|

Airshow szereplésen a norvég Starfighter

A Lockheed F-104 Starfighterből anno legyártott mintegy 2 500 példányból napjainkban már csak nagyon kevés repképes példány létezik: az Egyesült Államokban ha minden igaz 6 db ilyen gép található itt-ott, míg Európában mindössze 1 ilyen gép lelhető fel. Biztosan akad az olvasók között, aki erre most rávágja, hogy igen, Norvégiában. És ez így is van, hiszen a ma már magántulajdonban lévő gépet norvégok hozták repképes állapotba és amúgy katonai karrierje alatt is Norvégiában repült. Na meg előtte Kanadában, hiszen egy CF-104D variánsról van szó.

A variáns jelöléséből látszik, hogy az egyébként a 104637 azonosítószámot viselő példány kétüléses és a Canadair gyárcsarnokából gördült ki. 1962-ben, hogy aztán 1973-ban búcsút intsen és átkerüljön a Norvég Királyi Légierőhöz. Norvég otthona a Sarkkörtől egy kicsit északra található Bodø város melletti katonai támaszpont volt, ahonnan a típus búcsúztatásáig 1983 tavaszáig repült.

Szóban forgó gépet 2003-ban egy, a Starfighter köré alapított egyesület szerezte meg restaurálásra, többek között azzal a reménnyel, hogy repképes állapotba hozható a gép. Ez sikerült is, bár hosszú út vezetett addig, míg a gép 33,5 év kihagyást követően 2016 őszén ismét a levegőbe emelkedett. A dátumból sejthető, hogy nem is ez a mostani bejegyzésünk apropója… :) Viszont  a szóban forgó, immáron LN-STF lajstromú gép a közelmúltban teljesítette első repnapos repülését – a június 9-i, Stavanger repterén megrendezett Sola Airshow részeként előadott repülésről egy igen kellemesre vágott videót szeretnék megosztani.

 

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Az India vs Pakisztán meccsek egyikében meg is ütközött egymással a két típus.
    Melynek eredmenye az F-5 elterjedese lett nato-n belül is korlatozottan.
  • Első volt a maga idelyében,úttörő tipus,amit kifejezetten rövidtávú elfogó vadásznak terveztek a korabeli bombázók ellen.Nem légifölény vadásznak.Arra a célra ma is megfelelne.Amik hamar kiszorták,mert az F106 és az F4 hamar túlhaladta,és a rövidtávú elfogókat egyébbként sem találták maguknak megfelelőnek.Euróában vadászbombázónak még csak-csak megfelelt volna,úgy ahogy,de légifölényvadásznak nem.De nem is arra lett tervezve.Korrupció és a kényszer tartotta csak életben.Mert azt sem kellene elfelejteni,hogy az 50es évek végén nemnagyon volt másik hasonló kategóriáju nyugati tipus.Mirage III még csak igéret,F4 dettó,és még túl drága is az európai országoknak az F106tal eggyüt.
  • Celebra
    Első volt a maga idelyében,úttörő tipus,amit kifejezetten rövidtávú elfogó vadásznak terveztek a korabeli bombázók ellen.Nem légifölény vadásznak.Arra a célra ma is megfelelne.Amik hamar kiszorták,mert az F106 és az F4 hamar túlhaladta,és a rövidtávú elfogókat egyébbként sem találták maguknak megfelelőnek.Euróában vadászbombázónak még csak-csak megfelelt volna,úgy ahogy,de légifölényvadásznak nem.De nem is arra lett tervezve.Korrupció és a kényszer tartotta csak életben.Mert azt sem kellene elfelejteni,hogy az 50es évek végén nemnagyon volt másik hasonló kategóriáju nyugati tipus.Mirage III még csak igéret,F4 dettó,és még túl drága is az európai országoknak az F106tal eggyüt.
    F100 generalisan tobb celra jobb volt, de az M2 mania miatt gyorsan átlépett rajta az ido.

    Az F4 soha nem volt konkurense, nem honi légvédelmi vadász volt.

    A nemeteknek F104-re nem volt igazán szüksége, de politikailag vállalhatatlan lett volna meg inkabb kifuto tipus rendszereseitese. Francia gép zizis lehett volba a 2 vh kozelsege miatt. Svéd draken politikai okok miatt kérdőjel, mert 900 db gépet nem gyart le a saab gyorsan sanszosan es licensz meg nem biztos, hogy érdeke.

    Meg sanszosan tobb volt a jenki nyomás es kenopenz.
  • molnibalage
    F100 generalisan tobb celra jobb volt, de az M2 mania miatt gyorsan átlépett rajta az ido.

    Az F4 soha nem volt konkurense, nem honi légvédelmi vadász volt.

    A nemeteknek F104-re nem volt igazán szüksége, de politikailag vállalhatatlan lett volna meg inkabb kifuto tipus rendszereseitese. Francia gép zizis lehett volba a 2 vh kozelsege miatt. Svéd draken politikai okok miatt kérdőjel, mert 900 db gépet nem gyart le a saab gyorsan sanszosan es licensz meg nem biztos, hogy érdeke.

