|

HTKA Hírhalom 2017. 20. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétfőn egy csokorba fűzve.

Érdekes szimulációt folytattak le Tajvanon. A Han Kuang gyakorlat számítógépes háború szimulációs részében arra a következtetésre jutottak, hogy a haderejük képtelen lenne megvédeni a szigetet egy kínai támadástól. Arra derült fény, hogy hiányzik a megfelelő felderítő kapacitás, így a kelet felől érkező hajóhadra képtelenek lennének időben reagálni. Ráadásul a kiküldött haditengerészeti egységek is alulmaradtak a támadókkal szemben, a légi támogatás hiánya miatt. A védőknek csak egy esetben sikerült felülkerekedniük: akkor, ha a szimulációban az F-35B is részét képezte a Tajvani Légierőnek.

38 darab AH-64-esét újíttatja fel a Brit Királyi Hadsereg. A helyileg WAH-64-es jelöléssel illetett forgószárnyasok képességeit az AH-64E Apache Guardian szintjére hozzák fel. Az FMS (Foreign Military Sales) program keretein belül végzett munka költsége 488 millió dollár.

Brit Apache egy repülőnapon (Forrás) ,

Török, ukrán és szaúdi cégek közösen vágnak bele egy haditengerészeti járőrgép fejlesztésébe. Az együttműködésről az IDEF 2017 kiállításon egyeztek meg, az új típus alapjául az An-132D szolgál majd. Feladatai között szerepel a felderítés, a kutatás-mentés, valamint az elektronikai hadviselés is. Ukrán részről az állami tulajdonú Ukroboronprom, Törökországból a védelmi elektronikával foglalkozó Havelsan, míg szaúdi részről a Taqnia technológiai csoport száll be a fejlesztésbe.

Fotó: V.Koba ,

Május 12-én első alkalommal indított Derby levegő-levegő rakétát egy Tejas. Az aktív radaros irányítású légiharc rakéta izraeli fejlesztés, képességei köztes megoldást biztosíthatnak az AIM-120-ast megvásárolni nem tudó országoknak. Az indiai kormány jelentése szerint komoly próbának vetették alá a fegyvert, melyet lefele néző üzemmódban, azaz a hordozó gépnél alacsonyabban repülő célra indítottak, és a befogásra is csupán a sín elhagyása után került sor. A rakéta a nehézségek ellenére hibátlanul működött, és megsemmisítette a célpontját.

Először oldott GBU-31 JDAM bombát a Szingapúri Légierő F-15SG vadászbombázója. Az új fegyver próbájára a Combat Hammer gyakorlat keretében kerítettek sort. A GPS irányítású, közel 1 tonnás fegyvert a Hill légibázison állomásozó 428. vadász század tesztelhette először.

A bomba függesztése | Fotó: U.S. Air Force/Jeremy L. Mosier ,

Az Egyesült Államok jóváhagyta 160 PAC-3 Patriot légvédelmi rakéta eladását az Egyesült Arab Emirátusoknak. Az FMS keretében vásárolt fegyverek ára elég borsos, 2 milliárd dollárt kell letenniük az asztalra.

4 millió dolláros kárt szenvedett az Amerikai Légierő első számú gépe, az Air Force One hívónevet legtöbbször viselő Boeing VC-25A. Az esetre már több mint 1 éve, tavaly áprilisban került sor. A kék-fehér óriás a gyártó texasi telephelyén tartózkodott karbantartási munkák miatt, San Antonioban. 3 szakember dolgozott a gép oxigénellátó rendszerén, azonban a tisztasági követelményeket nem teljesítő szerszámokat és alkatrészeket használtak. A hibára azután derült fény, hogy egy nem elfogadott szabályozót találtak az utasok oxigénellátását biztosító rendszerben. A jelentés szerint más faktorok is hozzájárultak a kárhoz, több kiemelt figyelmeztetést is figyelmen kívül hagytak a dolgozók. A Boeing a saját zsebéből javítja ki az okozott károkat.

Ezen a 2003-ban, a Hawaii-i Hickam légibázison készült fotón az egyik VC-25A már a betonon álldogál, míg Air Force One hívójelű kollégája épp George W. Bush-sal a fedélzetén készül a talajfogásra. | Fotó: Roman Gray, USMC ,

Múlt héten megemlítettük a két izraeli C-130J légi ütközését, melyet a gépek személyzetei észre sem vettek. Ebből arra lehetne következtetni, hogy nem volt jelentős kontakt a két gép között, ennek ellenére a két Super Herculest javítás idejéig kivonták a repülésből. Az eset kivizsgálását megkezdték, és mindkét gép kapitányát katonai börtönbe zárták pár napra, emellett a személyzet más tagjait is eltiltották a repüléstől.

Nyugdíjba vonult az Amerikai Légierő utolsó repülőgép-fedélzeti lövésze. Rob Wellbaum volt az utolsó, aki B-52 faroklövészként szolgált, míg 1992-ben nem szüntették meg a pozícióját.
Rob 1987-ben csatlakozott a légierőhöz, miután nem érezte magát teljesnek a civil munkájával. Besétált egy sorozóirodába, majd megkérdezte, milyen szabad repülőgép fedélzeti pozíciók vannak. A rakodómester, utántöltőcső kezelő és a faroklövész közül utóbbit találta „legmenőbbnek”, ezért esett arra a választás. 1987 decemberében kezdte meg kiképzését, melyet sikeresen abszolvált. Azonban nem sokáig tarthatta meg új munkahelyét, az új évtized elején úgy döntöttek a felsőbb vezetésben, hogy nincs többé szükség a munkakörére, így következő év szeptember 16-ig megszüntetik azt. Kis késéssel, 1992-re sikerült is a terv, azonban a légierő törődött a „munkanélkülivé” vált alkalmazottjaival, és sok más pozíciót tett elérhetővé. Robot a fedélzeti mérnök szakma érdekelte, így végül ezen irányba fordult karrierje. További 25 évig szolgálta az USAF-ot, ezalatt pedig 6500 órát töltött a levegőben, ebből több mint 1000-et a B-52-esek hátuljában ücsörögve várva a szovjet vadászok szerencsére soha meg nem érkező támadását.

Rob Wellbaum családjával egy KC-10 Extender előtt | Forrás: alert5.com ,

És végül egy kép az immár egyiptomi színeket viselő MiG-29M2-esről.

Forrás: alert5.com ,