|

53 év szolgálat – nyugdíjba vonultak az utolsó amerikai Phantomok

2016. december 21-e fontos dátumként vonul majd be a katonai repülés történelemkönyvébe: ezen a napon vonták ki az Amerikai Egyesült Államok utolsó F-4 Phantom repülőgépeit. Az egykori McDonnell Douglas által tervezett és gyártott típus XF4H-1 jelű (akkor még együléses) prototípusa 1958-ban repült először, a US Navy pedig F4H-1F (1962-től F-4A) néven 1960-ban állította szolgálatba. F-110A Spectre típusjelzés alatt (ebből lett később az F-4C) 53 éve, 1963-ban rendszeresítette az Amerikai Egyesült Államok Légiereje – végül pedig ez a haderőnem vált a legnagyobb üzemeltetővé is.

Ha megpróbálnánk összefoglalni a Phantom történetét, akkor is elég komoly vállalkozásba kellene kezdenünk, ha csak röviden, a legfontosabb részletekre hagyatkozva próbálnánk ezt megtenni. Nem kevésbé nehéz feladat elé állítana a USAF állományában szolgált F-4-esek, és a velük kapcsolatba hozható személyzetek történeteinek felidézése, így erre most semmiképpen nem vállalkozunk. A katonai repülés iránti szeretetünk viszont megkívánja, hogy megemlékezzünk e kiváló típus amerikai nyugdíjba vonulásának ünnepségéről.

A USAF 82. századának egyik QF-4 Phantomja – ez az egység üzemelteti a pilóta nélküli célgépeket |Fotó: USAF ,

A számos különböző feladatkörű és kialakítású változat közül a fejlesztő-gyártó országban a QF-4 maradt legtovább aktív állományban. Olvasóink számára minden bizonnyal ismert, hogy ez a verzió – többek között – éleslövészetek célpontjaiként szolgált, és az F-16-ból átalakított QF-16 érkezéséig a USAF első számú ilyen repülőgépe volt. Az egy generációval fejlettebb Fighting Falcon drónok – melyek opcionálisan ember vezette repülőgépként is levegőbe emelkedhetnek, példának okáért lokátorok tesztelésének alanyaként – nemrég kezdték el felváltani a Phantomokat, most pedig elérkezett az ideje az öreg csatalovak végleges nyugdíjba küldésének is.

Megtisztelve a Phantom emlékét, a USAF rendezett egy kisebb repülőnapot, ahol a sztárok természetesen a még repülőképes QF-4-esek voltak. Nem szeretnénk tovább szaporítani a szót, és nem is lenne érdemes, ezért álljon itt először is a USAF videója a kivonási ünnepségről, jó néhány kiváló felvétellel és egykori pilóták beszámolóival:

Emellett pedig érdemes lehet még megtekinteni az utolsó QF-4 bevetést, amit pilóta nélkül teljesített a típus, még augusztusban:

Fórum hozzászólások

  • Negan
    80as évek végén ismertem egy tököli,kazak pilótát.Horgászat révén.80akármennyiben új repülős tipuskönyvet megvettem,és megmutattam neki.Hanyattesett,hogy a MiG31 meg a Tu160 szigorúan titkos,nálunk meg egy polgári piaci könyvben megjelennek?
    [​IMG]
    Pistike barátomnak megvan. Amikor nála voltam, ez volt a kedvenc olvasmányom.
  • gacsat
    Pistike barátomnak megvan. Amikor nála voltam, ez volt a kedvenc olvasmányom.
    [​IMG]
    Mind megvolt:)de már....:(
    [​IMG]
    Ez is megvolt.
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    Ezek még mindig megvannak.Meg a repűlős is.
    [​IMG]
    Ezt meg le lehet tölteni a netről,ingyen
    [​IMG]
    Meg ezt is.Némileg modernebb az előzőnél
  • A fentiekből egy csomó megvolt nekünk otthon, de hát nekem helyzeti előnyöm volt a fater miatt. :)

    gacsat
    Nem pont az osztrák butított változatot gondoltam. 1980ban a Drakenben légi és földi helyzetkép monitor volt, a Mig-23as elektronikája meg kimerült egy Szokol rádióban. A radarja hatótávolságának fél óra volt a felezési ideje.
    Megkérhetnélek, hogy leállj a téveszmék posztolásával?
    1. A MiG-23 elektronikájának része volt a BVR képesség. Nem a legfejeltebb MLD-nek, az MF-ben is ott volt.
    2. A Lazurral, ami a AVR rendszerhez csatlakozott. Az MF-ben is.
    3. Milyen légi és földi helyzetkép monitor?
      https://www.airliners.net/photo/Austria-Air-Force/Saab-J35Oe-Draken/1099340/L
      Gyere, mesélj még.
      [​IMG]
    https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-“flogger”.461/page-15#post-451326

    Topikrombolás az, amit művelsz. És nem igaz, hogy ez csak engem zavar...
  • molnibalage
    A nagyon alacsonyan új értelmezést nyer...

    [​IMG]
    Meg az is, hogy nemcsak a francia vadászpilóták az őrültek, hanem a görögök is. :):hadonaszos:
  • Roni
    Már csak Japánba es Iránban van szolgálatban f-4es?
    Az a betett kép sanszosan nem régi.

    Dél-Koreában is repül még tudtommal és törököknél a korszerűsített F-4E Terminator is.
  • molnibalage
    Az a betett kép sanszosan nem régi.

    Dél-Koreában is repül még tudtommal és törököknél a korszerűsített F-4E Terminator is.
    Görögöknél is van még.
  • Mi a funkciója annak a lemeznek a hajtómü beszivója elött a gép teste mellett? Csak egy mondatban kèrnèm, mert mâshol olyesmit nem láttam.
    (Bocs a pongyola szóhasznàlatèrt. :) )
  • aquarell
    Mi a funkciója annak a lemeznek a hajtómü beszivója elött a gép teste mellett? Csak egy mondatban kèrnèm, mert mâshol olyesmit nem láttam.
    (Bocs a pongyola szóhasznàlatèrt. :) )
    Az oldalszéltől védi a hátul ülőt.
  • aquarell
    Mi a funkciója annak a lemeznek a hajtómü beszivója elött a gép teste mellett? Csak egy mondatban kèrnèm, mert mâshol olyesmit nem láttam.
    (Bocs a pongyola szóhasznàlatèrt. :) )
    Azért, mert máshol nem láttál ilyet, három mondatban válaszolok.
    A MiG-23-ason is láttál ilyet.
    Szívócsatorna belépő keresztmetszet szabályzása, határréteg leválasztása, plusz lökéshullám generálása.
  • aquarell
    Mi a funkciója annak a lemeznek a hajtómü beszivója elött a gép teste mellett? Csak egy mondatban kèrnèm, mert mâshol olyesmit nem láttam.
    (Bocs a pongyola szóhasznàlatèrt. :) )
    A gép orrán a légellenállás miatt lefékeződő és örvénylő levegőréteg leválasztása és elvezetése a törzs mellett a szívócsatornába kerülő áramlásról. Az a cél, hogy a hajtóműhöz minél simábban, egyenletesebben áramló, örvénymentes levegő kerüljön.
    Egyébként van a MiG-23/27-on is, meg Szu-24-en is, A-4 Skyhawk-on, F-5-ön, Eurofighter-en is többek között, csak van amelyiken sokkal kisebb méretű, de ilyen terelő-lemez nélküli határréteg-elvezető csatorna még több szuperszonikus gépen a szívócsatorna és a törzs között, pl. a Mirage-okon is.

Ugrás a fórum topichoz