    Meg sanszosan tobb volt a jenki nyomás es kenopenz.
    Szerintem pont a Drakennel jártak volna a legjobban,de azthiszem még az sem volt kész,sorozatgyártásérett gép.Többiröl meg gondoskodott a kenőpénz.
  • Celebra
    Első volt a maga idelyében,úttörő tipus,amit kifejezetten rövidtávú elfogó vadásznak terveztek a korabeli bombázók ellen.Nem légifölény vadásznak.Arra a célra ma is megfelelne.Amik hamar kiszorták,mert az F106 és az F4 hamar túlhaladta,és a rövidtávú elfogókat egyébbként sem találták maguknak megfelelőnek.Euróában vadászbombázónak még csak-csak megfelelt volna,úgy ahogy,de légifölényvadásznak nem.De nem is arra lett tervezve.Korrupció és a kényszer tartotta csak életben.Mert azt sem kellene elfelejteni,hogy az 50es évek végén nemnagyon volt másik hasonló kategóriáju nyugati tipus.Mirage III még csak igéret,F4 dettó,és még túl drága is az európai országoknak az F106tal eggyüt.
    Azért 1990-ben velünk szemben a következő F-104-es ezredek álltak...

    3º Stormo "Carlo Emanuale Buscaglia", Villafranca di Verona
    28º Gruppo Caccia Ricognitori "Streghe"
    1 Squadron 18 F-104G
    132º Gruppo Caccia Ricognitori "Sempre i soliti...!"
    1 Squadron 18 RF-104G

    5º Stormo "Giuseppe Cenni", Rimini
    23º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Veltro"
    1 Squadron 12 F-104ASA
    102º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Valzer"
    1 Squadron 18 F-104S (nuclear duty)

    51º Stormo "Ferruccio Serafini", Istrana
    22º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Spauracchio"
    1 Squadron 12 F-104S

    53º Stormo "Guglielmo Chiarini", Cameri
    21º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Vespa arrabbiata"
    1 Squadron 12 F-104S

    ... nálunk ugye 2db MiG-29 ezred, 1db MiG-23M ezred, 2db MiG-21bisz ezred (+1 MiG-23MF század), és 1db MiG-21MF ezred.

    A fentiekből 1 S század csomag szállító lett volna (a legveszélyesebb), 2 db S század valahol a 21bisz szintjén, 1db ASA század valahol az 23MF szintjén, 2db G század ami a Szu-22 felderítőnk szintjét hozta.
  • Hpasp
    Azért 1990-ben velünk szemben a következő F-104-es ezredek álltak...

    3º Stormo "Carlo Emanuale Buscaglia", Villafranca di Verona
    28º Gruppo Caccia Ricognitori "Streghe"
    1 Squadron 18 F-104G
    132º Gruppo Caccia Ricognitori "Sempre i soliti...!"
    1 Squadron 18 RF-104G

    5º Stormo "Giuseppe Cenni", Rimini
    23º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Veltro"
    1 Squadron 12 F-104ASA
    102º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Valzer"
    1 Squadron 18 F-104S (nuclear duty)

    51º Stormo "Ferruccio Serafini", Istrana
    22º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Spauracchio"
    1 Squadron 12 F-104S

    53º Stormo "Guglielmo Chiarini", Cameri
    21º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Vespa arrabbiata"
    1 Squadron 12 F-104S

    ... nálunk ugye 2db MiG-29 ezred, 1db MiG-23M ezred, 2db MiG-21bisz ezred (+1 MiG-23MF század), és 1db MiG-21MF ezred.

    A fentiekből 1 S század csomag szállító lett volna (a legveszélyesebb), 2 db S század valahol a 21bisz szintjén, 1db ASA század valahol az 23MF szintjén, 2db G század ami a Szu-22 felderítőnk szintjét hozta.
    Ez elég kevéske.
  • Hpasp
    Azért 1990-ben velünk szemben a következő F-104-es ezredek álltak...

    3º Stormo "Carlo Emanuale Buscaglia", Villafranca di Verona
    28º Gruppo Caccia Ricognitori "Streghe"
    1 Squadron 18 F-104G
    132º Gruppo Caccia Ricognitori "Sempre i soliti...!"
    1 Squadron 18 RF-104G

    5º Stormo "Giuseppe Cenni", Rimini
    23º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Veltro"
    1 Squadron 12 F-104ASA
    102º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Valzer"
    1 Squadron 18 F-104S (nuclear duty)

    51º Stormo "Ferruccio Serafini", Istrana
    22º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Spauracchio"
    1 Squadron 12 F-104S

    53º Stormo "Guglielmo Chiarini", Cameri
    21º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Vespa arrabbiata"
    1 Squadron 12 F-104S

    ... nálunk ugye 2db MiG-29 ezred, 1db MiG-23M ezred, 2db MiG-21bisz ezred (+1 MiG-23MF század), és 1db MiG-21MF ezred.

    A fentiekből 1 S század csomag szállító lett volna (a legveszélyesebb), 2 db S század valahol a 21bisz szintjén, 1db ASA század valahol az 23MF szintjén, 2db G század ami a Szu-22 felderítőnk szintjét hozta.
    Hát ez a ti asztalotok,de szerintem az F104S elektronikailag hozta a 23MF szintjét,az ASA meg talán a 29B szintjét(AIM7/Aspide bvr rakéta,radar).És egy rakat Fiat könnyűtámogató is ott volt még
  • Celebra
    ... szerintem az F104S elektronikailag hozta a 23MF szintjét,az ASA meg talán a 29B szintjét
    Erre forrás?

