|

Alakul a jövő helikoptere

A Bell Helicopter megkezdte az UH-60 Black Hawk és AH-64 Apache váltótípusának szánt repülőeszköz összeszerelését.

Az amerikai helikoptergyártó vállalat texasi Amarillóban található gyárában megkezdődött a JMR/TD (Joint MultiRole – Technology Demonstrator) programhoz szánt, V-280 Valor elnevezésű kísérleti repülőeszköz építése. A Spirit AeroSystems által gyártott törzs már tavaly szeptemberben megérkezett a Bell Helicopter összeszerelő-üzemébe, ahol egy ideje lefestve várta a végszerelés megkezdését. A gyártó januári nyilatkozata szerint immáron megkezdődtek a munkálatok, a szárny is hamarosan elkészül, így nemsokára sor kerülhet a fődarabok összeillesztésére, majd megkezdődhet a rendszerek beszerelése. A “roll-out” ceremóniára várhatóan még 2016 végéig sor kerül, míg az első repülést a földi tesztek után 2017 folyamán hajthatják végre.

Számítógépes grafika egy V-280 Valor géppárról | Forrás: Bell Helicopter

Számítógépes grafika egy V-280 Valor géppárról | Forrás: Bell Helicopter ,

A JMR előfutára a hadsereg tervezett FVL (Future Vertical Lift – Jövő Forgószárnyasa) programjának, mely a Sikorsky UH-60 Black Hawk többfeladatú szállítóhelikopterek, majd később az AH-64 Apache támadóhelikopterek leváltását célozza a 2030-as évek közepétől.  Az elődöntőbe négy “csapat” jutott (az AVX Aircraft, a Bell Helicopter, a Karem Aircraft és a Sikorsky/Boeing páros), ahol a nevezett pályázók részletes tanulmányt készítettek a programra szánt konstrukcióról. A döntőbe végül a Bell Helicopters V-280 Valor elnevezésű konvertiplánja, valamit a Sikorsky/Boeing SB>1 Defiant nevű tolólégcsavaros masinája jutott (míg a másik két pályázó további forrásokat kapott tervei tökéletesítésére). A két döntősnek 2017-re kell repülőképes technológiai demonstrátorral előállni, majd a repülési teszteket követően derül ki, melyik pályázó fejlesztheti majd ki helikopterét az FVL program keretében.