|

A horvátoknál is a Gripen az egyik esélyes

Egyelőre úgy tűnik, a svédek adták a legvonzóbb ajánlatot a horvát MiG-21-esek leváltására. A másik esélyes meglepő módon Dél-Koreát képviseli.

A horvát elnök asszony, Kolinda Grabar-Kitarović közölte, 2017 végéig döntést hoznak arról, hogy mely típussal váltják le az ukránokkal kisebb-nagyobb sikerrel felújíttatott, de lassan kiöregedő MiG-21-eseket. A keleti technikát nyugati repülőeszközzel tervezik leváltani, és így tesznek majd a helikoptereknél is, ahol konkrétan megnevezésre került a Black Hawk, mint beszerzendő típus (bár már nem először).

Hamarosan a horvát tengerparton is gyakori látvány lehet a Gripen | Fotó: Cseh Fegyveres Erők ,

A merevszárnyúak esetében négy opció került megnevezésre: használt izraeli F-16-osok, francia Dassault Rafale, amerikai-dél-koreai FA-50 Golden Eagle, valamint a svéd Saab JAS-39 Gripen. A védelmi minisztérium szakértői bizottsága a hírek szerint utóbbi két típust ajánlja megvételre, gazdasági részt tekintve pedig a svédek viszik a pálmát, ezzel a Gripen a legnagyobb esélyes a horvát megrendelés elnyerésére.

A skandinávok ajánlata 15 éves lízingszerződésre szól, melynek első három évében a horvátok mentesülnének a fizetési kötelezettség alól. Emellett a megrendelt gépek érkezéséig felkínáltak a Svéd Légierő állományából 4 darab példányt ingyen (természetesen az üzemeltetési költségeket a horvátoknak kell állniuk).

Fórum hozzászólások

  • beta
    [​IMG]

    Ez?

    Ha jól látom két Iris-T, két Meteor, egy pótos, egy Litening és 8 valami - mintha - bomba lenne.
    Szárnypótost írtam, nem törzspótost...

    A 8 db "valami" az SDB.
  • beta
    Törzspótos kevés?
    Csapásmérő konfigban nagyon kell a keró. Nem véletlenül van az, hogy az F-16-ra kvázi oda van heggesztve a szárnypótos, pedig ott a AG fegyverzet relatív hatása a repteljesítményre kisebb. Lásd HT összefoglaló aerodinamika és repteljesítmény részét.
  • molnibalage
    Szárnypótost írtam, nem törzspótost...

    A 8 db "valami" az SDB.
    Az "a 8 db valami", ami nekünk a leginkább praktikus lenne...ha lenne...
  • Na, hát pont ezért kérdeztem.
    Igazából az lep meg, hogy az E-hez sem, pedig olyan nagyon az sincs eleresztve függesztési pontokkal.
    Az olyan pilonok, amik mondjuk póttartályhoz vagy bombához vannak, de oldalt van egy vagy két rakéta indító sín, azok már kimentek a divatból?
  • borisz
    Na, hát pont ezért kérdeztem.
    Igazából az lep meg, hogy az E-hez sem, pedig olyan nagyon az sincs eleresztve függesztési pontokkal.
    Az olyan pilonok, amik mondjuk póttartályhoz vagy bombához vannak, de oldalt van egy vagy két rakéta indító sín, azok már kimentek a divatból?
    Az E a plusz pontokkal és nagyobb mérettel már eléri és egyes esetekben az F-16 variálhatóságát meghaladja. Csak éppen a tolerő terén nyápic. Nagyon kellett volna az RM12 ---> F414 helyett az F414 EPE-re váltás a +20% tolóerővel, csak mivel a US Navy nem kérte az SH-hoz így ez elúszott.
  • molnibalage
    Az E a plusz pontokkal és nagyobb mérettel már eléri és egyes esetekben az F-16 variálhatóságát meghaladja. Csak éppen a tolerő terén nyápic. Nagyon kellett volna az RM12 ---> F414 helyett az F414 EPE-re váltás a +20% tolóerővel, csak mivel a US Navy nem kérte az SH-hoz így ez elúszott.
    Svédek nem tudták ezt saját maguk megcsinálni? Mármint az EPE féle módosítást? Terveket megvenni vagy az már erős lenne nekik? Nem olyan hülyék azért hajtóműtéren.
  • Pocok75
    Svédek nem tudták ezt saját maguk megcsinálni? Mármint az EPE féle módosítást? Terveket megvenni vagy az már erős lenne nekik? Nem olyan hülyék azért hajtóműtéren.
    Az RM12 "csak" egy módosított F404, hogy passzoljon a Gripenbe és tudtommal egyes fődarabokat nem ők gyártanak hozzá.