    És egy rakat Fiat könnyűtámogató is ott volt még

    A fenti linken látható a 90-es helyzet, és mivel ez egy özvegycsináló topic, ezért nem részletezzük, de azért rakat az nem vót...
    ... mindegy a kedvedért:

    2º Stormo "Mario D'Agostini", Treviso
    14º Gruppo Caccia Bombardieri Ricognitori
    1 Squadron 18 G-91R

    8º Stormo "Gino Priolo", Cervia
    101º Gruppo Caccia Bombardieri Ricognitori
    1 Squadron 18 G-91Y

    51º Stormo "Ferruccio Serafini", Istrana
    103º Gruppo Caccia Bombardieri Ricognitori
    1 Squadron 18 G-91R

    313º Gruppo Addestramento Acrobatico, Rivolto
    1 Squadron 15 MB-339
  • Hpasp
    Erre forrás?

    És egy rakat Fiat könnyűtámogató is ott volt még

    A fenti linken látható a 90-es helyzet, és mivel ez egy özvegycsináló topic, ezért nem részletezzük, de azért rakat az nem vót...
    ... mindegy a kedvedért:

    2º Stormo "Mario D'Agostini", Treviso
    14º Gruppo Caccia Bombardieri Ricognitori
    1 Squadron 18 G-91R

    8º Stormo "Gino Priolo", Cervia
    101º Gruppo Caccia Bombardieri Ricognitori
    1 Squadron 18 G-91Y

    51º Stormo "Ferruccio Serafini", Istrana
    103º Gruppo Caccia Bombardieri Ricognitori
    1 Squadron 18 G-91R

    313º Gruppo Addestramento Acrobatico, Rivolto
    1 Squadron 15 MB-339
    Viszont ami az elektronikát,légiharc fegyverzetet illeti,az topikillő
    [​IMG]
    Szerintem elfogó vadászként még a 80as években is potens gép volt,és végül is eredetileg is annak tervezték
  • Celebra
    Szerintem pont a Drakennel jártak volna a legjobban,de azthiszem még az sem volt kész,sorozatgyártásérett gép.Többiröl meg gondoskodott a kenőpénz.
    Elso felszallas 1955. Svedeknel 1960-tol hadrenben. A kerdes az, hogy lett volna-e AAM hozzá, ha azt veszik a germanok... Meg a sved gyarto kapacitás. Kiforrott nem volt meg, de már bőven gyártotta a sved a döntés idejen.
  • molnibalage
    Elso felszallas 1955. Svedeknel 1960-tol hadrenben. A kerdes az, hogy lett volna-e AAM hozzá, ha azt veszik a germanok... Meg a sved gyarto kapacitás. Kiforrott nem volt meg, de már bőven gyártotta a sved a döntés idejen.
    A svédek is ami AAM fegyverzetet használtak,de a franciák is az AIM9 el fegyverezték a gépeiket.
  • Celebra
    A svédek is ami AAM fegyverzetet használtak,de a franciák is az AIM9 el fegyverezték a gépeiket.
    Ezt arra értettem, hogy a Draken esetén a jenki mondhatta volna azt, hogy ok, vegyétek a gépet, de mi nem adunuk hozzá légiharc-rakétát, oldjátok meg. Mondjuk AIM-9B-t licenszban már gyártották akkor talán a germánok. A svéd gép hajtóműve angol volt, ekkor még nem volt annyira jenki függés.
  • molnibalage
    Ezt arra értettem, hogy a Draken esetén a jenki mondhatta volna azt, hogy ok, vegyétek a gépet, de mi nem adunuk hozzá légiharc-rakétát, oldjátok meg. Mondjuk AIM-9B-t licenszban már gyártották akkor talán a germánok. A svéd gép hajtóműve angol volt, ekkor még nem volt annyira jenki függés.
    Franciknak adtak a Myster/Mirage tipusokhoz,svédek is átadták a liszenszet.Valoszinűleg még a J79 liszenszét is átadták volna a Drakenhez is,ha a német azzal kéri.Szerintam a jenkik korántsem olyan sóherek ilyen téren,mint mondják róóluk.És fenttartom azt a véleményem,hogy az 50es évek végén nem volt még egy ilyen kiforrot gé a kategóriálában.Mirage,vagy a 21f baleseti statisztikája is elég horror volt mai szemmel.Hiba inkább az volt,hogy a németek túl sokat akartak a gétöl.Elfogóvadászbol akartak vb/légifölényvadászt ccsinálni,ami az akkori technikai szinten sok volt.Uttörő tipus volt,egy bizonyos célra tervezve.21es szerintem csak manőverező légi harc terén multa felül,minden más tekintetben a 104 volt a jobb.Lokátor,fegyverzet,hasznos terhelés
  • Celebra
    Franciknak adtak a Myster/Mirage tipusokhoz,svédek is átadták a liszenszet.Valoszinűleg még a J79 liszenszét is átadták volna a Drakenhez is,ha a német azzal kéri.Szerintam a jenkik korántsem olyan sóherek ilyen téren,mint mondják róóluk.És fenttartom azt a véleményem,hogy az 50es évek végén nem volt még egy ilyen kiforrot gé a kategóriálában.Mirage,vagy a 21f baleseti statisztikája is elég horror volt mai szemmel.Hiba inkább az volt,hogy a németek túl sokat akartak a gétöl.Elfogóvadászbol akartak vb/légifölényvadászt ccsinálni,ami az akkori technikai szinten sok volt.Uttörő tipus volt,egy bizonyos célra tervezve.21es szerintem csak manőverező légi harc terén multa felül,minden más tekintetben a 104 volt a jobb.Lokátor,fegyverzet,hasznos terhelés
    A navigációs rendszerről nem is beszélve. Viszont az F-104G idején terepkövető radar nem volt ilyen kis gépen vagy leginkább semmilyenen. Jó sok bele is lett vezetve a földbe. A Tornado nem véletlenül lett olyan, amilyen követve az F-111 által kitaposott ösvényt.
  • molnibalage
    A navigációs rendszerről nem is beszélve. Viszont az F-104G idején terepkövető radar nem volt ilyen kis gépen vagy leginkább semmilyenen. Jó sok bele is lett vezetve a földbe. A Tornado nem véletlenül lett olyan, amilyen követve az F-111 által kitaposott ösvényt.
    Hát ezaz.Egy elfogóvadászbol vb-t csinálni a korabeli technologia szintjén ebben a méretkategóriában nem volt túl jó ötlet.Nem véletlen,hogy a Szu-7/17 nagyobb és stabilabb géek a 21esnél.Még a 23as BN változata is jócskán eltér aeródinamikailag az elfogó változatoktol.104G meg egy magassági elfogásra optimalizált sárkánnyal akart alacsonytámadó lenni.Szerintem a kiképzési rendszerüket dicséri,hogy csak ennyi özvegy lett.VSZ átlag kiképzési szinten alighanem jóval többen kerülnek özvegysorba
  • Celebra
    Hát ezaz.Egy elfogóvadászbol vb-t csinálni a korabeli technologia szintjén ebben a méretkategóriában nem volt túl jó ötlet.Nem véletlen,hogy a Szu-7/17 nagyobb és stabilabb géek a 21esnél.Még a 23as BN változata is jócskán eltér aeródinamikailag az elfogó változatoktol.104G meg egy magassági elfogásra optimalizált sárkánnyal akart alacsonytámadó lenni.Szerintem a kiképzési rendszerüket dicséri,hogy csak ennyi özvegy lett.VSZ átlag kiképzési szinten alighanem jóval többen kerülnek özvegysorba
    Kerültek, lásd fentebb a posztolt statisztikát... Bár bakker, csak angolul írtam meg máshova. Ide hol tettem be vajon? Betettem?

