|

Új szintre emelik a közös légtérvédelmet a csehek és a szlovákok

Martin Stropnicky cseh védelmi miniszter a Twitteren osztotta meg a nagyvilággal a hírt, miszerint hétfőn a Cseh Köztársaság kormánya jóváhagyta azt a megállapodást, ami a Szlovákiával közös légtérvédelemre vonatkozik. A szlovák fél már korábban jelezte, hogy megfelelőek számára a szerződés részletei, és Csehország hasonló döntése esetén kész aláírni azt. A következő lépésben mindkét ország parlamentjének rá kell bólintania a dologra, majd ennek sikeressége után az államfők ratifikálhatják a szerződést. Stropnicky szerint ez idén tavasszal megvalósul, így nyártól Csehország és Szlovákia szorosabbra fűzheti kapcsolatait légvédelem terén.

Lássuk tehát, hogy miről is van szó. A csehek és a szlovákok között évek óta folynak tárgyalások a légvédelem témakörében – leginkább azért, mert Szlovákia esetében igencsak rezeg a léc ez ügyben. A MiG-29-eseik üzemeltetését biztosító, Oroszországgal kötött szerződésük tavaly novemberben lejárt, a váltótípus pedig továbbra sincs meg: a legutóbbi hírek szerint Pozsony még mindig nem tudott megegyezni a SAAB-bal Gripen-ügyben. Szlovákia ugyanis néhány éve eldöntötte, hogy – hasonlóan hazánkhoz és Csehországhoz – JAS-39-eseket lízingel.

A 0921-es oldalszámú szlovák MiG-29AS bemutatót repül. Lassan átadja a stafétát. Rácz Gyula, HTKA.hu,

A svédek fel is ajánlottak 8 Gripent (6 egy- és 2 kétülésest), ám az ártárgyalások egyelőre nem vezettek sikerre. Fölmerült, hogy a két ország egy közös repülőszázadot állítana fel, amely szintén a svéd vadászbombázóra épülne, de ebből végül nem lett semmi. Szóba került ezen kívül a MiG-ek további üzemben tartása, valamint az is, hogy végszükség esetén Csehország 3 hónapon keresztül képes lenne minden egyéb segítség nélkül biztosítani Szlovákia légvédelmét. Ha ennél tovább kellene erről gondoskodni, akkor már a NATO segítségére lenne szükség.

A Stropnicky által emlegetett szerződés viszont nem megy ennyire messzire. Arról van ugyanis szó, hogy a megállapodás ratifikálása után a két ország vadászpilótái szükség esetén beavatkozhatnak a másik fél légterében, akár fegyverrel is. Ez például akkor merülhet fel, ha egy polgári utasszállítót terroristák térítenek el, és erőszak alkalmazására kerül sor. A lényeg tehát az, hogy Csehország és Szlovákia továbbra is magának biztosítja a légvédelmét, ám kölcsönösen segíthetnek egymásnak, ha valamelyik fél erre rászorul.

Cseh JAS-39 géppár Izland légterében. Van rutinjuk más országok légterének őrzésében Milan Nykodym,

Természetesen felmerülhet (és fel is merült) a kérdés, hogy miért van erre szüksége két NATO tagállamnak, amikor mindketten a szövetség NATINAMDS légvédelmi rendszerébe tartoznak. Nos, a válasz az, hogy ez utóbbi csak katonai jellegű fenyegetések ellen jött létre, amibe a fent említett gépeltérítés már nem tartozik bele. Stropnicky is kihangsúlyozta, hogy a megállapodás azokban a helyzetekben jelent majd nagy segítséget, amiket nem lehet a NATINAMDS keretében kezelni.

