|

A U.S. Navy kisméretű repülőgép-hordozói

“Hogy mik?” – merülhet fel a kérdés, hiszen az Egyesült Államok Haditengerészetének repülőgép-hordozói kapcsán a szuperhordozók – aktuálisan a Nimitz és most már lassan a Ford osztály – juthatnak eszünkbe. Alapvetően jogosan, hiszen ezen behemótokon felül a U.S. Navy nem rendelkezik további repülőgép-hordozóval. Vagy mégis?

Hajótípus besorolás alapján valóban nem, ám a Wasp osztályra, de az America osztály első 2 példányára még inkább tekinthetünk úgy, mint (amerikai mértékkel) kis repülőgép-hordozók. Annak ellenére is, hogy ez a hajóosztály ugyanúgy helikopter-hordozó dokkhajó, mint a Wasp. Na de akkor hogy is van ez?

A USS Makin Island helikopter-hordozó dokkhajó az Indiai-óceánon

A Wasp osztály utolsó, 8. tagja a Makin Island, mely technológiai szempontból erősen különbözik testvérhajóitól – a 2009 óta hadrenben álló Makin Island szolgált az America osztály kiindulási alapjának. U.S. Navy photo by Chief Mass Communication Specialist John Lill,

Úgy, hogy a már hadrendben álló USS America (LHA 6) és a pár hete vízre bocsátott Tripoli (LHA 7) esetében nincs meg a partraszállító képességet adó, elárasztható dokkfedélzet, így nagyobb területen nyújtózhat a hangártér. Ennek hozománya, hogy több gép fér el a Wasp-ok egykori hadrenbe állítása óta megjelent, nagyméretű MV-22 Osprey tiltrotoros gépekből, valamint az F-35B-ből. Az 5. generációs típus rövid úton felszálló és helyben leszállni képes variánsából extrém esetben akár 20 gépnek is jut hely.

4 gépes F-35B kötelék a USS America felett.

F-35B kötelék húz el egyik leendő hordozó hajója, a USS America (LHA 6) felett. U.S. Navy photo by Andy Wolfe,

Tény, hogy a nem kimondottan aprócska Wasp osztály is hordoz jellemzően 6-8 repülőgépet, sőt az ún. Sea Control feladatkörben elvileg 20 merevszárnyas gépet is be tudnak zsúfolni, ám esetükben egyelőre az F-35B-nél kisebb Harrier II-esekről van szó. Kapcsolódóan talán azt sem kell túlzottan ecsetelnünk, hogy a 20 Harrier II-höz mérten 20 F-35B mennyivel nagyobb ütőerőt képvisel. 20 géphez közeli rakománnyal a USS America és Tripoli jóval veszedelmesebb, – ráadásul több mindenre – mint bármelyik Wasp ugyanannyi Harrierrel. 2016 novemberében 12 F-35B részvételével zajlottak tesztek a USS America fedélzetén:

Az Egyesült Államok Wasp és America osztályú helikopter-hordozó dokkhajói 40-45 000 tonnás vízkiszorításukkal, 260 méter körüli hosszúságukkal és cirka 32 méteres szélességükkel a Midway osztályú repülőgép-hordozókhoz hasonló méretűek – leginkább hosszúságban van eltérés, hiszen szűk 40 méterrel rövidebbek.

A USS Coral Sea a Földközi-tengeren 1955-ben. Itt még a későbbi átépítése előtti, a hajóosztály eredeti állapotában látható. U.S. Navy,

A USS Wasp az Egyesült Államok első szuperhordozójának, a USS Forrestalnak, valamint a Harriert hordozó spanyol Príncipe de Asturias, valamint angol HMS Invincible társaságában egy 1991-es gyakorlaton. Ma már csak a Wasp aktív a fotón látható hordozók közül.. U.S. Navy photo by PH2 R. C. Witham,

A USS America 2014. októberében hadrenbe állított USS America-t lassan követi majd a Tripoli is, melyet május elején bocsátottak vízre a Huntington Ingalls hajógyár szakemberi:

Akinek esetleg felkeltette az érdeklődését, hogy egy, az Egyesült Államok Tengerészgyalogságéhoz kötődő hadihajó vajon miért kapta nevét Líbia fővárosáról, annak ajánljuk figyelmébe egy korávvi írásunkat, melyben értekeztünk a Marine Corps és Tripoli kapcsolatáról.

