|

Generációk röpte, avagy a Poseidon köszöntése ausztrál módra

November 28-án nem mindennapos kötelék állt össze az ausztrál légtérben: az Ausztrál Királyi Légierő legújabb, rendszeresítés alatt álló haditengerészeti járőrgép típusa repült együtt a korábbi generációk 1-1 képviselőjével. A RAAF első P-8-asa mellé így a jelenleg is hadrendben álló Lockheed P-3C Orion járőrgépek közül érkezett egy gép, azonban a kötelék igazi érdekessége a Lockheed P-2V Netune, illetve a Catalina hidroplán.

A Catalina hidroplánok 1941-1952 között repültek a RAAF színeiben, majd 1951 végétől megkezdődött a P-2V Neptune gépek hadrendbe állítása. A Lockheed ezen típusát 1977-ig repültésk a kontinensen, mikor is feladatkörüket átvette az amerikai vállalat P-3 Orion típusa. A RAAF első Posdeidon gépe a közelmúltban, november 14-én érkezett meg Ausztráliába.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Nem kitartott 11G volt.
    A MiG-29-es flottát nem pillanatokra húzták meg 9G-re vagy fölé. Nagyon keményen. Össze, vissza.
    Ez valami hobbi itt a HTKA-n, hogy egyesek látatlanul köpnek le embereket...?

    Egészen mókás az a hangnem, amit megengedsz magadnak.
    Tudtommal 11Gket nem nagyon szoktak kitartani. Már a 11G is case of emergency, meg éles harci helyzetre van a legtöbb gépnél korlátozva.

    Alapvetően nem embereket kritizáltam. Az én kis világomban első körben nem az ember a hibás hanem a rendszer amibe belepottyan, ami körbeveszi. btw repül jelenleg tippre 230+ gripen. Abból 14 magyar. Az elmúlt 10+évben hány potyant le? Kettő magyar, 1 thai, 1 svéd. Svéd madár miatt. Szerintem jól összefoglalja a helyzetet. Persze tudom véletlen ez is, meg persze persze meg mit meg nem engedek magamnak... blablabla.
  • Fade
    Tudtommal 11Gket nem nagyon szoktak kitartani. Már a 11G is case of emergency, meg éles harci helyzetre van a legtöbb gépnél korlátozva.

    Alapvetően nem embereket kritizáltam. Az én kis világomban első körben nem az ember a hibás hanem a rendszer amibe belepottyan, ami körbeveszi. btw repül jelenleg tippre 230+ gripen. Abból 14 magyar. Az elmúlt 10+évben hány potyant le? Kettő magyar, 1 thai, 1 svéd. Svéd madár miatt. Szerintem jól összefoglalja a helyzetet. Persze tudom véletlen ez is, meg persze persze meg mit meg nem engedek magamnak... blablabla.
    • Egyetlen magyar Gripen semmisült meg.
    • A másik hasraszállt, javítható volt és nem pilótahiba volt, véletlenszerű meghibásodás. Konkrétan a pilóta mentette meg a gépet, kis híján élete árán. Bármelyik másik géppel előfordulhatott volna. Pech, hogy itt történt meg. Ha meg a beton minősége és hosszútávú hatása volt, arról sem a pilóta vagy bármelyik kis hal tehet a rendszerbn.
    Ne haragudj, de minősíthetetlen az a fröcsögés, amit itt előadsz. Úgy, hogy orbitális baromságot sikerült leírni.
    Vastag arcbőröd, az van...
  • molnibalage
    • Egyetlen magyar Gripen semmisült meg.
    • A másik hasraszállt, javítható volt és nem pilótahiba volt, véletlenszerű meghibásodás. Konkrétan a pilóta mentette meg a gépet, kis híján élete árán. Bármelyik másik géppel előfordulhatott volna. Pech, hogy itt történt meg. Ha meg a beton minősége és hosszútávú hatása volt, arról sem a pilóta vagy bármelyik kis hal tehet a rendszerbn.
    Ne haragudj, de minősíthetetlen az a fröcsögés, amit itt előadsz. Úgy, hogy orbitális baromságot sikerült leírni.
    Vastag arcbőröd, az van...
    Mondta, hogy kimaradt neki öt év.... lapozz vissza pl. A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai topikban 6-7 évet és kezd el onnan újraolvasni. Vagy csak egyszerűen gondolj vissza arra az időre... akkor volt egy hírforrás ahol mindig azt olvashattuk hogy sz@r a Gripen, drága a Gripen, korrupció volt, nincs már helikopter se, semmi sincs, az új helikopter beszerzése is korrupció lesz, azért nincs pénz mert ellopják, rendszerszintű hiba van, mindenki hülye a Honvédségnél és korábban is az volt stb. stb. Ezt sikerült olyan jól beültetni a közgondolkodásba, hogy most már elég nehéz meggyőzni az embereket arról, hogy jött a Zrínyi2026 és ma már semmi sem úgy van mint előtte és varázsütésre minden tökéletes lett... legalábbis a marketing szerint.
  • A Poseidon egy átalakított B-737-800ER civil növelt hatótávolságú utasszállítón alapul.
    Legfontosabb tulajdonsága az Orionhoz képest, hogy egyetlen az Atlanti óceán közepén bujkáló tengeralattjáró 24 órás folyamatos követéséhez kettő darab is elég belőle, az Orion 3db-val szemben, mivel a célhoz való kirepülést/hazarepülést gyorsabban meg tudja oldani, mint elődje.
    Ezért cserébe (hogy kijöjjön a matek) csak az ideális repülési magasságon üzemel célkövetés közben is (értsd nem ereszkedik le a tenger fölé), vagyis beáldozták a MAD-ot, illetve kellett a torpedókra kellett a HAAWC (High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability - nagy magasságból bevethető) képesség.

