|

Bemutatták Omán új büszkeségeit

Földrajzi elhelyezkedéséből kifolyólag Omán mindig is törekedett arra, hogy képes legyen megvédeni magát, amihez haderejének minden ágát igyekszik megfelelő szinten tartani. Légierő vonatkozásában sokáig 24 SEPECAT Jaguar jelentette a fő húzóerőt, azonban a típust 2014-ben végleg kivonta a szultánság. Ezt követően 12 darab F-16C/D Block 50-esük vált a kizárólagos első vonalbéli típussá – azonban már nem sokáig, ugyanis hamarosan érkeznek a típustársak, valamint a Typhoonok.

Az első ománi Eurofighter Typhoon Tranche 3, illetve Hawk 128 AJT roll-out ünnepsége |Fotó: BAE Systems ,

Hosszas huzavona után ugyanis Omán úgy döntött, hogy a 2011-ben megrendelt további 12 F-16-os mellé ugyanennyi, Tranche 3-as verziójú Eurofighter Typhoon vadászbombázót is rendel. Sőt, a 2012-es döntés értelmében ezek mellé nyolc Hawk 128 AJT (Advanced Jet Trainer) kiképzőgép is kerül, amik az európai típusra való átképzést segítik majd. A Hawk kétüléses, 103-as exportjelölésű változatából 4 példány már most is üzemel az országban, valamint rendelkeznek 10 példánnyal az együléses, 203-as változatú könnyű vadászbombázóból is.

Hírünk apropóját az adja, hogy a BAE Systems május 15-én rendezte az első ománi Typhoon és Hawk 128-as roll-out ceremóniáját Nagy-Britanniában. A számos, magas rangú ománi és brit katonai vezető által megtisztelt esemény kapcsán elmondták, hogy a szultánság már idén megkaphatja az első példányokat mindkét típusból, egy-két éven belül pedig szolgálatba állhat a teljes flotta.

Fórum hozzászólások

  • rudi
    Jelezném hogy ezek a tipuskönyvek elsősorban makettezőknek készülnek. (sok szép színes fotó, nulla technikai részlet) Mielőtt valaki kiad sok ezer fotintot javaslom tájékozódjon alaposan, nehogy csalódás érje!!
    - A kiállításoknak akkor van értelme ha van minimum sajtó akreditációd vagy VIP belépőd. Ha a tömeggel mész a nyílt napokon akkor legfeljebb szép prospektusokat kaphatsz.
    - A "tudományos konferenciákat" egyszerűen nem értem. Lehet hogy én vagyok tájékozatlan, de még nem hallottam tudományos konferenciáról Eurofighter témakörben. Esetleg az üzemeltető légierők rendszeres tapasztalat cseréi, de félek, azok nem nyilvános rendezvények.
    Ez egy érdekes téma.

    Tavaly kint voltunk az AIRPOWER-en néhány barátommal és a kintlévő AWACS személyzete elég bőbeszédűen és részletekbe menően adott választ a kérdéseinkre. Mondjuk inkább általánosabb harcászati jellegű kérdéseket tettem fel, de az ezekre adott válaszok is sok mindenről árulkodnak. Komolyabb technikai dolgokat nem kérdeztem tőlük, úgyhogy nemtudom arra mi lett volna a reakció.

    Bár azért az is megkérdőjelezhető, hogy mennyire hiteles az amit mondanak, az is lehet dezinfo. A másik nagy probléma meg az, hogy ilyen eseményen nem sok időd van arra, hogy beszélgess, mert tömérdek ember van aki ugyazon a programon végig akar menni.

    Vadászgép pilótákkal önmagában is elég nehézkes kapcsolatba kerülni, főleg ha ilyen nagy rendezvény van pl. ott volt valami külön rész ahol a résztvevő pilóták voltak.
  • Elég sok konferencia van különféle témakörökben, elég komoly anyagiakba kerülnek. Én kb. két hetente kapok mindenféle e-mailt ilyenekről,

    http://www.janes.com/events/
    https://www.aerosociety.com/Assets/Docs/Events/MAA_Military_Air_Safety_Conference_Programme.pdf
    http://www.eventsinamerica.com/trade-shows/government/military/date/100000/