Fórum hozzászólások

  • Kuruc71

    Egy Tengerészgyalogos ezred közel sem képes masszív szárazföldi műveletek végrehajtására!
  • Az igazi erossege az osztalynak az hogy kepes egyszerre partratenni cca 900-1000 fos tengereszgyalogsagot mikozben annak legifedezetet es utanpotlast biztosit.
    Hm... mondjuk azt pontosan nem tudom, hogy ilyen téren mennyire lehet potens az America-osztály, lévén a repülőgépek miatt beáldozták az elárasztható fedélzetet, így a nagyobb partraszállító hajókat is. Az alábbi képen jól látszik, hogy hiányzik a seggéről a bejárat:

    [​IMG]
  • Hm... mondjuk azt pontosan nem tudom, hogy ilyen téren mennyire lehet potens az America-osztály, lévén a repülőgépek miatt beáldozták az elárasztható fedélzetet, így a nagyobb partraszállító hajókat is.
    Nem lesz ott gond, mert csak az első 2 hajó esetében nem lesz elárasztható dokkfedélzet, az LHA-8-tól kezdődően visszatér a megszokott kialakítás.
  • Hüm-hüm.
    Már az is furcsa volt, hogy a ruszki hajónak Szevasztopol lett a neve. El is foglalták.
    Tripoli... hüm-hüm...
  • borisz

    Tripoli melletti tengeri "csatáról"kapta a nevét a hajó emiatt a névválasztás tradicionális nem pedig jövőbe mutató.
  • borisz

    Tripoli melletti tengeri "csatáról"kapta a nevét a hajó emiatt a névválasztás tradicionális nem pedig jövőbe mutató.
    Bővebben:
    http://htka.hu/2012/05/06/tripoli-es-a-u-s-marine-corps/
  • borisz

    Tripoli melletti tengeri "csatáról"kapta a nevét a hajó emiatt a névválasztás tradicionális nem pedig jövőbe mutató.

    Jajj, persze-persze :D


    <blockquote rel="dudi">borisz

    Tripoli melletti tengeri "csatáról"kapta a nevét a hajó emiatt a névválasztás tradicionális nem pedig jövőbe mutató.
    Bővebben:
    http://htka.hu/2012/05/06/tripoli-es-a-u-s-marine-corps/</blockquote>

    Beszarás, hogy mikre emlékszel. o_O
  • molnibalage
    A többi esetén anélkül is megoldható a 6 db F-35 vagy akár több is?
    Én úgy tudom, hogy a fél tucatnyi F-35B a teljes osztályra nézve biztosított lehetőség. A Flight 0-át képviselő, dokkmentesített USS America és USS Tripoli esetében viszont elméletileg megoldható akár 20 db F-35B hurcolása is, ha semmi mást nem visznek. Azaz a Bőrnyakúak végül is összerakattak maguknak 2 "kis" rephordozót, amit gyanítom lényegében sohasem fognak tisztán olyan konfigban használni.

    A 3. egységgel kezdődik majd a Flight 1*, amin már ismét lesz well-deck - ennek helyet a Flight 0 megnagyobbított hangárjának, illetve a kórházrészleg kisebb visszanyesésével szorítanak. A végeredmény: az America és Tripoli hangárjainál kicsit kisebb hangár és a Wasp-ok well-deckjeinél kicsit kisebb elárasztható dokkfedélzet. Na meg kisebb kórházrészleg és egyéb, nem részletezett belső terek. További variálás, hogy a kisebb hangár miatt az Osprey-ek karbantartása részlegesen felköltözik a repfedélzetre, ahol ennek a felépítmény kisebb átalakításával szorítanak majd helyet. Szóval ja...