    Elnézést, ha most nem fordítom le.

    Stats of F-104 fleet year by year (airframe loss)/(100k hour). The values are read from a column diagram which shows the (airfrmae loss)/(10k hour) therfore can be little inaccuracy in values but clearly shows the history and debunks some urban legends.

    1961 - 85
    1963 - 165 (!!)
    1963 - 30 (what a statistical deviation...!)
    1964 - 63
    1965 - 87
    1966 - 30
    1967 - 27
    1968 - 29
    1969 - 20
    1970 - 29
    1971 - 31
    1972 - 11
    1973 - 18
    1974 - 16
    1975 - 15
    1976 - 16
    1977 - 15
    1978 - 20
    1979 - 17
    1980 - 19
    1981 - 17
    1982 - 24 (after being below 20 for 10+ years)
    1983 - 7 (!!) Was as good as initally F-16A or F-15A
    1984 - 23 (again higher the 7 was only "anomaly)
    1985 - 18

    The trendline goes below 20/100k but it does not reach because of the end of service and some very early bad years. The calculated average for the whole service is 33,28/100k hours but the introduction of F-104G was a bad idea the jumping from F-86 to F-104 (as Hartmann said) especially as a low level strike fighter...

    Average is 20/100k hours if we delete the first 5 years which was the very painful transitional period. In case only the first 3 years is deleted 25/100k is the avarge. So comparing to an F-4 and 4th gen fighters is maybe a widowmaker but comparing to Su-9 or early MiG-21s and other Soviet fighters in the era F-104G was not so a bad as many poeple think. The Soviet fighters rarely flew low level strike and they had similar or worse stat comparing to F-104G. The stats of Starfighter was acceptable after the first 10 years and was better what HUN had with MiG-21s even the best version. Germany acquired 914 F-104s and lost 292 of them. As fleet loss percentage this is also not bad comparing to Soviet jets. For ex. 1/3 or Su-9s were destroyed by engine fire and 1/3 chrashed and they were not used for 20+ years in massive scale...

    [​IMG]

    USAF stat you can find F-4 or even older airframe for comparison.

    www.safety.af.mil/Divisions/Aviation-Safety-Division/Aviation-Statistics/

    [​IMG]

    IMHO widowmaker nickname is the result of 2nd year or the first 5 years. After 5th year it was a totally avaerage aircraft in that time. Of course average people had no idea about this even today as well as "journalists"... (Or as ususale they did not care about the truth...)