    Ahogy a SAAB is rendez konferenciákat, video szemináriumokat stb, úgy az Eurofighter Gmbh stb. illetve leányvállalatai is szerintem csinálnak ilyet, csak eddig én sem érdeklődtem.
  • dudi
    A Meteorindítós videóban miért nem egyenletesen fehér füst jön a rakétából?
    Még bejáratós a motorja.
  • dudi
    A Meteorindítós videóban miért nem egyenletesen fehér füst jön a rakétából?
    Gyanítom ez a torlósugaras hajtómű miatt van. Valószínűleg pulzál, legalábbis a gyorsítási szakaszban .
  • gacsat
    http://costadelsolmagazin.com/content/amerika-blokkolhatja-europa-harci-gepeit
    Az eredeti német cikk azt írta, hogy az osztrák EF gépekbe az amerikai Foreign Military Sales szolgáltatja a titkosított kommunikációs és barát\ellenség felismerő rendszereket évi 500 ezer eurós díjért.
    http://www.krone.at/oesterreich/bes...-des-pentagon-ohne-codes-wertlos-story-568464

    Ezt átvette a Ripost, de fel is ütötte ismeretlen eredetű idegen anyaggal, a Ripostban már arról is írnak, hogy felszállásonként van egy 1500 eurós díj ami 10 év alatt 1.5 millió euróba került. Ezt nem tudni honnan vették, az eredeti cikkben ez nem szerepelt, az évi 500 ezres díjról ami az eredetiben szerepelt azt írják az még ezen felül fizetendő.
    https://ripost.hu/cikk-amerika-vadaszgepek-engedely

    A Costa Del Sol magazin a Ripostból vette át a hírt, de az eredeti évi 500 ezres díjat már nem is említik benne csak azt a bizonyos 1500 eurós felszállási díjat meg a 10 év alatt 1.5 milliót, ami a Ripost toldott hozzá ismeretlen forrásból az eredeti hírhez.
    http://costadelsolmagazin.com/content/amerika-blokkolhatja-europa-harci-gepeit

    Így tud egy hír néhány átvétel alatt teljesen átalakulni, hogy még a konkrét számok is kicserélődnek benne. Ezért nem érdemes az ilyen Costa Del Sol féle ismeretlen zugoldalak híreit komolyan kezelni.
  • molnibalage
    Fogalmazzunk úgy, hogy eleve zskat szintű az egész. Az FMS jelentését sem ismerik ezek a hülyék, hogy az micsoda.
    Mindegy, hogy ismerik e. Ferdítenek, terelnek tudatosan. Mindezt egy kézivezérelt kormánylap.
  • Az EF gépeken van IR tartományban dolgozó MAWS a PIRATE ilyen másodlagos szerepén túl? A szárnyvégi podon és úgy látom, hogy csak RWR antennák vannak, amit egyesek valamiért MAWS-nak hívnak... (Pedig RWR lenne a helyesebb, ha jól látom.)
  • molnibalage
    Az EF gépeken van IR tartományban dolgozó MAWS a PIRATE ilyen másodlagos szerepén túl? A szárnyvégi podon és úgy látom, hogy csak RWR antennák vannak, amit egyesek valamiért MAWS-nak hívnak... (Pedig RWR lenne a helyesebb, ha jól látom.)
    Ok, hogy radaros a ccuc, de 32–38 GHz üzemi frekivel az légköri elnyelődés butálisan nagy, cirka 15-szöröse a SAM és vadászoknál használ 3-10 GHz tartománynak... Ok, ezzel az észlelési távolság korlátozva van és kiégett hajtómű esetén is képes érzékelni, de az nem tűnt fel senkinek, hogy folyamatosan sugározza ki a gép ezzel a helyzetét? Vagy akkor mi alapján döntik el, hogy ne folyamatos kisugárzás legyen?
  • Na, elmondom, hogy én hogyan látom...

    A DASS radaros MAWS rendszerének egy érdekes vetülete, hogy amennyiben folyamatosan figyeli a légteret, akkor folyamatosan sugároz ki. A kérdés az, hogy ezt mennyire képesek az ellenfél besugárzásjelző rendszere fogni.

    [​IMG]

    A korábban, a vontatott csaliknál bemutatott diagramon az látszik, hogy 20 GHz felett a légköri elnyelődés több, mint egy nagyságrenddel nagyobb, a 3-10 GHz tartományhoz képest ahol a légvédelmi rakéta-rendszerek, illetve a vadászgépek radarjai működnek. Ez már önmagában limitálja a rendszer felderítési távolságát, viszont abból a szempontból előnyös, hogy ez messze kívül esik minden radar üzemi frekvenciáján, tehát van rá esély, hogy ezt a tartományt nem is figyelik. Ellenben ez a rendszer egyik komoly hátránya, ami már eleve limitálja a felderítési távolságát.

