|

F-35B a Távol-Keleten?

Egyre több helyen merül fel az F-35 hagyományos verziójának vásárlói között, hogy a megrendelt mennyiség egy részét inkább a STOVL (Short Take Off and Landing – rövid nekifutásos felszállás és függőleges leszállás) képességekkel felruházott F-35B variánsa tegye ki. Japánból és Dél-Koreából egyszerre érkeztek hírek, melyek a típus iránti érdeklődésről szólnak.

Kezdjük elsőként a felkelő nap országával, ahol a kormány az Izumo helikopter-hordozó romboló átalakítását vette fontolóra. A Japán Tengerészeti Önvédelmi Erők (Japan Maritame Self Defense Force – JMSDF) legnagyobb hadihajója kisebb módosítások után ideális lenne az F-35B fogadására. Ehhez el kell látni a vadászbombázó üzemeltetéséhez szükséges kerozin tárolására alkalmas tartályokkal és az áttöltéshez használt berendezésekkel.

Tokió az 5. generációs típus rendszeresítésétől függetlenül is szeretne a hajó átalakítására költeni, így lehetővé téve, hogy az Amerikai Tengerészgyalogság gépei szükség esetén üzemanyagot vételezhessenek rajta. Biztosak benne, ha a JMSDF egyik helikopter hordozója képes lenne az F-35B kiszolgálására, a bőrnyakúak részéről lenne igény a képességre, ez pedig az amerikai-japán szövetség elmélyítését jelképezné. Csak zárójelben jegyeznénk meg, hogy ezek után már ők sem tagadhatnák le, hogy az Izumo-osztály repülőgép-hordozó sorolásba esik.

Az Izumo osztály 2 tagja, az Izumo és a Kaga ugyan akár alkalmas lehetne az F-35B üzemeltetésére, de csak erős megkötésekkel, szóval valóban inkább helikopter-hordozóról van szó. Kaijō Jieitai / Japan Maritime Self-Defense Force,

És ha már rendelkeznek egy hajóval, mely képes az F-35B üzemeltetésére, miért ne gondolnák át a típus rendszeresítését? A Tokió Shimbun értesülései szerint érdeklődést mutatnak a „Villám” STOVL verziójának beszerzésére, melynek képességeit a rövidebb kifutóval rendelkező reptereken is ki tudnák használni. A hajón további módosításokra lenne szükség a folyamatos üzem fenntarthatóságának eléréséhez, szóba került a síugrósánc is, mellyel a Brit Király Haditengerészet is felszerelte az HMS Queen Elizabeth hordozót. Az még eldöntésre vár, hogy a már megrendelt hagyományos gépek egy részét kérjék inkább B konfigurációban, vagy bővítsék a flottát újabb példányok vásárlásával.

Fotó: US Navy ,

Nyugatabbra, Dél-Koreában is egyre inkább reálisnak tűnik, hogy a hagyományos mellett a függőleges leszállásra képes változattal is bővítsék az ország haderejét. A kiöregedő F-4 Phantom II és F-5E/F Tiger flották leváltása miatt egyre égetőbb szüksége lesz a légierőnek új vadászbombázókra. A már megrendelt 40 darab F-35A leszállítását idén kezdi meg a Lockheed Martin, de ez kevés lesz az összes nyugdíjazásra váró gép leváltására. Mivel a KF-X program eredményére még előreláthatólag éveket kell várni, így több tényező miatt is az F-35B lehet a legjobb megoldás Dél-Korea számára.

A Dokdo-osztályú helikopterhordozók első képviselőjének fedélzeti borítása csak komoly (és drága) átalakítások után viselné el az F135-ös hajtóművek forró gázsugarát, azonban a 2020-ban átadásra kerülő második hajó esetében még nem késő, hogy eleve a vadászbombázó fogadására alkalmas kialakítással készüljön. A 14 000 tonnás hajó stratégiai jelentőségét pedig az F-35B üzemeltetésével lehetne maximalizálni.

