|

Bemutatták Omán új büszkeségeit

Földrajzi elhelyezkedéséből kifolyólag Omán mindig is törekedett arra, hogy képes legyen megvédeni magát, amihez haderejének minden ágát igyekszik megfelelő szinten tartani. Légierő vonatkozásában sokáig 24 SEPECAT Jaguar jelentette a fő húzóerőt, azonban a típust 2014-ben végleg kivonta a szultánság. Ezt követően 12 darab F-16C/D Block 50-esük vált a kizárólagos első vonalbéli típussá – azonban már nem sokáig, ugyanis hamarosan érkeznek a típustársak, valamint a Typhoonok.

Az első ománi Eurofighter Typhoon Tranche 3, illetve Hawk 128 AJT roll-out ünnepsége |Fotó: BAE Systems ,

Hosszas huzavona után ugyanis Omán úgy döntött, hogy a 2011-ben megrendelt további 12 F-16-os mellé ugyanennyi, Tranche 3-as verziójú Eurofighter Typhoon vadászbombázót is rendel. Sőt, a 2012-es döntés értelmében ezek mellé nyolc Hawk 128 AJT (Advanced Jet Trainer) kiképzőgép is kerül, amik az európai típusra való átképzést segítik majd. A Hawk kétüléses, 103-as exportjelölésű változatából 4 példány már most is üzemel az országban, valamint rendelkeznek 10 példánnyal az együléses, 203-as változatú könnyű vadászbombázóból is.

Hírünk apropóját az adja, hogy a BAE Systems május 15-én rendezte az első ománi Typhoon és Hawk 128-as roll-out ceremóniáját Nagy-Britanniában. A számos, magas rangú ománi és brit katonai vezető által megtisztelt esemény kapcsán elmondták, hogy a szultánság már idén megkaphatja az első példányokat mindkét típusból, egy-két éven belül pedig szolgálatba állhat a teljes flotta.

Fórum hozzászólások

  • gacsat
    http://costadelsolmagazin.com/content/amerika-blokkolhatja-europa-harci-gepeit
    Az eredeti német cikk azt írta, hogy az osztrák EF gépekbe az amerikai Foreign Military Sales szolgáltatja a titkosított kommunikációs és barát\ellenség felismerő rendszereket évi 500 ezer eurós díjért.
    http://www.krone.at/oesterreich/bes...-des-pentagon-ohne-codes-wertlos-story-568464

    Ezt átvette a Ripost, de fel is ütötte ismeretlen eredetű idegen anyaggal, a Ripostban már arról is írnak, hogy felszállásonként van egy 1500 eurós díj ami 10 év alatt 1.5 millió euróba került. Ezt nem tudni honnan vették, az eredeti cikkben ez nem szerepelt, az évi 500 ezres díjról ami az eredetiben szerepelt azt írják az még ezen felül fizetendő.
    https://ripost.hu/cikk-amerika-vadaszgepek-engedely

    A Costa Del Sol magazin a Ripostból vette át a hírt, de az eredeti évi 500 ezres díjat már nem is említik benne csak azt a bizonyos 1500 eurós felszállási díjat meg a 10 év alatt 1.5 milliót, ami a Ripost toldott hozzá ismeretlen forrásból az eredeti hírhez.
    http://costadelsolmagazin.com/content/amerika-blokkolhatja-europa-harci-gepeit

