|

Bemutatták Omán új büszkeségeit

Földrajzi elhelyezkedéséből kifolyólag Omán mindig is törekedett arra, hogy képes legyen megvédeni magát, amihez haderejének minden ágát igyekszik megfelelő szinten tartani. Légierő vonatkozásában sokáig 24 SEPECAT Jaguar jelentette a fő húzóerőt, azonban a típust 2014-ben végleg kivonta a szultánság. Ezt követően 12 darab F-16C/D Block 50-esük vált a kizárólagos első vonalbéli típussá – azonban már nem sokáig, ugyanis hamarosan érkeznek a típustársak, valamint a Typhoonok.

Az első ománi Eurofighter Typhoon Tranche 3, illetve Hawk 128 AJT roll-out ünnepsége |Fotó: BAE Systems ,

Hosszas huzavona után ugyanis Omán úgy döntött, hogy a 2011-ben megrendelt további 12 F-16-os mellé ugyanennyi, Tranche 3-as verziójú Eurofighter Typhoon vadászbombázót is rendel. Sőt, a 2012-es döntés értelmében ezek mellé nyolc Hawk 128 AJT (Advanced Jet Trainer) kiképzőgép is kerül, amik az európai típusra való átképzést segítik majd. A Hawk kétüléses, 103-as exportjelölésű változatából 4 példány már most is üzemel az országban, valamint rendelkeznek 10 példánnyal az együléses, 203-as változatú könnyű vadászbombázóból is.

Hírünk apropóját az adja, hogy a BAE Systems május 15-én rendezte az első ománi Typhoon és Hawk 128-as roll-out ceremóniáját Nagy-Britanniában. A számos, magas rangú ománi és brit katonai vezető által megtisztelt esemény kapcsán elmondták, hogy a szultánság már idén megkaphatja az első példányokat mindkét típusból, egy-két éven belül pedig szolgálatba állhat a teljes flotta.

