Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, Németország nemrég információt kért az Amerikai Egyesült Államoktól a Lockheed Martin F-35 Lightning II beszerzésének lehetőségét illetően. Ez hangsúlyozottan nem jelentett és továbbra sem jelent konkrét szándékot, pusztán annak kapcsán került rá sor, hogy Berlin elkezdte összegyűjteni a Panavia Tornado lehetséges váltótípusait. Az összeurópai fejlesztésű, több feladatkörben is kiválóan alkalmazható típust 2025 és 2035 között, fokozatosan tervezi kivonni a Luftwaffe, a képességvesztés elkerüléséhez pedig ezzel párhuzamosan a váltótípus rendszeresítését is meg kell kezdeniük.
A Reuters hírügynökség jelentése szerint Berlin már választ is kapott az amerikaiaktól, aminek kapcsán szóvivőjük kiemelte: megszerezték az egyelőre feltétlenül szükséges információkat, de többről egyelőre nincs szó. A 2018 közepén esedékes döntés ugyanis nagyban függ attól, hogy a Tornadók egészen pontosan meddig maradhatnak szolgálatban – ha ugyanis elég ideig, akkor lehetséges, hogy a németek inkább egy saját fejlesztésű típus mellett teszik le a voksukat.
Az információkat e hét elején, egy kétnapos bonni találkozó keretében osztotta meg a Lockheed Martin projektfelelős gárdája a német katonai vezetés illetékeseivel. A gyártó közleménye szerint ismertették a program eddigi eredményeit, a típus jelenlegi és jövőbeni képességeit, valamint tájékoztatást adtak arról, hogy a német ipar milyen módon és mélységben tudna bekapcsolódni a repülőgépek gyártásába, ha Berlin az F-35 mellett dönt.
Azt pedig már a német kormány szóvivője tette hozzá az ügyhöz, hogy terveik szerint idén nyáron a Lockheed Martin mellett a Boeing illetékeseivel is szeretnének leülni információszerzési célzattal: utóbbi cég az F-15 és az F/A-18 legújabb változataival pályázhat eséllyel Németországban. Harmadik félként pedig a már említett, európai típus jöhet szóba, amit az Airbus hozna tető alá.
A német ipari szereplők és a közvélemény egy része természetesen élesen bírálta a kormányt, amiért egyáltalán felmerült, hogy ne európai váltótípusa legyen a Tornadóknak. Érvelésük lényegét az adja, hogy ezzel végleg megásnák az európai (és egyben a német) katonai repülőgép-fejlesztés sírját, és beszállítói szintre süllyesztenék magukat, sutba dobva a fejlesztési potenciált. Szerintük egyértelműen az Airbus ajánlatát kellene elfogadni, és a franciákat (tehát a Dassault Industriest) bevonva kellene kifejleszteni egy új, 5. generációs vadászbombázót.