|

HTKA Hírhalom 2016. 43. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom nagy

Ezen a héten egy új-zélandi hírrel kezdünk: 17 év után újjáélesztik a légierő Black Falcons bemutatócsapatát a februárban 80. alkalommal megrendezésre kerülő Air Tattoo légi bemutatóra. A csoport T-6 Texan gépekkel repüli a programját.

Texan II új-zélandi színekben | Forrás: commons.wikimedia.org

Texan II új-zélandi színekben | Forrás: commons.wikimedia.org ,

Tokió hamarosan pénzösszeget különít el egy tanulmány lefojtatására, melynek célja, hogy eldöntsék, melyik légvédelmi rendszerrel kívánják erősíteni a ballisztikus rakéták elleni védelmi képességüket. A két lehetőség az Amerikai Hadseregnél használt THAAD (Terminal High Altitude Area Defence) és a U.S. Navy-nél alkalmazott AEGIS Ashore. Emellett a Reuters hírügynökségnek nyilatkozó 3 forrás mindegyike megerősítette, hogy hamarosan a PAC-3 légvédelmi állások fejlesztésére is pénzösszeget különítenek el.

A Lockheed Martin elnök-vezérigazgatója, Marillyn Hewson a The Nikkei-nek adott nyilatkozatában tért ki egy lehetséges ötödik generációs vadászbombázó közös fejlesztésére a Mitsubishi Heavy Industries (MHI) vállalattal. A japán cég kereste meg a lopakodó gépek fejlesztésében már jártas mamutvállalatot, hogy segítsen az első repülését áprilisban teljesítő X-2, avagy leánykori nevén ATD-X program által gyűjtött tapasztalatokra alapuló, új vadászbombázó létrehozásában. A vezérigazgatón nő elárulta, hogy cége beszáll a programba, és tapasztalatával segíti a japán lopakodó kifejlesztését. A The Nikkei információi szerint ráadásul nem a Lockheed az egyetlen nyugati cég aki pozitívan reagált a MHI megkeresésére, a Boeing is részt kíván venni a feladatból.

A Mitsubishi X-2 első repülése | Fotó: JASDF

A Mitsubishi X-2 első repülése | Fotó: JASDF ,

Az előbb említett Boeinghoz tartozik, hogy a Japán Légierő F-15 flottájának modernizációs csomagjába többek között AESA radar, új fedélzeti számítógép, elektronikai hadviselési rendszer, illeszkedő üzemanyagtartályok és kibővített rakétaszállítási képesség tartozik.

Dél-Korea felderítési képessége erősen függ az Egyesül Államokon, akik az űrből begyűjtött adatokkal látják el szövetségesüket. Mivel a saját kémműhold programjuk késést szenved, így Szöulban egy felderítő műhold bérlésének lehetőségét mérlegelik. A szatelit biztosító ország Izrael lenne.

Szombaton, október 22-én lezuhant a Kínai Légierő egyik JH-7-es bombázója. A balesetre az ország déli részében található, Guangxi nevű provinciában került sor. A pilóta és a fegyverkezelő katapultáltak, ezt a helyszínen készült fényképek igazolják.

Nem mindennapi látvány | Forrás: alert5.com

Nem mindennapi látvány | Forrás: alert5.com ,

A személyzet két tagja még az ejtőernyőjével ereszkedik | Forrás: alert5.com

A személyzet két tagja még az ejtőernyőjével ereszkedik | Forrás: alert5.com ,

India és Oroszország aláírtak egy egyezményt a Brahmos hatótávolságának növeléséről. A cél a 600 km-es indítási távolság, melyről eddig azért nem eshetett szó, mert India csak júniusban írta alá a Rakétatechnológiai Ellenőrzési Rendszert (Missile Technology Control Regime – MTCR), mely korlátozza az 500 kg-nál nehezebb robbanófejet cipelő, 300 km-nél nagyobb hatótávolságú fegyverek exportját.

Az indiai védelmi miniszter, Narendra Modi bejelentete, hogy országa elkötelezte magát az Sz-400-as légvédelmi ütegek rendszeresítése mellett. Várhatóan jövőre véglegesítik a beszerzési szerződést, és 2020-ban kezdődhetnek meg a szállítások.

A Pakisztáni Légierő illetékesei még szeptemberbenszámoltak be a médiának, hogy érdekeltek a Szu-35Sz rendszeresítésében. A pakisztáni orosz nagykövet arról is beszélt, hogy a légierő vezetője már tárgyalásokat folytat Moszkvában a témában. Orosz részről azonban cáfolták az ügyet, elmondva, hogy semmiféle egyeztetés nem történt a két ország között a Szu-27-es család legpotensebb tagjának exportjáról.

2018-ban a Pantsir légvédelmi rendszer új verziójának gyártását kezdik meg Oroszországban. A vegyesen rakétákkal és gépágyúval operáló rendszer új variánsa a Pantsir-SzM jelölést kapta, a források szerint a radar felderítési távolságát 40-ről 75 km-re, míg a sikereres célleküzdés hatótávolságát 20-ról 40 km-re növelték.