    [​IMG]

    Amúgy a Lockheed L-188 Electra utasszállító az ötvenes évek végének szintén legolcsóbban üzemeltethető típusa volt, az Orion meg eredetileg ezen alapult.

    [​IMG]

    Van a Poseidon-nak amúgy egy viszonylag spéci AN/APY-10 SAR lokátora a sznorkellező dízel tengók követésére, illetve periszkópok kiszúrására.
  • molnibalage
    Úgy érzem lövésed sincs a dolgokról. Egyébként húztak bele Gripenbe itthon már 11G-t.

    Na ez biztos buta kérdés de, hogy lehet 11g-s manővert csinálni?
    Nincsenek lekorlátozva a gépek?
    Vagy a 9g az csak egy érték amit be kellene tartani, de ezt nem szabájozza semmi?
  • A Poseidon kapott egy masszív AN/APS-154 nevű AESA radart a törzse alá.
    Azt írják a radar egyformán és ha kell egyszerre képes szárazföldi és tengeri célpontokat (tengeralattjárókat) felderíteni továbbá EW támadó és hírszerzési feladatokat ellátni.
    Nekem úgy tűnik ez lesz az E8 J-STARS kibővített képességű és feladatú utódja
    [​IMG]
    [​IMG]
  • S mennyire hianyzik a MAD a P-8-rol?

    Azt tudom, hogy az indiaiak berendeltek, viszont a kornyekukon tobb "masodvonalbeli", vagy export DE tengo, es kisebb teruletet kell lefedni ASW repulogeppel.
    Viszont a modernebb, jobban karbantartott tengeralattjarokon az ep zajcsokkento gumibevonat es a demagnetizalt hajotest elegge megszokott.
  • ruhakupac
    S mennyire hianyzik a MAD a P-8-rol?