ROKS Dokdo

A ROKS Dokdo (LPH 6111) a Japán-tengeren ,

Egy esetleges konfliktusban is kamatoztathatnák a típus STOVL képességeit, az ország repterei ugyanis könnyen az észak-koreai tüzérség áldozatává válhatnak, az ország teljes területének szétszórt előretolt bázisok pozíciójának meghatározása azonban már komoly problémát jelenthet az északi felderítésnek.

Fórum hozzászólások

  • U.S. Air Force conducts first-ever F-35 shipment via air transport

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    "The U.S. Air Force has conducted first-ever F-35 Lightning II wing removal and shipment via air transport.

    According to a statement released by the Air Combat Command | Air Force Materiel Command, an F-35 Lightning II fighter jet was delivered by air into a C-17 Globemaster by 96th Logistics Readiness Squadron to Hill Air Force Base, Utah.

    “The $200,000 four-year project culminated in the transport of the aircraft to Hill AFB, Utah. It will become the Air Force’s first F-35 aircraft battle damage trainer at Hill Air Force Base,” added in the statement.

    The F-35 Lightning II’s family is comprised of three aircraft variants. The Air Force’s F-35A variant will complement its F-22A fleet and is expected to replace the air-to-ground attack capabilities of the F-16 and A-10. The Marine Corps’ F-35B variant will replace its F/A-18 and AV-8B aircraft. The Navy’s F-35C variant will complement its F/A-18E/F aircraft.

    The F-35 is designed to provide the pilot with unsurpassed situational awareness, positive target identification and precision strike in all weather conditions. Mission systems integration and outstanding over-the-nose visibility features are designed to dramatically enhance pilot performance."
  • angelsoul
    Yup, az elrendezés a lényeg! Fénykép még nincs kinn
    De ez semmire nem jó.hogy oldod a bombát ha ott a ket AMRAAM?Egyáltalán hová van rögzítve a két AMRAAM?Ez még fotóboltnak is gyenge.
  • @molnibalage
    Az F-35 cikkhez, hogy az F-102 látott éles bevetést, a török gépet le is lőtte a görög F-5A. Sajnos a kedvenc görög linkem már nem él, ahol a leírás volt, így nem tudom linkelni...
  • angelsoul
    Yup, az elrendezés a lényeg! Fénykép még nincs kinn