    Az F414EPE estén nem tudom, hogy milyen műszaki megoldások vannak, amik eltérnek az 414-től, Allesmor majd jön és felhomályosít. A probléma az, hogy az EPE gépbe sem volt soha építve tudtommal, minimális fékpadi tesztek volta, de valamikor 2006 (?) táján jött a kasza és azota semmi. A fejlesztését nem fejezték be. Egy ígéret és lehetőség volt, amire 2008 után (válság, $$) esély sem volt, hogy legalább az új gyártású SH és Growlerek megkapják, mint ahogy a USAF F-15E-k kb. 40%-a megkapta a z -220 helyett a -229-et.
  • Pocok75
    Svédek nem tudták ezt saját maguk megcsinálni? Mármint az EPE féle módosítást? Terveket megvenni vagy az már erős lenne nekik? Nem olyan hülyék azért hajtóműtéren.
    Az RM-12-esben a Volvo csak 40%-ban van jelen, a maradék 60% az GE és ládákban érkezik Götebrogba. Nem igazán van a Volvo-nak képessége-kapacitása ezeket a szükséges módosításokat megtervezni. Ne feledjük, mi most az RM12-es 40 százalékáról beszélünk, ami nem más, mint az F404-es utolsó verziójának svéd módosítása, miközben itt az F414-es GE-ben továbbfejlesztett variánsáról beszélünk. Az E modell az F414-es első alapverzióját kapja meg a Gripen számára kidolgozott üzembiztonság növelő részleges módosításokkal. Külön érdekesség, hogy még jóval a Gripen-E létrejötte előtt már volt svéd vonatkozása az F414-esnek, mivel még el sem dölt, hogy ez lesz az E modell hajtóműve (vagy akár az EJ200-as, vagy az M88-as) a Volvo már beszállító volt a programban pár nem nem kritikus kisebb komponens tekintetében.
    A GE házon belül radikálisan áttervezte az EPE teljesítménynövelő program keretében a kompresszort, a tüzelőteret, a turbinát, de még a forszázskamrát is, de ez a projekt a fékpadnál nem jutott tovább. Namármost ez a GE-nek sok évtizednyi tapasztalaton alapuló, sok évnyi munkája volt, erősen az YF120-as hajtóműre alapozva.

    A svédek idáig tényleg sok fantasztikus kiegészítőt csináltak a Rolls-Royce Avon-hoz (RM-6), Pratt&Whitney JT-8D-hez (RM-8A és B), GE F404-eshez (RM-12), de a fent nevezett tervezői mutatványra ők távolról se képesek. A terveket meg szívesen megvennék, de a kutya se adja el nekik...
  • A Gripen E-be nem lett volna értelmesebb választás az EJ200-as?
    Elvileg az EJ200-as valamivel könnyebb az F414-nél és az utánégető nélküli tolóereje is picit nagyobb.
  • fip7
    A Gripen E-be nem lett volna értelmesebb választás az EJ200-as?
    Elvileg az EJ200-as valamivel könnyebb az F414-nél és az utánégető nélküli tolóereje is picit nagyobb.
    A tolóerők fékpadiak, olyan kicsi az eltérés, hogy a szívócsatárna hatásáról fogalmunk sem lehet. A méret sokkal komolyabb probléma, mint a tömeg. Az EJ200 átmérője számottevően kisebb ellenben picivel hosszabb.
  • molnibalage

    "A tolóerők fékpadiak, olyan kicsi az eltérés, hogy a szívócsatárna hatásáról fogalmunk sem lehet. A méret sokkal komolyabb probléma, mint a tömeg. Az EJ200 átmérője számottevően kisebb ellenben picivel hosszabb."