    Azt tudom, hogy az indiaiak berendeltek, viszont a kornyekukon tobb "masodvonalbeli", vagy export DE tengo, es kisebb teruletet kell lefedni ASW repulogeppel.
    Viszont a modernebb, jobban karbantartott tengeralattjarokon az ep zajcsokkento gumibevonat es a demagnetizalt hajotest elegge megszokott.
    Semennyire sem hiányzik róla a MAD.
    Az egész Poszeidon koncepció a nagy magasságban (üzemanyag takarékosan) való tengeralattjáró követésre, őrjáratozásra épül, amibe nem fér bele a közvetlen tenger felszíne fölötti célkutatás. (Még a legújabb ASQ-233 DMAD felderítési távolsága is csak 850m.)
    Így tudja 2db Poszeidon ellátni 3db Orion feladatát.
  • Hpasp
    Semennyire sem hiányzik róla a MAD.
    Az egész Poszeidon koncepció a nagy magasságban (üzemanyag takarékosan) való tengeralattjáró követésre, őrjáratozásra épül, amibe nem fér bele a közvetlen tenger felszíne fölötti célkutatás. (Még a legújabb ASQ-233 DMAD felderítési távolsága is csak 850m.)
    Így tudja 2db Poszeidon ellátni 3db Orion feladatát.
    Japán gépen viszont ott a MAD.A mai szupercsendes tengók,főleg a fenekező "önjáró aknák" felderitése meg szinte megoldhatatlan.Lidar és MAD szerintem,a két eszköz,ami azokat felderitheti.Talán ilyenekkel felszerelt dronok módszeres kutatóörjáratai a hajók körül lehet egy megoldás a kötelékek védelmére ellenük
  • Negan
    Japán gépen viszont ott a MAD.A mai szupercsendes tengók,főleg a fenekező "önjáró aknák" felderitése meg szinte megoldhatatlan.Lidar és MAD szerintem,a két eszköz,ami azokat felderitheti.Talán ilyenekkel felszerelt dronok módszeres kutatóörjáratai a hajók körül lehet egy megoldás a kötelékek védelmére ellenük
    Pont ezek ellen van a Triton.
    A kikötőikből kifutó egységek sznorkel csöveit lokátorral illetve hőkamerával követi.
    Az MQ-4C Triton tengeralattjáró elhárító drónok meg ráérnek várni akkor is ha a delikvens esetleg lemerülne, nagyobb távolságra elúszni úgysem tudnak csak akkumulátort használva, a sznorkelt előbb utóbb ki kell dugniuk, az meg úgyis látszik a Triton MFAS AESA lokátorán.
    30h az őrjáratozási idejük, meg persze váltják is egymást.

    Persze az Irániak idegesek is miattuk, volt hogy már le is puffantottak egyet, gondolom akkor futott volna ki az egyik Kilo-juk.
  • Hpasp
    Pont ezek ellen van a Triton.
    A kikötőikből kifutó egységek sznorkel csöveit lokátorral illetve hőkamerával követi.
    Az MQ-4C Triton tengeralattjáró elhárító drónok meg ráérnek várni akkor is ha a delikvens esetleg lemerülne, nagyobb távolságra elúszni úgysem tudnak csak akkumulátort használva, a sznorkelt előbb utóbb ki kell dugniuk, az meg úgyis látszik a Triton MFAS AESA lokátorán.
    24h az őrjáratozási idejük, meg persze váltják is egymást.

    Persze az Irániak idegesek is miattuk, volt hogy már le is puffantottak egyet, gondolom akkor futott volna ki az egyik Kilo-juk.
    Vagyis az irániak már meg is mutatták,hogy háború esetén a Triton túl sebezhető.
    A mai AIP-s dizel tengók meg elég sokáig elvannak ahoz a dizel beröffentése nélkül,hogy partvédelmi helyzetben már kellő mozgékonyságot szerezzenek a támadó pozició elfoglalásához.És akkor még az atomtengókkal nem számoltunk.
  • Hpasp
    Pont ezek ellen van a Triton.
    A kikötőikből kifutó egységek sznorkel csöveit lokátorral illetve hőkamerával követi.
    Az MQ-4C Triton tengeralattjáró elhárító drónok meg ráérnek várni akkor is ha a delikvens esetleg lemerülne, nagyobb távolságra elúszni úgysem tudnak csak akkumulátort használva, a sznorkelt előbb utóbb ki kell dugniuk, az meg úgyis látszik a Triton MFAS AESA lokátorán.
    30h az őrjáratozási idejük, meg persze váltják is egymást.

