|

53 év szolgálat – nyugdíjba vonultak az utolsó amerikai Phantomok

2016. december 21-e fontos dátumként vonul majd be a katonai repülés történelemkönyvébe: ezen a napon vonták ki az Amerikai Egyesült Államok utolsó F-4 Phantom repülőgépeit. Az egykori McDonnell Douglas által tervezett és gyártott típus XF4H-1 jelű (akkor még együléses) prototípusa 1958-ban repült először, a US Navy pedig F4H-1F (1962-től F-4A) néven 1960-ban állította szolgálatba. F-110A Spectre típusjelzés alatt (ebből lett később az F-4C) 53 éve, 1963-ban rendszeresítette az Amerikai Egyesült Államok Légiereje – végül pedig ez a haderőnem vált a legnagyobb üzemeltetővé is.

Ha megpróbálnánk összefoglalni a Phantom történetét, akkor is elég komoly vállalkozásba kellene kezdenünk, ha csak röviden, a legfontosabb részletekre hagyatkozva próbálnánk ezt megtenni. Nem kevésbé nehéz feladat elé állítana a USAF állományában szolgált F-4-esek, és a velük kapcsolatba hozható személyzetek történeteinek felidézése, így erre most semmiképpen nem vállalkozunk. A katonai repülés iránti szeretetünk viszont megkívánja, hogy megemlékezzünk e kiváló típus amerikai nyugdíjba vonulásának ünnepségéről.

A USAF 82. századának egyik QF-4 Phantomja – ez az egység üzemelteti a pilóta nélküli célgépeket |Fotó: USAF ,

A számos különböző feladatkörű és kialakítású változat közül a fejlesztő-gyártó országban a QF-4 maradt legtovább aktív állományban. Olvasóink számára minden bizonnyal ismert, hogy ez a verzió – többek között – éleslövészetek célpontjaiként szolgált, és az F-16-ból átalakított QF-16 érkezéséig a USAF első számú ilyen repülőgépe volt. Az egy generációval fejlettebb Fighting Falcon drónok – melyek opcionálisan ember vezette repülőgépként is levegőbe emelkedhetnek, példának okáért lokátorok tesztelésének alanyaként – nemrég kezdték el felváltani a Phantomokat, most pedig elérkezett az ideje az öreg csatalovak végleges nyugdíjba küldésének is.

Megtisztelve a Phantom emlékét, a USAF rendezett egy kisebb repülőnapot, ahol a sztárok természetesen a még repülőképes QF-4-esek voltak. Nem szeretnénk tovább szaporítani a szót, és nem is lenne érdemes, ezért álljon itt először is a USAF videója a kivonási ünnepségről, jó néhány kiváló felvétellel és egykori pilóták beszámolóival:

Emellett pedig érdemes lehet még megtekinteni az utolsó QF-4 bevetést, amit pilóta nélkül teljesített a típus, még augusztusban: