|

F-35B a Távol-Keleten?

Egyre több helyen merül fel az F-35 hagyományos verziójának vásárlói között, hogy a megrendelt mennyiség egy részét inkább a STOVL (Short Take Off and Landing – rövid nekifutásos felszállás és függőleges leszállás) képességekkel felruházott F-35B variánsa tegye ki. Japánból és Dél-Koreából egyszerre érkeztek hírek, melyek a típus iránti érdeklődésről szólnak.

Kezdjük elsőként a felkelő nap országával, ahol a kormány az Izumo helikopter-hordozó romboló átalakítását vette fontolóra. A Japán Tengerészeti Önvédelmi Erők (Japan Maritame Self Defense Force – JMSDF) legnagyobb hadihajója kisebb módosítások után ideális lenne az F-35B fogadására. Ehhez el kell látni a vadászbombázó üzemeltetéséhez szükséges kerozin tárolására alkalmas tartályokkal és az áttöltéshez használt berendezésekkel.

Tokió az 5. generációs típus rendszeresítésétől függetlenül is szeretne a hajó átalakítására költeni, így lehetővé téve, hogy az Amerikai Tengerészgyalogság gépei szükség esetén üzemanyagot vételezhessenek rajta. Biztosak benne, ha a JMSDF egyik helikopter hordozója képes lenne az F-35B kiszolgálására, a bőrnyakúak részéről lenne igény a képességre, ez pedig az amerikai-japán szövetség elmélyítését jelképezné. Csak zárójelben jegyeznénk meg, hogy ezek után már ők sem tagadhatnák le, hogy az Izumo-osztály repülőgép-hordozó sorolásba esik.

Az Izumo osztály 2 tagja, az Izumo és a Kaga ugyan akár alkalmas lehetne az F-35B üzemeltetésére, de csak erős megkötésekkel, szóval valóban inkább helikopter-hordozóról van szó. Kaijō Jieitai / Japan Maritime Self-Defense Force,

És ha már rendelkeznek egy hajóval, mely képes az F-35B üzemeltetésére, miért ne gondolnák át a típus rendszeresítését? A Tokió Shimbun értesülései szerint érdeklődést mutatnak a „Villám” STOVL verziójának beszerzésére, melynek képességeit a rövidebb kifutóval rendelkező reptereken is ki tudnák használni. A hajón további módosításokra lenne szükség a folyamatos üzem fenntarthatóságának eléréséhez, szóba került a síugrósánc is, mellyel a Brit Király Haditengerészet is felszerelte az HMS Queen Elizabeth hordozót. Az még eldöntésre vár, hogy a már megrendelt hagyományos gépek egy részét kérjék inkább B konfigurációban, vagy bővítsék a flottát újabb példányok vásárlásával.

Fotó: US Navy ,

Nyugatabbra, Dél-Koreában is egyre inkább reálisnak tűnik, hogy a hagyományos mellett a függőleges leszállásra képes változattal is bővítsék az ország haderejét. A kiöregedő F-4 Phantom II és F-5E/F Tiger flották leváltása miatt egyre égetőbb szüksége lesz a légierőnek új vadászbombázókra. A már megrendelt 40 darab F-35A leszállítását idén kezdi meg a Lockheed Martin, de ez kevés lesz az összes nyugdíjazásra váró gép leváltására. Mivel a KF-X program eredményére még előreláthatólag éveket kell várni, így több tényező miatt is az F-35B lehet a legjobb megoldás Dél-Korea számára.

A Dokdo-osztályú helikopterhordozók első képviselőjének fedélzeti borítása csak komoly (és drága) átalakítások után viselné el az F135-ös hajtóművek forró gázsugarát, azonban a 2020-ban átadásra kerülő második hajó esetében még nem késő, hogy eleve a vadászbombázó fogadására alkalmas kialakítással készüljön. A 14 000 tonnás hajó stratégiai jelentőségét pedig az F-35B üzemeltetésével lehetne maximalizálni.

ROKS Dokdo

A ROKS Dokdo (LPH 6111) a Japán-tengeren ,

Egy esetleges konfliktusban is kamatoztathatnák a típus STOVL képességeit, az ország repterei ugyanis könnyen az észak-koreai tüzérség áldozatává válhatnak, az ország teljes területének szétszórt előretolt bázisok pozíciójának meghatározása azonban már komoly problémát jelenthet az északi felderítésnek.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    OFF


    Ööö, szerintem azt digitálisan adták hozzá....
    Ha egyszer veszek tükrös gépet nekem annyi elvárásom van, hogy 100 FPS menjen full HD-ban belső térben és kb. ennyi. A képminőség és zoom meg egyebeket ugyis verni fogja a kompakt gépemet, amit egy Panasonic DMC-ZS30.