    Persze az Irániak idegesek is miattuk, volt hogy már le is puffantottak egyet, gondolom akkor futott volna ki az egyik Kilo-juk.
    Még is hogyan gondolják,hogy a Tritont bárki is hagyni fogja a kikötő környékén repkedni?Nem lehet ezeket a "csöveket" radarabszorbens anyagból csinálni?
  • dudi
    Még is hogyan gondolják,hogy a Tritont bárki is hagyni fogja a kikötő környékén repkedni?Nem lehet ezeket a "csöveket" radarabszorbens anyagból csinálni?
    Amíg ki nem tör a balhé, addig elég neki a kikötő előtt a nemzetközi légtérben őrjáratozni.
    Ha meg már kitört a balhé, akkor a kikötőt meg szét kell lőni (tomahawk - légierő - stb).
  • Hpasp
    Amíg ki nem tör a balhé, addig elég neki a kikötő előtt a nemzetközi légtérben őrjáratozni.
    Ha meg már kitört a balhé, akkor a kikötőt meg szét kell lőni (tomahawk - légierő - stb).
    Tehát arra van,hogy békeben bohóckodjon...
    A kikötőt védik...
  • dudi
    Tehát arra van,hogy békeben bohóckodjon...
    A kikötőt védik...
    Nem, arra van hogy békeidőben lehessen tudni hogy az ellen összes dízel-elektromos tengeralattjárója nagyjából merre kavarcol.
    Régebben erre volt a SOSUS, most erre vannak a drónok.
  • Hpasp
    Nem, arra van hogy békeidőben lehessen tudni hogy az ellen összes dízel-elektromos tengeralattjárója nagyjából merre kavarcol.
    Régebben erre volt a SOSUS, most erre vannak a drónok.
    Ezt mondjuk sosem értettem.Békében szerintem ez tök felealeges, egy háború előtti eszkalációs időszakban meg úgy is elzavarják/lelövik(sőt az irániak bekében is előszeretettel csinálják).No meg egy félmodern AIP vagy egy Li-Ion aksis csoda kb értelmetlenné teszi szerencsétlenemet.
  • dudi
    Tehát arra van,hogy békeben bohóckodjon...
    A kikötőt védik...
    Háború esetén a feladatkörük kiegészül/módosul.
    Egyrészt szemmel tartanak olyan területeket, ahol alacsony az ellenség valószínűsége, nincsenek vadászok vagy légvédelem, de látni kell mi van ott, a többi erő meg kell máshol (Csendes déli része, stb...)
    Másrészt átjátszók és szóródott jelek összeszedésére/továbbítására szolgálnak harci zónában. Pl. az AWACS előtt repülnek és kihejezett vevőként dolgoznak, meg ahogy nézem az enemy stealh gépek elleni taktikában van szerepük a hátsó sort védendő (AWACS és tankereket) - de ez már elég sötét, nagyon nehéz erről infókat összeszedni.
  • dudi
    Ezt mondjuk sosem értettem.Békében szerintem ez tök felealeges, egy háború előtti eszkalációs időszakban meg úgy is elzavarják/lelövik(sőt az irániak bekében is előszeretettel csinálják).
    Ha nemzetközi légtérben lelövik egy eszkalációs időszakban, akkor az az időszak ezzel pont a végére is ért, és megkezdődött a balhé. :D

    dudi
    No meg egy félmodern AIP vagy egy Li-Ion aksis csoda kb értelmetlenné teszi szerencsétlenemet.
    Csodákkal szemben lehetetlen harcolni...
    ... másrészt @Cifu régebben mintha mutatott volna videót a francia AIP képességekről, és eléggé vészegény volt a valóság.
  • Hpasp
    Ha nemzetközi légtérben lelövik egy eszkalációs időszakban, akkor az az időszak ezzel pont a végére is ért, és megkezdődött a balhé. :D



    Csodákkal szemben lehetetlen harcolni...
    ... másrészt @Cifu régebben mintha mutatott volna videót a francia AIP képességekről, és eléggé vészegény volt a valóság.
    Béke van az USA és Irán közt aztán nézd meg mit csinálnk egymással.Ha nem kell feljönnie 10 napig az már elég ahhoz,hogy követhetetlenül.

Ugrás a fórum topichoz