Pantsir-S1-es egy 8x8-as Kamaz 6560-as teherautóra építve | Forrás: en.wikipedia.org

Pantszir-Sz1-es egy 8×8-as Kamaz 6560-as teherautóra építve | Forrás: en.wikipedia.org ,

A személyzet 3 tagja, és a fedélzeten szállított 6 katona is életét vesztette egy üzbegisztáni helikopter balesetben. A hadsereg egyik Mi-171-ese zuhant le október 18-án az ország keleti felében található Fergana tartományban.

Az Olasz Hadsereg 50 Centauro II tankvadász jármű beszerzése mellett határozta el magát. A Centauro család legújabb tagját 3. generációs 120 mm-es ágyúval szerelték fel, mely alkalmas a legújabb NATO szabványú APFSDS és többcélú MP lőszerek tüzelésére.

A továbbfejlesztett Centauro-t jobb mobilitás, túlélőképesség, nagyobb tűzerő jellemzi, de a hálózatban működés terén is történtek képességbővülések.

A továbbfejlesztett Centauro-t jobb mobilitás, túlélőképesség, nagyobb tűzerő jellemzi, de a hálózatban működés terén is történtek képességbővülések. Iveco – Oto Melara Consortium,

A Leonardo-Finmeccania hivatalos közleménye szerint az Amerikai Haditengerészet az általuk gyártott Osprey AESA radart választotta az MQ-8C pilóta nélküli helikopterekhez. A forgószárnyasokat a hajók felderítési képességének javítása érdekében szerelik fel a lokátorral, melyből a 2 paneles verziót választották, ez azt jelenti, hogy 240 fokos lefedettséget biztosít majd. Egyelőre 5 példányt igényeltek, melyek a NAVAIR-hez kerülnek, ők tesztelik és elemzik a képességeit, és megvan a joguk, hogy utána bővítsék a rendelést.
Az Osprey AESA rendszerű radar az első a világon, mely mozgó alkatrész nélkül képes az említett térrész folyamatos figyelemmel követésére, valamint mérete és tömege is lehetővé teszi, hogy az MQ-8C-re integrálják. A lokátor éjszaka, rossz időjárási körülmények között is képes a célok nagy távolságból történő felderítésére.

Levegőben az első MQ-8C | Fotó: US Navy/Northrop Grumman

Levegőben az első MQ-8C | Fotó: US Navy/Northrop Grumman ,

Kedves Olvasóink, kiben merült már fel a gondolat, hogy túl sok a felesleges költeni valója, és igazán szeretné már egy vadászgéppel csinosítani a kertjét? Nos, aki magára ismert az előbbi kérdésben, azoknak egy jó hírről számolhatunk be, ugyanis a Londoni Légi Kadet század tulajdonában lévő GR3 Harriert eladásra kínálják. Az igazai kuriózumnak számító típus XZ130-as oldalszámú példánya hajdanán Németországban várta a szovjet páncélos erők rohamát, majd később a Falkland szigetek légvédelmében teljesített szolgálatot. Ezek után 15 évig földi oktatási segédletként üzemelt, mielőtt az előbb említett Légi Kadet épülete elé került volna. A kadet egész jó állapotban kapta meg, ezért nem is meglepő, hogy a 2000 órás felújítás után még a Roll&Royce Pegasus hajtóműve is élete kelt 25 év csendes pihenő után. A földi gurulásokra alkalmas gépet most eladásra kínálják, ez pedig az életben csak egyszer adódó lehetőség, hogy a brit repülés történelmének egy ilyen különleges darabját magáénak tudhassa valaki.

Természetesen a géphez promóciós videó is dukál, íme:

Az Amerikai Légierő az F-15C/D-k új szárnyakkal való ellátását tervezi. A vadászgépeknek szükségük is lesz az új felhajtóerőt termelő szerkezeti egységekre, mivel az október 13-án a Georgia állam béli Robinson légibázison tartott ipari napon arról számoltak be az USAF illetékesei, hogy 2045-ig szeretnék üzemben tartani a „Sasokat.” A projekt során a 235 C/D variáns kapja meg az F-15E-nél alkalmazott szárnyat, mely a jelenlegi ütemű használat mellett képes 14 évig repülni hangárkarbantartás nélkül. Az ipari napon több érdekelt cég is megjelent, az eredeti gyártó Boeing mellett az új szárnyak gyártásával jelenleg is foglalkozó Israel Aerospace Industries, valamint több beszállító is.

Egy amerikai védelmi szervezet új javaslatot nyújtott be a Pentagon elé, mely szerint máshogy kéne felkészülniük a jövőbeni fenyegetések elhárítására. A CNAS (Center for New American Security) szerint növelni kéne a hajók és a repülőgépek számát, valamint nagyobb hangsúlyt kéne fektetni az ember nélküli eszközök elterjedésére és a lézer, valamint elektromágneses fegyverek fejlesztésébe. A pénzt ezen programok számára pedig más programok eltörlésével lehetne biztosítani, konkrétan a Ford osztályú repülőgép hordozók, valamint az America osztályú partraszálló hajók programjának törlésével