    Hungarian MiG-21F-13 IOC was in 1961, MiG-21MF IOC was in 1971. 10 year difference. Check what meant 10 years for F-104G. From 85-160 loss rate dropped to 20-30 in specific years. What happened in HUN? Counting for the whole service 42 dropped to 10. Both sides learned to use much better the new supersonic figther family. (MiG-21PF had the handling and general char. in MiG-21 family.)

    Check the stat of older USAF supersonic jets such as F-100. Was just as horrible as F-104G. The first 10 year of F-4 is missing....
    F-86 is a big mistery. Is horrible (the small sample) Hungarian MiG-17. For total service time is below 10 in HUN while F-86 in USAF is 25...! Whoa... How..?


    HUN MiG-21s
    32 pilots died in total from 83 ejections. 65 different variants of MiG-21s were lost.
    32/61 = 50%

    GER F-104s
    In German service, 292 of 916 Starfighters crashed, claiming the lives of 115 pilots.
    115/292 = 39%

    GER F-104Gs had better pilot attrition rate than HUN MiG-21s while nobody ever called widowmaker the MiG-21...
  • molnibalage
    Kerültek, lásd fentebb a posztolt statisztikát... Bár bakker, csak angolul írtam meg máshova. Ide hol tettem be vajon? Betettem?

    Elnézést, ha most nem fordítom le.

    Stats of F-104 fleet year by year (airframe loss)/(100k hour). The values are read from a column diagram which shows the (airfrmae loss)/(10k hour) therfore can be little inaccuracy in values but clearly shows the history and debunks some urban legends.

    1961 - 85
    1963 - 165 (!!)
    1963 - 30 (what a statistical deviation...!)
    1964 - 63
    1965 - 87
    1966 - 30
    1967 - 27
    1968 - 29
    1969 - 20
    1970 - 29
    1971 - 31
    1972 - 11
    1973 - 18
    1974 - 16
    1975 - 15
    1976 - 16
    1977 - 15
    1978 - 20
    1979 - 17
    1980 - 19
    1981 - 17
    1982 - 24 (after being below 20 for 10+ years)
    1983 - 7 (!!) Was as good as initally F-16A or F-15A
    1984 - 23 (again higher the 7 was only "anomaly)
    1985 - 18

    The trendline goes below 20/100k but it does not reach because of the end of service and some very early bad years. The calculated average for the whole service is 33,28/100k hours but the introduction of F-104G was a bad idea the jumping from F-86 to F-104 (as Hartmann said) especially as a low level strike fighter...

    Average is 20/100k hours if we delete the first 5 years which was the very painful transitional period. In case only the first 3 years is deleted 25/100k is the avarge. So comparing to an F-4 and 4th gen fighters is maybe a widowmaker but comparing to Su-9 or early MiG-21s and other Soviet fighters in the era F-104G was not so a bad as many poeple think. The Soviet fighters rarely flew low level strike and they had similar or worse stat comparing to F-104G. The stats of Starfighter was acceptable after the first 10 years and was better what HUN had with MiG-21s even the best version. Germany acquired 914 F-104s and lost 292 of them. As fleet loss percentage this is also not bad comparing to Soviet jets. For ex. 1/3 or Su-9s were destroyed by engine fire and 1/3 chrashed and they were not used for 20+ years in massive scale...

    [​IMG]

    USAF stat you can find F-4 or even older airframe for comparison.

    www.safety.af.mil/Divisions/Aviation-Safety-Division/Aviation-Statistics/

    [​IMG]

    IMHO widowmaker nickname is the result of 2nd year or the first 5 years. After 5th year it was a totally avaerage aircraft in that time. Of course average people had no idea about this even today as well as "journalists"... (Or as ususale they did not care about the truth...)

    Hungarian MiG-21F-13 IOC was in 1961, MiG-21MF IOC was in 1971. 10 year difference. Check what meant 10 years for F-104G. From 85-160 loss rate dropped to 20-30 in specific years. What happened in HUN? Counting for the whole service 42 dropped to 10. Both sides learned to use much better the new supersonic figther family. (MiG-21PF had the handling and general char. in MiG-21 family.)

    Check the stat of older USAF supersonic jets such as F-100. Was just as horrible as F-104G. The first 10 year of F-4 is missing....
    F-86 is a big mistery. Is horrible (the small sample) Hungarian MiG-17. For total service time is below 10 in HUN while F-86 in USAF is 25...! Whoa... How..?