    Továbbá, tekintve a kis antenna méretet és ezzel a széles nyaláb formálást számomra kérdéses, hogy mekkora a rendszer maximális érzékelési távolsága különféle méretű rakéták ellen, hiszen még a kis teljesítményt is nagy térrészbe tolja bele a rendszer.

    Adott típusú légvédelmi rakéta-rendszer esetén az infravörös elven működő DAS az F-35-ön, az emelkedő nagy hatótávolságú légvédelmi rakétákat akár 40-50 km-ről is érzékelheti emelkedő fázisban (Sz-300/400, Patriot), erre egészes biztosan képtelen az Typhoon rendszere. A vadászgép fő felderítő radarja talán még képes tized négyzetméteres radarkeresztmetszetű célok észlelésére ekkora távolságban, de a rendkívül kisméretű MAWS rendszer egészen biztosan nem.

    A 360 fokos lefedéshez meg legyezni kell vagy így vagy úgy, mert a nyalábok nem fedik le a teljes légteret, tehát a legyezés miatt csak pszeudo 360 fokos lefedés van, mert a legyezésnek van mérhető ideje (ha mechanikus), továbbá több legyezés kell ahhoz, hogy a cél irány és sebesség paramétere mérhető legyen.

    Ezzel szemben a DAS valódi 360 fokot fed le, nem legyen, képalkotás van és csak a cél kisugárzása és rálátása + időjárás korlátoz. Apró hiba, hogy a fenti diagram alapján annak ellenére, hogy RF-es a EF MAWS-s, annak is eléggé odaver a rossz idő, mert a víz igen csúnyán nyeli el az teljesítményt...
  • Kicsit szebben a szöveg.

    A DASS radaros MAWS alrendszerének egy érdekes vetülete, hogy amennyiben folyamatosan figyeli a légteret, akkor folyamatosan sugároz ki. A kérdés az, hogy ezt mennyire képesek az ellenfél besugárzásjelző rendszerei érzékelni.

    A korábban, a vontatott csaliknál bemutatott diagramon az látszik, hogy 20 GHz felett a légköri elnyelődés több, mint egy nagyságrenddel nagyobb, a 3-10 GHz tartományhoz képest, ahol a légvédelmi rakéta-rendszerek, illetve a vadászgépek radarjai működnek. Ez már önmagában limitálja a MAWS felderítési távolságát, viszont abból a szempontból előnyös, hogy ez messze kívül esik minden radar üzemi frekvenciáján, tehát van rá esély, hogy ezt a tartományt nem is figyelik, mert egész egyszerűen felesleges. Ellenben a használt hullámhossz komoly hátránya, hogy eleve limitálja a felderítési távolságot, de az antenna kis méretből következik, hogy értelmes teljesítménnyel sugárzás a fél hullámhossz korlát miatt csak ebben a frekvencia sávban lehetséges.

    Tekintve a kis antenna méretet és ezzel a széles járó széles nyaláb formálást számomra kérdéses, hogy mekkora a rendszer maximális érzékelési távolsága különféle méretű rakéták ellen, hiszen még a kis teljesítményt is nagy térrészbe sugározza ki a rendszer.

    Az infravörös elven működő DAS az F-35-ön az emelkedő nagy hatótávolságú légvédelmi rakétákat akár 50 km-ről is érzékelheti emelkedő fázisban (Sz-300/400, Patriot), erre egészes biztosan képtelen az Typhoon rendszere. A vadászgép felderítő radarja talán még képes lenne tized négyzetméteres radarkeresztmetszetű célok észlelésére ekkora távolságban, de a rendkívül kisméretű MAWS rendszer egészen biztosan nem.

    A 360 fokos lefedéshez legyezni szükséges akár mechanikusan akár elektronikusan, mert a nyalábok nem fedik le a teljes légteret, tehát a legyezés miatt csak pszeudo 360 fokos lefedés van, mert a legyezésnek van mérhető ideje van mechanikus legyezés esetén, továbbá több legyezés kell ahhoz, hogy a célpont iránya és sebesség paramétere mérhető legyen.

    Ezzel szemben a DAS valóban 360 fokot fed le, nincs szükség legyezésre az infravörös kamera miatt, csak a célpontok infravörös kisugárzása, azokra rálátás és az időjárás korlátozza, ahogy a DASS-t. Az vontatott csalik magyarázatánál bemutatott diagramon látszik, hogy a rádió frekvenciás MAWS-nál is bizony korlátozó tényező az időjárás, mert a víz nagyon csúnyán elnyeli kisugárzott és a visszavert teljesítményt is...

Ugrás a fórum topichoz