|

Levegőben a Bell konvertiplánja

Némi késéssel ugyan, de az év vége előtt levegőbe emelkedett a Bell Helicopter vállalat új típusa.

A Bell Helicopter V-280 Valor típusú konvertiplánjának első prototípusa sikeres szűzrepülést hajtott végre december 18-án. Az N280BH lajstromú példány sikeres szárnyalása során lebegést és apró korrekciókat hajtott végre.

Az Amerikai Egyesült Államok Hadseregének JMR/TD (Joint MultiRole – Technology Demonstrator) programja által életre keltett típus első példányát a texasi Amarillóban építette meg a Bell, és itt hajtották végre a 95%-ban elkészült prototípus vibrációs tesztjeit is az év elején. Az első felszállást szeptembere tervezték, s bár némi késéssel, azért még év vége előtt sikerült végrehajtani. A “TeamValor” névvel illetett együttműködésben olyan vállalatok vettek részt a gép megalkotásában, mint a Bell Helicopter, Lockheed Martin, General Electric, Moog, IAI, TRU Simulation & Training, Astronics, Eaton, GKN Aerospace, Lord, Meggitt, vagy a Spirit AeroSystems.

Forrás: Bell Helicopter ,

A FVL (Future Vertical Lift – Jövő Forgószárnyasa) tenderre szánt konstrukció egy esetleges győzelem esetén a jelenlegi amerikai helikopter-állomány egy részét válthatja a 2030-as évektől. Ez elsősorban az UH-60 Black Hawk típuscsaládot és az AH-64 Apache csatahelikopterek egy részét érinti majd, de később a tengerészgyalogság és a haditengerészet több forgószárnyasát is az FVL győztese, illetve annak egy változata válthatja. Természetesen ehhez a V-280-asnak meg kell mérkőznie a Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant forgószárnyassal, ami a JMR/TD program másik pályázója.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Csakhogy ez nem helikopter. Ez a konvertiplan nem is talalkozik uzeme soran olyan fajsulyos kerdesekkel, mint a ciklikus allasszogvezerles, vagy a nagy sebessegu felhajtoero aszimmetria. Cserebe legalabb erzekenyebb az orvenygyurure, mert itt abbol lehet aszimmetrikus es az meg roszabb, mint a hagyomanyosaknal. Szoval osszevetni a nagy sebessegu orosz helikopter koncepcioval, erosen az almat a kortevel esete. Az egy dolog, hogy odahaza a tender kereteben tortenetesen egy helikopter az ellenfele, ami az SB-1 Defiant
    Gondolom, hogy itt is összekötik a két ööö...légcsavart(?) egy tengellyel, hogy egy hajtómű kiesése esetén ne legyen automatikusan katasztrófa.
    ...de ha vertikális pozícióban egy légcsavar kihajtásánál lesz pl. törés az erőátvitelben, akkor ritka gyors orsózó szögsebességgel fogja tudni magát hanyatt vágni, mint a büdösbogár...:eek:
  • rudi
    Úgy tűnik a Bell némi előnyre tett szert a fejlesztési versenyben.
    A Boeing-Sikorsky jelöltje az SB-1 Defiant a hírek szerint még egy jó darabig nem fog felszállni - 2017-ben biztosan nem - a kompozit rotorlapátok gyártása körül támadt technológiai nehézségek miatt.
    http://www.defensenews.com/digital-...-delay-due-to-blade-manufacturing-challenges/
    [​IMG]
    Hát ez nem jó hír... Bár már lehetett tudni, hogy az idén nem fog repülni a Defiant. Kíváncsi vagyok, hogy a Valornál összejön-e az ehavi első felszállás.
  • rudi
    Bell V-280 Valor
    Megvolt az első repülés...
    A két hajtómű tengellyel össze van kötve?
    Ha nem, akkor meghibásodás esetén ez hihetetlen gyors orsózásra lehet majd képes:confused:
  • misinator