    A kisebb átmérő talán még jót is tett volna a gép aerodinamikájának, hiszen egy delta szárnyas gépről van szó, és a területszabály alapján a keskenyebb hátsó géptörzs kisebb közeg ellenállást is eredményezhetne. De csak spekulálok :)
  • Az EJ200-as katalógus tolóerje nem egzakt, hiszen a 90kN a Typhoon-hoz belőtt érték, a gyártó szerint rendelés esetére az F414-es jelenlegi tolóerején túl, akár a 10 tonna feletti érték is kijöhet. Ennyi tervezési margin van a konstrukcióban.
    Másik érdekesség. hogy kialakítását tekintve az EJ200-as sokkal inkább egy "háromnegyedes" F119PW100-as, semmit egy hetvenes évekből származó F404-es sokadik tovűbbfejlesztése. És sok problémáról nem hallani felőle, ami egy ilyen forró hajtóműnél nem is olyan rossz.
    Maga az F414-es átvétele a Gripen családba logikus lépés volt. A maga módján.
    De azon is el kell gondolkodni, hogy hiába az F404 (RM12) leszármazottja, az ismert technológia, dokumentáció, logisztika...s stb mellett, de sajnos nagyobb levegőátfutású, valamivel nehezebb is, ezért mindenképpen bele kellett alaposan nyúlni a Gripen sárkányába (de a szívócsatornákba mindenképp) ahhoz, hogy installálják.
    Ugyanakkor az EJ200-as (ami lényegében a svéd RM12-es kortársa) azonos levegőátfutás mellett tol egy tonnával többet. És kisebb.

    És, hogy ennek mi (volt) a realitása? Nos, a svéd program legelején a brit BAe még erősen kardoskodott a Gripen mellett, mivel az még nekik is feküdt, hogy a leendő EF Typhoon mellé a svédek adnák az egyhajtóműves "fél" Typhoont. Azonos hajtómű, radar, logisztika, minden, mint az F-15/16 esetében.
    A svédek viszont nagyon hamar lepaktáltak a GE-vel, mivel az EJ200-as nem akart gyorsan összejönni és ebből kenyértörés lett.
    A nagy svéd-angol egykori összefogásból mára csak a brit Gripen kiképzőgép program maradt.

    Műszakilag érdekes lett volna az EJ200-assal repülő Gripen, mivel tolóerő/tömeg arány tekintetében az egykori F-16A szintjén lett volna, valószínű aerodinamikailag még kicsivel kedvezőbb kivitelben. Külön hozadéka lett volna a dolognak az EJ200-as egyik olyan sajátossága, miszerint a forszázs nélküli tolóerő relatíve elég nagy (arányaiban ez is erősen az F119-esre hajaz), így a A/B, de még a C/D Gripen is ezzel a hajtóművel sanszosan tudna hangsebesség felett is repülni forszázs nélkül, valami szerényebb légiharc fegyverzettel.
    ha így lett volna, akkor az Volvo RM12 most az EJ200-ason alapulna, a szokásos svéd extrákkal (módosított forszázs rendszer, esetleg javított első kompresszor fokozat, extra segédberendezés duplikációk) és nem volna vele semmi gond.
    De a 90-es évek elején a svédeknek dönteniük kellett és a jól bejáratott évtizedes F404-es már üzemkész volt, az EJ200-as meg csak egy különlegessség, sok gyermekbetegséggel.

    Az időzítésen ment el a dolog...
  • fip7
    molnibalage

    "A tolóerők fékpadiak, olyan kicsi az eltérés, hogy a szívócsatárna hatásáról fogalmunk sem lehet. A méret sokkal komolyabb probléma, mint a tömeg. Az EJ200 átmérője számottevően kisebb ellenben picivel hosszabb."

    A kisebb átmérő talán még jót is tett volna a gép aerodinamikájának, hiszen egy delta szárnyas gépről van szó, és a területszabály alapján a keskenyebb hátsó géptörzs kisebb közeg ellenállást is eredményezhetne. De csak spekulálok :)
    A Gripen törzsátmérő csökkentése szerintem nem igzán játszik, lévén n+1 alrendszer oda van beépítve sőt, a szélesebb részén elöl vannak a plusz függesztők, amik a Gripen NG egyik lényegét adják, a jobb fegyverzet variálhatóságot.

