|

Újabb nagy tender indul az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államok Hadserege hamarosan újra belekezd egy gigászi harcihelikopter-tenderbe, aminek célja a jövő forgószárnyasának megalkotása lesz. Lényegében az UH-60-család és az AH-64 utódját szeretnék megtalálni, lehetőség szerint a két típust egy platformmal cserélnék le. A programra várhatóan több milliárd dollárt szánnak, hiszen alapjaiban formálja majd át a US Army légi flottáját. Ez utóbbi állítás különösen akkor válik igazzá, ha megnézzük, milyen tervekkel álltak elő a gyártók.

Először is egy régebbi hírünket vennénk alapul, melyben a Sikorsky S-97 Raider-ről írtunk. Ez az X2 néven elhíresült, sebességi rekordokat döntögető helikopterre alapoz, és a Mi-24 koncepciójához hasonlóan öszvér-kialakítású: egyszerre képes csapatokat szállítani és támadó helikopterként funkcionálni. Ráadásul kissé futurisztikus kialakításának köszönhetően teljesítménye jelentősen meghaladja a mai típusokét, amivel túlélési esélyei is nőnek. A tenderre azonban nem csak a Sikorsky állt elő érdekes ötletekkel.

Az AVX koncepciórajza a US Army helikopter-tenderére |Forrás: AVX Company ,

Érdekes módon a három nagynevű pályázó (Sikorsky, Bell, Boeing) mellé negyediknek betársult egy aprócska texasi cég, mely alig két éve alakult egykori Bell mérnökökből. Az AVX néven bejegyzett vállalat szeptember végén nyújtotta be ajánlatának utolsó részletét a hadsereg illetékesei számára. Kihívói egyébként ezt már korábban megtették, így mostantól mind a négyüknek 18 hónapjuk áll rendelkezésre, hogy becslésekkel és lehetőség szerint minél több kész adattal bizonyítsák a US Army döntéshozóinak: az ő tervük a legjobb. Közülük 2014-ben kettőt választanak majd ki, mely állami támogatással megépítheti prototípusát a végső, mindent eldöntő összecsapáshoz.

Az AVX grafikái alapján helikopterük némileg hasonlít majd az S-97-re. Meghajtásáról egy 18,3 méteres átmérőjű, koaxiális főrotor és két, a törzs oldalán elhelyezett, vízszintes tolóerőt adó csőlégcsavar gondoskodik. Ezeknek, és az áramvonalas kialakításnak köszönhetően nagyjából 370 km/h maximális sebességet érhet majd el közepes mennyiségű terhelés mellett. Ezzel megfelelne a kritériumoknak, amik 2700 kg-os hasznos teher mellett 320 km/h-t irányoznak elő.

Az AVX OH-58D modifikációja |Forrás: AVX Company ,

A cégnek egyébként több hasonló terve is létezik, például az OH-58D leváltására egy módosított Bell 206 Jet Rangert ajánlanak, melyet szintén csőlégcsavarral és koaxiális főrotorral láttak el. A civil piacra pedig az AVX 815-öt és 825-öt szánják, melyek ugyancsak ezzel a meghajtási rendszerrel készülnének.

22 hozzászólás “Újabb nagy tender indul az Egyesült Államokban”

  1. Vicces, hogy a repülők után (kis Mig-21 > nagy Szu-27 vs. nagy F4 > kis F-16) a helikopterekben is helyet cserélnének az oroszokkal (Mi-24-ből Mi-28.)

    Annak ellenére, hogy a Hind szerintem kiváló típus, és 40 évig remekül szolgálta a varsói szerződés tagjait illetve a baráti országokat, a koncepcióváltással ezúttal az oroszoknak van igaza.

  2. Semmi meglepő nincs benne, az amerikaiak szemlélet tekintetében számos téren le voltak/vannak maradva az oroszok mögött a technológiában. A szovjetek előnye anno az volt, hogy nulláról indultak, nem volt nekik jelentős, a klasszikus szárazföldi hadviselésen túlmutató hagyományuk, ennek következtében őket a tradicionális harcászati szemléletek nem korlátozták se a flotta, se a deszantos hadviselés, se a rakétafegyverzetek fejlesztése, se más téren. Az amerikaiakat igen, náluk egy szerves fejlődés zajlott mindig kis lépésekkel előre, aminek következtében hagyományosan elvetették a forradalmi megoldásokat. Ezért fordul elő az, hogy ők évtizedekkel később jutnak el oda számos téren, amit az oroszok azon a területen rég megcsináltak, vagy eleve azzal indítottak nulláról.

  3. Allesmor Obranna

    Valóban furcsa, hogy miért kell egy harci helikopternek most megint csapatokat is szállítania.

    A Huey csapatszállító volt, de felfegyverezték. Ez nem volt elég, csinálták a Cobra-t. Az oroszok a szállítókapacitást korlátozottan megtartották, de jóformán sohasem használták ki, a 24-es szinte mindig, mint harci helikopter funkcionált és működik most is.
    A 28-as eleve harci helikopter, bár van benne lehetőség még két fő elhelyezésére, erősen spártai körülmények közt, mentési okokból.

