|

Tovább növelné légiflottáját Izrael

Két komoly beszerzési programot készítenek elő a közel-keleti országban.

Izrael tavaly decemberben vehette át első F-35 Adir típusú, ötödik generációs vadászbombázóját, melyről szóló megrendelését tavaly ősszel tovább növelte a közel-keleti állam, de máris további harci gépek beszerzésén dolgoznak.

Az új szerzemény nem más, mint az F-15 legújabb verziója. Izrael már rendelkezik a típus különböző verzióival (F-15A/B/C/D, valamint az E-ből kifejlesztett F-15I), de ezúttal olyan variánst akarnak, ami minden korábban gyártott Eagle-nél modernebb, még a Szaúd-Arábia és Katar számára gyártott példányoknál is. Az AESA radarral felszerelt gépekből egy századnyit vásárolnának.

A korábban Szaúd Arábia által rendelt F-15SA 8 AIM-120 AMRRAM és 8 AIM-9 Sidewinder rakétával. Talán izraeli színekben is láthatunk hasonlót | Fotó: Boeing ,

2015 végén már egyszer felmerült a legmodernebb F-15-ös, az F-15SE Silent Eagle eladásának lehetősége Izrael számára, bár a Boeing részéről a koncepción azóta sokat finomítottak.

A másik beszerzési projekt témája egyébként a CH-53E Super Stallion helikopterek váltótípusának kiválasztása (a két versenyző a CH-47F Chinook, valamint a CH-53K King Stallion), de erről már több ízben írtunk a HTKA hasábjain.

Fórum hozzászólások

  • Allesmor Obranna
    Erre már korábban megvolt az izraeli magyarázat. Nekik az F-15 legalább olyan alapgép, mint az F-16-os, míg az F-35I egy másik kategória.
    Amikor további F-15E (I) variánsok beszerzése merül fel Izraelben, akkor nem a méregdrága és csak két százados mennyiségben rendszeresítendő F-15I Raam gépek multiplikálásáról van szó, hanem a teljes izraeli F-15-ös flotta megújításáról. A régi gépket ugyanis leállítanák, de az együléses F-15C-ket (melyeket idáig is multirole gépként használták) és a szintén sokoldalúként használt F-15D-ket egyaránt a jelenlegi legmodernebb és nyilván kétüléses, valódi multirole F-15-ös verzióval váltanák le.
    Nekem nem logikus lépésnek tűnik az, ha drágább drágábban fenntartható két személyes gépet akár valaki üzemben tartani/flottát megújítani ha nem ad komoly pluszt az újabb stealth géppel szemben. Itt meg többen lekommentálták, hogy mindenben jobb a 35.
  • zsolti
    Nekem nem logikus lépésnek tűnik az, ha drágább drágábban fenntartható két személyes gépet akár valaki üzemben tartani/flottát megújítani ha nem ad komoly pluszt az újabb stealth géppel szemben. Itt meg többen lekommentálták, hogy mindenben jobb a 35.
    Hát mindenben azért nem jobb az F-35, a Sas-nak a harcászati hatósugara fegyverzettől függően min. 1,5-2-szeres az F-35-höz képest, meg hát többet is tud elcipelni. Izraelnek nyilván számít ez, így ha a régi gépeiket "szétrepülik" nem akarnak lemondani a nagy hatótávról.
  • zsolti
    Nekem nem logikus lépésnek tűnik az, ha drágább drágábban fenntartható két személyes gépet akár valaki üzemben tartani/flottát megújítani ha nem ad komoly pluszt az újabb stealth géppel szemben. Itt meg többen lekommentálták, hogy mindenben jobb a 35.
    Ez a helyzet.

    emel
    Hát mindenben azért nem jobb az F-35, a Sas-nak a harcászati hatósugara fegyverzettől függően min. 1,5-2-szeres az F-35-höz képest, meg hát többet is tud elcipelni. Izraelnek nyilván számít ez, így ha a régi gépeiket "szétrepülik" nem akarnak lemondani a nagy hatótávról.
    Hóóóóóóóó...
    Ezt mégis miből tetszett leszűrni? Dolgozzunk számokkal...

    Közeli rokon, F-15C CFT-vel, 4xAIM-7, 2xMk-84 és csak CL pótos a IV. oszlop.
    Ezzel jön ki 836 tfm HI-HI profilban. A HI-HI a climb adatokból látszik a táblázatban.