    A két hajtómű tengellyel össze van kötve?
    Ha nem, akkor meghibásodás esetén ez hihetetlen gyors orsózásra lehet majd képes:confused:
    Össze van kötve. Mint ahogy az Osprey-nél is.
  • A videon ki van takarva (homályos foltok) a két oldalon a szöghajtómű a gázturbina és a rotortengely között. Ki tudja, hogy mi lehet ott? Miért ilyen titkos?
  • torsen
    A videon ki van takarva (homályos foltok) a két oldalon a szöghajtómű a gázturbina és a rotortengely között. Ki tudja, hogy mi lehet ott? Miért ilyen titkos?
    Félig meg is válaszoltad a saját kérdésedet, a gázturbina és a rotortengely között tényleg szöghajtómű, vagy valamilyen speciális csuklós/kardános, esetleg kombinált áthajtómű lehet. Azért titkos mert nyilvánvalóan valami új típusú megoldást találtak ki, és ezt nem akarják idő előtt a versenytársak orrára kötni. :):p
  • misinator
    A két hajtómű tengellyel össze van kötve?
    Ha nem, akkor meghibásodás esetén ez hihetetlen gyors orsózásra lehet majd képes:confused:
    Ez minden kétrotoros helinél gond lenne, legyen az koax vagy tandem. Azoknál olyan a reduktor kialakítása, hogy a hajtóművek külön-külön és együtt is képesek a rotorok együttes hajtására.
  • emel
    Félig meg is válaszoltad a saját kérdésedet, a gázturbina és a rotortengely között tényleg szöghajtómű, vagy valamilyen speciális csuklós/kardános, esetleg kombinált áthajtómű lehet. Azért titkos mert nyilvánvalóan valami új típusú megoldást találtak ki, és ezt nem akarják idő előtt a versenytársak orrára kötni. :):p
    Na pont erre a titkos dologra vagyok kíváncsi! :)
  • torsen
    Na pont erre a titkos dologra vagyok kíváncsi! :)
    Nemcsak te, de nem is véletlenül volt az adott pontokon homályosítva a kép!! :D
  • emel
    Félig meg is válaszoltad a saját kérdésedet, a gázturbina és a rotortengely között tényleg szöghajtómű, vagy valamilyen speciális csuklós/kardános, esetleg kombinált áthajtómű lehet. Azért titkos mert nyilvánvalóan valami új típusú megoldást találtak ki, és ezt nem akarják idő előtt a versenytársak orrára kötni. :):p
    Vagy szimplán az első proto fix hajtással rendelkezik (tehát nem tudja a rotorokat billenteni, csak helikopterként tud működni), és ehhez egy szögegyszerű áttételt használnak. A speciális áthajtómű majd a későbbi verzión lesz meg, de nem akarják, hogy az alapszintű műszaki tudással rendelkező emberek azon élcelődjenek, hogy csináltak egy sima kétrotoros helikoptert, amit el akarnak adni billenőrotorosnak...
  • Cifu
    Vagy szimplán az első proto fix hajtással rendelkezik (tehát nem tudja a rotorokat billenteni, csak helikopterként tud működni), és ehhez egy szögegyszerű áttételt használnak. A speciális áthajtómű majd a későbbi verzión lesz meg, de nem akarják, hogy az alapszintű műszaki tudással rendelkező emberek azon élcelődjenek, hogy csináltak egy sima kétrotoros helikoptert, amit el akarnak adni billenőrotorosnak...
    Hát hogy ekkora csavar is lehet benne, az nekem eszembe nem jutott volna!!
  • emel
    Hát hogy ekkora csavar is lehet benne, az nekem eszembe nem jutott volna!!
    Nekem csak azt tűnt fel, hogy mindegyik képen / videón, amit a protogépről láttunk fixen áll a rotor függőlegesen.

    Pedig még a makettnek is forgatható volt a rotorfeje:



    BTW egyébként valahol az az érdekes az egészben, hogy néhány képen nem lett kiblur-özve:

    [​IMG]
    [​IMG]
  • Cifu
    Vagy szimplán az első proto fix hajtással rendelkezik (tehát nem tudja a rotorokat billenteni, csak helikopterként tud működni), és ehhez egy szögegyszerű áttételt használnak. A speciális áthajtómű majd a későbbi verzión lesz meg, de nem akarják, hogy az alapszintű műszaki tudással rendelkező emberek azon élcelődjenek, hogy csináltak egy sima kétrotoros helikoptert, amit el akarnak adni billenőrotorosnak...
    Lehetséges. Bár akkor én inkább egy látszólag szükséges, valójában felesleges burkolatot tettem volna oda, nem a videot manipulálom
  • torsen
    Lehetséges. Bár akkor én inkább egy látszólag szükséges, valójában felesleges burkolatot tettem volna oda, nem a videot manipulálom
    Hűtés / szellőzés / hőterhelés... lehet rá pár ok, miért döntöttek így.
    Vagy lehet, hogy a mérnökök és a PR részleg összeveszett.
    A PR jó fotókat és videókat akart mindenről, mert hát ez cégérdek.
    A mérnökök kérték, hogy ne látszódjón a szuper-titkos áthajtás a publikus képeken.
    A PR azt mondta, hogy építsetek oda egy plusz burkolati elemet, oszt jóccakát, óradíjban az ötletért kérünk fél misit.
    A mérnökök erre beintettek, hogy rendicsek, akkor innentől ha bármilyen képet nyilvánosságra akartok hozni, az a ti dolgotok, de az áthajtás nem látszódhat.
    Azóta a PR-esek anyáznak...
  • Cifu
    Hűtés / szellőzés / hőterhelés... lehet rá pár ok, miért döntöttek így.
    Vagy lehet, hogy a mérnökök és a PR részleg összeveszett.
    A PR jó fotókat és videókat akart mindenről, mert hát ez cégérdek.
    A mérnökök kérték, hogy ne látszódjón a szuper-titkos áthajtás a publikus képeken.
    A PR azt mondta, hogy építsetek oda egy plusz burkolati elemet, oszt jóccakát, óradíjban az ötletért kérünk fél misit.
    A mérnökök erre beintettek, hogy rendicsek, akkor innentől ha bármilyen képet nyilvánosságra akartok hozni, az a ti dolgotok, de az áthajtás nem látszódhat.
    Azóta a PR-esek anyáznak...
    Vagy előre le lett egyeztetve, hogy a saját stáb utómunkában mit kell, hogy kivágjon, vagy vissza lett küldve a műszaki vezetésnek jóváhagyásra más opció egy ilyen cégnél valószínűtlen. Ahol nincs kitakarva az gyanúsan nem hozzájuk tartozó fotós képe. Ha mégis, akkor a) valagon fogják billenteni b) manipulált kép c) "á, Józsi nemtom mi az de inkább takard ki" túlbuzgóság miatt módosítottak a videón, de nem kérte senki és nem is titkos semmi, d) csak mozgóképen látszik a turpisság.
  • Cifu
    Hűtés / szellőzés / hőterhelés... lehet rá pár ok, miért döntöttek így.
    Vagy lehet, hogy a mérnökök és a PR részleg összeveszett.
    A PR jó fotókat és videókat akart mindenről, mert hát ez cégérdek.
    A mérnökök kérték, hogy ne látszódjón a szuper-titkos áthajtás a publikus képeken.
    A PR azt mondta, hogy építsetek oda egy plusz burkolati elemet, oszt jóccakát, óradíjban az ötletért kérünk fél misit.
    A mérnökök erre beintettek, hogy rendicsek, akkor innentől ha bármilyen képet nyilvánosságra akartok hozni, az a ti dolgotok, de az áthajtás nem látszódhat.
    Azóta a PR-esek anyáznak...
    Vagy lehet, hogy OTT nincs semmi érdekes, de a kitakarás miatt mindenkit az érdekel, mi van a folt alatt? Közben meg mást kellene néznünk a képen...
    Erről eszembe jut egy Forma1 sztori: Colin Chapman volt az első, aki ground effectet használt az F1-ben. Kurva gyors lett tőle a Lotus, de hogy elterelje az aero trükkről a figyelmet, minden alkalommal gondosan letakartatta a differenciálművet és környékét. És mindenki azt hitte, ott a titok.
  • Cifu
    Pedig még a makettnek is forgatható volt a rotorfeje:

    Viszont annak meg nem forgott a rotorja.... A billentés egy dolog, a "flexibilis" áthajtás egy másik. Talán még nem megy egyszerre a kettő. Az A400 fordulatszám csökkentővel kapcsolatos problémáibó levezetve, talán nem is olyan egyszerű a dolog, mint ahogy mondjuk én lerajzolnám! :)
  • torsen
    Viszont annak meg nem forgott a rotorja.... A billentés egy dolog, a "flexibilis" áthajtás egy másik. Talán még nem megy egyszerre a kettő. Az A400 fordulatszám csökkentővel kapcsolatos problémáibó levezetve, talán nem is olyan egyszerű a dolog, mint ahogy mondjuk én lerajzolnám! :)
    Egyébként számomra érthetetlen ez a billenőrotoros megközelítés.
    A V-22 is valljuk be, hogy nem nevezhető sikertörténetnek. Erre egy még bonyolultabb megoldást választani...

Ugrás a fórum topichoz