|

Antarktiszi Herculesek

Míg nálunk itt az északi féltekén közeleg a tél, addig a déli féltekén, így az Antarktiszon is, érkezőben van a nyár, amivel párhuzamosan felpörög az Egyesült Államok Légierejének antarktiszi tevékenysége is, hiszen ezen haderőnem nagyban felelős az Antarktiszon tevékenykedő amerikai kutatók logisztikai támogatásáért. Az Egyesült Államok antarktiszi programját koordináló National Science Foundation (Nemzeti Tudományos Alapítvány) az antarktiszi nyarak ideje alatt futó Operation Deep Freeze ideje alatt legnagyobb mértékben a New York-i Légi Nemzeti Gárda 109. Szállítóezredére támaszkodik a kontinensen szükséges logisztikai feladatok kivitelezésében.

Ennek oka abban keresendő, hogy bár a jeges kontinensre az ott kialakított jég futópályák egy részére olyan nagy gépek is tudnak közlekedni, mint a C-17 Globemaster III-as, vagy épp az Új-Zélandi Királyi Légierő B757-ese, a kontinensen belüli szállítási feladatokat – legyen szó felszerelésről, vagy kutatóknak elszigetelt, akár még soha nem felkeresett pontra szállításáról jelentős részben C-130 Hercules gépekkel végzik. Természetesen nem átlagos Herculesekkel, hiszen sarki körülmények közé szánt, (visszahúzható) sítalpakkal szerelt LC-130-asokról van szó, melyekkel csak és kizárólagosan a New York-i Légi Nemzeti Gárda 109. Szállítóezredere rendelkezik.

Air Force Week kicks off in New York City

A főszezonnak számító október – február időszakban a 10 db LC-130 nagyjából fele kitelepül a McMurdo kutatóállomásra, ahonnan egyrészt az Amundsen–Scott déli-sarki kutatóállomásra, vagy a kutatási programok által megkövetelt egyéb koordinátákra repülnek ellátmánnyal, felszereléssel, kutatókkal. Az LC-130 Skibird gépek fő beszállítója a jóval nagyobb C-17-es típus, mely az új-zélandi Christchurch és az antarktiszi McMurdo között ingázik, amikor szükség van rá.

Csapatmunka: a C-17 meghozza, az LC-130 teríti.

Csapatmunka: a C-17 meghozza, az LC-130 teríti. U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Shane A. Cuomo,

A 11 évvel ezelőtti szezon LC-130 vonatkozású térképe.

A 11 évvel ezelőtti szezon LC-130 vonatkozású térképe. National Science Foundation,

A tavalyi szezonban az ezred kitelepült gépei mintegy 3 900 főnyi kutatót és támogató személyzetet fuvaroztak cirka 4 millió fontnyi rakomány és 1,2 millió fontnyi üzemanyag mellett.

A Skibirdök - és karbantartó személyzetük - nem sokat pihennek az antarktiszi kint tartózkodás ideje alatt, hiszen a gépek a heti 6 napot fuvarozással töltenek.

A Skibirdök – és karbantartó személyzetük – nem sokat pihennek az antarktiszi kint tartózkodás ideje alatt, hiszen a gépek a heti 6 napot fuvarozással töltenek. U.S. Air Force photo/Tech. Sgt. Shane A. Cuomo,

Az idei a 29. Deep Freeze, aminek támogatásában a new yorki alakulat részt vesz – a légi nemzeti gárda Stratton nevű bázisáról idén 6 gép és 500 fős csapat települ ki több menetben a McMurdo állomásra. Az első gép még október 14-én indult útnak a New York-tól cirka 240 kilométernyire északra fellelhető reptérről. A Légi Nemzeti Gárda sajtóanyaga alapján október 18-án további 2 gép indult útnak, a héten pedig még 2 gép kerül sorra – összesen pedig ahogy már írtuk is 6 gép repül le délre. A nagytestvér -17-eshez hasonlóan a Herculeseknek is az új-zélandi Christchurch az utolsó megállója a déli kontinensre átrepülés előtt.

Az Antarktisz felé a napokban útnak indult LC-130 Skibird gépek egyikének startja.

Az Antarktisz felé a napokban útnak indult LC-130 Skibird gépek egyikének startja. Photo By: Senior Master Sgt. William Gizar,

Kapcsolódóan ajánljuk a Tec TV által bő 5 éve készített cirka fél órás alábbi anyagot. A videó első részében egy általános áttekintés és a C-17 kap szerepet, a 2. részben az LC-130, a záró részben pedig az egészre kiható időjárás.