    *: Elvileg a USS Bougainville (LHA 8) lesz az első az osztályban, mely gyárilag "F-35B álló" fedélzettel hajózik ki a hajógyártól, az LHA 6 és LHA 7 esetében ezt utólag kellett / kell megvalósítani.

    molnibalage
    Mondjuk így is vicces, mert reálisan nézve 3-4 LHD-nél több egy kupacban az életben nem lesz. Tehát a 2000+ db F-35A és C azért lett megnyomorítva, hogy kb. 2-3 tucat F-35B-je legyen a USMC-nek hadműveleti körzetben? Uh...
    Kb... Persze 2003-ban azért összetereltek egy fél tucatnyit, de előtte/azóta se volt ilyesmire példa tudtommal.
    https://htka.hu/2017/05/27/helikopter-hordozo-dokkhajok-koteleke/
  • Tcat
    Én úgy tudom, hogy a fél tucatnyi F-35B a teljes osztályra nézve biztosított lehetőség. A Flight 0-át képviselő, dokkmentesített USS America és USS Tripoli esetében viszont elméletileg megoldható akár 20 db F-35B hurcolása is, ha semmi mást nem visznek. Azaz a Bőrnyakúak végül is összerakattak maguknak 2 "kis" rephordozót, amit gyanítom lényegében sohasem fognak tisztán olyan konfigban használni.

    A 3. egységgel kezdődik majd a Flight 1*, amin már ismét lesz well-deck - ennek helyet a Flight 0 megnagyobbított hangárjának, illetve a kórházrészleg kisebb visszanyesésével szorítanak. A végeredmény: az America és Tripoli hangárjainál kicsit kisebb hangár és a Wasp-ok well-deckjeinél kicsit kisebb elárasztható dokkfedélzet. Na meg kisebb kórházrészleg és egyéb, nem részletezett belső terek. További variálás, hogy a kisebb hangár miatt az Osprey-ek karbantartása részlegesen felköltözik a repfedélzetre, ahol ennek a felépítmény kisebb átalakításával szorítanak majd helyet. Szóval ja...

    *: Elvileg a USS Bougainville (LHA 8) lesz az első az osztályban, mely gyárilag "F-35B álló" fedélzettel hajózik ki a hajógyártól, az LHA 6 és LHA 7 esetében ezt utólag kellett / kell megvalósítani.



    Kb... Persze 2003-ban azért összetereltek egy fél tucatnyit, de előtte/azóta se volt ilyesmire példa tudtommal.
    https://htka.hu/2017/05/27/helikopter-hordozo-dokkhajok-koteleke/

    Mit jelent az konkrétan,hogy kisebb well-deck?Mennyivel kevesebb technika fér el benne?
  • Az előnézeti kép ne tévesszen meg senkit :) (03:15-től kezdődik az LHA 8 rövid összegzése, ha nem onnan indulna egyből a videó)

  • Tcat
    Én úgy tudom, hogy a fél tucatnyi F-35B a teljes osztályra nézve biztosított lehetőség.
    Nem egészen, a "szabvány" egységbe tartozik 6db F-35B, 12db MV-22, 3-4db CH-53K, 2db MH-60 és 6-8db AH-1Z illetve UH-1Y. Ez persze rugalmasan van kezelve, de az alapfelállás ez. A Flight 0 esetében is...

    Tcat
    A Flight 0-át képviselő, dokkmentesített USS America és USS Tripoli esetében viszont elméletileg megoldható akár 20 db F-35B hurcolása is, ha semmi mást nem visznek. Azaz a Bőrnyakúak végül is összerakattak maguknak 2 "kis" rephordozót, amit gyanítom lényegében sohasem fognak tisztán olyan konfigban használni.
    Ez elméletnek szép, de akkor pontosan zéró tengerészgyalogost tudnak a partra eljuttatni. Akkor meg mi a frászkarikának van 1600 bőrnyakúnak priccs? Szóval ez a koncepció szép, de akkor meg van egy LHA, amely valójában CV szinten működne, de van egy csomó kihasználatlan hely rajta. Ez így egy vicc...