A dolognak némi konspiratív felhangot azonban mégis ad a cseh védelmi miniszter azon megjegyzése, miszerint azokra a helyzetekre is kiterjed a szerződés hatálya, amikor az egyik ország netán nem tudja biztosítani a vadászrepülőgépeket a légvédelemhez. Ezt pedig úgy is lehet értelmezni, hogy Szlovákia bebiztosította magát arra az esetre, ha a Gripen-lízing még további halasztást szenvedne, és a MiG-29-esek közül ideiglenesen egyet sem tudnának repülőképes állapotba hozni. Nyilván nem ez a cél, és hangsúlyozottan nincs is szó teljesen közös légvédelmi rendszerről, de Pozsony számára komoly biztonságot ad majd a szerződés életbe lépése.

Fórum hozzászólások

  • Néhány részlet a d.afrikai Gripen flottáról és a kiképzési rendszerükről annak apropóján hogy lett két új Gripen pilótájuk.
    "...The South African Air Force now has a dozen active or reserve pilots for its fleet of 17 single seat Gripen Cs and 9 two seat Gripen D jets, although nearly half the fleet is in rotational storage..." (megjegyzés tőlem: 26 géphez egy tucat aktív illetve tartalékos pilóta? Nem csoda hogy a felét a gépeknek raktárba teszik…)

    "...Training to be a Gripen pilot, from recruitment to first solo flight on the fighter, takes about six-and-a-half years.
    This includes:
    - basic military training (three months),
    - officers forming course (a further three months),
    - the Military Academy (one year) and
    - basic pilot training (one year).
    - The latter includes 180 hours on the PC-7.
    - Next follows some 390 hours on the BAE Systems Mk 120 Hawk at 85 Combat Flying School before
    - posting to 2 Squadron where conversion to the Gripen takes place, starting with six weeks in the classroom followed by 70 hours on the Squadron Level Mission Trainer (a flight simulator) and a further 70 hours on the aircraft. Both periods include 30 hours of conversion training, 20 hours of air warfare training and 20 hours of surface warfare training.
    It then takes a further six sorties to solo..."
  • rudi
    Néhány részlet a d.afrikai Gripen flottáról és a kiképzési rendszerükről annak apropóján hogy lett két új Gripen pilótájuk.
    "...The South African Air Force now has a dozen active or reserve pilots for its fleet of 17 single seat Gripen Cs and 9 two seat Gripen D jets, although nearly half the fleet is in rotational storage..." (megjegyzés tőlem: 26 géphez egy tucat aktív illetve tartalékos pilóta? Nem csoda hogy a felét a gépeknek raktárba teszik…)

    "...Training to be a Gripen pilot, from recruitment to first solo flight on the fighter, takes about six-and-a-half years.
    This includes:
    - basic military training (three months),
    - officers forming course (a further three months),
    - the Military Academy (one year) and
    - basic pilot training (one year).
    - The latter includes 180 hours on the PC-7.
    - Next follows some 390 hours on the BAE Systems Mk 120 Hawk at 85 Combat Flying School before
    - posting to 2 Squadron where conversion to the Gripen takes place, starting with six weeks in the classroom followed by 70 hours on the Squadron Level Mission Trainer (a flight simulator) and a further 70 hours on the aircraft. Both periods include 30 hours of conversion training, 20 hours of air warfare training and 20 hours of surface warfare training.
    It then takes a further six sorties to solo..."
    Kicsit furcsának érzem ezt.
    Ila Ramonn anno, 1954-es születés.

    In 1974, he graduated as a fighter pilot from the Israel Air Force (IAF) Flight School. From 1974–76 he participated in A-4 Basic Training and Operations. 1976–80 was spent in Mirage III-C training and operations. In 1980, as one of the IAF's establishment team of the first F-16 Squadron in Israel, he attended the F-16 Training Course at Hill Air Force Base, Utah. From 1981–83, he served as the Deputy Squadron Commander B

    Tehát, ha 18 évesen belépett és 2 évig csak elméletet tanult, akkor is már max. 4 év után a szuperszonikus gépen repült.
    Nem értem, hogy hova kell a 390 óra Hawk. Az F-15-ös zsoké, akit kérdeztem előtte 100 órát repül csak T-38-on, 40 óra kétüléses Sason és combat ready. A T-38 előtt nem mondta, hogy több száz órát töltött volna szubszonikus jeten.

    Ha ma 6 évig tart így kiképezni egy pilótát lassan ott tartunk meg, hogy ennek semmi értelme. Mert, ha valaki mondjuk egyetem főiskola után dönt, akkor kb. 27 évesen lesz pilóta és sanszosan 10 év múlva, ha addig nem unja meg a banánt komolyabb esélye van arra, hogy egészségügyileg nem felel meg.

    Egész egyszerűen ilyen számokkal a kiképzési rendszer fenntartása kisebb légierőknél gyakorlatilag kivitelezhetetlen.
  • molnibalage
    Kicsit furcsának érzem ezt.
    Ila Ramonn anno, 1954-es születés.

    In 1974, he graduated as a fighter pilot from the Israel Air Force (IAF) Flight School. From 1974–76 he participated in A-4 Basic Training and Operations. 1976–80 was spent in Mirage III-C training and operations. In 1980, as one of the IAF's establishment team of the first F-16 Squadron in Israel, he attended the F-16 Training Course at Hill Air Force Base, Utah. From 1981–83, he served as the Deputy Squadron Commander B

    Tehát, ha 18 évesen belépett és 2 évig csak elméletet tanult, akkor is már max. 4 év után a szuperszonikus gépen repült.
    Nem értem, hogy hova kell a 390 óra Hawk. Az F-15-ös zsoké, akit kérdeztem előtte 100 órát repül csak T-38-on, 40 óra kétüléses Sason és combat ready. A T-38 előtt nem mondta, hogy több száz órát töltött volna szubszonikus jeten.

    Ha ma 6 évig tart így kiképezni egy pilótát lassan ott tartunk meg, hogy ennek semmi értelme. Mert, ha valaki mondjuk egyetem főiskola után dönt, akkor kb. 27 évesen lesz pilóta és sanszosan 10 év múlva, ha addig nem unja meg a banánt komolyabb esélye van arra, hogy egészségügyileg nem felel meg.

    Egész egyszerűen ilyen számokkal a kiképzési rendszer fenntartása kisebb légierőknél gyakorlatilag kivitelezhetetlen.
    Mi van, ha azért volt ennyit Hawk-on, mert ez volt?
  • molnibalage
    Mert, ha valaki mondjuk egyetem főiskola után dönt, akkor kb. 27 évesen lesz pilóta és sanszosan 10 év múlva, ha addig nem unja meg a banánt komolyabb esélye van arra, hogy egészségügyileg nem felel meg.
    Nem mindenhol van felsőfokú végzettséghez kötve a kiképzés elkezdése. A szingapúri jelöltek pl. 18-évesen kezdik a katonai pilóta karrierjüket.
    Őszintés szólva szerintem sem szükséges felsőfokú végzettség a kiképzés megkezdéséhez. Ami kell magasabb szintű elmélet azt majd megtanítják nekik a kiképzés során.
    Sokkal lényegesebb a szükséges manuális, térbeli koordinációs és pszichés képességek megléte. Azok meg vele született képességek, nem tanultak.
  • rudi
    Nem mindenhol van felsőfokú végzettséghez kötve a kiképzés elkezdése. A szingapúri jelöltek pl. 18-évesen kezdik a katonai pilóta karrierjüket.
    Őszintés szólva szerintem sem szükséges felsőfokú végzettség a kiképzés megkezdéséhez. Ami kell magasabb szintű elmélet azt majd megtanítják nekik a kiképzés során.
    Sokkal lényegesebb a szükséges manuális, térbeli koordinációs és pszichés képességek megléte. Azok meg vele született képességek, nem tanultak.
    Nálunk sem volt (a repülőtiszti akadémia volt a felsőfokú intézmény, amely kiképezte a 18 éves jelentkezőket, akik rendszerint már rendelkeztek valamilyen sportrepülő, vitorlázó vagy legalább ejtőernyős múlttal a repülőkluboknak (nálunk MHSZ) köszönhetően), sőt korábban sehol sem volt, ez valami újabb hülyeség.
  • molnibalage
    Kicsit furcsának érzem ezt.
    Ila Ramonn anno, 1954-es születés.

    In 1974, he graduated as a fighter pilot from the Israel Air Force (IAF) Flight School. From 1974–76 he participated in A-4 Basic Training and Operations. 1976–80 was spent in Mirage III-C training and operations. In 1980, as one of the IAF's establishment team of the first F-16 Squadron in Israel, he attended the F-16 Training Course at Hill Air Force Base, Utah. From 1981–83, he served as the Deputy Squadron Commander B

    Tehát, ha 18 évesen belépett és 2 évig csak elméletet tanult, akkor is már max. 4 év után a szuperszonikus gépen repült.
    Nem értem, hogy hova kell a 390 óra Hawk. Az F-15-ös zsoké, akit kérdeztem előtte 100 órát repül csak T-38-on, 40 óra kétüléses Sason és combat ready. A T-38 előtt nem mondta, hogy több száz órát töltött volna szubszonikus jeten.

    Ha ma 6 évig tart így kiképezni egy pilótát lassan ott tartunk meg, hogy ennek semmi értelme. Mert, ha valaki mondjuk egyetem főiskola után dönt, akkor kb. 27 évesen lesz pilóta és sanszosan 10 év múlva, ha addig nem unja meg a banánt komolyabb esélye van arra, hogy egészségügyileg nem felel meg.

    Egész egyszerűen ilyen számokkal a kiképzési rendszer fenntartása kisebb légierőknél gyakorlatilag kivitelezhetetlen.
    Kétlem, hogy 2 évig csak elméletet tanult, biztosan repültek jó sokat előbb Piper Cubon (tudtommal azt használták alapképzésre a zsidók) aztán a végén minimum Fouga Magisteren.
  • rudi
    Nem mindenhol van felsőfokú végzettséghez kötve a kiképzés elkezdése. A szingapúri jelöltek pl. 18-évesen kezdik a katonai pilóta karrierjüket.
    Őszintés szólva szerintem sem szükséges felsőfokú végzettség a kiképzés megkezdéséhez. Ami kell magasabb szintű elmélet azt majd megtanítják nekik a kiképzés során.
    Sokkal lényegesebb a szükséges manuális, térbeli koordinációs és pszichés képességek megléte. Azok meg vele született képességek, nem tanultak.
    ÖÖÖ, az én nagyapám is pilóta volt a második világháborúban, nem kellett neki főiskola.
    De ma, amikor baromi sok rendszer működését kell megtanulni egy diplomával már jelzed hogy képes vagy tanulni. (többnyire)
  • fonak9
    Nálunk sem volt (a repülőtiszti akadémia volt a felsőfokú intézmény, amely kiképezte a 18 éves jelentkezőket, akik rendszerint már rendelkeztek valamilyen sportrepülő, vitorlázó vagy legalább ejtőernyős múlttal a repülőkluboknak (nálunk MHSZ) köszönhetően), sőt korábban sehol sem volt, ez valami újabb hülyeség.
    A szolnoki Kilián György Repülő Műszaki Főiskolára gondolsz. Mert volt Zrínyi Miklós Katonai Akadémia, ettől független intézményként, de repülőtiszti akadémia az nálunk nem volt.
    De a lényeg, amit írsz, az korrekt.
  • Allesmor Obranna
    A szolnoki Kilián György Repülő Műszaki Főiskolára gondolsz. Mert volt Zrínyi Miklós Katonai Akadémia, ettől független intézményként, de repülőtiszti akadémia az nálunk nem volt.
    De a lényeg, amit írsz, az korrekt.
    Egy időben volt az szimplán csak Szolnoki Repülőtiszti Főiskola is. Ha jól emlékszem annak idején majdnem elcsábultam a felsőoktatási jelentkezési lapok kitöltésénél! :oops::)
  • Úgy tűnik a csehek örülnek az európai közös tanker flottának és épp a tankerkapacitás tervezhetőségét emelik ki előnyként a jelenlegi helyzettel szemben...