    Így tud egy hír néhány átvétel alatt teljesen átalakulni, hogy még a konkrét számok is kicserélődnek benne. Ezért nem érdemes az ilyen Costa Del Sol féle ismeretlen zugoldalak híreit komolyan kezelni.
  • molnibalage
    Fogalmazzunk úgy, hogy eleve zskat szintű az egész. Az FMS jelentését sem ismerik ezek a hülyék, hogy az micsoda.
    Mindegy, hogy ismerik e. Ferdítenek, terelnek tudatosan. Mindezt egy kézivezérelt kormánylap.
  • Az EF gépeken van IR tartományban dolgozó MAWS a PIRATE ilyen másodlagos szerepén túl? A szárnyvégi podon és úgy látom, hogy csak RWR antennák vannak, amit egyesek valamiért MAWS-nak hívnak... (Pedig RWR lenne a helyesebb, ha jól látom.)
  • molnibalage
    Az EF gépeken van IR tartományban dolgozó MAWS a PIRATE ilyen másodlagos szerepén túl? A szárnyvégi podon és úgy látom, hogy csak RWR antennák vannak, amit egyesek valamiért MAWS-nak hívnak... (Pedig RWR lenne a helyesebb, ha jól látom.)
    Ok, hogy radaros a ccuc, de 32–38 GHz üzemi frekivel az légköri elnyelődés butálisan nagy, cirka 15-szöröse a SAM és vadászoknál használ 3-10 GHz tartománynak... Ok, ezzel az észlelési távolság korlátozva van és kiégett hajtómű esetén is képes érzékelni, de az nem tűnt fel senkinek, hogy folyamatosan sugározza ki a gép ezzel a helyzetét? Vagy akkor mi alapján döntik el, hogy ne folyamatos kisugárzás legyen?
  • Na, elmondom, hogy én hogyan látom...

    A DASS radaros MAWS rendszerének egy érdekes vetülete, hogy amennyiben folyamatosan figyeli a légteret, akkor folyamatosan sugároz ki. A kérdés az, hogy ezt mennyire képesek az ellenfél besugárzásjelző rendszere fogni.

    [​IMG]

    A korábban, a vontatott csaliknál bemutatott diagramon az látszik, hogy 20 GHz felett a légköri elnyelődés több, mint egy nagyságrenddel nagyobb, a 3-10 GHz tartományhoz képest ahol a légvédelmi rakéta-rendszerek, illetve a vadászgépek radarjai működnek. Ez már önmagában limitálja a rendszer felderítési távolságát, viszont abból a szempontból előnyös, hogy ez messze kívül esik minden radar üzemi frekvenciáján, tehát van rá esély, hogy ezt a tartományt nem is figyelik. Ellenben ez a rendszer egyik komoly hátránya, ami már eleve limitálja a felderítési távolságát.

    Továbbá, tekintve a kis antenna méretet és ezzel a széles nyaláb formálást számomra kérdéses, hogy mekkora a rendszer maximális érzékelési távolsága különféle méretű rakéták ellen, hiszen még a kis teljesítményt is nagy térrészbe tolja bele a rendszer.

    Adott típusú légvédelmi rakéta-rendszer esetén az infravörös elven működő DAS az F-35-ön, az emelkedő nagy hatótávolságú légvédelmi rakétákat akár 40-50 km-ről is érzékelheti emelkedő fázisban (Sz-300/400, Patriot), erre egészes biztosan képtelen az Typhoon rendszere. A vadászgép fő felderítő radarja talán még képes tized négyzetméteres radarkeresztmetszetű célok észlelésére ekkora távolságban, de a rendkívül kisméretű MAWS rendszer egészen biztosan nem.

    A 360 fokos lefedéshez meg legyezni kell vagy így vagy úgy, mert a nyalábok nem fedik le a teljes légteret, tehát a legyezés miatt csak pszeudo 360 fokos lefedés van, mert a legyezésnek van mérhető ideje (ha mechanikus), továbbá több legyezés kell ahhoz, hogy a cél irány és sebesség paramétere mérhető legyen.

    Ezzel szemben a DAS valódi 360 fokot fed le, nem legyen, képalkotás van és csak a cél kisugárzása és rálátása + időjárás korlátoz. Apró hiba, hogy a fenti diagram alapján annak ellenére, hogy RF-es a EF MAWS-s, annak is eléggé odaver a rossz idő, mert a víz igen csúnyán nyeli el az teljesítményt...
  • Kicsit szebben a szöveg.

    A DASS radaros MAWS alrendszerének egy érdekes vetülete, hogy amennyiben folyamatosan figyeli a légteret, akkor folyamatosan sugároz ki. A kérdés az, hogy ezt mennyire képesek az ellenfél besugárzásjelző rendszerei érzékelni.