Az LC-130 Skibird gépek persze nem csak az Antarktiszon tevékenykednek, akad munkájuk az északi féltekén is. A Discovery Channel Grönlandon készített dokumentumfilmet a típusról.

Fórum hozzászólások

  • Terminator
    5 korrekt módon felszerelt C-130J szállítógép 1,4 milliárd USD-ért.
    Korrekt módon?
    Én nem is értem mire kell egy ilyen fullos gép a Kiwiknek?
    Talàn az USA különlegeseknek vannak ilyen gépeik, de nekik se sok...
  • formosa1
    Matematikus az, aki ebből 1 "csupasz", támogatás nélküli gép árát kiszámolja... :)
    És az mire lenne jó?

    Inkább viszonyítási alapnak jó ez a szám...

    Új-Zéland: 5 C-130J = 1,4 milliárd USD -> 280 millió USD az egy gépre jutó átlagköltség = 84 milliárd HUF
    Portugália: 5 KC-390 = 0,92 milliárd USD -> 184 millió USD az egy gépre jutó átlagköltség = 55,2 milliárd HUF

    Ebből úgy tűnik, hogy olcsóbb lehet a KC390, mint a C130J.

    2018.02.15. - Z2026: "A 2019–2021-es költségvetés terhére 75 milliárd forintot fordíthat a honvédség szállítórepülők vásárlására."

    Ebből látszik, hogy még elég sokat kell hozzátenni ahhoz, amennyit eredetileg szántak a rámpás gépekre. (Főleg ha a versenyképesség javítása érdekében tovább rontja a jegybank a forintot.) Lehet, ezért is csúsznak a dolgok.
  • pöcshuszár
    Hmm 280M/db.... Értem.:rolleyes:
    Eszamoltam? Ez nem egy gep ara, hanem az egesz beszerzes egy gepre juto atlagkoltsege. Nem tudjuk hogy pl. hany ev support van benne es hogy az milyen szintu. De 5 db elektronikaval jol felszerelt szallitogepet (nem tankert) ennyiert adna az USA egy olyan barati orszagnak, ahol mar rendszerben all a tipus.
  • Terminator
    És az mire lenne jó?
    Inkább viszonyítási alapnak jó ez a szám...

    Új-Zéland: 5 C-130J = 1,4 milliárd USD -> 280 millió USD az egy gépre jutó átlagköltség = 84 milliárd HUF
    Portugália: 5 KC-390 = 0,92 milliárd USD -> 184 millió USD az egy gépre jutó átlagköltség = 55,2 milliárd HUF
    Ez nem "viszonyítási alap", mert az angol szövegből látszik, hogy a kiwik erősen "fullos" verziót vettek, míg a portugál üzletről jóval kevesebbet tudni.
    Ráadásul Portugália fejlesztő ország, így biztos olcsóbban vásárolhat, mint a kívülálló országok. - De itt sincs viszonyítás, mert a C-390-ből eddig csak a fejlesztők vásároltak.

    /Viszonyításként nézz be 1 autószalonba, és érdeklődj 1 alapmodell és a fullos verziója áráról. - Röpködni fognak a milliók!!! Ráadásul a kiwik alkatrészeket és támogatást is vettek.../
  • formosa1
    Ez nem "viszonyítási alap", mert az angol szövegből látszik, hogy a kiwik erősen "fullos" verziót vettek, míg a portugál üzletről jóval kevesebbet tudni.
    Ráadásul Portugália fejlesztő ország, így biztos olcsóbban vásárolhat, mint a kívülálló országok. - De itt sincs viszonyítás, mert a C-390-ből eddig csak a fejlesztők vásároltak.

    /Viszonyításként nézz be 1 autószalonba, és érdeklődj 1 alapmodell és a fullos verziója áráról. - Röpködni fognak a milliók!!! Ráadásul a kiwik alkatrészeket és támogatást is vettek.../
    Nem vettek meg semmit a kiwik. Az amerikaiak ennyiert adnak, ha ezt mind megvennek hozza. Mint az autoszalonban...

    A portugal uzletrol meg tudni lehet hogy hany ev teljes support + a szimulator. Es az izraeli vedelmi rendszer arat.

    Az igaz, hogy beszallitok a portugalok, de a kiwiknel meg mar rendszerben all a tipus.
  • Terminator
    Nem vettek meg semmit a kiwik. Az amerikaiak ennyiert adnak, ha ezt mind megvennek hozza. Mint az autoszalonban...

