc-rakéta, 12 gyakorló rakéta, GBU-12 és GBU-49 Paveway II lézerirányítású bombák, GBU-38 JDAM, AN/AAQ-33 Sniper konténer, JHMCS sisakkijelző, szimulátor, valamint kiképzés és logisztikai támogatás.

A most bejelentett győzelem kapcsán egyelőre nem tudni, hogy mi is lesz pontosan a leszállítandó gépek mellé a körítés.

Az F-16V Block 70/72-est Szlovákia mellett ezidáig Bahrein rendelte meg, akik esetében szintén a közelmúltban történt a tavaly elindított folyamat véglegesítése.


Módosítás @ 2018.07.12, 08:40: a beszerzési ár pontosítása

Fórum hozzászólások

  • fedett_mókus
    akkor elég meglepő hogy nem tudtak 100 misi alatt gépeket kapni
    Tajvan szerintem meg tobbet is fizetett volna a gepekert.... Azert jelzes erteku hogy mar csak a top4 gepet kaphatjak usatol... /innet is latszik a kinai nyomas.. Hogy tajvan bizomy kina lessz.../ f 15 el jobban jartak volna a meglevo flotta melle... Hiaba lenne szinesebb a flotta logisztikailag katasztrofa... Vegtere is haborura keszulnek egy potensebb gep ennyi cecot biven megert volna.../
  • Szittya
    Tajvan szerintem meg tobbet is fizetett volna a gepekert.... Azert jelzes erteku hogy mar csak a top4 gepet kaphatjak usatol... /innet is latszik a kinai nyomas.. Hogy tajvan bizomy kina lessz.../ f 15 el jobban jartak volna a meglevo flotta melle... Hiaba lenne szinesebb a flotta logisztikailag katasztrofa... Vegtere is haborura keszulnek egy potensebb gep ennyi cecot biven megert volna.../
    szerintem , amíg Trump az elnök addig aztán készülhetnek úgysem lesz ott semmi
  • Ha szar a reptér ugrik a gari. :oops: (tudod: apró betűs rész a lap alján :))

    "A védelmi tárca szerint azért van szükség a repülőtér felújítására, mert az nincs jó állapotbon, és nem felel meg azoknak a technikai feltételeknek, amelyek az új F-16-os vadászgépek üzemeltetéséhez szükségesek. Figyelmeztettek: ha nem végzik el a javításokat, akkor az új vadászgépeket csak korlátozottan tudják használni, és így nem tartják be az ezekre vonatkozó jótállási feltételeket sem – magyarázta a tárca abban a javaslatban, amelyet tárcaközi egyeztetésre bocsátott."

    https://www.bumm.sk/belfold/2019/09...felujitasat-a-honvedelmi-tarcanak-kell-allnia
  • Ha esetleg Magyarország is venne ilyesmit és ennyit, akkor kb. ennyibe kerülni....


    "Morocco of additional F-16 ammunition for an estimated cost of $209 million.

    The Government of Morocco has requested a possible sale of

    five thousand eight hundred and ten (5,810) MK82-1 Bombs (Tritonal);

    three hundred (300) MK84-4 Bombs (Tritonal);

    one hundred and five (105) Joint Direct Attack Munitions (JDAM) KMU-572F/B Tail Kits;

    one hundred eighty (180) MXU-651B/B Air Foil Groups (AFG), GBU-10;

    four thousand one hundred twenty five (4,125) MXU-650C/B AFGs, GBU-12;

    four thousand three hundred and five (4,305) MAU-169L/B Computer Control Groups (CCG), GBU-10,-12,-16; and

    five thousand one hundred seventy-eight (5,178) FMU-152 Fuzes. Also included are flares M-206, Flares MJU-7A/B, Impulse Cartridges BBU-36, Impulse
    Cartridges BBU-35/B, Bomb Sensor DSU-33C/B, chaff, bomb components,

    spares, repair parts, support equipment, publications and technical documentation, engineering technical and support services, and other related elements of logistics, transportation, and program support.


    The principal contractors will be Raytheon USA, Orbital ATK (USA), General Dynamics, Kilgore Cheming Groupe (USA), Cheming Groupe (USA), and Kaman Precision Products (USA). The purchaser typically requests offsets, however there are no known offset agreements at this time in connection with this potential sale.

    Implementation of this proposed sale will not require U.S. Government or contractor representatives to be assigned to Morocco."
    "
  • Terminator
    Ha esetleg Magyarország is venne ilyesmit és ennyit, akkor kb. ennyibe kerülni....


    "Morocco of additional F-16 ammunition for an estimated cost of $209 million.