    Tcat
    A 3. egységgel kezdődik majd a Flight 1*, amin már ismét lesz well-deck - ennek helyet a Flight 0 megnagyobbított hangárjának, illetve a kórházrészleg kisebb visszanyesésével szorítanak. A végeredmény: az America és Tripoli hangárjainál kicsit kisebb hangár és a Wasp-ok well-deckjeinél kicsit kisebb elárasztható dokkfedélzet. Na meg kisebb kórházrészleg és egyéb, nem részletezett belső terek. További variálás, hogy a kisebb hangár miatt az Osprey-ek karbantartása részlegesen felköltözik a repfedélzetre, ahol ennek a felépítmény kisebb átalakításával szorítanak majd helyet. Szóval ja...
    Irtó mókás, hogy anno a USS America lényegében az MV-22-höz lett méretezve, de a végén mégse az a fontos. Gondolom mennyire örül majd a karbantartó-személyzet, hogy a fedélzeten kell a szabad ég alatt dolgozniuk...
  • Döbbenetes, és félelmetes, hogy 3,5 milliárd dolláros, 50k tonnás hordozókkal sikerült ez a "nem is tudom, igazából mit akarok" hozzáállás. Egy America akkora, mint a CdG! :eek:
  • dudi
    Lehet,hogy csak vak vagyok de mi a helyzet a szarazföldi texhnikával?Belefér egy ilyen hajóba egy egész TGY dandár(ez kb az 1600 fő)összes tehnikája?Tanktól a quadig bezárólag minden?
    Az America osztály Flight 0 egységeibe nem - mivel nincs Well Deck.
    Az előd Wasp-osztálynál a következő szárazföldi járművek férnek 1600-1800 bőrnyakú mellé:

    • 4-5db M1A1 Abrams harckocsi
    • 25db AAV7 kétéltű harcjármű
    • 68db terepjáró és teherautó
    • 8db M198 vagy M777 tarack
    • 12db kiegészítő jármű
  • Cifu
    Az America osztály Flight 0 egységeibe nem - mivel nincs Well Deck.
    Az előd Wasp-osztálynál a következő szárazföldi járművek férnek 1600-1800 bőrnyakú mellé:

    • 4-5db M1A1 Abrams harckocsi
    • 25db AAV7 kétéltű harcjármű
    • 68db terepjáró és teherautó
    • 8db M198 vagy M777 tarack
    • 12db kiegészítő jármű
    Nem is a Flight 0-ás America egységekre gondoltam természetesen.
    Köszi!
  • Nemerson
    Miért kötöznek az amcsi tengerészgyalogosok könnyű páncélozott harcjáművet (stryker) a repülő fedélzethez?
    Ez most felvezetés volt, vagy valódi kérdés?
  • Meg a HIMARS teszt is. Vajon eljön a "hová tűnt Kohn" pillanat, amikor valaki feláll és megkérdezni, hogy miért nem készül olyan "hadihajó", amire csak ráparkol egy Patriot osztály, egy NASAMS osztály meg néhány jármű?
    :D
  • Egy érdekes előtervezet az America-osztályhoz, ahol igyekeztek minimális kompromisszummal megoldani a növelt csapásmérő kapacitást, anélkül, hogy fel kellene adni a desszantolási képességből. Egy, a korábbiaknál sokkal nagyobb hordozót képzeltek el, a teljes hossz 292 méter, a szélesség 42 méter lett volna, a vízkiszorítás 69 000 tonna. Két felépítményt kapott volna a középvonalban, az F-35-ösök a repülőfedélzet jobb oldaláról üzemeltek volna, itt (először amerikai hordozó esetében) kialakítottak volna egy síugró sáncot a felszállás segítésére, míg a helikopterek és MV-22-esek bal oldalról. A hajó tatjában pedig kialakítottak volna egy klasszikus, elárasztható fedélzetet. Ezzel gyakorlatilag elérték volna a Kuznyecov- és Queen Elizabeth-osztályú repülőgép-hordozók méret kategóriáját. Néhány jellegrajz és koncepció kép, hát elég masszív dögök lettek volna!

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz