|

Új szintre emelik a közös légtérvédelmet a csehek és a szlovákok

Martin Stropnicky cseh védelmi miniszter a Twitteren osztotta meg a nagyvilággal a hírt, miszerint hétfőn a Cseh Köztársaság kormánya jóváhagyta azt a megállapodást, ami a Szlovákiával közös légtérvédelemre vonatkozik. A szlovák fél már korábban jelezte, hogy megfelelőek számára a szerződés részletei, és Csehország hasonló döntése esetén kész aláírni azt. A következő lépésben mindkét ország parlamentjének rá kell bólintania a dologra, majd ennek sikeressége után az államfők ratifikálhatják a szerződést. Stropnicky szerint ez idén tavasszal megvalósul, így nyártól Csehország és Szlovákia szorosabbra fűzheti kapcsolatait légvédelem terén.

Lássuk tehát, hogy miről is van szó. A csehek és a szlovákok között évek óta folynak tárgyalások a légvédelem témakörében – leginkább azért, mert Szlovákia esetében igencsak rezeg a léc ez ügyben. A MiG-29-eseik üzemeltetését biztosító, Oroszországgal kötött szerződésük tavaly novemberben lejárt, a váltótípus pedig továbbra sincs meg: a legutóbbi hírek szerint Pozsony még mindig nem tudott megegyezni a SAAB-bal Gripen-ügyben. Szlovákia ugyanis néhány éve eldöntötte, hogy – hasonlóan hazánkhoz és Csehországhoz – JAS-39-eseket lízingel.

A 0921-es oldalszámú szlovák MiG-29AS bemutatót repül. Lassan átadja a stafétát. Rácz Gyula, HTKA.hu,

A svédek fel is ajánlottak 8 Gripent (6 egy- és 2 kétülésest), ám az ártárgyalások egyelőre nem vezettek sikerre. Fölmerült, hogy a két ország egy közös repülőszázadot állítana fel, amely szintén a svéd vadászbombázóra épülne, de ebből végül nem lett semmi. Szóba került ezen kívül a MiG-ek további üzemben tartása, valamint az is, hogy végszükség esetén Csehország 3 hónapon keresztül képes lenne minden egyéb segítség nélkül biztosítani Szlovákia légvédelmét. Ha ennél tovább kellene erről gondoskodni, akkor már a NATO segítségére lenne szükség.

A Stropnicky által emlegetett szerződés viszont nem megy ennyire messzire. Arról van ugyanis szó, hogy a megállapodás ratifikálása után a két ország vadászpilótái szükség esetén beavatkozhatnak a másik fél légterében, akár fegyverrel is. Ez például akkor merülhet fel, ha egy polgári utasszállítót terroristák térítenek el, és erőszak alkalmazására kerül sor. A lényeg tehát az, hogy Csehország és Szlovákia továbbra is magának biztosítja a légvédelmét, ám kölcsönösen segíthetnek egymásnak, ha valamelyik fél erre rászorul.

Cseh JAS-39 géppár Izland légterében. Van rutinjuk más országok légterének őrzésében Milan Nykodym,

Természetesen felmerülhet (és fel is merült) a kérdés, hogy miért van erre szüksége két NATO tagállamnak, amikor mindketten a szövetség NATINAMDS légvédelmi rendszerébe tartoznak. Nos, a válasz az, hogy ez utóbbi csak katonai jellegű fenyegetések ellen jött létre, amibe a fent említett gépeltérítés már nem tartozik bele. Stropnicky is kihangsúlyozta, hogy a megállapodás azokban a helyzetekben jelent majd nagy segítséget, amiket nem lehet a NATINAMDS keretében kezelni.

A dolognak némi konspiratív felhangot azonban mégis ad a cseh védelmi miniszter azon megjegyzése, miszerint azokra a helyzetekre is kiterjed a szerződés hatálya, amikor az egyik ország netán nem tudja biztosítani a vadászrepülőgépeket a légvédelemhez. Ezt pedig úgy is lehet értelmezni, hogy Szlovákia bebiztosította magát arra az esetre, ha a Gripen-lízing még további halasztást szenvedne, és a MiG-29-esek közül ideiglenesen egyet sem tudnának repülőképes állapotba hozni. Nyilván nem ez a cél, és hangsúlyozottan nincs is szó teljesen közös légvédelmi rendszerről, de Pozsony számára komoly biztonságot ad majd a szerződés életbe lépése.

Fórum hozzászólások

  • Cifu
    Valószínűleg nem ütötte meg a média figyelmének küszöbszintjét.

    Flight Global 2018 május 17:

    "We are preparing for the next phase of flight trials – that is, external stores," says Jonas Hjelm, head of Saab's aeronautics business unit. Since the first prototype's flight debut in June 2017, the programme has remained on track, he says, with recent milestones including achieving supersonic flight.
    Érdekesen fűnívóban marketingelik a svédek ezt az Echo projektet.
  • Lehet hogy már volt (nem volt türelmem visszanézni)…
    Gripen futómű tesztelése három nézetből.


  • Terminator
    Típustestvérek - Bohémia szárnyas oroszlánjai

    http://www.aranysas.hu/cikk_tipustestverek.php


    "A csehek által alkalmazott AIM-9-esek mindkét infrafej mélyhűtési eljárást alkalmazhatták, így azokat bármelyik fegyverzet-felfüggesztőre szerelhették."
    Most ez azt jelenti, hogy:
    - nem mindegy, hogy milyen AIM-9-esed van ("csehek által alkalmazott" - más-más hűtésű Sidewinder lenne?) ?
    - nem mindegy, hogy svéd (cseh) vagy NATO (magyar) felfüggesztőd van?
    - nem mindegy hogy eredeti C/D-d (svéd/cseh) vagy EBS-HU-d van (...lehet innen van ez az urban-legend) ?
  • molnibalage
    Gripen E Demo volt már bárhol?
    Nem még. A Gripen NG repült egyszer az AXALP-on egy áthúzás erejéig meg egy felszállást csinált még a projekt legelején egy svéd belpiacos repülőnapon.
  • Egy dolgot nem értek.
    Az nem volna megoldható, hogy kapjon egy olyan pilont, amire rámehet póttartály és légiharc rakéta is? Lsd. Tornado, Phantom.
  • borisz
    Egy dolgot nem értek.
    Az nem volna megoldható, hogy kapjon egy olyan pilont, amire rámehet póttartály és légiharc rakéta is? Lsd. Tornado, Phantom.
    Márminthogy egyszerre lehetne függeszteni póttankot és a rakétát is?
  • borisz
    Ja, valahogy így:
    http://www.b-domke.de/AviationImages/Tornado/Images/1068.jpg
    Ilyen megoldáshoz méretben kicsit fel kellene pumpálni a Griffet, szerintem egyszerűen nem férne el rajta. Nem tudom tapogattál-e már körbe Gripent elég közelről, de a szárny alá csak eléggé meggörnyedve lehet bejárni, a két belső pilon közti távolság meg max olyan 80 centi körül lehet (ráadásul ehhez át kellene kábelezni is a gépet, meg módosítani a fegyverzet kezelőszerveit is). Az egész gép nagyjából MiG-21 méretű, ott is csak a miniatűr R-60 rakéta fért el ilyen függesztéssel - nem póttankkal, hanem másik R-60-al párban (ez kb. 80 cm-el rövidebb egy Sidewinder-nél, meg jóval könnyebb is). Ha a Tornado szárnyát el akarod érni ott nyújtózkodni kell, aés ugye a Phantom se egy mini-repülő, az F-15-ről meg ne is beszéljünk.
    A másik meg, hogy egyáltalán minek? Fel tud szállni a Griff póttank+6 rakéta, vagy 3 póttank+4 rakéta kombinációban, mire nem elég ez, és ráadásul van-e/lesz-e szükség valaha ennél több rakétára egyáltalán? Ja, és most már szükség esetén tudunk is légitankolni a póttank+6 rakéta kombinációval (remélhetőleg nemsokára lesz hozzá saját szállító/tankergép is).
  • emel
    Ilyen megoldáshoz méretben kicsit fel kellene pumpálni a Griffet, szerintem egyszerűen nem férne el rajta. Nem tudom tapogattál-e már körbe Gripent elég közelről, de a szárny alá csak eléggé meggörnyedve lehet bejárni, a két belső pilon közti távolság meg max olyan 80 centi körül lehet (ráadásul ehhez át kellene kábelezni is a gépet, meg módosítani a fegyverzet kezelőszerveit is). Az egész gép nagyjából MiG-21 méretű, ott is csak a miniatűr R-60 rakéta fért el ilyen függesztéssel - nem póttankkal, hanem másik R-60-al párban (ez kb. 80 cm-el rövidebb egy Sidewinder-nél, meg jóval könnyebb is). Ha a Tornado szárnyát el akarod érni ott nyújtózkodni kell, aés ugye a Phantom se egy mini-repülő, az F-15-ről meg ne is beszéljünk.
    A másik meg, hogy egyáltalán minek? Fel tud szállni a Griff póttank+6 rakéta, vagy 3 póttank+4 rakéta kombinációban, mire nem elég ez, és ráadásul van-e/lesz-e szükség valaha ennél több rakétára egyáltalán? Ja, és most már szükség esetén tudunk is légitankolni a póttank+6 rakéta kombinációval (remélhetőleg nemsokára lesz hozzá saját szállító/tankergép is).
    Nekem is volt egy ilyen érzésem, hogy ehhez túl kicsi.
    Hogy mi értelme lenne?
    Hát, ha a törővégen AIM-9 van, felraksz két kannát, meg két AIM-120-at, akkor marad a középső, törzs alatt függesztő levegő-föld fegyverzetnek. Az meg nem sok.
    Bár a külső pilonoknál több hely van ránézésre.
  • borisz
    Nekem is volt egy ilyen érzésem, hogy ehhez túl kicsi.
    Hogy mi értelme lenne?
    Hát, ha a törővégen AIM-9 van, felraksz két kannát, meg két AIM-120-at, akkor marad a középső, törzs alatt függesztő levegő-föld fegyverzetnek. Az meg nem sok.
    Bár a külső pilonoknál több hely van ránézésre.
    CL helyen jellemzően csak pótos vagy konténer van típustól függetlenül, legalábbis nyugaton. Fel lehet tenni 1 db 1000 vagy 2000 fontos bombát a marketing loadout szerint a Gripenre, de ennek realitása semmi. Az F-16 topikba is azért tettem be egy olyan F-16-os képet, ahol CL ponton volt fegyverzet, mert egészen ezidáig az volt az egyetlen eset, amikor ilyet láttam. Az is lehet, hogy csak valami marketing célra vagy máshoz készült, mert olyan fegyverzettel tudtommal soha nem repült élesben egyetlen gép sem.