    ON
    99% nem hozzáadták hanem rakat spotter van egy helyen aztán egyik videozik másik meg sorozatot lő. Hangból spotter azt is megmondja neked, hogy Nikon/Canon/Pentax e sött lehet még tipust is.
  • Inkáb csak érzékeltetni akartam, hogy ez nem a hétköznapi kimegyek a hegyre lövök pár képet a srácokról kategória, szervezés egyeztetés beállítás folyamatos rádiós kapcsolat, meg 50kg cuc cipelése
  • zolkas
    Inkáb csak érzékeltetni akartam, hogy ez nem a hétköznapi kimegyek a hegyre lövök pár képet a srácokról kategória, szervezés egyeztetés beállítás folyamatos rádiós kapcsolat, meg 50kg cuc cipelése
    Így van. Én biztosan nem tudnék ilyen képet lőni 20 próbálkozásból sem.
  • zolkas
    Inkáb csak érzékeltetni akartam, hogy ez nem a hétköznapi kimegyek a hegyre lövök pár képet a srácokról kategória, szervezés egyeztetés beállítás folyamatos rádiós kapcsolat, meg 50kg cuc cipelése
    Egyeztetés, rádiós kapcsolat?? A szervezés kimerül abban hogy a spotter tudja honnan kell fotózni és mikor, semmi extra. Nemrég volt magyar spotter is a Rainbow Canyon-ban. Link Ezek a képek Canon EOS 7D + 100-400L mk2 objektívvel készültek, szóval nem feltétlen kell 50 kilós cucc, autó árában hozzá. Repnapon egyébként a legnépszerűbb nagyfixek Canon és Nikon részről az 500mm/600m-es objektívek FF vázzal. De önmagában még ilyen technika is kevés ha nincs a fotós jó helyen, marha sok xar képet látni csúcstechnikával is.
  • Mike
    Egyeztetés, rádiós kapcsolat?? A szervezés kimerül abban hogy a spotter tudja honnan kell fotózni és mikor, semmi extra. Nemrég volt magyar spotter is a Rainbow Canyon-ban. Link Ezek a képek Canon EOS 7D + 100-400L mk2 objektívvel készültek, szóval nem feltétlen kell 50 kilós cucc, autó árában hozzá. Repnapon egyébként a legnépszerűbb nagyfixek Canon és Nikon részről az 500mm/600m-es objektívek FF vázzal. De önmagában még ilyen technika is kevés ha nincs a fotós jó helyen, marha sok xar képet látni csúcstechnikával is.
    Igen, mert tudni kell, hogy melyik 0,5 sec-re készüljön rá.
  • molnibalage
    Igen, mert tudni kell, hogy melyik 0,5 sec-re készüljön rá.
    A videón pl 2:20-2:30-ig hulladékot gyárt, akkor is ha fix600 van a gépen. Sok spotter túltolja. Max 5 ideális másodperc van fotózásra. Van amikor kevesebb.
  • molnibalage
    OFF
    Ha egyszer veszek tükrös gépet nekem annyi elvárásom van, hogy 100 FPS menjen full HD-ban belső térben és kb. ennyi. ON
    A 100fps necces:) Jelenleg 60 a realitás FHD-ben.
  • Ez kicsit OFF de úgy látom itt gyűltek össze az optikai szakértők(ha van témába vágó topic ott válaszoljatok).Na szóval több kérdésem is lenne.
    1;Miért olyan nagy dolog paszív éjjellátót precíziós(mesterlövész) optika elé rakni(valamiért ez egyáltalán nem egyszerű csak dedikáltan ilyen felhasználásra tervezett éjjellátó használható érdemben igy elhelyezve)?
    2;Miért voltak régen olyan az éjjellátók amiknek a tárgylencse hossztengelye nem esett egybe a szemlencse hossztengelyével(PL AN/PVS-10)?
  • dudi
    Arra egyébként van terv,bogy a kevesebb géppel bogy oldanak meg azonos számú feladatot?
    Kevesebb?

    USAF
    Az F-16-ost szinte 1:1-ben váltja. Az F-15E marad, Minden más AA only. Az A-10C sorsa bizonytalan.

    US Navy
    SH és Growler maradnak még egy ideig, ezért alacsony a darabszám.

    USMC
    Az AV-8 amint lehet kimúlik.

    A gépek tűzereje meg nagyobb mert 8x SDB az alapfegyverzet. Igen, ez pl. nem HARM és nincs ma ilyen változata, de a lényeg az, hogy iszonyatosan sok rakéta és célcsatorna kell védekező oldalon.
  • dudi
    Arra egyébként van terv,bogy a kevesebb géppel bogy oldanak meg azonos számú feladatot?
    BTW minden generációváltásnál csökkent a gépállomány, ennek több oka is van...
  • molnibalage
    BTW minden generációváltásnál csökkent a gépállomány, ennek több oka is van...
    Tudom,hogy csökken ezért kérdezem.Az oké,bogy az F-16 ki lesz váltva majdnem 1 az 1-ben(bár itt is kevesebb F-35 lesz még ha nem is sokkal) de az F-15 C/D és F15E flottával mi lesz?187db F-22 amiből vagy 40 csak kiképzésre van nem elég kiváltani az F-15C/D flottát az F-15E helyérem meg még semmi sincs és bizony fogy a repidejük ezeknek a gépeknek elég nagy ütemben.

    Az pedig egy másik érdekes kérdés,hogy mikor jön el az a pont amikor a következő generáció annyira költséges lesz,hogy képtelen lesz bármelyik állam a szükséges minimum mennyiséget rendszerbe állítani.
    Mert erről van szó!Az ár miatt van az,bogy egyre zsugorodnak a flották nem pedig azért mert ez a kívánatos.
  • dudi
    Tudom,hogy csökken ezért kérdezem.Az oké,bogy az F-16 ki lesz váltva majdnem 1 az 1-ben(bár itt is kevesebb F-35 lesz még ha nem is sokkal) de az F-15 C/D és F15E flottával mi lesz?187db F-22 amiből vagy 40 csak kiképzésre van nem elég kiváltani az F-15C/D flottát az F-15E helyérem meg még semmi sincs és bizony fogy a repidejük ezeknek a gépeknek elég nagy ütemben.

    Az pedig egy másik érdekes kérdés,hogy mikor jön el az a pont amikor a következő generáció annyira költséges lesz,hogy képtelen lesz bármelyik állam a szükséges minimum mennyiséget rendszerbe állítani.
    Mert erről van szó!Az ár miatt van az,bogy egyre zsugorodnak a flották nem pedig azért mert ez a kívánatos.
    Eddig kb. ötvenszer volt elmagyarázva és az összefoglalóban is benne van....
    • Az F-15C/D Golden Eagle gépek struktruálisan is újra lettek építve. Úgy még 8 ezer óra beléjük raktható elvileg, még 30 évig repülhetnek. Pusztán akarat kérdése a dolog, hogy adnak-e rá pénz. Kb. 8-10 éve eldöntött tény, hogy az F-15 és F-22 mix alkotja a vadászerőt. Ezért fejlesztettékk i a LEGION pod-ot is az F-15-nek. IRST + data link F-22-höz.
    • Az F-15E tervezési élettartama 16 ezer óra. A fleet leader F-15E van kicsivel 12k felett. Csak ennél is zajlott az élettartam és egyéb vizsgálat a cél a 32k órára kitolás és lehetségesnek tűnik. Szóval ez sem fog eltűnni. Sokáig itt lesznek.
      http://www.combataircraft.net/2016/08/26/strike-eagle-hits-12000-flight-hours/
  • dudi
    Ez kicsit OFF de úgy látom itt gyűltek össze az optikai szakértők(ha van témába vágó topic ott válaszoljatok).Na szóval több kérdésem is lenne.
    1;Miért olyan nagy dolog paszív éjjellátót precíziós(mesterlövész) optika elé rakni(valamiért ez egyáltalán nem egyszerű csak dedikáltan ilyen felhasználásra tervezett éjjellátó használható érdemben igy elhelyezve)?
    2;Miért voltak régen olyan az éjjellátók amiknek a tárgylencse hossztengelye nem esett egybe a szemlencse hossztengelyével(PL AN/PVS-10)?
    An pvs 10 be azert van az a szinteltolas mert nappali es elyszakai iranyzekkent is hasznalhato. Ezt abba az idobe hogy olcsositsanak es sulyt takaritsanak meg ugy oldottak meg hogy csak az ellyelato digitalis. De ehhez hpgy egy digitalis es egy normal tavcso legyen egybe tukrokre volt szukseguk /hogy egy lencse parost hasznaljanak.