    A korábban, a vontatott csaliknál bemutatott diagramon az látszik, hogy 20 GHz felett a légköri elnyelődés több, mint egy nagyságrenddel nagyobb, a 3-10 GHz tartományhoz képest, ahol a légvédelmi rakéta-rendszerek, illetve a vadászgépek radarjai működnek. Ez már önmagában limitálja a MAWS felderítési távolságát, viszont abból a szempontból előnyös, hogy ez messze kívül esik minden radar üzemi frekvenciáján, tehát van rá esély, hogy ezt a tartományt nem is figyelik, mert egész egyszerűen felesleges. Ellenben a használt hullámhossz komoly hátránya, hogy eleve limitálja a felderítési távolságot, de az antenna kis méretből következik, hogy értelmes teljesítménnyel sugárzás a fél hullámhossz korlát miatt csak ebben a frekvencia sávban lehetséges.

    Tekintve a kis antenna méretet és ezzel a széles járó széles nyaláb formálást számomra kérdéses, hogy mekkora a rendszer maximális érzékelési távolsága különféle méretű rakéták ellen, hiszen még a kis teljesítményt is nagy térrészbe sugározza ki a rendszer.

    Az infravörös elven működő DAS az F-35-ön az emelkedő nagy hatótávolságú légvédelmi rakétákat akár 50 km-ről is érzékelheti emelkedő fázisban (Sz-300/400, Patriot), erre egészes biztosan képtelen az Typhoon rendszere. A vadászgép felderítő radarja talán még képes lenne tized négyzetméteres radarkeresztmetszetű célok észlelésére ekkora távolságban, de a rendkívül kisméretű MAWS rendszer egészen biztosan nem.

    A 360 fokos lefedéshez legyezni szükséges akár mechanikusan akár elektronikusan, mert a nyalábok nem fedik le a teljes légteret, tehát a legyezés miatt csak pszeudo 360 fokos lefedés van, mert a legyezésnek van mérhető ideje van mechanikus legyezés esetén, továbbá több legyezés kell ahhoz, hogy a célpont iránya és sebesség paramétere mérhető legyen.

    Ezzel szemben a DAS valóban 360 fokot fed le, nincs szükség legyezésre az infravörös kamera miatt, csak a célpontok infravörös kisugárzása, azokra rálátás és az időjárás korlátozza, ahogy a DASS-t. Az vontatott csalik magyarázatánál bemutatott diagramon látszik, hogy a rádió frekvenciás MAWS-nál is bizony korlátozó tényező az időjárás, mert a víz nagyon csúnyán elnyeli kisugárzott és a visszavert teljesítményt is...
  • Már korábban is voltak hírek Ausztria és Airbus közti perekedésről, azt nem tudom hogy áll a per. Az osztrákok szerint félrevezették őket az árak és a felszereltség dolgában, de lehet nem félrevezették hanem lefizették a döntéshozó politikusokat. Most lehet panaszkodni azért mert drágább a fenntartása mint a Gripennek vagy F-16-nak de eleve egyértelmű volt, hogy a jóval nagyobb két hajtóműves gépet drágább lesz fenntartani ezeknél. Lehet panaszkodni azért mert gyengék a képességei de ők szerződtek arra, hogy az első példányok közül kapnak és nyilvánvaló volt, hogy az első széria lesz az alap verzió a későbbiek meg a fejlesztettek. Ezt biztos tudták a szerződő politikusok is és tudnia kellett volna a parlamentjüknek is amikor megszavazták.

    Most döntenek az alig használt EF-ek kivonásáról úgy hogy azt sem tudják milyen katonai repülőjük lesz helyette. Védelmi gép pedig kell tehát vásárlási kényszerbe hozták magukat, nagy és tuti üzlet lesz ez, csak nehogy megint korrupt politikusok kössenek rossz üzletet, hogy aztán megint panaszkodás és pereskedés legyen a vége.
  • ulippo
    Már korábban is voltak hírek Ausztria és Airbus közti perekedésről, azt nem tudom hogy áll a per. Az osztrákok szerint félrevezették őket az árak és a felszereltség dolgában, de lehet nem félrevezették hanem lefizették a döntéshozó politikusokat. Most lehet panaszkodni azért mert drágább a fenntartása mint a Gripennek vagy F-16-nak de eleve egyértelmű volt, hogy a jóval nagyobb két hajtóműves gépet drágább lesz fenntartani ezeknél. Lehet panaszkodni azért mert gyengék a képességei de ők szerződtek arra, hogy az első példányok közül kapnak és nyilvánvaló volt, hogy az első széria lesz az alap verzió a későbbiek meg a fejlesztettek. Ezt biztos tudták a szerződő politikusok is és tudnia kellett volna a parlamentjüknek is amikor megszavazták.