    Ok, hogy ma már AIM-120 van kisebb légellenállással és CL helyett két szárnypótos a jellemző (CL pótos valamiért ritkán visz F-15E), de ez alapnak jó.
    Legyen mondjuk 4 db 2000 lb vagy 8-16 db SDB. Ennyit bizony elvisz külső és belsző függesztéssel az F-35A is és mellette még két pótost. Az F-15E-n meg van Sniper TGP is...

    A számok alapján nemhogy 1,5-2-szeres hatósugár nem jön ki, de inkább azonos kategória a kettő. Mindez úgy, hogy nincs HTS pod az F-15E-n, amihez hasonló képessége van az F-35A-nak integrálva, ahogy TGP-ja is integrált.
  • Allesmor Obranna
    Itt pedig minden meg van magyarázva szépen:

    • A F-15C Golden Eagle 2025-ban kikopik? Ez nekem új. Az újjáépített gépek miért is kopnak ki?
    • ASF konfigban egy mai F-15C tud 8 db AAM-et és passz. Nem stealth. Namármost egy F-35A 1-1 db kettős indítóval elviszi ezt a mennyiséget sőt akár még 2xAIM-9X-e bónuszban, ha erre van igény. Nem stealth az F-35A ilyenkor? És az miért baj, amikor az F-15 sem az soha?
    Most persze lehet jönni, hogy akkor mennyit visz el CGI-n eszement légellenállással az F-15X, de én ezt valahogy nem tudom komolyan venni.

    Igen kérem, ez "meg van magyarázva". Csak nem nekem...
  • Allesmor Obranna
    Naugye. Ez a politika és a biznisz találkozása.
    A furcsa nekem az, ahogy ehhez képest Zord mégis beveszi ezt a magyarázom a bizonyítványomat. Pedig annyira kilóg a lóláb, hogy az már nekem fáj...
    Én, aki állítólag jenki fan és seggnyaló vagyok. Ehhez képest fogom a fejem, hogy "mi ez, mi ez, mi ez...?"

    El tudom fogadni, hogy ilyen a védelmi ipar - az orosz is ilyen - de hogy valaki műszaki vonalon kihandabandázza ezt, az nekem kicsit már mélyütés a javából.
  • Az Egyesült Államok légiereje 2001-ben rendszeresítette utolsó negyedik generációs harci repülőgépét, azóta „csak” a korszerűbb ötödik generációs típusok beszerzése folyik. Az egyelőre még jelentős többségben lévő régebbi gépek életkora azonban riasztóan hangzik, a légvédelemért felelős három aktív és öt Nemzeti Gárda század F-15-öseinek legfiatalabb példánya 32 éves. Más típus ilyenkor már a bontóban és múzeumokban hirdeti a dicső múlat, ezzel szemben a „Sasok” pótlása még mindig nem megoldott.

    Az USAF vezetői szerint a rendelkezésükre álló gépmennyiség elégtelen. A jelenlegi parancsnok Goldfein tábornok 386 repülőszázad fenntartását tartja indokoltnak, aminél most jóval kevesebb van, „csak” 312. Mivel a világon hosszú távon kell számolni a 4+ generációs harci gépekkel, ezért azok ellen felesleges minden esetben a legkorszerűbb rendelkezésre álló erő felhasználása. Még évtizedekig lesznek szolgálatban az orosz Szu-27-esen alapuló korszerűsített többfeladatú harci gépek, amelyekkel szemben jó eséllyel vehetik fel a versenyt például a modernizált elektronikával és fegyverzettel ellátott F-15-ök.
    Éppen ezért merült fel annak lehetősége, hogy a jelenlegi állományt új gyártásúakkal kéne felváltani.

    Egy dolog az igény, egy másik a konkurens cégek érdeke, és egy harmadik, hogy mire biztosítanak pénzt a politikusok. Kétségtelen tény, hogy a McDonnell Douglas jogutódja a Boeing harcigép fejlesztő és gyártó kapacitását érdemes fenntartani, ha egyetlen cég, a Lockheed Martin marad egyeduralkodó, az nem feltétlenül hasznos. A louisianai St.Louis-ban lévő Boeing gyárban még javában folyik a Super Hornet, a Growler és exportra az F-15-ös gyártása, de a megrendelés állomány véges, néhány év múlva már nem lesz munkájuk. Hacsak nem jön újabb megrendelés, és itt jön a képbe az USAF nemrégiben nyilvánosságra került igénye.
    Hogy ez milyen komoly, arra utal az a tény, hogy a 2020-ra szánt amerikai katonai költségvetés tervezetében van egy 1,2 milliárd dolláros tétel, ami új gyártású F-15-ösökre szól.
    Vadászgépből fegyverkamion, avagy vissza a jövőbe
  • Python
    Az Egyesült Államok légiereje 2001-ben rendszeresítette utolsó negyedik generációs harci repülőgépét, azóta „csak” a korszerűbb ötödik generációs típusok beszerzése folyik. Az egyelőre még jelentős többségben lévő régebbi gépek életkora azonban riasztóan hangzik, a légvédelemért felelős három aktív és öt Nemzeti Gárda század F-15-öseinek legfiatalabb példánya 32 éves. Más típus ilyenkor már a bontóban és múzeumokban hirdeti a dicső múlat, ezzel szemben a „Sasok” pótlása még mindig nem megoldott.