    A portugal uzletrol meg tudni lehet hogy hany ev teljes support + a szimulator. Es az izraeli vedelmi rendszer arat.

    Az igaz, hogy beszallitok a portugalok, de a kiwiknel meg mar rendszerben all a tipus.
    Mondom én, hogy nem egyszerű a viszonyítás, és gondolom, hogy a brazilok okkal jelentettek be 1 olcsóbb - csak szállító - változatot... :)
  • Terminator
    Eszamoltam? Ez nem egy gep ara, hanem az egesz beszerzes egy gepre juto atlagkoltsege. Nem tudjuk hogy pl. hany ev support van benne es hogy az milyen szintu. De 5 db elektronikaval jol felszerelt szallitogepet (nem tankert) ennyiert adna az USA egy olyan barati orszagnak, ahol mar rendszerben all a tipus.
    Nem erről van szó.
    Egyszerűen rohadtul sokalltam, és sokallom most is.
    Ezt úgy értem, hogy nálam fejben a C-130J még 110-130M USD magasságában mozog.
    Közben meg egy gyors keresés után azt látom, hogy a németek ajánlata is ezen a szinten mozgott:
    3-3db C-130J-30 és KC-130J összesen 1,4Mrd USD. Ott a darabár valami 233M USD-re jött ki.
    Ráadásul, ahogy látom a kiwiknek a sima J lett kiajánlva, nem a J-30.
    Mindenki elfeküdte az arcát? 230-240M USD C-130-ért? :eek:
    A malájok 4db A400M-et kaptak 740M USD áron. Nem fejlesztő/gyártó partnerként...
    Persze most mindjárt jön a "fostenger", hogy "az A400M így meg úgy"!
    De - könyörgöm! - ennyit nem romlott a pénz, hogy ilyen horror árat kelljen egy nyomorult C-130-ért kifizetni!
    Ennek tükrében 1000x inkább a semmilyen referenciával nem rendelkező KC-390, mint a C-130. Még a Portugálok árán is!
    Persze csak az A400M után! ;):p:D
  • pöcshuszár
    Nem erről van szó.
    Egyszerűen rohadtul sokalltam, és sokallom most is.
    Ezt úgy értem, hogy nálam fejben a C-130J még 110-130M USD magasságában mozog.
    Közben meg egy gyors keresés után azt látom, hogy a németek ajánlata is ezen a szinten mozgott:
    3-3db C-130J-30 és KC-130J összesen 1,4Mrd USD. Ott a darabár valami 233M USD-re jött ki.
    Ráadásul, ahogy látom a kiwiknek a sima J lett kiajánlva, nem a J-30.
    Mindenki elfeküdte az arcát? 230-240M USD C-130-ért? :eek:
    A malájok 4db A400M-et kaptak 740M USD áron. Nem fejlesztő/gyártó partnerként...
    Persze most mindjárt jön a "fostenger", hogy "az A400M így meg úgy"!
    De - könyörgöm! - ennyit nem romlott a pénz, hogy ilyen horror árat kelljen egy nyomorult C-130-ért kifizetni!
    Ennek tükrében 1000x inkább a semmilyen referenciával nem rendelkező KC-390, mint a C-130. Még a Portugálok árán is!
    Persze csak az A400M után! ;):p:D
    Ne könyörögj! A kiwik fullos verziót vesznek supporttal, tartalék hajtóművekkel, alkatrészekkel. És valószínű, hogy a németeknél is hasonló a helyzet.
    Miközben a malájok kevesebb pluszra költöttek...
  • formosa1
    Ne könyörögj! A kiwik fullos verziót vesznek supporttal, tartalék hajtóművekkel, alkatrészekkel. És valószínű, hogy a németeknél is hasonló a helyzet.
    Miközben a malájok kevesebb pluszra költöttek...
    Nana, ez a bevásárlás elég távol van a "fullos verzió"-tól"" Semmi légitankoló-rendszer, a gép nem légitankolható, és más gépek (pl. helikopterek) részére sem képes légitankolást adni! :( Szóval a "fullos" minősítés egy kicsit túlzás ... :p A KC-390 árában meg eleve benne van a légitankolást fogadó, és a más gépeket tankoló rendszer. :);)
  • formosa1
    Ne könyörögj! A kiwik fullos verziót vesznek supporttal, tartalék hajtóművekkel, alkatrészekkel. És valószínű, hogy a németeknél is hasonló a helyzet.
    Miközben a malájok kevesebb pluszra költöttek...
    Múltkor tök véletlenül beleakadtam, egy másik rendelés kapcsán, hogy 1 hajtómű a C-130-hoz 10M USD-be kerül. Ha egy komplett gépet megvesznek donornak a kiwik, és 6 gépre számolod a költséget, akkor is 230M magasságára jön ki a gépenkénti ár. Ami még mindig rohadt sok! Még akkor is, ha a kiwi rendelés egy jó halom olyan elemet is tartalmaz, ami a már meglévő C-130-asaikra rendeltek. Ebben a tekintetben talán a német ajánlat informatívabb, mivel abban nincsenek csak a konkrét gépekhez szükséges elemek, és minimális tartalék.
    A portugál KC-390-es rendelés is 12!!! évre tartalmazza a supportot! Ez nagyjából 70-80M-val dobta meg a gépek árát. Nem 150M-val! o_O
  • Csak az arányok kedvéért...
    Az ajánlat tárgya a Large Aircraft Infrared Countermeasures (LAIRCM) DIRCM önvédelmi rendszer.
    Legutóbb ilyet Indiának adtak el 2 db-ot (+tartalék) (az elnöki B777-es gépekre) $190 millióért => $95 milli / db
    Ebből a rendszerből 5 db (+ tartalék) szerepel a Kiwik ajánlatában = $475 millió
    emel
    Semmi légitankoló-rendszer, a gép nem légitankolható, és más gépek (pl. helikopterek) részére sem képes légitankolást adni!
    Ez elég messze áll a valóságtól...
    - A C-130-kat alapból után lehet tölteni merev csöves rendszerrel.

