|

Német tengeralattjáró flotta vs. tartalék alkatrészek

A jelenleg és még egy ideig 6 db Type 212A típusú tengeralattjáróból álló német flotta egyik példánya megsérült a napokban: a Skandináv és Jütland-félszigetek között húzódó Skagerrak tengerszorosban végrehajtott merülés közben megsérült a hadgyakorlaton részt vevő U-35 nevű tengeralattjáró kormánylapátja.

Német Type 212A Oslo-ban tett látogatáson 2016. októberében. Forsvaret,

“Kellemetlen, de van még 5 másik” – mondhatnánk. Ami igaz is, csakhogy jelenleg az az 5 másik példány sem alkalmas arra, hogy kihajózzon. Az aktuális helyzet ugyanis az, hogy Kielben 3 egység felújítás / karbantartás alatt áll, míg további 2 példány ilyen beavatkozásra vár. Ezekhez csatlakozott most 6. példányként a megrongálódott U-35-ös. Azt még nem mérték fel, hogy az U-35-ös javítása mennyi időbe fog telni, az elérhető információk alapján viszont várhatóan az év végéig ismét lesz bevethető tengeralattjárója a Bundeswehrnek:

  • U-31: felújítás/karbantartás alatt áll 2017. decemberéig
  • U-32: karbantartásra vár
  • U-33: felújítás/karbantartás alatt áll 2018. februárjáig
  • U-34: karbantartásra vár
  • U-35: megrongálódott, javításra vár
  • U-36: felújítás/karbantartás alatt áll 2018. májusáig

Német illetékesek elmondása szerint a helyzet oka leginkább az, hogy a hidegháborút követően megváltozott a tartalék alkatrészek biztosítása. Egykoron 1-1 beszerzéskor jelentős mennyiségű tartalék alkatrész is beszerzésre került, ami viszont már – anyagi megfontolások miatt – nem igaz. Így felújításkor / karbantartáskor jellemzően be kell rendelni alkatrészeket, melyek legyártásának van átfutási ideje. Komplikálja a dolgot, ha a munkálatok közben esetleg nem várt alkatrészek is cserére szorulnak, melyeket előzetesen nem rendeltek meg.

A kiadott nyilatkozat említést tesz arról, hogy a német Type 212-esek 2 legifjabb tagja, a 2015. márciusában és 2016. októberében hadrendbe állított U-35 és U-36 esetében már finomhangoltak ezen a módszeren.