    Na jó, de itt csak annyit csinált a "művész", hogy a fegyveröbölben lévő bombamakett tetejére odaszerkesztette a két rakettát. Persze ha megcsinálják majd, talán a Block 5 verziónál, akkor nyilván kb. ott lesznek majd, mivel ott van hely, de mélyebben, a mostani bombamakett helyén. Ha így lennének, mint a képen, akkor nem is lehetne bezárni a bombakamra ajtaját.
  • migfun
    @molnibalage
    Az F-35 cikkhez, hogy az F-102 látott éles bevetést, a török gépet le is lőtte a görög F-5A. Sajnos a kedvenc görög linkem már nem él, ahol a leírás volt, így nem tudom linkelni...
    Nem releváns. Olyan szintű bevetésre gondolok, ami alapján lehet ítélkezni, lásd F-4, F-105, stb. A vietnámi szereplése is lábjegyzet, zárójeles részébe férne bele.
  • Lehet hogy Trump nemcsak Iránnal szemben lesz puhapöcs hanem Töröko.al szemben is?
    Oszakában találkozott Kardigánnal és utána most olyanokat kezdett el nyilatkozni hogy
    - unfair módon bírálták el a Törökök kérését mikor Patriototot akartak
    meghogy
    - teljes mértékben megérti a Törökök védelmi igényeit.
    Ha az eddigi keménykedés után kapitulál és mégiscsak ad F35 öt a Törököknek akkor azt hiszem kezdhetünk megijedni.
    Ez egyértelmű jelzés lesz a Kínaiaknak és az Oroszoknak, akik ha eddig csak kóstolgatták az USAt, akkor most nyíltan bele fognak marni.
    Annak pedig nem lesz jó vége...
  • rudi
    Lehet hogy Trump nemcsak Iránnal szemben lesz puhapöcs hanem Töröko.al szemben is?
    Oszakában találkozott Kardigánnal és utána most olyanokat kezdett el nyilatkozni hogy
    - unfair módon bírálták el a Törökök kérését mikor Patriototot akartak
    meghogy
    - teljes mértékben megérti a Törökök védelmi igényeit.
    Ha az eddigi keménykedés után kapitulál és mégiscsak ad F35 öt a Törököknek akkor azt hiszem kezdhetünk megijedni.
    Ez egyértelmű jelzés lesz a Kínaiaknak és az Oroszoknak, akik ha eddig csak kóstolgatták az USAt, akkor most nyíltan bele fognak marni.
    Annak pedig nem lesz jó vége...
    Szerintem ez csak arról szól, hogy ne Sz-400 át, hanem patriotot vegyenek. Az lenne az ami érdek, akkor nem csak az F 35 ön keresnének.
  • zsolti
    Szerintem ez csak arról szól, hogy ne Sz-400 át, hanem patriotot vegyenek. Az lenne az ami érdek, akkor nem csak az F 35 ön keresnének.
    Az a hajó már elment, ez már arról szól, hogy az Sz-400 mellé vegyenek Patriotot is pár milliárd dollárért.
  • arbalest
    Az a hajó már elment, ez már arról szól, hogy az Sz-400 mellé vegyenek Patriotot is pár milliárd dollárért.
    Átvették már a törökök a saját Sz-400 rendszereiket? Szerintem amíg nem, addig nem lehet kijelenteni ilyet hogy elment az a hajó. A jelenlegi Török vezetés bármikor képes 180-fokban fordulni egyet.

    Szerintem.
  • zsolti
    Átvették már a törökök a saját Sz-400 rendszereiket? Szerintem amíg nem, addig nem lehet kijelenteni ilyet hogy elment az a hajó. A jelenlegi Török vezetés bármikor képes 180-fokban fordulni egyet.

    Szerintem.
    Még nem, azt hiszem, gyártás alatt állnak. A törökök pár éve már bejátszottak egy 180 fokos fordulót az oroszok ellen, viszonylag hamar vissza is fordultak.
  • Szinte biztos vagyok benne,hogy nagyon komoly kártérítést kell fizetnie a töröknek ha visszatáncol.
  • dudi
    Szinte biztos vagyok benne,hogy nagyon komoly kártérítést kell fizetnie a töröknek ha visszatáncol.
    Azért várjunk még ettől függetlenül azzal a török Sz-400-al. Mistralokért is ment a 2 milliárd vissza.
  • zsolti
    Átvették már a törökök a saját Sz-400 rendszereiket? Szerintem amíg nem, addig nem lehet kijelenteni ilyet hogy elment az a hajó. A jelenlegi Török vezetés bármikor képes 180-fokban fordulni egyet.

    Szerintem.
    Marhajó egy olyan NATO szövetséges aki bármikor elforgolódik 180 fokot.
  • Igazából a Törököknek nem csak a Patriot árával volt problémájuk, hanem azzal is, hogy a gyártásba is be akartak kapcsolódni, amit nem kaptak meg az USA-tól.

    Az Oroszok az S-400 olcsóbb ára mellett technikai transzfert is adnak:

    https://www.trt.net.tr/magyar/blog-...-nyomas-elott-az-s-400-asok-temajaban-1218220
    Recep Tayyip Erdoğan köztársasági elnök 2019. június 12-i legutóbbi nyilatkozatában kijelentette: „Nem azt mondom, hogy Törökország S-400-asokat fog venni Oroszországtól, hanem azt, hogy vett. Ezt az ügyletet befejeztük. A kedvező ár mellett arról is szerződést írtunk alá, hogy Törökország a közös gyártásban is részt vehet. Remélhetőleg rövid időn belül megérkeznek."

