|

Újabb helikoptertender indult Lengyelországban

Hosszas előkészítést követően újabb helikopter-beszerzési eljárás indult Lengyelországban, kiábrándító mennyiségekkel.

Február 20-án, hétfőn írták ki a közbeszerzési eljárást 16 darab helikopter beszerzésére, melyből nyolc a hadsereghez (SOF/CSAR feladatkörbe), míg a másik nyolc a haditengerészethez (ASW feladatokra) kerül majd. A gépekre égető szükségük van, főleg a balti-tengeri kutató-mentő flotta váltására, mely 2019-ben esedékes. (A darabszám viszont eléggé meglepő, korábban 50 darabot rendeltek volna. Bár minden valószínűség szerint később bővítik a megrendelést.)

A tenderre három gyártót hívtak meg (Airbus Helicopters, Sikorsky és Leonardo Helicopters), viszont bizonyos követelményeket (100%-os ellentétezés, helyi gyártás) az Airbus minden bizonnyal nem tud majd teljesíteni, mivel a PZL Mielec (Sikorsky) és a PZL Świdnik (AgustaWestland/Leonardo) révén a másik két pályázó rendelkezik helyi gyártóüzemmel. A szerződés várható értéke 3.32 milliárd dollár.

Airbus Helicopters H225M | Fotó: Airbus Helicopters ,

A szóban forgó helikopter tender 2011 decemberéig nyúlik vissza – ekkor döntött úgy a lengyel vezetés, hogy a szovjet érából maradt forgószárnyasaik végleg megérettek a cserére. Az első körben elképzelt 26 darabos mennyiség gyorsan 70 darabra kúszott fel. Az akkor még Eurocopter néven futó Airbus Helicopters mellett az egyaránt komoly lengyel érdekeltségekkel rendelkező angol/olasz AgustaWestland (ma Leonardo Helicopters) és az amerikai Sikorsky nyújtott be érvényes ajánlatot.

A végül 50 darab helikopter beszerzésére kiírt tendert az Airbus Helicopters H225M típusa nyerte, de a kormányváltást követően nem sikerült zöld ágra vergődni a gyártó és a lengyel fél közötti tárgyalásokon, így beszüntették az egyeztetéseket és sikertelennek minősítették a tendert.

Fórum hozzászólások

  • egyikötők sem ír számokat( pl beszerzésre fordított összegeket évente, vagy konkrétan átvett új nyugati eszközök darabszámát) csak sorol ezt meg azt és a vége valami nagyon nagyot sejtető, ködbe vesző blablabla
  • az a bajom, hogy nem mérvadó a "Van fogalmad róla mennyit fejlesztettek a lengyelek?!" kezdetű okosságokhoz. Én a hírt komenteltem, szerintem túlzó és belpolitikai jellegű és ennek alátámasztására hoztam fel azokat a reális fejlesztéseket amelyeket eddig végrehajtottak (bírtak végrehajtani)
  • Ezt a gépet szívesen látnám magyar terep-tarkában!
    Reméljük, hogy a lengyel döntés, lökést ad végre a hazai beszerzésnek is!
  • És az tendereztetés volt. Nem alkalmi PR bemutatók, hanem tesztek, próbák, szakmai oldal figyelembevétele, elmenetke üzemeltetőkhöz, ahol nem a gyári marketingesek által kisuvickolt szépségekkel találkoztak, láthatták, hogy mi, hogyan megy.
    Bár az esethez az is hozzátartozik, hogy pl. üzemeltetői oldalról egy Blackhawk tábori körülmények közt mindösszesen 9 darab(!) különféle szerszámmal elvan, míg egy Cougar-nak egy konténernyi holmi kell a kiszolgálásához (és a Caracal is hasonló), de ugyanakkor valószínű figyelembe vettek más szempontokat is.

    Nálunk is figyelembe fognak venni más szempontokat. Sőt nálunk csak más szempontokat, vesznek figyelembe. Sőt, nálunk csak egy szempontot vesznek figyelembe. Hogy 24, 14, 7, majd végül 4 darab géphez mekkora kenőpénz jár úgy is, ha annak kiszámításához a kiinduló mennyiség az alap?
    Ez a magyar "tender". De legalább nem fog évekig tartani. Előbb bejön pár félig használható masina, majd kiírják a tendert és le is zárják rögvest.
  • Ezt a gépet szívesen látnám magyar terep-tarkában!
    Mit ne mondjak, én is. Bár, már szinte bármilyen típust szívesen látnék, csak legyen már valami...

    Amúgy tényleg nem rossz az AS532, EC725/H225, viszont egy dologban pl. a talán fő "lengyel" riválisa, a Black Hawk nekem szimpibb. Mégpedig a hajtóművek elhelyezésében. Ugyanis az EC725-ösön közvetlenül egymás mellett vannak. És, tudomásom szerint, a Black Hawk-on, meg többek között az Apache-on és a Mi-28-ason (a Mi-24-essel ellentétben) is direkt azért helyezték el egymástól a lehető legtávolabbra a hajtóműveket, hogy ha az egyik bekap egy MANPADS rakétát (amiket elég gyakran lődöztek ki helikre, Afganisztánban, Irakban, Szíriában, stb.), akkor a másik minél kisebb eséllyel sérüljön. Mert, ha mindkét hajtómű kinyiffan, pláne ellenséges területen, akkor a személyzet, még ha túl is éli a zuhanást, nos, tudjuk, mi történt azzal a jordán F-16 pilótával is, akinek a gépe lezuhant Szíriában...
  • "Azaz a francia védelmi minisztérium publikusan is jelezte a lengyel védelmi minisztériumnak, hogy talán mégsem kéne hátraarcon gondolkodni ezek után."

    Lehet a lengyeleknek csak ennyit kellene mondaniuk: Mistral. :)
    Egyből pofaalap lenne a csigazabálóknak.
  • Úgy látszik, hogy az előző lengyel kormánynak nem volt fontos a hazai ipar támogatása, ezért választottak külföldi helit. Ezek után érthető, hogy a jelenlegi lengyel kormány változtatni akar a dolgon. Kérdés: Mivel lehet az Airbust meggyőzni?
  • formosa
    Úgy látszik, hogy az előző lengyel kormánynak nem volt fontos a hazai ipar támogatása, ezért választottak külföldi helit. Ezek után érthető, hogy a jelenlegi lengyel kormány változtatni akar a dolgon. Kérdés: Mivel lehet az Airbust meggyőzni?
    Rövid válasz : "1939 óta Lengyelország számára ti megbízhatatlanok vagytok!"
  • Nem tudom a törpe nagyvezérünk mikor fogja fel, hogy nekünk se ártana fejleszteni valamit a honvédségen, az egyenruhán kívül is...
    Szlovéniával még talán partiban lennénk.
    Tudom ott van a nato meg a grippenek...
    Bocs az offért, de felbosszantott, hogy a legutolsó afrikai országig mindenki fegyverkezik kivéve mi...
  • Kb. az észak-koreai jól fésültre hasonlít, csak az szétrakétázza az ellenséget, minket meg a kerítés véd mindentől. Biztos volt drótos tót a családban...
  • A franciskáknak már másodszor akasztottak be rövid idő alatt az amcsik, nagyon durván (biztos volt több is, csak most nem jut eszembe). Ezek után a helyükben átgondolnám, barátomnak nevezzem-e őket.
  • szegcsab
    A franciskáknak már másodszor akasztottak be rövid idő alatt az amcsik, nagyon durván (biztos volt több is, csak most nem jut eszembe). Ezek után a helyükben átgondolnám, barátomnak nevezzem-e őket.
    Üzletben nincs barátság.
  • Most olvastam a lengyel helis cikket. 16 db helikopter vennének 3.3 milliárd dollárért? Ezek a helik drágábbak lennének, mint egy F-35-ös? Nah, ne már :)
  • fip7
    Most olvastam a lengyel helis cikket. 16 db helikopter vennének 3.3 milliárd dollárért? Ezek a helik drágábbak lennének, mint egy F-35-ös? Nah, ne már :)
    Azt mindig elfelejtitek, hogy ezek nem darab árak? Mindenhez kell technika, kiképzès, üzemeltetés, meg pilóta, műszakiak. Ez mind lóvé. Mennyibe fàj egy pilóta kiképzése manapság kb?? Milliós nagyságrend és nem forintban! Szvsz.
  • Pocok

    Ez 206 millió dollár helikopterenként.... Ha nincs benne 20 évre előre az üzemeltetés akkor rohadt sok pénz ez!
  • Egyébként szerintem itt valami félre értés van, mert az a 3-3,5 milliárd dodó az eredeti, 50-60 darabos flottára vonatkozott. Ha nem csal az emlékezetem.

Ugrás a fórum topichoz