    HUN MiG-21s
    32 pilots died in total from 83 ejections. 65 different variants of MiG-21s were lost.
    32/61 = 50%

    GER F-104s
    In German service, 292 of 916 Starfighters crashed, claiming the lives of 115 pilots.
    115/292 = 39%

    GER F-104Gs had better pilot attrition rate than HUN MiG-21s while nobody ever called widowmaker the MiG-21...
    Hát angolul továbra sem értek,de ha a %os adatok a veszteséget jelölik,akkor elég jol kijön,hogy korántsem volt olyan rossz gép,mint a hire.Ha jol értelmezem egy másik táblázatot,akkor látszik,japánok eredeti feladatkörben hasznélva jó üzemeltetési kultúrával párositva mennyivel kissebb veszteségeket voltak kénytelen elszenvedni.Ha ehez viszonyitjuk a magyar,szintén csak légiharcra tartott 21ek adataival.....hát nincs mire büszkének lennünk.Jogunk gúnyolodni a 104esen meg semmi
  • Celebra
    Hát angolul továbra sem értek,de ha a %os adatok a veszteséget jelölik,akkor elég jol kijön,hogy korántsem volt olyan rossz gép,mint a hire.Ha jol értelmezem egy másik táblázatot,akkor látszik,japánok eredeti feladatkörben hasznélva jó üzemeltetési kultúrával párositva mennyivel kissebb veszteségeket voltak kénytelen elszenvedni.Ha ehez viszonyitjuk a magyar,szintén csak légiharcra tartott 21ek adataival.....hát nincs mire büszkének lennünk.Jogunk gúnyolodni a 104esen meg semmi
    Úgy emlékszem, hogy magyarul is kommenteltem. Megpróbálom visszakeresni, ha nem megy, akkor lendületből lefordítom most.
    Szerk: Mivel nem találtam fordítom...


    Az F-104 statisztikája évről évre elvesztett gép / 100 ezeróra mutatóval. A diagramon 10 ezer órára van fajlagosítva és kis leolvasási hiba miatt apró eltérések lehetnek a valódi értékhez képest, de ez a pontosság bőven elég ahhoz, hogy eloszlassunk egyes városi legendákat a típussal kapcsolatban.

    [​IMG]

    1961 - 85
    1963 - 165 (!!)
    1963 - 30 (ezt nevezem statisztikai kitérésnek...!)
    1964 - 63
    1965 - 87
    1966 - 30
    1967 - 27
    1968 - 29
    1969 - 20
    1970 - 29
    1971 - 31
    1972 - 11
    1973 - 18
    1974 - 16
    1975 - 15
    1976 - 16
    1977 - 15
    1978 - 20
    1979 - 17
    1980 - 19
    1981 - 17
    1982 - 24 (20 fölé ment aztuán, hogy 10+ évig volt 20 alatt, ismét érdekes kilengés)
    1983 - 7 (!!), (Ez majdnem olyan jó, mint a z F-16A és F-15A volt az első pár évben.)
    1984 - 23 (Megint 20 felett, a 7/100 ezer óra láthatóan csak pozitív értelemben vett anomália volt)
    1985 - 18

    A trendvonal 20/100 ezer óra alá tart, de nem érte el azt a gépek kivonása és a kezdeti néhány borzalmas év miatt. A teljes flotta élettartamra vett átlag 33,28 gépveszteség/100 ezer óra, de csak az első pocsék évek miatt. Az F-86 --> F-104 ugrás és egyéb problémák kombinációja okozta ezt és pont ezért volt rossz ötlet, ahogy Hartmann is megjósolta főleg úgy, hogy kismagasságú csapásmérőnek is használták terepkövető radar nélkül...

    Az első 5 év elhagyásával a teljes élettartamra az átlag 20 gépveszteség/100 ezer óra, ami mutatja, hogy az átmeneti időszak volt a nagyon kritkius, ha csak az első 3 évet hagyuk ki, még akkor is csak 25/100 ezer óra a veszteség. Ez mai szemmel borzalmas, de a magyar gépeknél látható értékekhez képest teljesen átlagos vagy jobb is. Az F-4 Phantom II vagy 4. gen gépek egészen mások, de korai MiG-21 vagy a Szu-9-hez mérve már-már istenkirály az F-104G is használatának módja ellenére. A legjobb mutatókkal rendelkező MiG-21-es változatok egyáltalán nem voltak a jobbak pl. Magyarországon az F-104 10. évét követően, ahol szó nem volt kismagasságú csapásmérő bevetések rendszeres gyakorlásáról.

    NSZK 914 db F-104-et szerzett be és abból 292 db-ot írt le végül. Ez flotta veszteség arányt nézve sem katasztrofális. A Szu-9-ers flotta 1/3-a zuhant le, a másik 1/3-a meg földön lett hajtóműtűz áldozata az erőltetett ütemű gyártás és fejlesztésnek köszönhetően és nem is használták azokat 20+ évig.

    A lenti táblázat a HT összefoglalóban magyarul megtalálható a 713. oldalon.
    [​IMG]

    Az "Özvegycsináló" titulis nagyjából a 2. szolgálati év és esetleg az első 5 év következménye, az 5. évtől számítva a gépveszteség a korszaknak megfelelő vagy adott esetben már alatt is volt. Persze erről az átlagember és az "újságírók" (vagy inkább firkászok) erről nem tudtak vagy nem akartak tudni, mert abból nem lehet hangzatos szalagcímeket összehozni, az igazság sokszor nem érdekli a sajtót....

    Magyarországon az MiG-21F-13 1961-ben állt hadrendbe az MF változat 1971-ben, ez 10 év eltérés. Fent látható, hogy 10 év mit jelentett az F-104G számára. A 85-160 gép/100 ezer órás veszetségi arány 20-30-ra esett vissza. Mi történt Magyarországon Az összes altípust nézve a korszakban (F-13, PF, MF) a gépek teljes szolgálati idejét nézve (tehát korszakon túl) 42,9-ről 10,8-ra esett vissza. Mindkét ország tanulta az új gépek használatát. (A PF változat repülési paraméterei voltak a legkedvezőbbek vezethetőség szempontjából a pilóták szerint.)

    Az USAF korábbi szuperszonikus gépeinek statisztikáit (pl. F-100) nézve azt látjuk, hogy pont olyan borzalmasak voltak, mint az F-104. Sajnos az F-4 első tíz évének számai a linken nincsenek meg.) Az F-86 statisztikája igen érdekes, mert a magyar MiG-17-eseknél is rosszabb. A MiG-17 6,4, addig ez az USAF-nál 25/100k óra. Érdekes.

    A pilótákat ért veszteséget is érdemes összehasonlítani.

    Magyar MiG-21-es változatok.
    32 pilóta vesztette életét és 65 db különféle MiG-21-es veszett oda a gépek szolgálati ideje alatt.
    32/65 = 50% Tehát minden második elvesztett gépre jutott egy elvesztett pilóta is.

    NSZK F-104s
    292 gép veszett oda és 115 pilóta nem élte túl az eseteket.
    115/292 = 39%

    A német F-104G alacsonytámadó profilban kevésbé "fogyasztotta" a pilótákat, mint a MiG-21, de valahogy soha senki nem hívta özvegycsinálóknek egyik MiG-21-est sem...

    (Valami hülye számolási hibát csináltam az angol változatban, mert 83 gépelhagyás nem tudom hogyan lehetséges 65 gépveszteséggel. Ennyi földön katapultálás biztosan nem volt.)
  • molnibalage
    Úgy emlékszem, hogy magyarul is kommenteltem. Megpróbálom visszakeresni, ha nem megy, akkor lendületből lefordítom most.
    Szerk: Mivel nem találtam fordítom...


    Az F-104 statisztikája évről évre elvesztett gép / 100 ezeróra mutatóval. A diagramon 10 ezer órára van fajlagosítva és kis leolvasási hiba miatt apró eltérések lehetnek a valódi értékhez képest, de ez a pontosság bőven elég ahhoz, hogy eloszlassunk egyes városi legendákat a típussal kapcsolatban.

    [​IMG]

    1961 - 85
    1963 - 165 (!!)
    1963 - 30 (ezt nevezem statisztikai kitérésnek...!)
    1964 - 63
    1965 - 87
    1966 - 30
    1967 - 27
    1968 - 29
    1969 - 20
    1970 - 29
    1971 - 31
    1972 - 11
    1973 - 18
    1974 - 16
    1975 - 15
    1976 - 16
    1977 - 15
    1978 - 20
    1979 - 17
    1980 - 19
    1981 - 17
    1982 - 24 (20 fölé ment aztuán, hogy 10+ évig volt 20 alatt, ismét érdekes kilengés)
    1983 - 7 (!!), (Ez majdnem olyan jó, mint a z F-16A és F-15A volt az első pár évben.)
    1984 - 23 (Megint 20 felett, a 7/100 ezer óra láthatóan csak pozitív értelemben vett anomália volt)
    1985 - 18

    A trendvonal 20/100 ezer óra alá tart, de nem érte el azt a gépek kivonása és a kezdeti néhány borzalmas év miatt. A teljes flotta élettartamra vett átlag 33,28 gépveszteség/100 ezer óra, de csak az első pocsék évek miatt. Az F-86 --> F-104 ugrás és egyéb problémák kombinációja okozta ezt és pont ezért volt rossz ötlet, ahogy Hartmann is megjósolta főleg úgy, hogy kismagasságú csapásmérőnek is használták terepkövető radar nélkül...

    Az első 5 év elhagyásával a teljes élettartamra az átlag 20 gépveszteség/100 ezer óra, ami mutatja, hogy az átmeneti időszak volt a nagyon kritkius, ha csak az első 3 évet hagyuk ki, még akkor is csak 25/100 ezer óra a veszteség. Ez mai szemmel borzalmas, de a magyar gépeknél látható értékekhez képest teljesen átlagos vagy jobb is. Az F-4 Phantom II vagy 4. gen gépek egészen mások, de korai MiG-21 vagy a Szu-9-hez mérve már-már istenkirály az F-104G is használatának módja ellenére. A legjobb mutatókkal rendelkező MiG-21-es változatok egyáltalán nem voltak a jobbak pl. Magyarországon az F-104 10. évét követően, ahol szó nem volt kismagasságú csapásmérő bevetések rendszeres gyakorlásáról.

    NSZK 914 db F-104-et szerzett be és abból 292 db-ot írt le végül. Ez flotta veszteség arányt nézve sem katasztrofális. A Szu-9-ers flotta 1/3-a zuhant le, a másik 1/3-a meg földön lett hajtóműtűz áldozata az erőltetett ütemű gyártás és fejlesztésnek köszönhetően és nem is használták azokat 20+ évig.

    A lenti táblázat a HT összefoglalóban magyarul megtalálható a 713. oldalon.
    [​IMG]

    Az "Özvegycsináló" titulis nagyjából a 2. szolgálati év és esetleg az első 5 év következménye, az 5. évtől számítva a gépveszteség a korszaknak megfelelő vagy adott esetben már alatt is volt. Persze erről az átlagember és az "újságírók" (vagy inkább firkászok) erről nem tudtak vagy nem akartak tudni, mert abból nem lehet hangzatos szalagcímeket összehozni, az igazság sokszor nem érdekli a sajtót....