    Passziv elyellatot nem nagy dolog gyartani. Tavcsoves/mesterlovesz puska ele a felbontas miatt nem rakhasz akarmilyen elyellatot /de ma mar hd vilagan is tul nem akkora kihivas /persze nem othoni barkacsnak/ az infra tartomanyba mukodo elyellatok felbontasa mindig 75 % minusz ahhoz kepest hogyha normal lathato feny tartomanyba dolgozna ugyan az a masina
  • molnibalage
    Eddig kb. ötvenszer volt elmagyarázva és az összefoglalóban is benne van....
    • Az F-15C/D Golden Eagle gépek struktruálisan is újra lettek építve. Úgy még 8 ezer óra beléjük raktható elvileg, még 30 évig repülhetnek. Pusztán akarat kérdése a dolog, hogy adnak-e rá pénz. Kb. 8-10 éve eldöntött tény, hogy az F-15 és F-22 mix alkotja a vadászerőt. Ezért fejlesztettékk i a LEGION pod-ot is az F-15-nek. IRST + data link F-22-höz.
    • Az F-15E tervezési élettartama 16 ezer óra. A fleet leader F-15E van kicsivel 12k felett. Csak ennél is zajlott az élettartam és egyéb vizsgálat a cél a 32k órára kitolás és lehetségesnek tűnik. Szóval ez sem fog eltűnni. Sokáig itt lesznek.
      http://www.combataircraft.net/2016/08/26/strike-eagle-hits-12000-flight-hours/
    Adni fognak a Golden Eagelre pénzt?Mert az ok,hogy létezik,de kelleni is fog a légierőnek?
  • Mi az, hogy 1:1 arányban váltja az F-16-ot? Sokkal több F-35 van rendelve mint ahány F-16 ma aktív az USAF-nál.Nincs 1700 F-16 aktív szolgálatban. Ha ez az 1763 gép egyszerre lesz hadrendben az bőven fedi a mai F-15C, F-16, A-10 gépek számát.

    F-15C nagyrészt már az ANG-nél van, csak a Kadena AB 2 százada és a Lakenheath AB 1 százada első vonalas egység.
  • Nekem furcsának tűnik azért az F-35 rendszeresítés, mert a kiképző alakulatok után párhuzamosan kezdték a típusváltást az USAF-nál és az ANG-nél. Hogy kap az vermonti vagy alabamai ANG hamarabb F-35-öt, mint mondjuk a Kunsan, Osan vagy Misawa?
  • therob
    Nekem furcsának tűnik azért az F-35 rendszeresítés, mert a kiképző alakulatok után párhuzamosan kezdték a típusváltást az USAF-nál és az ANG-nél. Hogy kap az vermonti vagy alabamai ANG hamarabb F-35-öt, mint mondjuk a Kunsan, Osan vagy Misawa?
    Úgy,hogy természetesen az USAF-nak az első az államok és csak utána a külföldön állomásozó alakulatok.Nincs is ezzel semmi baj egyébként.
  • dudi
    Úgy,hogy természetesen az USAF-nak az első az államok és csak utána a külföldön állomásozó alakulatok.Nincs is ezzel semmi baj egyébként.
    Eddig az volt a természetes, hogy elsővonalas egységek kapják a legújabb eszközöket és az ANG a kifutó típusokat.
  • therob
    Eddig az volt a természetes, hogy elsővonalas egységek kapják a legújabb eszközöket és az ANG a kifutó típusokat.
    Nagyon régóta nem ez van. F-22-őt is 10 éve kapott kb. már ANG. A '80-as évek közepe és vége óta van az, hogy NG alakulat is kap csúcstechnikát.
  • molnibalage
    Nagyon régóta nem ez van. F-22-őt is 10 éve kapott kb. már ANG. A '80-as évek közepe és vége óta van az, hogy NG alakulat is kap csúcstechnikát.
    Ez a Raptoros ANG dolog azért érdekesebb. Minden F-22 ANG alakulat aktív század mellett van oda is van, hogy associate. Ha a 7 aktív Raptor alakulat és az 5 ANG és AFRC alakulat is ~20 géppel rendelkezik akkor 240 Raptornak kéne lenni. És akkor még tesztelő alakulatokat nem is számoltam. Inkább valami gépmegosztással használja az ANG őket.
    F-35-el más a helyzet ott nem a Hill aktív századai mellett lesz egy ANG alakulat hanem függetlenül az ország más területein.

Ugrás a fórum topichoz