    A történetnek az adna még egy csavart, ha a Törökökhöz jutott Orosz rendszerek egyes részei, vagy a gyártáskor használt tervek előbb utóbb az USA-nál kötnének ki.
    Akkor ez az egész hajcihő csak azért ment volna, hogy információkat szerezzenek, amihez szépen eladható lányregény let az hogy az USA mennyire nem szereti Törökországot, és hihetőbbé tette a nem kaptok F-35-öt fenyegetés, miközben a vége az lesz, hogy a Törökök megkapnak majd mindent mindkét oldalról, az USA meg azt, amit szeretne.
  • imike
    Igazából a Törököknek nem csak a Patriot árával volt problémájuk, hanem azzal is, hogy a gyártásba is be akartak kapcsolódni, amit nem kaptak meg az USA-tól.

    Az Oroszok az S-400 olcsóbb ára mellett technikai transzfert is adnak:

    https://www.trt.net.tr/magyar/blog-...-nyomas-elott-az-s-400-asok-temajaban-1218220
    Recep Tayyip Erdoğan köztársasági elnök 2019. június 12-i legutóbbi nyilatkozatában kijelentette: „Nem azt mondom, hogy Törökország S-400-asokat fog venni Oroszországtól, hanem azt, hogy vett. Ezt az ügyletet befejeztük. A kedvező ár mellett arról is szerződést írtunk alá, hogy Törökország a közös gyártásban is részt vehet. Remélhetőleg rövid időn belül megérkeznek."

    A történetnek az adna még egy csavart, ha a Törökökhöz jutott Orosz rendszerek egyes részei, vagy a gyártáskor használt tervek előbb utóbb az USA-nál kötnének ki.
    Akkor ez az egész hajcihő csak azért ment volna, hogy információkat szerezzenek, amihez szépen eladható lányregény let az hogy az USA mennyire nem szereti Törökországot, és hihetőbbé tette a nem kaptok F-35-öt fenyegetés, miközben a vége az lesz, hogy a Törökök megkapnak majd mindent mindkét oldalról, az USA meg azt, amit szeretne.
    Miért? Az Sz-400 melyik részét gyártják majd törököknél?
  • Belgium Spending 308 million $ (€275 Million) On F-35 Infrastructure

    Because Brussels wants to base its 34 F-35As across two air bases, Florennes and Kleine Brogel, two sets of facilities will be required. This will include facilities for operational planning, mission preparation and training infrastructure, each with four flight simulators and hangarage for maintenance facilities for six aircraft. The costs also cover the building of new flight lines and 16 covered aircraft shelters. Also stemming from these funds is a so-called quick reaction alert facility to support the national air policing mission operating on a 24 hr.-a-day, 365-day-a-year basis.

    The new F-35 facilities must be approved and certified to U.S. government standards, the tender documents say, and the selected company or contractors will have to hold national security clearances and be vetted by the U.S. State Department

    Florennes will be the first of the two airbases to receive the F-35, with construction work starting in the second quarter of 2022, while work at Kleine Brogel will begin in the first quarter of 2024.

    This development is in line with the delivery profile for Belgium’s aircraft. The first F-35will be based in the U.S. from 2023 to support training, likely at Luke AFB, Arizona, similar to the activities of other F-35 operators. The first F-35 will not be based in Belgium until 2025..




    Belgium - 34 F-35As - $6.5 billion.


    3 évvel az építés munkák megkezdése előtt írták ki a tendert, 6 évvel az első gép érkezése előtt...


    Ezek szerint a belgáknak 34 db F-35 rendszeresítése két bázisra összesen 6,9 milliárd USD-be kerül. Az kb. 2000 milliárd HUF.