    Extra felszerelésként lehet kérni hozzá hajlékony csöves rendszerű utántöltő csövet is.
    [​IMG]
    Erre a Kiwiknek nyilvánvalóan nincs szükségük mert nekik ugyebár nincs dedikált utántöltő gépük, viszont mind az Ausztráloknak, mind az USA-nak vannak merev csöves rendszerű utántöltőik amikből képes fogadni üzemanyagot

    - A saját belső üza készlet (+szárny alatti póttartályok) erejéig minden C-130-képes más gépeket utántölteni. A szárnyon lévő külső felfüggesztési pont minden gépen "nedves". Arra lehet akasztani az utántöltő konténert. A KC-130-ban annyi a plusz hogy a tehertérbe nagyméretű extra tartályokat lehet beszerelni és be van építve az ehhez szükséges extra csövezés.
    [​IMG]
  • rudi
    Az ajánlat tárgya a Large Aircraft Infrared Countermeasures (LAIRCM) DIRCM önvédelmi rendszer.
    Az a gond, hogy a KC-390-es alapból adja a gépekhez a - ha jól tudom - J-MUSIC rendszert.
    (Az A400M árában is benne van tudtommal. Más kérdés, hogy az integráció még nem történt meg, de ezért fizeti is a kötbért az Airbus)
    /Ennek némileg ellent mond ez a sajtóközlemény, de szerintem csak technikailag jelenik meg külön. Ha mégis külön kell megvenni, akkor sem 95M/gép, hanem 10!/
    Ez az amerikaiak marhasága, hogy 1-1 ilyen Approval Formba tulajdonképpen csak a pilótaüléseket nem rakja bele külön tételként.
  • pöcshuszár
    Ez az amerikaiak marhasága, hogy 1-1 ilyen Approval Formba tulajdonképpen csak a pilótaüléseket nem rakja bele külön tételként
    Ki is fogynánk a fórumon a témából, ha ilyen részletes leírást kaptunk volna a H145 vásárláskor. Nem lenne mit találgatni, hogy hány gép lesz milyen konfigurációban. :cool:
  • shornet24
    Az angol c-130j sokkal olcsóbbak
    Az elmúlt évek Herkules eladásai:
    • Franciaország: 4 db (2 C-130J + 2 KC-130J) - $ 650 millió = $ 112.5 millió / db
    • Németország: 6 db (3 C-130J + 3 KC-130J) - $ 1.400 millió = $ 233.3 millió / db
    • India: 6 db (C-130J) - $ 1.200 millió = $ 200 millió / db
    Mindegyik más annak függvényében hogy ki, mit kért hozzá.
  • rudi
    Az elmúlt évek Herkules eladásai:
    • Franciaország: 4 db (2 C-130J + 2 KC-130J) - $ 650 millió = $ 112.5 millió / db
    • Németország: 6 db (3 C-130J + 3 KC-130J) - $ 1.400 millió = $ 233.3 millió / db
    • India: 6 db (C-130J) - $ 1.200 millió = $ 200 millió / db
    Mindegyik más annak függvényében hogy ki, mit kért hozzá.