    1 CZK = 12,84480 HUF


    A cseh légierő hamarosan hozzáférhet egy olyan képességhez, amelyeket valószínűleg nem engedhet meg saját magának...

    A Cseh Köztársaságnak évente hozzávetőlegesen 32 millió koronát kell hozzájárulnia a művelethez, további 10 milliót a személyzethez. A várható 30 működési év költsége körülbelül 1,87 milliárd korona lesz. A hadsereg azt is várja, hogy a jövőben több tanker-személyzetet biztosítson, hasonlóan az AWACS repülőgépekhez.

    Németország évi 5500 repülési órát, Hollandia 2000 óra, Belgiumban 1000, Luxemburgban 200, Norvégiában és a Cseh Köztársaság 100-100 repülési órája van évente. A várható felhasználás évente körülbelül 1100 repülési óra lesz repülõgépenként, azaz a nyolc gépes légi flotta teljes mértékben fedezi a hat ország igényeit.


    Nem kell mindig utántölteni a levegőben, rakományszállításra és orvosi evakuálásra is lehet használni a gépeket.
    A gép 45 tonna rakomány vagy 267 utas szállítására képes. Az orvosi változatban 6 intenzív osztály vagy 16 ágy lehet a fedélzeten.

    Két bázisa lesz a 8 gépnek: Eindhovenben 5, a németországi Kölnben 3 gép fog állomásozni.


    A cseh Gripen pilóták leggyakrabban az olasz, svéd vagy amerikai tankereket használják gyakorlásra vagy az izlandi misszióknál.

    ------------

    (Mi lesz így a KC-390 tervekkel?)
  • Mi kell ahhoz hogy valaki "gripen műszaki" legyen a cseheknél?

    Három-öt év. Időbe telik egy katona felkészítése, mielőtt repülőgép-technikusává válik a JAS-39 Gripen szuperszonikus repülőgép számára. Ez magában foglalja egy négy hónapos specializált kurzust is Svédországban, ahonnan a Čáslav-bázis öt repülési technikusa és a Vyškov Katonai Akadémia kiképzési parancsnoka oktatója nemrégiben tért vissza.


    A cseh hadsereg kétévente rendszeresen küld technikusokat átképzési kurzusra Svédországban. 2004 óta több mint 110 repülőgép-technikus halad át rajta.


    "Magas igényeket támasztunk a repülőgép-technológiára, különösen az oktatás területén. Szükség van egy műszaki területre, természetesen a jó angol nyelvre és a kapcsolódó műszaki feltételek ismeretére. "- mondta Jan Ďucha őrnagy, az ILS 211. taktikai századának parancsnokhelyettese. A svédországi kurzusra való belépés előtt a jelöltek kiválasztási eljárást hajtottak végre, mindegyiknek meg kellett felelnie a felvételi követelményeknek, különös tekintettel a szakmai és a nyelvi ismeretekre.


    "A 600 órán át tartó tanfolyam célja a repülőgép felépítésével és működésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek bővítése volt. A hangsúlyt az érvényes dokumentációnak és a munkahelyi biztonsági intézkedéseknek való megfelelésnek megfelelő eljárásokra helyezték el "- mondta Ďucha.


    A Gripen vadászgép repülőgép-technikusa felelős a gép repülés előkészítéséért. Ide tartozik például a rendszerek tesztelése, valamint az üzemanyag, az olaj és a hidraulika ellenőrzése. A leszállás után a repülőgép irányítja az állványt, információkat kap a pilótától a repülésről, kiértékeli, végül ellenőrzi a repülőgépet, és feltölti az üzemi folyadékokat és gázokat.