    The Government of Morocco has requested a possible sale of

    five thousand eight hundred and ten (5,810) MK82-1 Bombs (Tritonal);

    three hundred (300) MK84-4 Bombs (Tritonal);

    one hundred and five (105) Joint Direct Attack Munitions (JDAM) KMU-572F/B Tail Kits;

    one hundred eighty (180) MXU-651B/B Air Foil Groups (AFG), GBU-10;

    four thousand one hundred twenty five (4,125) MXU-650C/B AFGs, GBU-12;

    four thousand three hundred and five (4,305) MAU-169L/B Computer Control Groups (CCG), GBU-10,-12,-16; and

    five thousand one hundred seventy-eight (5,178) FMU-152 Fuzes. Also included are flares M-206, Flares MJU-7A/B, Impulse Cartridges BBU-36, Impulse
    Cartridges BBU-35/B, Bomb Sensor DSU-33C/B, chaff, bomb components,

    spares, repair parts, support equipment, publications and technical documentation, engineering technical and support services, and other related elements of logistics, transportation, and program support.


    The principal contractors will be Raytheon USA, Orbital ATK (USA), General Dynamics, Kilgore Cheming Groupe (USA), Cheming Groupe (USA), and Kaman Precision Products (USA). The purchaser typically requests offsets, however there are no known offset agreements at this time in connection with this potential sale.

    Implementation of this proposed sale will not require U.S. Government or contractor representatives to be assigned to Morocco."
    "
    nem rántották le nagyon marokkót :/
  • arcas
    Ha szar a reptér ugrik a gari. :oops: (tudod: apró betűs rész a lap alján :))

    "A védelmi tárca szerint azért van szükség a repülőtér felújítására, mert az nincs jó állapotbon, és nem felel meg azoknak a technikai feltételeknek, amelyek az új F-16-os vadászgépek üzemeltetéséhez szükségesek. Figyelmeztettek: ha nem végzik el a javításokat, akkor az új vadászgépeket csak korlátozottan tudják használni, és így nem tartják be az ezekre vonatkozó jótállási feltételeket sem – magyarázta a tárca abban a javaslatban, amelyet tárcaközi egyeztetésre bocsátott."

    https://www.bumm.sk/belfold/2019/09...felujitasat-a-honvedelmi-tarcanak-kell-allnia
    Egy Mig-29 lezuhant. Elfogyott az uzemanyag - hogy mi miatt meg viszgaljak de eleg gyanus a dolog...
  • Talán nem túl közismert, de az F-16 első felszállása nem tervezett volt, egy gurulópróba során kicsit túllőttek a célon.



    Érdekes, hogy az új nagy képernyő körül vannak gombok, de mégis mennyire össze van tapizva, érintő képernyő is. A régi MFD-k azok csak gomb vezérlésűek.

    [​IMG]

    [​IMG]
  • molnibalage
    Talán nem túl közismert, de az F-16 első felszállása nem tervezett volt, egy gurulópróba során kicsit túllőttek a célon.



    Érdekes, hogy az új nagy képernyő körül vannak gombok, de mégis mennyire össze van tapizva, érintő képernyő is. A régi MFD-k azok csak gomb vezérlésűek.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ez a kabinbelső ez már melyik változatra jellemző?(mármint az érintőkép)
  • molnibalage
    Talán nem túl közismert, de az F-16 első felszállása nem tervezett volt, egy gurulópróba során kicsit túllőttek a célon.



    Érdekes, hogy az új nagy képernyő körül vannak gombok, de mégis mennyire össze van tapizva, érintő képernyő is. A régi MFD-k azok csak gomb vezérlésűek.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Szerintem működés közben nem zavaró ez. Az órámon is hasonló bevonat van duplán, és ha olyan szögből nézel rá azt hiszed üveg sincs benne (persze tudod, hogy van :) )
  • Amíg az USAF repetoárjában az F-15C volt a domináns gép, az F-16-osok bemutatórepülései is elég unalmasak voltak. A nagy zajon és a régivágású áthúzásokon kívül nem volt semmi érdekfeszítő a repüléseikben.
    Aztán jött a Raptor, majd ment előbb az F-15C, végül az E is, maradt az F-16C Pacific és a West Coast Demo csapatok, de a program néhány, látványos megtépésen kívül nem sokban fejlődött.
    De mióta van főállású F-35A demo is, muszáj volt valami komolyabbat is felmutatni az amúgy igencsak erőteljes típussal:



    Látható, hogy most már nem sporólnak a g-erőkkel, azon is csodálkozom, hogy ebből végül élve szálltak ki, de tény, hogy ennek az új stílusnak lett áldozata idén a RIAT-on is az egyik Spangdahlem-i 16-os vezérsíkja is.
  • Allesmor Obranna
    Amíg az USAF repetoárjában az F-15C volt a domináns gép, az F-16-osok bemutatórepülései is elég unalmasak voltak. A nagy zajon és a régivágású áthúzásokon kívül nem volt semmi érdekfeszítő a repüléseikben.
    Aztán jött a Raptor, majd ment előbb az F-15C, végül az E is, maradt az F-16C Pacific és a West Coast Demo csapatok, de a program néhány, látványos megtépésen kívül nem sokban fejlődött.
    De mióta van főállású F-35A demo is, muszáj volt valami komolyabbat is felmutatni az amúgy igencsak erőteljes típussal:



    Látható, hogy most már nem sporólnak a g-erőkkel, azon is csodálkozom, hogy ebből végül élve szálltak ki, de tény, hogy ennek az új stílusnak lett áldozata idén a RIAT-on is az egyik Spangdahlem-i 16-os vezérsíkja is.
    Nem USAF-es gép repült ehhez közeli demót már, legalábbis a hollandok és belgák is. Bár itt tényleg nagyon sok volt a magas G tartomány, illetve azok végén az orsók és még abból manőver indítás. Ez inkább USAF mércével szokatlan. Az is igen feltűnő, hogy kis sebességen meg sem próbáltak vele semmit mutatni. Esélytelen a F-35A-val szemben azon a téren.
  • Allesmor Obranna
    Amíg az USAF repetoárjában az F-15C volt a domináns gép, az F-16-osok bemutatórepülései is elég unalmasak voltak. A nagy zajon és a régivágású áthúzásokon kívül nem volt semmi érdekfeszítő a repüléseikben.
    Aztán jött a Raptor, majd ment előbb az F-15C, végül az E is, maradt az F-16C Pacific és a West Coast Demo csapatok, de a program néhány, látványos megtépésen kívül nem sokban fejlődött.
    De mióta van főállású F-35A demo is, muszáj volt valami komolyabbat is felmutatni az amúgy igencsak erőteljes típussal:



    Látható, hogy most már nem sporólnak a g-erőkkel, azon is csodálkozom, hogy ebből végül élve szálltak ki, de tény, hogy ennek az új stílusnak lett áldozata idén a RIAT-on is az egyik Spangdahlem-i 16-os vezérsíkja is.
    Hát ez gyönyörű, kemény bemutató volt, 2,9-től szuperjól nézett ki a több ponton a helyi hangsebességen kialakult kis páracsomó/gyűrű a gép körül!! Le a sisakkal a pilóta előtt!! :):D
  • molnibalage
    Nem USAF-es gép repült ehhez közeli demót már, legalábbis a hollandok és belgák is. Bár itt tényleg nagyon sok volt a magas G tartomány, illetve azok végén az orsók és még abból manőver indítás. Ez inkább USAF mércével szokatlan. Az is igen feltűnő, hogy kis sebességen meg sem próbáltak vele semmit mutatni. Esélytelen a F-35A-val szemben azon a téren.
    Nem nagyon tudok olyanról, hogy valaha, valaki kis sebességű elemeket repült volna 16-ossal.
    Valahogy nem szokás.
    A legendás néhai Neil Anderson, az egykori General Dynamics főpilótájának legelső, az YF-16-ossal bemutatott Le Bourget-i demója óta a Falcon szinte mindig, mindent dinamikusan, hatalmas túlterhelésekkel csinál.
    A világ különféle F-16-os demópilótái sose szokták a gépük orrát a MiG-29-esek, F/A-18-asok, vagy Szu-27-esek 350-400km/h alatti világába elhúzni.

    Az általam linkelt videóban talán az az érdekes, hogy egyrészt USAF-mércével szokatlanul, már-már "hollandosan-belgásan" sűrű, másrészt nyoma sincs a szokásos biztonsági játéknak, amit csak zajjal kompenzálnak.
    A pilóta igen magabiztosan gyorsít földközelben olyan sebességekre, amiből korábban lekapták a gázt, most meg teljes utánégetéssel megtépik a vasat.
    Iszonyatosan nagy tempójú, ultraszűk fordulók, amcsiktól szokatlan dobott figurák, manőverkombinációk.

    Amúgy az is látszik, hogy földközelben a GE F110-es ezen szériája ezeken a 700-800 km/h-s sebességeken már borzasztóan erős.
    Csak érzékeltetésképp, itt már olyan 15-16 tonna tolóerő dolgozik, vagyis a MiG-29-es két hajtóművének együttes fékpadi ereje.
    Tempóvesztés nélkül mennek a nagy energiaigényű manőverek.

Ugrás a fórum topichoz