|

53 év szolgálat – nyugdíjba vonultak az utolsó amerikai Phantomok

2016. december 21-e fontos dátumként vonul majd be a katonai repülés történelemkönyvébe: ezen a napon vonták ki az Amerikai Egyesült Államok utolsó F-4 Phantom repülőgépeit. Az egykori McDonnell Douglas által tervezett és gyártott típus XF4H-1 jelű (akkor még együléses) prototípusa 1958-ban repült először, a US Navy pedig F4H-1F (1962-től F-4A) néven 1960-ban állította szolgálatba. F-110A Spectre típusjelzés alatt (ebből lett később az F-4C) 53 éve, 1963-ban rendszeresítette az Amerikai Egyesült Államok Légiereje – végül pedig ez a haderőnem vált a legnagyobb üzemeltetővé is.

Ha megpróbálnánk összefoglalni a Phantom történetét, akkor is elég komoly vállalkozásba kellene kezdenünk, ha csak röviden, a legfontosabb részletekre hagyatkozva próbálnánk ezt megtenni. Nem kevésbé nehéz feladat elé állítana a USAF állományában szolgált F-4-esek, és a velük kapcsolatba hozható személyzetek történeteinek felidézése, így erre most semmiképpen nem vállalkozunk. A katonai repülés iránti szeretetünk viszont megkívánja, hogy megemlékezzünk e kiváló típus amerikai nyugdíjba vonulásának ünnepségéről.

A USAF 82. századának egyik QF-4 Phantomja – ez az egység üzemelteti a pilóta nélküli célgépeket |Fotó: USAF ,

A számos különböző feladatkörű és kialakítású változat közül a fejlesztő-gyártó országban a QF-4 maradt legtovább aktív állományban. Olvasóink számára minden bizonnyal ismert, hogy ez a verzió – többek között – éleslövészetek célpontjaiként szolgált, és az F-16-ból átalakított QF-16 érkezéséig a USAF első számú ilyen repülőgépe volt. Az egy generációval fejlettebb Fighting Falcon drónok – melyek opcionálisan ember vezette repülőgépként is levegőbe emelkedhetnek, példának okáért lokátorok tesztelésének alanyaként – nemrég kezdték el felváltani a Phantomokat, most pedig elérkezett az ideje az öreg csatalovak végleges nyugdíjba küldésének is.

Megtisztelve a Phantom emlékét, a USAF rendezett egy kisebb repülőnapot, ahol a sztárok természetesen a még repülőképes QF-4-esek voltak. Nem szeretnénk tovább szaporítani a szót, és nem is lenne érdemes, ezért álljon itt először is a USAF videója a kivonási ünnepségről, jó néhány kiváló felvétellel és egykori pilóták beszámolóival:

Emellett pedig érdemes lehet még megtekinteni az utolsó QF-4 bevetést, amit pilóta nélkül teljesített a típus, még augusztusban:

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Megint nem értelek, a képek mellett ott a felirat, hogy mikor készült...
    1978 szeptember. Ez az első előszéria / proto lehet. Nem az első batch szériagép. Ez az AV-8 + Hornetes kép.

    De az F-15 és F-4 együtt az valamikor 1975-78. Akkor már gyártották az F-15-ösöket. A kép kinézete alapján igencsak hasonlít minden arra, amit a könyvben látsz.