    A szívócsatorna is teljesen más, emiatt a kisebb törzs szerintem román népmese kategória...
  • molnibalage
    A Gripen törzsátmérő csökkentése szerintem nem igzán játszik, lévén n+1 alrendszer oda van beépítve sőt, a szélesebb részén elöl vannak a plusz függesztők, amik a Gripen NG egyik lényegét adják, a jobb fegyverzet variálhatóságot.

    A szívócsatorna is teljesen más, emiatt a kisebb törzs szerintem román népmese kategória...
    Azért a már világban kiszórt C/D Gripenek esetleges remotorizációja egy aktualizált EJ200-assal még érdekes lehet.
  • Allesmor Obranna
    Azért a már világban kiszórt C/D Gripenek esetleges remotorizációja egy aktualizált EJ200-assal még érdekes lehet.
    Tekintve az eddigi áthajtóművezési programok sikerességét - MiG-27 + AL-31 vagy Mirage F.1 + RD33 - én erre nem fogadnék.

    Az F-15S --> SA és korábbi némi S átépítést leszámíva sikeres és nagyléptékű utólagos áthajtóműmvezés nem jut eszembe. Ráadásul az F-15S/SA esetén nem egyedi megoldás volt, hanem egy későbbi opció visszafelé alkalmazása, míg EJ200-as Gripen nem volt soha.

    Annyit nem számítana a harcászati képességek terén, hogy megérje. Ezért nincs EPE a Super Hornetben sem.
  • molnibalage
    Tekintve az eddigi áthajtóművezési programok sikerességét - MiG-27 + AL-31 vagy Mirage F.1 + RD33 - én erre nem fogadnék.

    Az F-15S --> SA és korábbi némi S átépítést leszámíva sikeres és nagyléptékű utólagos áthajtóműmvezés nem jut eszembe. Ráadásul az F-15S/SA esetén nem egyedi megoldás volt, hanem egy későbbi opció visszafelé alkalmazása, míg EJ200-as Gripen nem volt soha.

    Annyit nem számítana a harcászati képességek terén, hogy megérje. Ezért nincs EPE a Super Hornetben sem.
    Jómagam is eltemettem már az EPE-t, erre pont a héten pedzegették, hogy lehet, mégis előveszik a Super Hornet flotta legújabb upgrade programjához.
    Aztán vagy igen, vagy nem...
  • molnibalage
    Tekintve az eddigi áthajtóművezési programok sikerességét - MiG-27 + AL-31 vagy Mirage F.1 + RD33 - én erre nem fogadnék.

    Az F-15S --> SA és korábbi némi S átépítést leszámíva sikeres és nagyléptékű utólagos áthajtóműmvezés nem jut eszembe. Ráadásul az F-15S/SA esetén nem egyedi megoldás volt, hanem egy későbbi opció visszafelé alkalmazása, míg EJ200-as Gripen nem volt soha.

    Annyit nem számítana a harcászati képességek terén, hogy megérje. Ezért nincs EPE a Super Hornetben sem.
    Az indiai Jaguarokat nem hajtóművezték át sikeresen?
  • migfun
    Az indiai Jaguarokat nem hajtóművezték át sikeresen?
    Nem tudom. Ezt találtam egy gyorskereséssel.

    The Jaguar deployed by the IAF is powered by two Adour Mk 811 turbofan engines. The IAF will upgrade its 125 Jaguars by replacing the engines with either Adour Mk821s or Honeywell F125IN to improve performance, particularly at medium altitudes. The request for proposal (RFP) for the engine replacement was issued in October 2012.
    Az indiai végtelen történetek miatt nem tudom, hiogy akkor a DARIN III (?) programba végül beletették a hajtóműcserét vagy sem. a hajtómű nem erősebb, csak (?) korszerűbb. A support megszűnése miatt kell cserénlni, mert más már nem repül évtizedek óta a típussal.
  • molnibalage
    Nem tudom. Ezt találtam egy gyorskereséssel.



    Az indiai végtelen történetek miatt nem tudom, hiogy akkor a DARIN III (?) programba végül beletették a hajtóműcserét vagy sem. a hajtómű nem erősebb, csak (?) korszerűbb. A support megszűnése miatt kell cserénlni, mert más már nem repül évtizedek óta a típussal.
    Köszönöm a gyors választ. Csak rémlett, hogy több, mint száz gépet akartak áthajtóművezni, de nem emlékeztem a végkifejletre...

Ugrás a fórum topichoz