    Atyaég,iszonyatos árak! Csak úgy megkérdezem, hogy nem lenne nekünk elég 3 db C27-es? Jó, tudom, hogy annak idején szó volt arról, olyan gépeket szerzünk be, amelyek például egyhuzamban elrepülnek Afganisztánig, meg a légi utántöltés. Ha jól tudom, egy pöpecül felszerelt C27-es 80 millából kijönne. Szó volt róla, hogy a németekkel az A400-asok flottájába beszállnánk a közös üzemeltetésbe. Esetleg majd később vehetnénk valami nagyobb gépet, amikor már kiforrott. ( KC 390-es vagy A400, tudom az utóbbi túl nagy. Vagy esetleg 1 vagy 2 C27-es addig.
  • rudi
    Az elmúlt évek Herkules eladásai:
    • Franciaország: 4 db (2 C-130J + 2 KC-130J) - $ 650 millió = $ 112.5 millió / db
    • Németország: 6 db (3 C-130J + 3 KC-130J) - $ 1.400 millió = $ 233.3 millió / db
    • India: 6 db (C-130J) - $ 1.200 millió = $ 200 millió / db
    Mindegyik más annak függvényében hogy ki, mit kért hozzá.
    Hát a franciák nem sok mindent kérhettek. De így legalább tudhatjuk, hogy 4 db esetén 1 Herky alapára nem lehet több 110 millánál...
  • formosa1
    Hát a franciák nem sok mindent kérhettek. De így legalább tudhatjuk, hogy 4 db esetén 1 Herky alapára nem lehet több 110 millánál...
    A Francia megrendelés az egyetlen ahol tudjuk hogy mennyibe kerültek a gépek (Main Defense Elements - MDE) és mennyi az egyéb
    "..The estimated MDE value is $355 million. The total overall estimated value is $650 million.."
    Magyarán a négy csupasz gép és a tartalék hajtóművek $355 milló
    = $88.75 millió / db
  • rudi
    A Francia megrendelés az egyetlen ahol tudjuk hogy mennyibe kerültek a gépek (Main Defense Elements - MDE) és mennyi az egyéb
    "..The estimated MDE value is $355 million. The total overall estimated value is $650 million.."
    Magyarán a négy csupasz gép és a tartalék hajtóművek $355 milló
    = $88.75 millió / db
    Az még jobb, mert ezek szerint a Herky olcsóbb a hasonló méretű versenytársainál. - Így érthető, hogy miért nincs megrendelő a Milleniumra, és hogy miért kellett a braziloknak 1 olcsóbb szállítóváltozattal előállni... :)
  • formosa1
    Az még jobb, mert ezek szerint a Herky olcsóbb a hasonló méretű versenytársainál. - Így érthető, hogy miért nincs megrendelő a Milleniumra, és hogy miért kellett a braziloknak 1 olcsóbb szállítóváltozattal előállni... :)
    :D:D:D:D:D:D:D
  • rudi
    Az elmúlt évek Herkules eladásai:
    • Franciaország: 4 db (2 C-130J + 2 KC-130J) - $ 650 millió = $ 112.5 millió / db
    • Németország: 6 db (3 C-130J + 3 KC-130J) - $ 1.400 millió = $ 233.3 millió / db
    • India: 6 db (C-130J) - $ 1.200 millió = $ 200 millió / db
    Mindegyik más annak függvényében hogy ki, mit kért hozzá.
    A franciáknál már rendszeresítve volt a típus korábban (14 db C-130H).
  • K.Atti63
    Atyaég,iszonyatos árak! Csak úgy megkérdezem, hogy nem lenne nekünk elég 3 db C27-es? Jó, tudom, hogy annak idején szó volt arról, olyan gépeket szerzünk be, amelyek például egyhuzamban elrepülnek Afganisztánig, meg a légi utántöltés. Ha jól tudom, egy pöpecül felszerelt C27-es 80 millából kijönne. Szó volt róla, hogy a németekkel az A400-asok flottájába beszállnánk a közös üzemeltetésbe. Esetleg majd később vehetnénk valami nagyobb gépet, amikor már kiforrott. ( KC 390-es vagy A400, tudom az utóbbi túl nagy. Vagy esetleg 1 vagy 2 C27-es addig.
    Az a később, az most van.

Ugrás a fórum topichoz