Fórum hozzászólások

  • Szia Molni!
    Egyezik a véleményünk. Ha Ukrajna EU tag lett volna, akkor nincs Krim anyjektálás, sem Keleti szakadár háború. Miért? Mert ha már az EU-ba felvették volna, akkor NATO tag is lenne. 99%-ban így van. Igazgad van a korszerű légvédelem témakörében is. Csakhogy ahogy írtam is, kb. fél tucat ország rendelkezik olyan légvédelemmel, amiról írtál, vagy még annyi sem. A Németek vagy koalíciós (NATO/EU) mennek, vagy sehogy.. Sőt inkább sehogy. Ami az AF-et illeti, ott Németország és az EU először meg akarta oldani a válságot.Ráadásul, a jugo légvédelemhez nem kellett 5.gen repülőgép sem, elég volt többszáz Stand off rakéta, majd egy hagyományos sivatagi vihar típusú légitámadás, annyi külömbséggel, hogy a célok kiosztása más volt, és jobban kellett figyelni a járulékos veszteségekre (hiába európaiak haltak volna meg, nem pedig arabok)..
    Amit írtál, hogy SBD-vel nyomják tele, annak más oka is van a célcsatornákon kívül, Az egyik, hogy járulékos veszteségeket sehol sem szeretik és egy géppel, jóvel több korlátozottabb célt lehet megsemmisíteni (ráadásul nem kell az asszimetrikus háborúkban sokszor nagyobb rombolóerő). A másik, hogy betiltottak anno egy csomó olyan aknaszóró, résztöltetet vető távolharc rakéták stb. Illetve ha be sincs tilva nem igazán használják..Például a JSOW (AGM-154 páncéltörő résztöltetekkel kivégez egy tankhadosztályt.. ER-el már félezer km-ről.. Azonban ilyen fegyvereket csak tényleges közepes, nagy intezítású harcban vetnek be. Amikor nincs légvédelem, akkor persze sok kis SBD meg Brimstone stb. előkerülhet (az, hogy mennyibe kerül a Kalasnyikovos manusz legyakása, nem igazán érdekli a katonaembert... Ahogy a résztöltetes rakétatüzérségnek is komoly hatótávolsága, és hagyományos töltettet, végfázisban akár GPS/Glonass irányítással akár hadműveleti-harcászati rakétákkal is lehet operálni. A németeknek 38 és +38 MLRS lesz majd, hozzárakhatjuk a Pz2000-as önjárókat is..
    De lényegtelen mert a német politika, a békefenntartó és néha a béke kikényszerítő szerepben működik. Az AF viszonylag kivételes proba volt, útána sem történt ilyen, kivéve felderítő repülések, még a GS9-et sem vetették be afgánoknál, ott kuksoltak a laktanyában fél évig, majd újra kellett őket képezni otthon..
    Az EF alacsonyrepülésben nem veszi fel a verseny a tornado-val, a legjobb interdictor repülőgép még most is, kiemelkedő támadó repülőgép. A támadóereje különösen a résztöltetes aknaszóróval volt félelmetes, kb. 1 tornadó/ reptér lett volna a támadás sikere, de egy páncélos magasabbegység sem örült volna, mikor hangsebesség+ elhúzott volna a pctörő résztöltetes kötelékük a Fulda szorosban. Az EF egy légifölény vadásznak lett tervezve a Szu27 ellen, majd másodlagos vadászbombázó kapacítást is kapott. De például látszik, a célmegjelölő konténer szerencsétlen elhelyezésén, hogy nem ez volt a fő csapásirány. Mikorra kész lett a Ef, és indult volna a sorozatgyártás, akkor kellett volna meg se kezdeni, és nekiállni az 5.gen európai gépnek, de hát kellett a védővadász a F4+Mig29, valamint a F104 kiváltására, aztán meg nehéz lett volna elmesélni az EU befektetőknek, hogy elköltöttünk egy csomó pénz, tervezésre, gyártásszervezésre, gyárakra, és közben megváltozott a légiharcászat. Azóta sem merik megtenni, csupán most ismerik be, hogy nincs piaca ennek a gépnek már, mert ára alapján egy 5.gen is kapható...
  • kelepisti
    Szia Molni!
    Egyezik a véleményünk. Ha Ukrajna EU tag lett volna, akkor nincs Krim anyjektálás, sem Keleti szakadár háború. Miért? Mert ha már az EU-ba felvették volna, akkor NATO tag is lenne.
    Én ebben nem vagyok biztos, mert ez n+1 országnál nem járt kéz a kézben.

    99%-ban így van. Igazgad van a korszerű légvédelem témakörében is. Csakhogy ahogy írtam is, kb. fél tucat ország rendelkezik olyan légvédelemmel, amiról írtál, vagy még annyi sem.
    Igen, most. És 10, 20 vagy 30 év múlva? Lássunk konkrét példákat.
    • Milyen légvédelme volt 30 éve Egyiptomnak? Nyeva, Divna és Volhov. Mi van ma? Tor-M2 meg Sz-300VM.
    • Vietnám? Dvina volt 1972-ben is. Ma meg Sz-300PMU1 és PMU2 kiegészíve ráadásul osztály szinten körkörös felderítő radarokkal.
    • Irán? 30 éve volt HAWK. Most meg Sz-300PMU2.
    A trend egyértelmű...

    A Németek vagy koalíciós (NATO/EU) mennek, vagy sehogy.. Sőt inkább sehogy. Ami az AF-et illeti, ott Németország és az EU először meg akarta oldani a válságot.Ráadásul, a jugo légvédelemhez nem kellett 5.gen repülőgép sem, elég volt többszáz Stand off rakéta, majd egy hagyományos sivatagi vihar típusú légitámadás, annyi külömbséggel, hogy a célok kiosztása más volt, és jobban kellett figyelni a járulékos veszteségekre (hiába európaiak haltak volna meg, nem pedig arabok)..
    Igen, akkor elég volt. Ha meg lett volna Tor-M1 és Sz-300PMU1 akkor "picit" máshogy kellett volna a dolgokhoz hozzállni. Nem sokon múlt...