    Most döntenek az alig használt EF-ek kivonásáról úgy hogy azt sem tudják milyen katonai repülőjük lesz helyette. Védelmi gép pedig kell tehát vásárlási kényszerbe hozták magukat, nagy és tuti üzlet lesz ez, csak nehogy megint korrupt politikusok kössenek rossz üzletet, hogy aztán megint panaszkodás és pereskedés legyen a vége.
    Vezették a francokat. Kurrput állatok volta, most meg van képük másra mutogatni. A beszerzéskor is röhögött a szakma, hogy mekkora idióták ezek...
  • molnibalage
    Vezették a francokat. Kurrput állatok volta, most meg van képük másra mutogatni. A beszerzéskor is röhögött a szakma, hogy mekkora idióták ezek...
    Valakinek meg kell venni az első szériát is, Ausztria nem NATO tag, külföldi missziókba se jár, a szomszédjait sem akarja bombázni, nekik pont jó lett volna a T1 légtér ellenőrző gépnek. Ha drága lett a számla mert sokat elloptak akkor így jártak.

    A kivonással viszont csak tetézik a kárt, meg kellett volna állapodniuk az Airbus-al és felújítani vagy kicserélni néhány példányt, mint hogy felszámolják a már kiépített EF üzemeltető bázist és átálljanak egy másik típusra, ami csak egy újabb lehetőség a nyerészkedőknek, hogy teletömjék a zsebüket.
  • ulippo
    Valakinek meg kell venni az első szériát is, Ausztria nem NATO tag, külföldi missziókba se jár, a szomszédjait sem akarja bombázni, nekik pont jó lett volna a T1 légtér ellenőrző gépnek. Ha drága lett a számla mert sokat elloptak akkor így jártak.

    A kivonással viszont csak tetézik a kárt, meg kellett volna állapodniuk az Airbus-al és felújítani vagy kicserélni néhány példányt, mint hogy felszámolják a már kiépített EF üzemeltető bázist és átálljanak egy másik típusra, ami csak egy újabb lehetőség a nyerészkedőknek, hogy teletömjék a zsebüket.
    Minek kell air policira a világ egyik legnagyobb teljesítményű vadászgépe...? Tisztáln látszik, hoy korrupció + nyalás EU felé. Használt F-16 gépeket kb. ötödéből vehettek volna. 2007 táján szerezték őket be, akkoriban vagy nem túl rég az olaszok kölcsön F-16-tal tolták az AP-t és messzemenőkig elégedettek voltak a géppel. F-5 bérlése helyett lehetett volna bérelni azokata gépeket, vagy lekonzervált ADF gépeket venni Boneyardból. Gyak. zsír új gépek. De neeeeeeeeeeeem, kellett EF úgy, hogy vettek hozzá 25 db IRIS-T-t és póttartályt is utólag.

    Ez korrupció volt, semmi más. Választhattak volna bármi mást. Az F-5E bérlés Svájtól pontosan a legjobb döntés volt a Draken után. A világ egyik legbölcsebb döntése után meghozták a világ legordítóbb baromságát amiről csak a hülyék nem látták, hogy nem korrupcióról van szó.

    Ennyi...
  • speziale
    ...
    Nem. Arról beszélek, hogy az oroszok egyre agresszívabbak. És ők csak az erő nyelvén értenek.
    ...
    Még jó,...,egyre agresszívabbak. Az "agresszorok" mellett nem is csodálom...
  • Személy szerint még most sem tartom kiforrott típusnak ezt a gépet, meg az egészet (gyártás, logisztika, fejlesztések) ami ugye mögötte van...

Ugrás a fórum topichoz