    És ehhez jönnek majd még az üzemeltetési költségek, ami szerintük legalább 12,6 milliárd USD 30 évre. Az kb. 3600 milliárd HUF.


    Akkor kb. fele ennyi gép egy bázisra történő rendszeresítése kb. 1000 milliárd HUF-ba kerülne, ami 3,5 milliárd USD.
    30 évig történő üzemeltetése 1800 milliárd HUF-ba, ami 6,3 milliárd USD.

    Azaz 17 gép nagyságrendileg 2800 milliárd HUF-ba kerülne 30 évre (~10 milliárd USD).
    Az évenként 94 milliárd HUF átlagosan.
    Ami persze így nem igaz, mert nem egyenletesen oszlanak majd el a költségek, de legalább látszik a nagyságrend.
    A Gripen évenkénti 27 milliárd HUF-jához viszonyítva is.
    De az is lehet hogy nagyon elszámoltam vagy rosszul értelmeztem valamit.
  • Terminator
    Belgium Spending 308 million $ (€275 Million) On F-35 Infrastructure

    Because Brussels wants to base its 34 F-35As across two air bases, Florennes and Kleine Brogel, two sets of facilities will be required. This will include facilities for operational planning, mission preparation and training infrastructure, each with four flight simulators and hangarage for maintenance facilities for six aircraft. The costs also cover the building of new flight lines and 16 covered aircraft shelters. Also stemming from these funds is a so-called quick reaction alert facility to support the national air policing mission operating on a 24 hr.-a-day, 365-day-a-year basis.

    The new F-35 facilities must be approved and certified to U.S. government standards, the tender documents say, and the selected company or contractors will have to hold national security clearances and be vetted by the U.S. State Department

    Florennes will be the first of the two airbases to receive the F-35, with construction work starting in the second quarter of 2022, while work at Kleine Brogel will begin in the first quarter of 2024.

    This development is in line with the delivery profile for Belgium’s aircraft. The first F-35will be based in the U.S. from 2023 to support training, likely at Luke AFB, Arizona, similar to the activities of other F-35 operators. The first F-35 will not be based in Belgium until 2025..




    Belgium - 34 F-35As - $6.5 billion.


    3 évvel az építés munkák megkezdése előtt írták ki a tendert, 6 évvel az első gép érkezése előtt...


    Ezek szerint a belgáknak 34 db F-35 rendszeresítése két bázisra összesen 6,9 milliárd USD-be kerül. Az kb. 2000 milliárd HUF.

    És ehhez jönnek majd még az üzemeltetési költségek, ami szerintük legalább 12,6 milliárd USD 30 évre. Az kb. 3600 milliárd HUF.


    Akkor kb. fele ennyi gép egy bázisra történő rendszeresítése kb. 1000 milliárd HUF-ba kerülne, ami 3,5 milliárd USD.
    30 évig történő üzemeltetése 1800 milliárd HUF-ba, ami 6,3 milliárd USD.

    Azaz 17 gép nagyságrendileg 2800 milliárd HUF-ba kerülne 30 évre (~10 milliárd USD).
    Az évenként 94 milliárd HUF átlagosan.
    Ami persze így nem igaz, mert nem egyenletesen oszlanak majd el a költségek, de legalább látszik a nagyságrend.
    A Gripen évenkénti 27 milliárd HUF-jához viszonyítva is.
    De az is lehet hogy nagyon elszámoltam vagy rosszul értelmeztem valamit.
    Dánoknak 27 gép mellet jött ki 30 évre 10 milliárd USD de nem is ez a lényeg. Kérdés hogy nálunk megmaradna-e 30 évig olyan politikai vezetés aki hajlandó lenne ezeket az összegeket fizetni évente. Ettől én jobban tartok mint a vételártól, dánoknál, belgáknál ez nem akkora probléma, mi azokat az évi százmilliókat jobban megérezzük mint ők.

Ugrás a fórum topichoz