    Az USAF vezetői szerint a rendelkezésükre álló gépmennyiség elégtelen. A jelenlegi parancsnok Goldfein tábornok 386 repülőszázad fenntartását tartja indokoltnak, aminél most jóval kevesebb van, „csak” 312. Mivel a világon hosszú távon kell számolni a 4+ generációs harci gépekkel, ezért azok ellen felesleges minden esetben a legkorszerűbb rendelkezésre álló erő felhasználása. Még évtizedekig lesznek szolgálatban az orosz Szu-27-esen alapuló korszerűsített többfeladatú harci gépek, amelyekkel szemben jó eséllyel vehetik fel a versenyt például a modernizált elektronikával és fegyverzettel ellátott F-15-ök.
    Éppen ezért merült fel annak lehetősége, hogy a jelenlegi állományt új gyártásúakkal kéne felváltani.

    Egy dolog az igény, egy másik a konkurens cégek érdeke, és egy harmadik, hogy mire biztosítanak pénzt a politikusok. Kétségtelen tény, hogy a McDonnell Douglas jogutódja a Boeing harcigép fejlesztő és gyártó kapacitását érdemes fenntartani, ha egyetlen cég, a Lockheed Martin marad egyeduralkodó, az nem feltétlenül hasznos. A louisianai St.Louis-ban lévő Boeing gyárban még javában folyik a Super Hornet, a Growler és exportra az F-15-ös gyártása, de a megrendelés állomány véges, néhány év múlva már nem lesz munkájuk. Hacsak nem jön újabb megrendelés, és itt jön a képbe az USAF nemrégiben nyilvánosságra került igénye.
    Hogy ez milyen komoly, arra utal az a tény, hogy a 2020-ra szánt amerikai katonai költségvetés tervezetében van egy 1,2 milliárd dolláros tétel, ami új gyártású F-15-ösökre szól.
    Vadászgépből fegyverkamion, avagy vissza a jövőbe
    Olyat USAF pilóta/parancsnok magától még nem mondott,hogy valamiből nem legjobb kell elég a régebbi is!
  • borisz
    Akkor miért van lengyel felségjel is? Vagy mi az a sakktábla részlet?
    Nem is pont sakktábla, csak piros alapon két fehér japán írásjel, de csak nagyítva látszik igazán.
  • Itt van egy videó, ahol kiválóan össze lehet hasonlítani az F-15C/D gépek F100PW220-as hajtóműveinek hangját a második szériás F-15E gépek F100PW229-eseivel.
    Az előbbiek kompresszorzaja már ismert lehet a holland/belga F-16A gépekből, érces, éles sistergő hang, ezzel szemben a 229-esek zaja mintha egy fokkal finomodott volna.
    A P&W nagyon sok mindent áttervezett a 229-eshez, ebből nem maradt ki a kompresszor se, a kétáramúsági fok is drasztikusan megváltozott, ahogy a nyomásviszony is, de talán a legtöbb munkát az utánégetésbe tették a tervezők.



    (elnézegetve a közelieket, talán nem is lesz rossz, ha a majdani F-15EX-ből lesz együléses változat is...)
  • Allesmor Obranna
    Itt van egy videó, ahol kiválóan össze lehet hasonlítani az F-15C/D gépek F100PW220-as hajtóműveinek hangját a második szériás F-15E gépek F100PW229-eseivel.
    Az előbbiek kompresszorzaja már ismert lehet a holland/belga F-16A gépekből, érces, éles sistergő hang, ezzel szemben a 229-esek zaja mintha egy fokkal finomodott volna.
    A P&W nagyon sok mindent áttervezett a 229-eshez, ebből nem maradt ki a kompresszor se, a kétáramúsági fok is drasztikusan megváltozott, ahogy a nyomásviszony is, de talán a legtöbb munkát az utánégetésbe tették a tervezők.



    (elnézegetve a közelieket, talán nem is lesz rossz, ha a majdani F-15EX-ből lesz együléses változat is...)
    Lesz?

Ugrás a fórum topichoz