|

Új szintre emelik a közös légtérvédelmet a csehek és a szlovákok

Martin Stropnicky cseh védelmi miniszter a Twitteren osztotta meg a nagyvilággal a hírt, miszerint hétfőn a Cseh Köztársaság kormánya jóváhagyta azt a megállapodást, ami a Szlovákiával közös légtérvédelemre vonatkozik. A szlovák fél már korábban jelezte, hogy megfelelőek számára a szerződés részletei, és Csehország hasonló döntése esetén kész aláírni azt. A következő lépésben mindkét ország parlamentjének rá kell bólintania a dologra, majd ennek sikeressége után az államfők ratifikálhatják a szerződést. Stropnicky szerint ez idén tavasszal megvalósul, így nyártól Csehország és Szlovákia szorosabbra fűzheti kapcsolatait légvédelem terén.

Lássuk tehát, hogy miről is van szó. A csehek és a szlovákok között évek óta folynak tárgyalások a légvédelem témakörében – leginkább azért, mert Szlovákia esetében igencsak rezeg a léc ez ügyben. A MiG-29-eseik üzemeltetését biztosító, Oroszországgal kötött szerződésük tavaly novemberben lejárt, a váltótípus pedig továbbra sincs meg: a legutóbbi hírek szerint Pozsony még mindig nem tudott megegyezni a SAAB-bal Gripen-ügyben. Szlovákia ugyanis néhány éve eldöntötte, hogy – hasonlóan hazánkhoz és Csehországhoz – JAS-39-eseket lízingel.

A 0921-es oldalszámú szlovák MiG-29AS bemutatót repül. Lassan átadja a stafétát. Rácz Gyula, HTKA.hu,

A svédek fel is ajánlottak 8 Gripent (6 egy- és 2 kétülésest), ám az ártárgyalások egyelőre nem vezettek sikerre. Fölmerült, hogy a két ország egy közös repülőszázadot állítana fel, amely szintén a svéd vadászbombázóra épülne, de ebből végül nem lett semmi. Szóba került ezen kívül a MiG-ek további üzemben tartása, valamint az is, hogy végszükség esetén Csehország 3 hónapon keresztül képes lenne minden egyéb segítség nélkül biztosítani Szlovákia légvédelmét. Ha ennél tovább kellene erről gondoskodni, akkor már a NATO segítségére lenne szükség.

A Stropnicky által emlegetett szerződés viszont nem megy ennyire messzire. Arról van ugyanis szó, hogy a megállapodás ratifikálása után a két ország vadászpilótái szükség esetén beavatkozhatnak a másik fél légterében, akár fegyverrel is. Ez például akkor merülhet fel, ha egy polgári utasszállítót terroristák térítenek el, és erőszak alkalmazására kerül sor. A lényeg tehát az, hogy Csehország és Szlovákia továbbra is magának biztosítja a légvédelmét, ám kölcsönösen segíthetnek egymásnak, ha valamelyik fél erre rászorul.

Cseh JAS-39 géppár Izland légterében. Van rutinjuk más országok légterének őrzésében Milan Nykodym,

Természetesen felmerülhet (és fel is merült) a kérdés, hogy miért van erre szüksége két NATO tagállamnak, amikor mindketten a szövetség NATINAMDS légvédelmi rendszerébe tartoznak. Nos, a válasz az, hogy ez utóbbi csak katonai jellegű fenyegetések ellen jött létre, amibe a fent említett gépeltérítés már nem tartozik bele. Stropnicky is kihangsúlyozta, hogy a megállapodás azokban a helyzetekben jelent majd nagy segítséget, amiket nem lehet a NATINAMDS keretében kezelni.

A dolognak némi konspiratív felhangot azonban mégis ad a cseh védelmi miniszter azon megjegyzése, miszerint azokra a helyzetekre is kiterjed a szerződés hatálya, amikor az egyik ország netán nem tudja biztosítani a vadászrepülőgépeket a légvédelemhez. Ezt pedig úgy is lehet értelmezni, hogy Szlovákia bebiztosította magát arra az esetre, ha a Gripen-lízing még további halasztást szenvedne, és a MiG-29-esek közül ideiglenesen egyet sem tudnának repülőképes állapotba hozni. Nyilván nem ez a cél, és hangsúlyozottan nincs is szó teljesen közös légvédelmi rendszerről, de Pozsony számára komoly biztonságot ad majd a szerződés életbe lépése.