    Igazad van én mentem tévútra mert becsípődött az F/A-18 ! Bocsesz !
  • Roni
    Megtudnátok mondani hogy a 70-80 években hogyan lehetett tájékozódni a gépek fejlesztésével kapcsolatban ? pl újságok stb? Vagy a hidegháború alatt az volt amit a tv-ben mutattak? Azért azok elég izgalmas évek lehettek Haditechnika szempontból :)
    Hát akkoriban az amerikaiak úgy értesültek a szovjet haditechnika aktuális állásáról, hogy sok millió dollár befektetéssel kémeket, kémrepülőgépeket és kémműholdakkat használtak, hogy legalább néhány dologról értesüljenek.
    A szovjetek ugyanehhez az információhoz úgy jutottak, hogy néhány dollárért megvették az amerikai haditechnikai magazinok legújabb számát és végiglapozták.
  • Roni
    Megtudnátok mondani hogy a 70-80 években hogyan lehetett tájékozódni a gépek fejlesztésével kapcsolatban ? pl újságok stb? Vagy a hidegháború alatt az volt amit a tv-ben mutattak? Azért azok elég izgalmas évek lehettek Haditechnika szempontból :)
    Pistike barátom Halásztelken lakott, nem messze a tököli orosz reptértől. Olyan gépeket fényképezett, amilyenek papíron nem is léteztek. Minden képe megért két év sittet.
    A katonai főiskolán hiába mondta a diák, hogy a légierőben Szu-22esek vannak, Leültették, elkussoltatták, és tanították tovább a Szu-7B-t.
    Azoktól, aki ilyen helyen volt sorkatona, meg lehetett tudni egy-két dolgot.
  • Roni
    Megtudnátok mondani hogy a 70-80 években hogyan lehetett tájékozódni a gépek fejlesztésével kapcsolatban ? pl újságok stb? Vagy a hidegháború alatt az volt amit a tv-ben mutattak? Azért azok elég izgalmas évek lehettek Haditechnika szempontból :)
    Átöltöztél utcai ruhába.
    Kimentél (középiskolás vagy) a buszmegállóba.
    A busszal beutaztál (vidéki vagy) pl. Miskolcra.
    Elgyalogoltál a megyei könyvtárba.
    Megkerested az egyetlen könyvet, amiben Repülőgépek, helikopterek, hajtóművek szerepeltek.(talán ez is volt a címe)
    Hurrá! Bent van!
    Megnézted a tartalomjegyzéket.
    Hurrá! Szerepel benne a keresett típus!
    Fellapoztad a megfelelő oldalra.
    Ki van tépve a keresett lap.
    Hazamentél.

    Ha szerencsés voltál, akkor láttad a tévében az Őrjárat az égen, illetve Daniel Costelle: A repülés története című filmsorozatokat.
    Esetleg valami nyugati filmben láttál harci repülőgépeket egy snitt erejéig.
    Nem volt még akkor nemhogy videómagnód, de még színes tévéd sem, úgyhogy láttál, amit láttál, mert:
    1, fújt a viharos szél, s elmozdult a padláson a Yagi-antenna
    2, vagy épp akkor pöckölte az ujjaival a szerellő az elektroncsöveket (hogy melyik döglődik már megint)

    oszt így jártál.

    S azt hiszed, hogy viccelek.
  • Bleroka
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] Vagy esetleg összekuporgattál 60-70 forintot,és megvetted ezeket:)
    [​IMG][​IMG]
    Ilyenem van nekem is, de ezek könnyen félrevihettek. azt hihetted, hogy egy MiG-23as egyenlő harci értékű egy Drakennel.
  • gacsat
    Ilyenem van nekem is, de ezek könnyen félrevihettek. azt hihetted, hogy egy MiG-23as egyenlő harci értékű egy Drakennel.
    Ha itt most az orosz gépet akarod lenézni, akkor pont mellé. A Draken még a MiG-23MF-hez képest is elavult volt, nemhogy az ML vagy MLD-hez képest. Konkrétan a Drakenek Ausztriában 1992 tájáig csak gépágyúval bírtak. Aztán amikor egy szerb gép percekig parádézott Bécs (?) felett akkor elégelték meg és szereztek be hozzájuk AIM-9-et vagy annak svéd változatát.
  • molnibalage
    Ha itt most az orosz gépet akarod lenézni, akkor pont mellé. A Draken még a MiG-23MF-hez képest is elavult volt, nemhogy az ML vagy MLD-hez képest. Konkrétan a Drakenek Ausztriában 1992 tájáig csak gépágyúval bírtak. Aztán amikor egy szerb gép percekig parádézott Bécs (?) felett akkor elégelték meg és szereztek be hozzájuk AIM-9-et vagy annak svéd változatát.
    Az Osztrák semlegességi szerződés tiltotta repülőgép fedélzeti, illetve légvédelmi rakéták rendszeresítését, a típushoz volt amúgy AIM9.
    Valahol a MiG-21F13 kategóriája...

    [​IMG]
  • Hpasp
    Az Osztrák semlegességi szerződés tiltotta repülőgép fedélzeti, illetve légvédelmi rakéták rendszeresítését.
    Tudom, de ebben a pillanatban tojtak rá. De még az AIM-9-et nézve is a Draken sehol nem volt egy MiG-23ML-hez képest. BVR képesség nuku. Az kb. egy jobban sikerült MiG-21PF szintjén volt. Legfeljebb.
  • misinator
    Átöltöztél utcai ruhába.
    Kimentél (középiskolás vagy) a buszmegállóba.
    A busszal beutaztál (vidéki vagy) pl. Miskolcra.
    Elgyalogoltál a megyei könyvtárba.
    Megkerested az egyetlen könyvet, amiben Repülőgépek, helikopterek, hajtóművek szerepeltek.(talán ez is volt a címe)
    Hurrá! Bent van!
    Megnézted a tartalomjegyzéket.
    Hurrá! Szerepel benne a keresett típus!
    Fellapoztad a megfelelő oldalra.
    Ki van tépve a keresett lap.
    Hazamentél.