    Amit írtál, hogy SBD-vel nyomják tele, annak más oka is van a célcsatornákon kívül, Az egyik, hogy járulékos veszteségeket sehol sem szeretik és egy géppel, jóvel több korlátozottabb célt lehet megsemmisíteni (ráadásul nem kell az asszimetrikus háborúkban sokszor nagyobb rombolóerő).
    Ez csak COIN szempont. A másik szempont pontosan az, hogy míg 1991-ben a csúcs CAS fegyver a GBU-12 és AGM-65D-2 volt 1-1db célcsatornával és jó idős képességgel, addig ma SAR radarral és párhuzamos képességel zárt felhőzeten szétbombáznak akár egy vonuló, akár szétbontakozott zászlóaljat. Orbitális fejlődés 30 év alatt. Az európai légierők még itt sem voltak, azok buta bombákkal és rakétákkal mentek volna neki a VSz légvédelemnek. A Silka és Osza meg nyalta volna a szája szélét.

    A másik, hogy betiltottak anno egy csomó olyan aknaszóró, résztöltetet vető távolharc rakéták stb. Illetve ha be sincs tilva nem igazán használják..Például a JSOW (AGM-154 páncéltörő résztöltetekkel kivégez egy tankhadosztályt.. ER-el már félezer km-ről..
    Ez ebben a formában több, mint költői túlzás. Egyrészt azért, mert az AGM-154C kezdetben és talán ma sem bír kétirányú data linkke, tehát mozgó cél ellen nem jó. Másrészt nemhogy egy hadosztályt, de még ez zl-at sem, ha szét van bontakoztatva.

    Azonban ilyen fegyvereket csak tényleges közepes, nagy intezítású harcban vetnek be.
    A csúcstech cluster bombákra ez igaz. Az SDB előnye pont abban van, hogy COIN pinpoint csapásra is jó, akkor kettőt vagy négyet teszel fel egy gépre. Ha meg ÉK jön, akkor 16 db-ot az első nap.

    De lényegtelen mert a német politika, a békefenntartó és néha a béke kikényszerítő szerepben működik.
    Most igen. És 30 év múlva? Én nem teszek úgy, mint aki képes lenne jósolni, inkább beszerzek egy furkósbotot és reménykedek, hogy nem kell haszálni...

    Az EF alacsonyrepülésben nem veszi fel a verseny a tornado-val, a legjobb interdictor repülőgép még most is, kiemelkedő támadó repülőgép.
    Erősen megkopott a fénye. Ma már TFR nélkül is lehet terepküvető repülést tolni... A Tornado meg sajnos legendásan megbízhatatlan vas volt egész szolgálata során, mindig elmaradt hadrafoghatósában mástól. Érdekes módon nem a három forgórészes hajtóműve miatt, pedig az ember arra számítana. Az olaszok nem véletlen adták vissz a vadászváltozatot és lízingeltek inkább F-16A-kat QRA-ra.

    A támadóereje különösen a résztöltetes aknaszóróval volt félelmetes, kb. 1 tornadó/ reptér lett volna a támadás sikere, de egy páncélos magasabbegység sem örült volna, mikor hangsebesség+ elhúzott volna a pctörő résztöltetes kötelékük a Fulda szorosban.
    Az MW-1 konténer alkalmazása az egyik legöngyilkosabb tevékenység ever és totálisan túlértékelt. Szétbontakozott formáció ellen alig 1-2 hk reálios megsemmisítése volt várható. Az angolok a JP-233 alkalmazásával villámgyorsan felhagytak, pedig az iraki légvédelem sehol nem volt egy szovjet hadosztály légvédelméhez képest.