    A CL-re gyakorlatilag semmilyen nyugati gépnél nem szoktak fegyverzetet pakolni, ahol az egy függesztési pontot jelent, mert a pótos értékesebb. (Szu-27 család egészen más tészta a gép kialakítása miatt) Sokszor az van, hogy semmit nem raknak fel, még ha el is férne, pl. F-15E esetén nem teszik fel a 3. pótost. Reálisan az is akkor használná a CL függesztést, amikor 1 db GBU-28-at visz vagy nagyon elvi függesztés, hogy megtartják a full AAM konfigot és CL alatt visz 4 db SDB-t.
  • molnibalage
    CL helyen jellemzően csak pótos vagy konténer van típustól függetlenül, legalábbis nyugaton. Fel lehet tenni 1 db 1000 vagy 2000 fontos bombát a marketing loadout szerint a Gripenre, de ennek realitása semmi. Az F-16 topikba is azért tettem be egy olyan F-16-os képet, ahol CL ponton volt fegyverzet, mert egészen ezidáig az volt az egyetlen eset, amikor ilyet láttam. Az is lehet, hogy csak valami marketing célra vagy máshoz készült, mert olyan fegyverzettel tudtommal soha nem repült élesben egyetlen gép sem.

    A CL-re gyakorlatilag semmilyen nyugati gépnél nem szoktak fegyverzetet pakolni, ahol az egy függesztési pontot jelent, mert a pótos értékesebb. (Szu-27 család egészen más tészta a gép kialakítása miatt) Sokszor az van, hogy semmit nem raknak fel, még ha el is férne, pl. F-15E esetén nem teszik fel a 3. pótost. Reálisan az is akkor használná a CL függesztést, amikor 1 db GBU-28-at visz vagy nagyon elvi függesztés, hogy megtartják a full AAM konfigot és CL alatt visz 4 db SDB-t.
    Így van.
    Időnként látni AN/ALQ akárhányast, aztán kész.
  • borisz
    Így van.
    Időnként látni AN/ALQ akárhányast, aztán kész.
    Azt is csak régebbi F-16 és USAF F-16-on, mert a 2000-es évek export F-16-osain már integrált ECM van. Sem a lengyel, sem görög sem a RokAF utolsó gépein nem látsz ECM podot, mert már nem kell nekik. Én legalábbis még soha nem láttam.
  • borisz
    Nekem is volt egy ilyen érzésem, hogy ehhez túl kicsi.
    Hogy mi értelme lenne?
    Hát, ha a törővégen AIM-9 van, felraksz két kannát, meg két AIM-120-at, akkor marad a középső, törzs alatt függesztő levegő-föld fegyverzetnek. Az meg nem sok.
    Bár a külső pilonoknál több hely van ránézésre.
    Pl hazai viszonylatban elég a törzs alá tenni egy tököt. Így marad 6 pilon fegyverzetnek, pl 2 sidewinder, 2 AMRAAM, 2 Mawerick ami már nem rosz egy ilyen visonylag kis madártól.
  • Telak2
    Pl hazai viszonylatban elég a törzs alá tenni egy tököt. Így marad 6 pilon fegyverzetnek, pl 2 sidewinder, 2 AMRAAM, 2 Mawerick ami már nem rosz egy ilyen visonylag kis madártól.
    Eddig az volt a betű, hogy az nem elég.

Ugrás a fórum topichoz