    Ha szerencsés voltál, akkor láttad a tévében az Őrjárat az égen, illetve Daniel Costelle: A repülés története című filmsorozatokat.
    Esetleg valami nyugati filmben láttál harci repülőgépeket egy snitt erejéig.
    Nem volt még akkor nemhogy videómagnód, de még színes tévéd sem, úgyhogy láttál, amit láttál, mert:
    1, fújt a viharos szél, s elmozdult a padláson a Yagi-antenna
    2, vagy épp akkor pöckölte az ujjaival a szerellő az elektroncsöveket (hogy melyik döglődik már megint)

    oszt így jártál.

    S azt hiszed, hogy viccelek.
    Igen,pomt az a cime.Még nekem az meg is van.
    Anno sokkal jobb volt a Zrinyi kiadó.Volt a Tipuskönyv sorozat,amit 10-15évente frissitve kiadtak.Haditechnika fiataloknak sorozat,éventa a Haditechnika évkönyv,valamint a Tisztek Könyvtára sorozat,amit bárki megvehetett,nem csak katona.És az egyedi könyvek,amiket kiadtak,mint az Arab-Izraeli háborúk,Páncélosok korunk háborúiban,stb.Valójában jobb volt a felhozatal,mint ma a katonai könyvkiadás terén.
    Ami nagyon jellemző volt,hogy a nyugati technikát aktuálisan irták le,addig a keletit igen elnagyoltan,és abbol is a már elavúltat.Tipikus volt az a beszólás,hogy
    -Természetesen a Szovjetúnió és a VSz tagországok is rendelkeznek/gyártanak/fejlesztenek ilyen jellegű harceszközt,ami paramétereiben egyenrangú,illetve felülmúlja az ismertetett nyugati fejlesztést......
  • Negan
    Igen,pomt az a cime.Még nekem az meg is van.
    Anno sokkal jobb volt a Zrinyi kiadó.Volt a Tipuskönyv sorozat,amit 10-15évente frissitve kiadtak.Haditechnika fiataloknak sorozat,éventa a Haditechnika évkönyv,valamint a Tisztek Könyvtára sorozat,amit bárki megvehetett,nem csak katona.És az egyedi könyvek,amiket kiadtak,mint az Arab-Izraeli háborúk,Páncélosok korunk háborúiban,stb.Valójában jobb volt a felhozatal,mint ma a katonai könyvkiadás terén.
    Ami nagyon jellemző volt,hogy a nyugati technikát aktuálisan irták le,addig a keletit igen elnagyoltan,és abbol is a már elavúltat.Tipikus volt az a beszólás,hogy
    -Természetesen a Szovjetúnió és a VSz tagországok is rendelkeznek/gyártanak/fejlesztenek ilyen jellegű harceszközt,ami paramétereiben egyenrangú,illetve felülmúlja az ismertetett nyugati fejlesztést......
    "És az egyedi könyvek,amiket kiadtak,mint az Arab-Izraeli háborúk,Páncélosok korunk háborúiban,stb"
    Ezek mind hamis politikai propaganda kiadványok voltak. Minden mondatuk hazugság.
    A "Hosszú Villámháború" című pl 45 lelőtt izraeli gépet vízionál 82ben a Bekaa völgyben.
  • Bleroka
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] Vagy esetleg összekuporgattál 60-70 forintot,és megvetted ezeket:)
    [​IMG][​IMG]
    Nekem csak a 84-es van meg.:(
    Annyi mindenre kellett kuporgatnom: Kazettás deck, kazetták (nem Polimer!), fejhallgató,hangdoboz (laikusok kedvéért hangfal) stb.
  • Negan
    Ami nagyon jellemző volt,hogy a nyugati technikát aktuálisan irták le,addig a keletit igen elnagyoltan,és abbol is a már elavúltat.Tipikus volt az a beszólás,hogy
    -Természetesen a Szovjetúnió és a VSz tagországok is rendelkeznek/gyártanak/fejlesztenek ilyen jellegű harceszközt,ami paramétereiben egyenrangú,illetve felülmúlja az ismertetett nyugati fejlesztést......
    De engem pont a szovjet repülőgépek érdekeltek volna!:hadonaszos:
  • gacsat
    "És az egyedi könyvek,amiket kiadtak,mint az Arab-Izraeli háborúk,Páncélosok korunk háborúiban,stb"
    Ezek mind hamis politikai propaganda kiadványok voltak. Minden mondatuk hazugság.
    A "Hosszú Villámháború" című pl 45 lelőtt izraeli gépet vízionál 82ben a Bekaa völgyben.
    Arab-Izraeli háborúk mondjuk pont úgy fogalmazott,hogy szovjet jelentések szerint.És leirta az izraeli jelentések szerinti verziót is.
    Persze,sok volt az agitprop,már akkor is.És megvoltak a kötelező körök.Általában az első pár oldal után tudni lehetett,hogy milyen a könyv.Agitprop,vagy a kötelező letudása után érdemi tartalom is van.
  • misinator
    De engem pont a szovjet repülőgépek érdekeltek volna!:hadonaszos:
    80as évek végén ismertem egy tököli,kazak pilótát.Horgászat révén.80akármennyiben új repülős tipuskönyvet megvettem,és megmutattam neki.Hanyattesett,hogy a MiG31 meg a Tu160 szigorúan titkos,nálunk meg egy polgári piaci könyvben megjelennek?
    [​IMG]
  • misinator
    Ezekkel nem is találkoztam.:(
    Nekem egy pár még meg is van. A legérdekesebb a műholdas navigációról szólt. Sajnos, most nem találtam a polcon, ahol lennie kéne, így a kiadási évet nem tudom megírni.