    Az EF egy légifölény vadásznak lett tervezve a Szu27 ellen, majd másodlagos vadászbombázó kapacítást is kapott. De például látszik, a célmegjelölő konténer szerencsétlen elhelyezésén, hogy nem ez volt a fő csapásirány.
    Mit értesz szerencsétlen elhelyezés alatt?

    Mikorra kész lett a Ef, és indult volna a sorozatgyártás, akkor kellett volna meg se kezdeni, és nekiállni az 5.gen európai gépnek, de hát kellett a védővadász a F4+Mig29, valamint a F104 kiváltására, aztán meg nehéz lett volna elmesélni az EU befektetőknek, hogy elköltöttünk egy csomó pénz, tervezésre, gyártásszervezésre, gyárakra, és közben megváltozott a légiharcászat. Azóta sem merik megtenni, csupán most ismerik be, hogy nincs piaca ennek a gépnek már, mert ára alapján egy 5.gen is kapható...
    Kb.
  • Ez volt.
    http://kepkezelo.com/images/10eszp6zvrrfvel2dgzn.jpg

    Ez lehetett volna...
    http://kepkezelo.com/images/hdsjiyo8rzfvry4spcje.jpg

    A második esetben iszonyatosan masszív SEAD kellett volna ahhoz képest, amit adtak...
    És szanszosan több gépet vesztenek. Akkor meg főleg, ha Tor-M1 is védte volna az Sz-300PMU1-eket.
    Ok, a PMU1 tűzíve 105 fok, tehát ez így csalóka, de remélem látszik a lényeg. Már ennek is F-35-tel célszerűbb nekimenni, nemhogy annak, ami 30 év múlva lehet.
  • Mit értesz szerencsétlen elhelyezés alatt? -- Az EF-nek a törzs alsó részén középen van a célmegjelölő konténer, élesebb fordulózás esetén nem tudják a célon tartani, nem véletlen az F-15, F-16, Gripen, Mirage2000, stb. pilótafülek alatt félig meddig oldalt kialakított pilon..
    Amit írtál pld egyiptom stb. azt azért nem találom relevánsnak, mivel a korszerű eszközökből minimális mennyiséggel rendelkeznek, + valószínűsíthető, hogy egy részük üzemképtelen, vagy kiképzési célokat szolgál, laktanyában van, tehát nem harcra kész. A kb. fél tucat nem eruópai ország között vannak egyébként akiknek valami esélyük lenne.. De pld. egy Bolgár, vagy Szlovák légvédelem azért mert van S-300 még esélytelen nagyobb támadás esetén. (Persze nem is célja a németeknek..).

    Az angolok a JP-233 alkalmazásával villámgyorsan felhagytak... Igen, de ezt egyrészt a hagyományos háború vesztesége miatt, mert egy VSZ-NATO vh-ban, nem rossz arány 1 tornado- 1 reptér, de egy korlátozott méretű közepes-nagy intenzítású csatában viszont túl nagy árat fizettek a repterek kiiktatásáért. Maga a fegyerzet, (akár a JP-233, akár a MW-1 attól még jó fegyver. Csak szerződések alapján kivonták, nem alklamatlansága miatt. Gondoljuk meg UAV-ra erősítve, vagy egy megnövelt nagyságú robotrepülőre...
    Az AGM-154 páncélelhárító fejjel kiváló a harckocsicsoportosítások, benzinraktárak, üzemanyagtárolók, telephelyek elleni még összpontosított és támadásra készülő ellenség megtizedelésére, illetve olyan helyeken, ahol a gépesített alakulatok szorosokon, vagy korlátozott mozgású helyeken kell, hogy átjussanak. (Pld. hidak környéke folyók esetén.)..
    SEAD - az amcsikon túl a németek tartottak külön SEAD gépnek Tornado-t, aztán a britek alakítottak néhányat az ALARM-nak. Érdekes módon több helyen is SEAD-ra is az AGM-154-et gondolják... Szerintem meg akármilyen lövedék alkalmas, amelyet rá lehet vezetni lokátorra és azokat ki tudja iktatni... (Végül is a Sivatagi Viharnál a SEAD fegyver neve Hellfire volt és Apache-ok vitték...
  • kelepisti
    Az EF-nek a törzs alsó részén középen van a célmegjelölő konténer, élesebb fordulózás esetén nem tudják a célon tartani, nem véletlen az F-15, F-16, Gripen, Mirage2000, stb. pilótafülek alatt félig meddig oldalt kialakított pilon.
    Bevallom mivel még nemigen kerestem képet TGP-s EF-re nem láttam talán egyet sem.