Fórum hozzászólások

  • arcas
    Pontosan így kell(ene) kinéznie majd a magyar gripennek.
    Jó lenne, de persze az is jó lenne ha a magyar gazdaság/gazdagság is pontosan úgy nézne ki mint a svéd!
  • Terminator
    [​IMG]

    (Biztosan volt már, de jól néz ki.)
    Svédek vajon mennyit repülnek Meteorral? Náluk állt ugye először rendszerbe, bő egy éve. Azóta "megérkeztek" az angolok is, decemberben adtak vele először keszit Eurofighterrel
  • Én beszéltem egy svéd pilótával a RIATon tavaly, ő azt mondta, hogy inkább csak taktikai rugalmasság szempontjából jobb a Meteor, halálos fegyver az Aim-120al együtt. A nagyobb hatótávot majd csak az új Gripenekkel tudják igazán kihasználni a radar miatt, de többet bem mondhatott.
  • Új Gripen: indul a sorozatgyártás!

    A Saab szokásos évi prezentécióján Hakan Buskhe vezérigazgató bejelentette, még januárban beindította az új széria elkészítését. A Magyarországon is szolgáló svéd többfeladatú harci gép új változatára egyelőre hatvan példányban tart igényt a svéd légierő, 36 kerül majd az együléses E és a kétüléses F verzióból a brazil hadsereghez, ezek legyártása az Embraerrel partnerségben történik.
    A legelső példány a tervek szerint még az idén elkészül, de a jelek szerint még bőven kell tesztelni az alaposan átalakított Griff-változatot. A kezdeti hadrafoghatóságot a típus 2023-ra éri el.

    További gépekről is zajlanak tárgyalások, egyrészt a brazilokkal, a többletmegrendelések 2021-22-ben realizálódhatnak. A gyártó ugyancsak jelezte, hogy a már fixen lekötötteken kívül a svéd légierő további hatvan Gripen E beszerzésében érdekelt.

    [​IMG]

    És persze a nagy kérdés, hogyan alakulnak a további exportesélyek. Buskhe elmondta, eljuttatták javaslatukat Finnországba és Svájcba – mint emlékezetes, utóbbi már közel állt a megrendeléshez, de aztán egy népszavazás a teljes harcigép-programot blokkolta. Ugyancsak tárgyal a Saab Kanadával a lehetséges Gripen-vásárlásáról, az észak-amerikai óriásállam jónéhány éve készül – az ilyenkor már szinte mindenütt szokásos nagy politikai-szakmai viták közepette – F-18-asai leváltására.

    A lehetséges vásárlók sorába ismét bekerült Horvátország, azután, hogy – amint erről beszámoltunk – amerikai adminisztráció leállította a használt izraeli F-16-osok leszállítását szomszédunknak, ugyanakkor tegyük hozzá, a folyamat blokkolása sok forrás szerint csak ideiglenes.

    A Saab 64 Gripen E/F finnországi exportját reméli, ők szintén F-18-asaikat szeretnék leváltani, a svájciaknak 30-40 új gép kellene.

    [​IMG]

    Érdekes válaszokat adott Bushke arra a kérdésre, vajon a Saab – nyilván mint egyike az európai negyedik generációs harci gépek gyártóinak – szándékozik-e kooperálni a most indulófélben lévő programokkal, amelyek ötödik generációs harci gépek fejlesztésével próbálkoznak. A diplomatikus válasz egyik fele úgy hangzott, hogy a francia–angol projekt részletei még nem ismeretesek, viszont a Saab máris sikeres tárgyalásokat folytatott az Egyesült Királysággal és a partnerekkel a brit Tempest harci gépről és annak koncepciójáról. Emlékezetes, hogy a Saabnak egy időben elég komoly partnere volt az akkori British Aerospace a Gripen projektben, és Gripeneket használ az Empire Test Pilots' School is.

    Az eredetihez képest megnövelt hatótávolságú, átalakított, modernizált harci gép 2017-ben szállt fel először, akkor magyar katonai vezetők arról nyilatkoztak, hogy lehetséges további Gripenek beszerzése a honi légierőnek, ha a svéd légierő fokozatosan átáll az E/F-ek használatára, és ezzel C/D változatok szabadulnak fel.

    http://iho.hu/hir/uj-gripen-indul-a-sorozatgyartas-190217
  • Dél-afrikai Gripen éjszaka, utánégetővel infrázva egy helikopter (teherszállitó gép?) nyitott ajtajából nézve...



