|

HTKA Hírhalom 2018. 10. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Az Amerikai Légierő 77. vadász százada lett a következő, melynek állományában szerepel F-16-oson 1000 órás harci tapasztalatot gyűjtött hajózó. A „Mach” becenévvel illetett vadászpilóta február 28-án teljesítette Afganisztánban azt a bevetést, amin átlépte a négyjegyű, harci bevetésen levegőben töltött óraszámot. Az egység parancsnoka, James Buessing alezredes kiemelte az eredmény fontosságát, ugyanis a légierőben korábban 6 pilóta érte el az 1000 órás harci övezetben repült időt az ezredesi rang elérése előtt, és sokaknak összesen nem gyűlik össze ennyi órájuk az F-16-oson. „Mach” első éles bevetését 2011-ben Líbiában repülte, és már több mint 10 éves tapasztalatot gyűjtött az Fighting Falcon-on. Ide kattintva meghallgatható a „Mach”-al készült rövid interjú.

Középen „Mach”, az 1000 harci órás F-16 pilóta | Fotó: Divine Cox főtörzsőrmester ,


Újra levegőbe emelkedhetnek az Amerikai Légierő T-6 Texan II kiképző gépei, melyekre még február 1-én léptettek életbe repülési tilalmat. Januárban többször is megmagyarázhatatlan fiziológiai jelenségeket tapasztaltak a Mississippi államban található Columbus, az oklahomai Vance, valamint a texasi Sheppard légibázis pilótái. A tilalom alatt az összes gép OBOGS rendszerét alaposan átvizsgálták, majd a begyűjtött adatok kiértékelése után döntöttek amellett, hogy a gépek repülésre alkalmasak.


Az USAF 418. teszt százada hamarosan befejezi a C-17-esekbe szánt új szemmagasságú kijelző tesztelését. A szállítógépek HUD-ja még a 2000-es évek elejének technológiáját képviseli, így eljött az idő a cseréjére. Az új típust az Elbit Systems of America szállította, mely a korábbihoz képest nagyobb látómezővel rendelkezik, valamint a kivetített kép is sokkal élesebb.

Kilátás az új HUD-on keresztül | Fotó: US Air Force/Kyle Larson ,


Újabb 35 darab UH-72A Lakota beszerzése mellett döntött az Amerikai Hadsereg. A helikopterek kiképző szerepkörbe kerülnek, leszállításukkal 273 millió amerikai zöldhasút kaszál az Airbus. A US Army 2007-ben szavazott bizalmat a típusnak, mellyel az UH-1 Iroquis könnyű forgószárnyasokat váltották le, majd 2014-ben további 155 példány vásárlásáról írtak alá szerződést a TH-67 Creek kiképző és könnyű szállító helikopterek cseréjére.


Az MQ-9-esek légiharc fegyverrel történő ellátására indított projektet az Amerikai Légierő. Egyelőre további részletek nem kerültek napvilágra, az azonban sejthető, hogy infravörös önirányítású, kis hatótávolságú rakéták közül kerül majd fel valamelyik nyugati fejlesztés az UAV-ra.


Újra becsatlakozott a repülési tesztek végrehajtásába a KC-390 első prototípusa, a PT-ZNF lajstromú, 001-es oldalszámú példány, melyet egy októberi dugóhúzó teszt után küldtek némi pihenőre. A jegesedés hatását vizsgálták, a repülőgép azonban túllépte a megengedett sebesség és túlterhelés határokat, ezek után a pilóták megszakították a próbát és visszatértek a repülőtérre. A gép átvizsgálása során nem találtak szerkezeti sérülést, azonban a nyílászárók és más külső alkatrészek cserére szorultak.

Az első prototípus szűzrepülése 2015 februárjában | Fotó: EMBRAER ,


A Janes’s információ szerint a Brazil Hadsereg érdeklődik az Amerikai Tengerészgyalogság állományából kivont AH-1W Super Cobra-k iránt. A forgószárnyasokat az Foreign Military Sales (FMS) keretein belül eladásra kínálják, így a lehetőség adott Brazília számára, azonban közvetlen tárgyalásra a kormányok között még nem került sor.