    A Gripen technikusnak szó szerint ismeri a gép minden csavarját, amelyet a tanfolyam során rendszeres tesztekkel ellenőriztek. "A gyakorlati képzés során felfüggesztettük és felfüggesztettük a motort vagy az ülést, elvégeztük az egyes alkatrészek funkcionális tesztelését vagy fegyveresítettük a repülőgépet" - biztatta a résztvevők egyikét, a 21. taktikai légierő Caslav tagját.


    Svédországban nem fejeződik be a felkészítés. Május végén a végzetteknek újabb kurzust tartanak, ezúttal a Cseh Köztársaságban, amelynek során a repülőgépek üzemeltetésének és karbantartásának gyakorlati ismereteire összpontosítanak. A tanfolyam végén a technikusokat a taktikai szárny szuperszonikus repülőgép-technológiájának hivatásos mérnökeiből származó ellenőrök vizsgálják meg. Ha sikerrel jár, akkor függetlenül dolgozhatnak a repülőgép technikáin, és további gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek. "Az egész képzési folyamat körülbelül három-öt évig tart, ha ebbe a ciklusba belefoglaljuk a hallgatók felkészültségének fázisát a tényleges svédországi kiküldetés előtt" - zárja le Jan Ďucha őrnagy.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
  • SilvioD
    Vki bevásárolt, de titkos.
    Nem hiszem, hogy mi lettünk volna -sajnos- , vagy akkor az már a Kinizsi-2030 (a Z2026 utód ;) ) mert nem fér bele a Z2026 keretbe csak más rovására :( .

    ... de szeretem a "remény- halat" :cool:


    u.i: ...ja, és tud kommunikálni a Gripen-nel ( :p )
  • .Mi lesz így a KC-390 tervekkel?
    Nem tudom hány gépre irtak alá szándéknyilatkozatot a csehek, de így annyival ér előbb ide a miénk. :cool:
  • LMzek 2.0
    mert nem fér bele a Z2026 keretbe csak más rovására :( .
    Te honnan tudod hogy mi fer meg mi nem fer bele a keretbe?
  • Anti
    https://www.novinky.cz/domaci/clanek/nejsou-piloti-armada-proto-laka-civily-a-zalozaky-40325148

    Haboru eseten szimulator helyett vadaszgepbe kene ulniuk a tartalekos pilotaknak. :eek:
    Nem gondoltam volna, hogy pilóta- és műszaki hiány van a cseheknél. Leginkább helikopterpilótáknál.
    Úgy hogy minden évben van náluk 3 nagyobb és több kisebb repülőnap. Van Gripen, Alca és két helikopteres bemutatójuk, amivel minden hazai rendezvényen ott vannak. Ott van Martin Sonka, aki egyszerre Red Bull Air RAce és Gripen pilóta és nem most találták ki hogy legyen náluk pilótaképzés...

    De változtattak a képzési rendszeren, így 5 év múlva megoldódik.
    Addig a civil pilótákat/műszakiakat próbálják átcsábítani Pardubicéből a LOM PRAHA´s Flight Training Center (CLV)-től
    A cseh légierőt elhagyókat utána még 5 évig behívhatók.

    Valaki, aki tud csehül, pontosíthatná.

    A google angolra is középpályásra fordít egy szót, amit nem tudom hogy mi lehet :D
  • Terminator
    Csehek hétfőn egy német A310MRTT-vel gyakorolták a légi utántöltést...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Úgy tudom, hogy képzésnél először csak a tanker közelébe engednek, hogy a turbulenciáját szokják.
    Vajon az A-319-eseink jók lennének erre?
  • borisz
    Úgy tudom, hogy képzésnél először csak a tanker közelébe engednek, hogy a turbulenciáját szokják.
    Vajon az A-319-eseink jók lennének erre?
    Más nagyságrendű gépnek más a turbulencia-hatása is ugyanarra a Gripenre (főleg hogy nincsenek a szárnyuk alatt tankolókonténerek), szóval kötelékezni lehet vele, de szerintem az nagyon kevés és gyenge előgyakorlat egy tankoláshoz.

Ugrás a fórum topichoz