|

Francia Jaguárokat venne India?

Az elmúlt években többször is beszámoltunk az indiai SEPECAT Jaguar géppark körüli modernizálási és élettartam hosszabbító fejleményekről, így ha máshonnan nem tőlünk ismert, hogy a szubkontinensinyi országban még számolnak az öreg típus alapos avionikai modernizáláson átesett példányaival. Sőt, friss hírek szerint nem kizárt, hogy vásárolnak is gépeket a típus egyik fejlesztőjétől.

Az indiai védelmi minisztériumból származó legújabb sajtóértesülések alapján Indiát határozottan érdekli azon francia ajánlat, amit Párizs nagyjából fél éve adott 31 db, a Francia Légierőből már kivont Jaguar gép kapcsán. Konkrétumokat nem igen tudni, azt viszont igen, hogy a héten Franciaországban tartózkodik az Indiai Légierő vezérkari főnöke, aki ezen kérdésben is folytat majd tárgyalásokat.

Indiai Jaguár | Forrás: livefist.blogspot.hu ,

A Francia Légierőhöz 1973-tól kezdődően érkeztek a Jaguar csapásmérők, melyek nagyobb része a 90-es évek folyamán került kivonásra. Kapcsolódó érdekesség, hogy 2005-ben az a század búcsúztatta a típust, mely a 70-es években az első gépeket kapta.

A típus indiai karrierje a 80-as évek első felében indult be, ekkor kezdtek jelentős mennyiségben érkezni a megrendelt gépek. Az évek alatti kisebb korszerűsítések ellenére avionikailag elavult típusba a Darin III név alatt futó csomag lehel életet. Ilyen avionikai csomaggal először 2012. novemberének végén emelkedett a magasba Jaguar.

A Jaguár élettartam-hosszabbítás részeként új avionikai rendszereket, többek között többfeladatú radart, bevetéstervező számítógépet, EFIS-t, adatrögzítő rendszereket, robotpilótát, besugárzásjelzőt, valamint navigációs rendszereket és két nagyméretű kijelzővel felszerelt, közel teljes “üveg” pilótafülkét kapnak a gépek.

Új erősebb hajtóművek is tervben voltak, ám ezen vonal elég sokat csúszott, annak ellenére, hogy a Rolls-Royce 2011-ben ki is lépett a tenderből, így csak a nagyobb átalakítást igénylő Honeywell F125IN rivális maradt terítéken. Ennek alkalmazását több évnyi szünetet követően 2016 őszére döntötték el.

Az első modernizált példány szűzrepülése 2012-ben, még régi hajtóművekkel | Fotó: HAL ,

A korszerűsítéseknek köszönhetően minden időjárásban alkalmazhatóvá vált a típus, nőttek a levegő-föld és levegő-levegő képességei, emellett még jobban kitolták a kivonás dátumát, így a francia-brit típus akár további 25 évig szolgálatban maradhat Indiában.