    Amit írtál pld egyiptom stb. azt azért nem találom relevánsnak, mivel a korszerű eszközökből minimális mennyiséggel rendelkeznek, + valószínűsíthető, hogy egy részük üzemképtelen, vagy kiképzési célokat szolgál, laktanyában van, tehát nem harcra kész.
    Megint tök jól játszod a jóst és számodra kedvező feltételezéseket teszel. Csak ez alapján akkor feltételezhetem azt is, hogy akkor a LW nem hadrafogható és kész...

    Igen, de ezt egyrészt a hagyományos háború vesztesége miatt, mert egy VSZ-NATO vh-ban, nem rossz arány 1 tornado- 1 reptér, de egy korlátozott méretű közepes-nagy intenzítású csatában viszont túl nagy árat fizettek a repterek kiiktatásáért.
    Ez ebben a forában megint érdekes elképzelés, ha azt hiszed, hogy sokáig kiiktat egy repteret egy Tornado.
    1. Ki mondta, hogy a reptérig eljutott Tornado sikresen el is találja a célt? Addig vadásznak rá a honi légvédelem gépei is és adott esetben belefuthatnak csapatlégvédelembe is, ha pechük van.
    2. A végfázisban több kilométeren keresztül tökegyenesen repül a gép. Még a Nyeva is megnyalja a szája szélét...


    Maga a fegyerzet, (akár a JP-233, akár a MW-1 attól még jó fegyver. Csak szerződések alapján kivonták, nem alklamatlansága miatt. Gondoljuk meg UAV-ra erősítve, vagy egy megnövelt nagyságú robotrepülőre...
    De, pontosan az alkalmatlansága miatt vonták ki. A létező összes légvédelmi fegyver HMZ-je berepülsz. Ehhez képest a közepes vagy nagy magasságból oldott PEN LGB-ből kettő elég nagy pusztító erő és A Nyeva/Volhovon kiívül semmi nem índít rád. Kismagasságú támadás esetén meg hajítóbombázás lehetséges 6-8 km-ről is, tehát megint kívül tudsz maradni egy rakás dolog HMZ-jén.

    Az AGM-154 páncélelhárító fejjel kiváló a harckocsicsoportosítások, benzinraktárak, üzemanyagtárolók, telephelyek elleni még összpontosított és támadásra készülő ellenség megtizedelésére, illetve olyan helyeken, ahol a gépesített alakulatok szorosokon, vagy korlátozott mozgású helyeken kell, hogy átjussanak. (Pld. hidak környéke folyók esetén.)..
    De könyörgöm nem 500 km-ről, ezek időérszékeny célpontok...


    SEAD - az amcsikon túl a németek tartottak külön SEAD gépnek Tornado-t, aztán a britek alakítottak néhányat az ALARM-nak. Érdekes módon több helyen is SEAD-ra is az AGM-154-et gondolják... Szerintem meg akármilyen lövedék alkalmas, amelyet rá lehet vezetni lokátorra és azokat ki tudja iktatni...
    Ez a hidegháború egy célcsatornás renszereinél talán még igaz volt. Ma már nem.