    (Kb. ezt láthatta az ukrán határnál éjszaka elfogott An-2-es pilótája is a múltkor.)
  • A Hungarian Air Force JAS-39 Gripen parked at Jagel Air Base in northern Germany as a German Air Force Tornado is taking off for a mission during the first Multinational Air Group Day exercise under NATO’s Framework Nation Concept. Photo by Lars Poetsch (NATO Allied Air Command Facebook)

    [​IMG]
  • anonim999
    Új Gripen: indul a sorozatgyártás!

    A Saab szokásos évi prezentécióján Hakan Buskhe vezérigazgató bejelentette, még januárban beindította az új széria elkészítését. A Magyarországon is szolgáló svéd többfeladatú harci gép új változatára egyelőre hatvan példányban tart igényt a svéd légierő, 36 kerül majd az együléses E és a kétüléses F verzióból a brazil hadsereghez, ezek legyártása az Embraerrel partnerségben történik.
    A legelső példány a tervek szerint még az idén elkészül, de a jelek szerint még bőven kell tesztelni az alaposan átalakított Griff-változatot. A kezdeti hadrafoghatóságot a típus 2023-ra éri el.

    További gépekről is zajlanak tárgyalások, egyrészt a brazilokkal, a többletmegrendelések 2021-22-ben realizálódhatnak. A gyártó ugyancsak jelezte, hogy a már fixen lekötötteken kívül a svéd légierő további hatvan Gripen E beszerzésében érdekelt.

    [​IMG]

    És persze a nagy kérdés, hogyan alakulnak a további exportesélyek. Buskhe elmondta, eljuttatták javaslatukat Finnországba és Svájcba – mint emlékezetes, utóbbi már közel állt a megrendeléshez, de aztán egy népszavazás a teljes harcigép-programot blokkolta. Ugyancsak tárgyal a Saab Kanadával a lehetséges Gripen-vásárlásáról, az észak-amerikai óriásállam jónéhány éve készül – az ilyenkor már szinte mindenütt szokásos nagy politikai-szakmai viták közepette – F-18-asai leváltására.

    A lehetséges vásárlók sorába ismét bekerült Horvátország, azután, hogy – amint erről beszámoltunk – amerikai adminisztráció leállította a használt izraeli F-16-osok leszállítását szomszédunknak, ugyanakkor tegyük hozzá, a folyamat blokkolása sok forrás szerint csak ideiglenes.

    A Saab 64 Gripen E/F finnországi exportját reméli, ők szintén F-18-asaikat szeretnék leváltani, a svájciaknak 30-40 új gép kellene.

    [​IMG]

    Érdekes válaszokat adott Bushke arra a kérdésre, vajon a Saab – nyilván mint egyike az európai negyedik generációs harci gépek gyártóinak – szándékozik-e kooperálni a most indulófélben lévő programokkal, amelyek ötödik generációs harci gépek fejlesztésével próbálkoznak. A diplomatikus válasz egyik fele úgy hangzott, hogy a francia–angol projekt részletei még nem ismeretesek, viszont a Saab máris sikeres tárgyalásokat folytatott az Egyesült Királysággal és a partnerekkel a brit Tempest harci gépről és annak koncepciójáról. Emlékezetes, hogy a Saabnak egy időben elég komoly partnere volt az akkori British Aerospace a Gripen projektben, és Gripeneket használ az Empire Test Pilots' School is.

    Az eredetihez képest megnövelt hatótávolságú, átalakított, modernizált harci gép 2017-ben szállt fel először, akkor magyar katonai vezetők arról nyilatkoztak, hogy lehetséges további Gripenek beszerzése a honi légierőnek, ha a svéd légierő fokozatosan átáll az E/F-ek használatára, és ezzel C/D változatok szabadulnak fel.

    http://iho.hu/hir/uj-gripen-indul-a-sorozatgyartas-190217
    És jó ez a kicsi gép hatalmas országoknak? Főleg Kanadának?
  • Terminator
    Dél-afrikai Gripen éjszaka, utánégetővel infrázva egy helikopter (teherszállitó gép?) nyitott ajtajából nézve...



    (Kb. ezt láthatta az ukrán határnál éjszaka elfogott An-2-es pilótája is a múltkor.)
    Ja. Utánégetőt kapcsolt, hogy utolérje.:)
  • gacsat
    Ja. Utánégetőt kapcsolt, hogy utolérje.:)
    Újra megnézve, most inkább a kétüléses gép hátsó ülésének tűnik, csak a hangok furcsák.
  • A SAAB bejelentette hogy befejezték az új Arexis EW pod földi tesztelését és még az év vége előtt elkezdik a repülési próbákat.
    Az Arexis kulcs eleme a tervezett kétüléses "Growler" Gripeneknek.
    [​IMG]
    Az új EW konténer egy kifinomult elektronikai felderítő, zavaró eszköz amely együttműködik a Gripenek beépített EW önvédelmi rendszerével.
    Olyan berendezéseket foglal magában mint:
    - ultra szélessávú digitális rádió vevőket és digitális rádiófrekvencia memória egységeket;
    - GaN alapú AESA zavarójel sugárzó antennákat,
    - interferometriás rádió iránymérő berendezéseket,
    - és mindezekhez egy masszív, nagy sebességű számítási kapacitást
  • rudi
    A SAAB bejelentette hogy befejezték az új Arexis EW pod földi tesztelését és még az év vége előtt elkezdik a repülési próbákat.
    Az Arexis kulcs eleme a tervezett kétüléses "Growler" Gripeneknek.
    [​IMG]
    Az új EW konténer egy kifinomult elektronikai felderítő, zavaró eszköz amely együttműködik a Gripenek beépített EW önvédelmi rendszerével.
    Olyan berendezéseket foglal magában mint:
    - ultra szélessávú digitális rádió vevőket és digitális rádiófrekvencia memória egységeket;
    - GaN alapú AESA zavarójel sugárzó antennákat,
    - interferometriás rádió iránymérő berendezéseket,
    - és mindezekhez egy masszív, nagy sebességű számítási kapacitást
    SOJ képesség? Nem gyenge.
  • Terminator
    Engine start on third Gripen E aircraft
    98 Kilonewton buckled down for testing – one step closer to let her go.

    Hát nem vitték túlzásba, pedig még néhány dologra kíváncsi lettem volna!! :(
  • Terminator
    Egy kis néznivaló szerdára:

    Saab’s Annual Gripen Seminar 2019

    "The live webcast will start at 08.30 CET on 27 March 2019"


    http://saab-seminar.creo.se/190327/saabs_annual_gripen_seminar_2019

    (Ne felejtsétek el lementeni az érdekesebb részeket/ábrákat.)

    Addig is itt a 2018-as rendezvény videója:

    http://saab-seminar.creo.se/180516/annual_gripen_seminar_2018

    Chapters
    • Introduction and welcome - Ann Wolgers, Press Officer
    • Jonas Hjelm, head of business area Aeronautics
    • Gripen Highlights Film
    • Richard Smith, head of Gripen marketing and sales
    • Mikael Olsson, acting Wing Commander Flying, Gripen test pilot
    • Inga Bergström, sales director Gripen Electronic Warfare
    • Questions and answers
  • An Advanced Combat System For A Rapidly Changing World

    "An air battle is all about getting inside your enemy's OODA (Observe, Orient, Decide, Act) loop," says Stefan Engstrom, former Gripen Pilot and Director, Sales & Marketing, Gripen, Business Area Aeronautics.

    During the Gripen seminar held on 14th Feb, 2019, New Delhi, India, Stefan explains how Gripen’s combat capability supports the OODA loop concept. The OODA loop is a cycle that was developed by military strategist and United States Air Force Colonel, John Boyd.

    Observe

    “Gripen is packed with the latest technologies. With AESA radar, IRST and new EW sensors, a Gripen pilot will most likely be the first to detect an enemy. But you don’t work alone, you work together with other Gripens or other units. This allows you to form a network, leading to effective combat synergies. With all these systems together, you can see the unseen. After all, everything has a signature. Advanced sensors from air, ground, navy, and other systems can all be collaborated, making physical stealth irrelevant,” says Stefan.

    Orient

    Once the pilot has all the information, the next step is to be able to understand and use that information to win the battle. “All the accumulated information is of no use to me if I can't understand it. While operating a legacy aircraft, you will find that the information you have received, is all over the place. It's very difficult for the pilot to assimilate so much information in one single picture. But with Gripen’s smart HMI, we can do that,” he says.

    Decide

    With a superior situational awareness, you get a base time to take the right decision. The automated decision support further helps the pilot to act promptly. “Gripen E will help the pilot to make correct decisions faster and still be in control of the fighter intuitively. Fighter intelligence will help in assessing maneuvers or prioritizing targets, which will decrease the workload of the pilot,” says Stefan.

    Act

    Gripen has an onboard integrated EW system. It doesn't interfere with the dynamics of the fighter or takes up space meant for weapon systems. This means a Gripen operator has freedom to integrate weapons of their choice. “With the latest weapon systems and the advanced EW system onboard, Gripen E will kill and survive, and not kill or survive,” Stefan says.

Ugrás a fórum topichoz