Az Airbus-tól söpört be megrendelést a Thales Group a H145M rakétafegyvereinek tesztelésére. Az európai gyáróriás tavaly szeptemberben a Bakonyban kezdte meg a H145M fegyverzetének tesztelését a gépágyúval és az irányítatlan rakétákkal, majd Svédországba utaztak a lézeres irányítású fegyverek kipróbálására. Az új szerződés értelmében a Thales Group feladata tesztelni a 70 milliméteres Nato és a 68 milliméteres Induction rakétákat, hogy tovább fejleszthessék a H145M harctéri képességeit.


Ismét lehetőséget kapnak a svájci lakosok, hogy szavazzanak az új vadászgép beszerzés mellett vagy ellen. 2014-ben, miután több éves tesztelés és elemzés után kiválasztották a JAS-39 Gripent az F-5E/F Tiger II váltótípusaként, a szavazók 53,4% tette le vokság amellett, hogy nincs szüksége az országnak új harci gépekre. Az új népszavazást 2020-ban szeretnék megejteni, azonban az új gépek típusát csak ezután hozzák nyilvánosságra, így a beszerzés pontos összege is ismeretlen lesz a szavazók számára. Tavaly novemberben a szövetségi tanács 8,4 milliárd dolláros költségkeretről számolt be, ebből kell finanszírozni az új gépeket valamint a légvédelmi rakétarendszert. A pályázók a szokásosak, a Boeing és Lockheed Martin a tengerentúlról, valamint az Eurofighter GmbH, a Dassault Systems valamint a Saab Európából próbálja elhódítani a megrendelést.


Az orosz védelmi minisztérium közzétett egy videót, melyen egy MiG-31-es személyzet hajt végre gyakorló lövészetet a nem sokkal ezelőtt bemutatott Kinzhal hiperszonikus rakétával. Az oroszok állítása szerint a fegyver a hangsebesség tízszeresével is képes repülni, és akár nukleáris robbanófejjel is felszerelhető. Vlagyimir Putyin orosz elnök a nyilvánosság előtt bevethetőnek nyilvánította a fegyvert.


Elérte a kezdeti műveleti képességét (Initial Operational Capabilities – IOC) az Izraeli Légierőben a Spice 1000 450 kilogrammos irányított bomba. Hazai fejlesztésként hozták létre a kombinált GPS/kamerás irányítórendszert, melyet az Mk-83, BLU-110, RAP-1000 bombák testére lehet felszerelni, akár kinyíló szárnyakkal kiegészítve. Egyelőre az IAF 190. és 110. vadász századai vethetik be a fegyvert, ők az F-16C/D típust repülik, következőként az F-16I Sufa és az F-15 Eagle (utóbbinál nincs forrás hogy melyik verzióról van szó) vadászbombázók kapják meg az eszközt.

Promóciós videó a Spice családról:


Izraelben folyamatban van a CH-53-asok leváltása. A légierő által üzemeltetett, de elsősorban a hadsereg által igénybe vett nehéz szállító helikopterek utódlására két nyugati gyártó pályázik, a Boeing a CH-47F Chinook-al, a Lockheed Martin/Sikorsky pedig az Amerikai Tengerészgyalogság számára kifejlesztett CH-53K King Stalion-nal. Utóbbi jelentősen nagyobb kapacitású, és üzemeltetésénél is előnyt jelentene, hogy a műszakiak és a pilóták évekig dolgoztak a korábbi változattal, a hadsereg mégis a tandemrotoros típust részesíti előnyben.


Jordánia és Katar a DB-110-es taktikai felderítőkonténer legújabb vásárlói. Együtt 51,2 millió dollárért szereznek be az eszközből, a Jordán Légierőben az F-16-osok kapják meg, Katarban pedig a már megrendelt F-15QA lesz alkalmas a használatára.


A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség március 7-én értesítette a Kongresszust az Egyesült Arab Emirátusok újabb fegyverbeszerzési kérelméről. 300 darab AIM-9X Block II légiharc rakétát vásárolnának 270,4 millió dollárért a hozzájuk tartozó kiszolgáló eszközökkel, tároló konténerekkel, pótalkatrészekkel és logisztikai támogatással.