    Végül is a Sivatagi Viharnál a SEAD fegyver neve Hellfire volt és Apache-ok vitték...
    Ez a pont a "legszebb". Először is nem is SAM-et, hanem egy statik EW radart támadtak és egyszeri eset volt, de te ebből végtelenbe extrapoláltál.
  • zsolti
    Nagyon meg lennék lepve(és el is szomorítana, őszintén!) ha a Németek/Franciák F-35 öt vennének.
    Na ha ezt meglépnék akkor az oroszok és a kínaiak is majd közösen fejlesztenék a 6 gen gépet ha megmaradnak a jövőben.
  • Én viszonylag nagy péznbe mernék fogadni, hogy nem. Egyszerűen egy ekkora repülőiparral rendelkező ország nem teheti meg, úgy, hogy még az összeszerelés sem lenne ott, hiszen az olaszországban történne, a BA pedig a briteknél bedolgozik az F-35-be, tehát ott már minden szerep le van osztva. Miért lapátolnák más országokba a német adófizetők pénzét, és közben sorvasztanák el a katonai repülőgépgyártást. Ha a tankerből megvették volna az Airbus gépét amerika, akkor lett volna esélyes, de így...
    Ez a protekciónizmus.
  • Sharid
    Propagandafotó a hivatalos oldalról.
    Mi ebben a propaganda?

    Ez egy CGI egy lehetséges konfigjáról a T3A vagy T3B változatnak. Ráadásul viszonylag balanszolt a fegyverzet konfig is. 4x BVR AAM (alig, de látszik a hátsó kettő is), 2x SR IR AAM, 2x3 db kis AGM és 2x2 db nagyobb LGB két pótossal. Én mondjuk talán 1-1 db LGB-t leszednék és 1-1 db Brimestone-t, de ez egyéni preferencia.

    (A TGP a hasa alatt néz ki furán.)
  • Az oldal az eurofighter.com.
    Az a feladata hogy a terméket a legjobb színben tüntesse fel. :)
    Én meg reklám és propaganda és a marketing (igaz ez a szó sokkal pontosabb:) szavakat hajlandó vagyok egymás szinonimájaként használni:)
  • zsolti
    Igazuk is van.
    Igazuk is meg nem is. Igazuk van európai típusban, de az EF nem lehet 5. gen repülőgép, egyszerűen más tervezési elvek alapján konstruálták, nincs benne potenciál. Abban a törzsszerkezetbe hiába szerelnek, jobb radart érzékelőket kutyafülét, akkor sem alacsony észlelhetőségű. Ez most a közeljövő egyik alapkövetelménye.
    Új vadászombázót kell minél hamarabb az Airbus-nak gyártani + hozzátéve a Dassault-ot, is, és eu. egyetértés kéne, valamint közös megrendelés rá. Egy spanyol+német+belga+francia összefogás segítene, a spanyolok addig AV8+ moderinzálással kihúzhatnák. Sajnos, brit, olasz, holland, dán, norvég részvétel lehetetlen, mert mint F-35-ös vagy F-35 potenciális üzemeltetők.
  • kelepisti
    Igazuk is meg nem is. Igazuk van európai típusban, de az EF nem lehet 5. gen repülőgép, egyszerűen más tervezési elvek alapján konstruálták, nincs benne potenciál. Abban a törzsszerkezetbe hiába szerelnek, jobb radart érzékelőket kutyafülét, akkor sem alacsony észlelhetőségű. Ez most a közeljövő egyik alapkövetelménye.
    Új vadászombázót kell minél hamarabb az Airbus-nak gyártani + hozzátéve a Dassault-ot, is, és eu. egyetértés kéne, valamint közös megrendelés rá. Egy spanyol+német+belga+francia összefogás segítene, a spanyolok addig AV8+ moderinzálással kihúzhatnák. Sajnos, brit, olasz, holland, dán, norvég részvétel lehetetlen, mert mint F-35-ös vagy F-35 potenciális üzemeltetők.
    A technikai lehetőségek másodlagosak. Protekcionizmus kell nekünk is. HA nem tudják kivárni amíg készül saját igazi 5.gen, akkor egy upgrade EF is el kell hogy menjen addig. Saját lábra kell állni.

Ugrás a fórum topichoz