    A Ka-52-esen semmi ilyen lehetőségről nincs szó.

    Be kell látni, hogy egy harci helikopternél a manőverezőképesség, a fegyverzet mennyisége, minősége és a sebesség a legfontosabb.
    A 24-es deszantterének egyetlen normális funkciója, ha abba a beépíthető póttartályt szerelik.

  4. Puma. Pannon Puma

    A harci helikopterek személyszállító képessége szerintem függ az gyártó állam katonai-politikai szándékaitól. Tehát attól,mire kívánja alkalmazni.
    Aki támadásra, oda kell a személyszállítási lehetőség, aki csak védekezésre, nos oda nem annyira fontos ez a képesség.

  5. Kiváncsian várom, mikor írják ki a tendert egy olyan eszközre, ami egyszerre váltja majd az UH-1-et, a C-5-öst, a CVN-eket, és SSBN-eket, meg a tábori rádiókat. Mindezt olyan darabáron, hogy üzemeltetési költségei egy csomag rágógumiéval vetekedjenek! Persze a fejlesztésre el lehet költeni majd milliárdokat, és ha mégse sikerülne, hát majd törli a programot, és felújítják a régi eszközöket jópénzért.

  6. Szeretném kérni a hozzáértőktől hogy milyen alkatrész gyártása kolyik az alábbi képeken:
    http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/07/11/16073300_PhotoL.jpg
    http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/07/11/160744531_PhotoL.jpg
    http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/07/11/160733968_PhotoL.jpg
    http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/07/11/160736375_PhotoL.jpg
    Turbinalapát, vagy antenna, vagy mi a fene az aminek a sajtó ilyen nagy figyelmet szentelt, illetve a vendégnek miért mutatják meg.
    többi kép az iráni repülőgép felújító üzemről:
    http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=13900711001098

  7. Tudtommal a Hind csak muszájból képes személy szállításra, mert minden kopternek képesnek kellett erre lennie anno a Szu-ban. Többet értek volna el, ha van egy hátsó lövész még benne.

    Ha érdekel valakit, van valami anyagom a ruszki kopterek szovjet időkben történő afganisztáni tapasztalatairól. (Lehet pont Molnitól :-) )

    Én inkább arra gondolok, hogy annyira meg fog nőni a „karjuk” a koptereknek a jövőben, hogy már egy csapatszállító is elég lesz arra hogy a drónokat irányítgassa. :-)

  8. Allesmor Obranna

    A lapátok profiljából én arra következtetek, hogy ezek turbinalapátok, a második képen hőkezelésre viszik épp őket.
    A harmadik képen az előtéreben egy axiális fokozat kompresszorlapátjait láthatjuk, míg az asztalon egy centrifugálkompresszor és annak háza látható. Talán valamilyen helikopter hajtómű vagy kisméretű légcsavaros gázturbina utolsó, nagynyomású fokozata lehet.

  9. Minden estre érdekes hogy amikor az oroszok megcsinálták a JAk-144-et mindenki fanyalgott oszt az amcsik „lekoppintva” „megcsinálták” az F35-öt. A helikopter fronton sok helyen szapulták a ka50-52 rotorját hogy az menyire nem megfelelő 1 katonai helikopterhez, most meg ezek szerint mégsem. Minden esetre érdekes.

  10. Kedves Commandante……
    Senki sem mondta, hogy az oroszok hülyék :-) :-)
    Számos előremutató dolgot terveztek, illetve meg is csináltak. Más kérdés, hogy az adott korban, az adott technológiával nem tudták azt a megbízhatóságot, hatékonyságot hozni, amit ma már igen. AKKOR tényleg felesleges volt a Jak-144, AKKOR tényleg nem igazán volt szükség a koax rotorra, mert az adott feladatokat olcsóbban, hatékonyabban végre lehetett hajtani hagyományos technológiával. Az elektronika, a kohászat és a kompozit technológia fejlődése ma már TALÁN elhozza azt a kort, ahol ezek az előremutató dolgok gazdaságosak is lehetnek. Pl. Leonardo is tervezett tengeralattjárót, de minek….. Évszázadokkal később meg azt mondjuk, mekkora koponya volt :-) :-)

  11. Ha jól tudom a Jak-144 -nél két emelő sugárhajtómű volt, míg az F-35 -nél egy csőlégcsavar van, szerintem ez elég nagy különbség. Ennyi erővel azt is mondhatnánk, hogy a britt Harriert koppintották le.
    Annyira sokan nem szidták a koaxiális kialakítás, vagy legalábbis túl erős érvek nem voltak ellene.
    Ami leginkább eszembe jut ezzel kapcsolatban az az autómata töltőberendezés a harckocsikban. Persze a (pénzügyi okok miatt elkaszált) Mounted Combat Systemhez már azt terveztek az amcsik is. http://www.army.mil/article/16080/army-testing-mcs-cannon-lighter-more-lethal-than-abrams/