|

Európai cégek harca a kanadai SAR-tenderért

Egy tavaly decemberi Hírhalomban írtunk róla, hogy Kanada az Airbus Defence and Space C-295W-vel váltaná le az ősrégi de Havilland Canada CC-115 Buffalo, illetve Lockheed CC-130 Hercules kutató-mentő repülőgépeit 2018-tól. A december 8-án bejelentett döntés értelmében az ország 16 példányt vásárol az európai típusból, 4,7 milliárd kanadai dollár (3,6 milliárd USD) értékű szerződésért cserébe pedig 20 éves logisztikai támogatást is kapnak majd a gyártótól. Mindenki örül, a Kanadai Királyi Légierő kutató-mentő képessége pedig jó időre biztosítva lesz – gondolhatnánk, azonban a C-295W által megnyert tendernek volt egy másik versenyzője is…

Mégpedig nem más, mint az olasz Leonardo, amely slágertermékét, a C-27J Spartant ajánlotta Kanadának. A vállalat vezetése nagy reményeket fűzött a tenderhez, és úgy tűnik, nem hagyják annyiban a vereség tényét, ugyanis februárban a döntés felülbírálását és a pályázatok újbóli elbírálását kérték a kanadai szövetségi bíróságtól. Érvelésük alappillérei a kedvezőbb ár, valamint a C-27J megfelelőbb mivolta a kutató-mentő feladatkörben. Steve Lucas, a cég egyik helyi képviselője szerint a Spartan több teszten is jobban szerepelt a C-295W-nél, különösen sarkvidéki körülmények között.

A Kanadai Királyi Légierő de Havilland Canada CC-115 Buffalo kutató-mentő repülőgépe. Még mindig dúl a harc az utódlásáért |Fotó: Wikimédia Commons – Ahunt ,

Nicolas Boucher, a kanadai közbeszerzésekért felelős állami szerv szóvivője az ügy kapcsán elmondta, hogy a tender során mindvégig ügyeltek arra, hogy tisztességes és nyílt eljárást folytassanak le, igazodva a kanadai kormány elveihez. Szerinte ennek megfelelően hozták meg a döntést, és nem számoltak vele, hogy bármelyik fél panaszt nyújt majd be. Most viszont már nem szólhatnak bele érdemben az ügybe, mivel az indítvány a bíróság elé került. A harmadik érintett fél, az Airbus Defence and Space szóvivője szerint a C-295W teljes mértékben megfelel a kanadai követelményeknek, a Leonardo reklamációját pedig nem kommentálta.

Leonardo C-27J Spartan kutató-mentő feladatkörnek megfelelő festéssel, sarkvidéki táj felett |Fotó: Leonardo ,

Kanada egyébként 2004-ben jelezte először a piaci szereplőknek, hogy keresi a Buffalo váltótípusát. Az évek során a beszerzés elhúzódott, és közben a kutató-mentő CC-130-asok is kellően elhasználódtak, így egy idő után már ezek lecserélése is bekerült a célok közé. Mint említettük, a döntést végül 2016 decemberében hozták meg. A győztes Airbus a 20 éves logisztikai ellátáson felül egy kiképző-támogató központot is létrehoz majd az országban – már amennyiben a Leonardo nem fúrja meg a terveiket. A törvények értelmében a kanadai bírságnak március közepéig kell meghoznia döntését az indítványról, így hamarosan pont kerülhet az ügy végére.