    Megvette az ember Jakovlev, vagy German Tyitov könyvét, és csodálkozva tapasztalta, hogy nincs benne semmi. Ennyi erővel akár üres oldalakkal is kiadhatták volna.
    Míg Zsukov emlékiratai részletes adatokkal van tele.
  • Hpasp
    Az Osztrák semlegességi szerződés tiltotta repülőgép fedélzeti, illetve légvédelmi rakéták rendszeresítését, a típushoz volt amúgy AIM9.
    Valahol a MiG-21F13 kategóriája...

    [​IMG]
    Nem pont az osztrák butított változatot gondoltam. 1980ban a Drakenben légi és földi helyzetkép monitor volt, a Mig-23as elektronikája meg kimerült egy Szokol rádióban. A radarja hatótávolságának fél óra volt a felezési ideje.
  • Negan
    80as évek végén ismertem egy tököli,kazak pilótát.Horgászat révén.80akármennyiben új repülős tipuskönyvet megvettem,és megmutattam neki.Hanyattesett,hogy a MiG31 meg a Tu160 szigorúan titkos,nálunk meg egy polgári piaci könyvben megjelennek?
    [​IMG]
    Pistike barátomnak megvan. Amikor nála voltam, ez volt a kedvenc olvasmányom.
  • gacsat
    Pistike barátomnak megvan. Amikor nála voltam, ez volt a kedvenc olvasmányom.
    [​IMG]
    Mind megvolt:)de már....:(
    [​IMG]
    Ez is megvolt.
    [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]
    Ezek még mindig megvannak.Meg a repűlős is.
    [​IMG]
    Ezt meg le lehet tölteni a netről,ingyen
    [​IMG]
    Meg ezt is.Némileg modernebb az előzőnél
  • A fentiekből egy csomó megvolt nekünk otthon, de hát nekem helyzeti előnyöm volt a fater miatt. :)

    gacsat
    Nem pont az osztrák butított változatot gondoltam. 1980ban a Drakenben légi és földi helyzetkép monitor volt, a Mig-23as elektronikája meg kimerült egy Szokol rádióban. A radarja hatótávolságának fél óra volt a felezési ideje.
    Megkérhetnélek, hogy leállj a téveszmék posztolásával?
    1. A MiG-23 elektronikájának része volt a BVR képesség. Nem a legfejeltebb MLD-nek, az MF-ben is ott volt.
    2. A Lazurral, ami a AVR rendszerhez csatlakozott. Az MF-ben is.
    3. Milyen légi és földi helyzetkép monitor?
      https://www.airliners.net/photo/Austria-Air-Force/Saab-J35Oe-Draken/1099340/L
      Gyere, mesélj még.
      [​IMG]
    https://forum.htka.hu/threads/mikojan-gurjevics-mig-23-“flogger”.461/page-15#post-451326

    Topikrombolás az, amit művelsz. És nem igaz, hogy ez csak engem zavar...

Ugrás a fórum topichoz