    Magyarországon az MiG-21F-13 1961-ben állt hadrendbe az MF változat 1971-ben, ez 10 év eltérés. Fent látható, hogy 10 év mit jelentett az F-104G számára. A 85-160 gép/100 ezer órás veszetségi arány 20-30-ra esett vissza. Mi történt Magyarországon Az összes altípust nézve a korszakban (F-13, PF, MF) a gépek teljes szolgálati idejét nézve (tehát korszakon túl) 42,9-ről 10,8-ra esett vissza. Mindkét ország tanulta az új gépek használatát. (A PF változat repülési paraméterei voltak a legkedvezőbbek vezethetőség szempontjából a pilóták szerint.)

    Az USAF korábbi szuperszonikus gépeinek statisztikáit (pl. F-100) nézve azt látjuk, hogy pont olyan borzalmasak voltak, mint az F-104. Sajnos az F-4 első tíz évének számai a linken nincsenek meg.) Az F-86 statisztikája igen érdekes, mert a magyar MiG-17-eseknél is rosszabb. A MiG-17 6,4, addig ez az USAF-nál 25/100k óra. Érdekes.

    A pilótákat ért veszteséget is érdemes összehasonlítani.

    Magyar MiG-21-es változatok.
    32 pilóta vesztette életét és 65 db különféle MiG-21-es veszett oda a gépek szolgálati ideje alatt.
    32/65 = 50% Tehát minden második elvesztett gépre jutott egy elvesztett pilóta is.

    NSZK F-104s
    292 gép veszett oda és 115 pilóta nem élte túl az eseteket.
    115/292 = 39%

    A német F-104G alacsonytámadó profilban kevésbé "fogyasztotta" a pilótákat, mint a MiG-21, de valahogy soha senki nem hívta özvegycsinálóknek egyik MiG-21-est sem...

    (Valami hülye számolási hibát csináltam az angol változatban, mert 83 gépelhagyás nem tudom hogyan lehetséges 65 gépveszteséggel. Ennyi földön katapultálás biztosan nem volt.)
    Thenks.Alátámasztja a véleményem.EGGYetlen komoly harcbavetése volt,az alapján irják le a 21el szemben.Nemvagyok róla meggyőződve,hogy a magyar 21MF,Bis,és 23as gépek fölénybe lettek volna az olasz 104S/ASA géekkel szemben.Inkább nagyonis az olaszoknál volt a technikai előny
  • Celebra
    Thenks.Alátámasztja a véleményem.EGGYetlen komoly harcbavetése volt,az alapján irják le a 21el szemben.Nemvagyok róla meggyőződve,hogy a magyar 21MF,Bis,és 23as gépek fölénybe lettek volna az olasz 104S/ASA géekkel szemben.Inkább nagyonis az olaszoknál volt a technikai előny
    Csakis a papíron jobb légiharc-rakéta miatt, nem a gépek repülési teljesítménye miatt.
  • molnibalage
    Csakis a papíron jobb légiharc-rakéta miatt, nem a gépek repülési teljesítménye miatt.
    Fegyverrendszerbeni fölénye(nemcsak a rakéták,a radar,rádió,stb.) szerintem bőven ellensúlyozza a nem tul jelentős repteljesitménybeli hátrányát.
  • Hpasp
    Azért 1990-ben velünk szemben a következő F-104-es ezredek álltak...

    3º Stormo "Carlo Emanuale Buscaglia", Villafranca di Verona
    28º Gruppo Caccia Ricognitori "Streghe"
    1 Squadron 18 F-104G
    132º Gruppo Caccia Ricognitori "Sempre i soliti...!"
    1 Squadron 18 RF-104G

    5º Stormo "Giuseppe Cenni", Rimini
    23º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Veltro"
    1 Squadron 12 F-104ASA
    102º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Valzer"
    1 Squadron 18 F-104S (nuclear duty)

    51º Stormo "Ferruccio Serafini", Istrana
    22º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Spauracchio"
    1 Squadron 12 F-104S

    53º Stormo "Guglielmo Chiarini", Cameri
    21º Gruppo Caccia Intercettori Ognitempo "Vespa arrabbiata"
    1 Squadron 12 F-104S

    ... nálunk ugye 2db MiG-29 ezred, 1db MiG-23M ezred, 2db MiG-21bisz ezred (+1 MiG-23MF század), és 1db MiG-21MF ezred.

    A fentiekből 1 S század csomag szállító lett volna (a legveszélyesebb), 2 db S század valahol a 21bisz szintjén, 1db ASA század valahol az 23MF szintjén, 2db G század ami a Szu-22 felderítőnk szintjét hozta.
    Utóbbit a szovjetekre érted?
  • borisz
    Utóbbit a szovjetekre érted?
    ".. nálunk ugye 2db MiG-29 ezred, 1db MiG-23M ezred, 2db MiG-21bisz ezred (+1 MiG-23MF század), és 1db MiG-21MF ezred. "<- ez a magyar

Ugrás a fórum topichoz