|

Antarktiszi Herculesek

Míg nálunk itt az északi féltekén közeleg a tél, addig a déli féltekén, így az Antarktiszon is, érkezőben van a nyár, amivel párhuzamosan felpörög az Egyesült Államok Légierejének antarktiszi tevékenysége is, hiszen ezen haderőnem nagyban felelős az Antarktiszon tevékenykedő amerikai kutatók logisztikai támogatásáért. Az Egyesült Államok antarktiszi programját koordináló National Science Foundation (Nemzeti Tudományos Alapítvány) az antarktiszi nyarak ideje alatt futó Operation Deep Freeze ideje alatt legnagyobb mértékben a New York-i Légi Nemzeti Gárda 109. Szállítóezredére támaszkodik a kontinensen szükséges logisztikai feladatok kivitelezésében.

Ennek oka abban keresendő, hogy bár a jeges kontinensre az ott kialakított jég futópályák egy részére olyan nagy gépek is tudnak közlekedni, mint a C-17 Globemaster III-as, vagy épp az Új-Zélandi Királyi Légierő B757-ese, a kontinensen belüli szállítási feladatokat – legyen szó felszerelésről, vagy kutatóknak elszigetelt, akár még soha nem felkeresett pontra szállításáról jelentős részben C-130 Hercules gépekkel végzik. Természetesen nem átlagos Herculesekkel, hiszen sarki körülmények közé szánt, (visszahúzható) sítalpakkal szerelt LC-130-asokról van szó, melyekkel csak és kizárólagosan a New York-i Légi Nemzeti Gárda 109. Szállítóezredere rendelkezik.

Air Force Week kicks off in New York City

A főszezonnak számító október – február időszakban a 10 db LC-130 nagyjából fele kitelepül a McMurdo kutatóállomásra, ahonnan egyrészt az Amundsen–Scott déli-sarki kutatóállomásra, vagy a kutatási programok által megkövetelt egyéb koordinátákra repülnek ellátmánnyal, felszereléssel, kutatókkal. Az LC-130 Skibird gépek fő beszállítója a jóval nagyobb C-17-es típus, mely az új-zélandi Christchurch és az antarktiszi McMurdo között ingázik, amikor szükség van rá.

Csapatmunka: a C-17 meghozza, az LC-130 teríti.

Csapatmunka: a C-17 meghozza, az LC-130 teríti. U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Shane A. Cuomo,

A 11 évvel ezelőtti szezon LC-130 vonatkozású térképe.

A 11 évvel ezelőtti szezon LC-130 vonatkozású térképe. National Science Foundation,

A tavalyi szezonban az ezred kitelepült gépei mintegy 3 900 főnyi kutatót és támogató személyzetet fuvaroztak cirka 4 millió fontnyi rakomány és 1,2 millió fontnyi üzemanyag mellett.

A Skibirdök - és karbantartó személyzetük - nem sokat pihennek az antarktiszi kint tartózkodás ideje alatt, hiszen a gépek a heti 6 napot fuvarozással töltenek.

A Skibirdök – és karbantartó személyzetük – nem sokat pihennek az antarktiszi kint tartózkodás ideje alatt, hiszen a gépek a heti 6 napot fuvarozással töltenek. U.S. Air Force photo/Tech. Sgt. Shane A. Cuomo,

Az idei a 29. Deep Freeze, aminek támogatásában a new yorki alakulat részt vesz – a légi nemzeti gárda Stratton nevű bázisáról idén 6 gép és 500 fős csapat települ ki több menetben a McMurdo állomásra. Az első gép még október 14-én indult útnak a New York-tól cirka 240 kilométernyire északra fellelhető reptérről. A Légi Nemzeti Gárda sajtóanyaga alapján október 18-án további 2 gép indult útnak, a héten pedig még 2 gép kerül sorra – összesen pedig ahogy már írtuk is 6 gép repül le délre. A nagytestvér -17-eshez hasonlóan a Herculeseknek is az új-zélandi Christchurch az utolsó megállója a déli kontinensre átrepülés előtt.

Az Antarktisz felé a napokban útnak indult LC-130 Skibird gépek egyikének startja.

Az Antarktisz felé a napokban útnak indult LC-130 Skibird gépek egyikének startja. Photo By: Senior Master Sgt. William Gizar,

Kapcsolódóan ajánljuk a Tec TV által bő 5 éve készített cirka fél órás alábbi anyagot. A videó első részében egy általános áttekintés és a C-17 kap szerepet, a 2. részben az LC-130, a záró részben pedig az egészre kiható időjárás.

Az LC-130 Skibird gépek persze nem csak az Antarktiszon tevékenykednek, akad munkájuk az északi féltekén is. A Discovery Channel Grönlandon készített dokumentumfilmet a típusról.

Fórum hozzászólások

  • shornet24
    Sokszor írtam már hogy az angoloknak még van asszem 3 db c-130J eladó a marschall-on keresztül! Na azok se nem leharcoltak, se nem öregek!
    pöcshuszár
    Dehogynem öregek. 1999-2000-es évjáratúak. Nagyjavíttatni kell őket, meg a center wing box-ot cserélni. És akkor még mindig csak egy 20 éves géped van. Ráadásul az angolok nem ingyen adják ám. A franciáknak ajánlgatták még a kivonás után a 10 gépet 650M USD-ért.
    Persze nem lett belőle semmi. 20 éves gépekért, amikre még költeni is kell. Ráadásul nem is a hosszútőrzsű 30-asok, hanem a sima J-k.
    Hát ha ezek neked jó üzletek, akkor gratulálok!o_O
    Osszefoglalva: arra szinte semmire sem jo, amire keresunk gepet, viszont legalabb oreg, elavult, draga es 10 ev mulva mehet a kukaba. :D
  • formosa1
    A "H" változat meg nem sz@r, mert több ország /pl. Ausztria/ is még azt használja, pedig biztos telne nekik a modernebb "J" változatra is....
    hát erre az osztrák kollégák tuti mást mondanának... sőt, hamarosan még ennyire se lesz "jó" a helyzet mint a mostani, pedig a mostani is egy rakás szar
  • pöcshuszár
    Dehogynem öregek. 1999-2000-es évjáratúak. Nagyjavíttatni kell őket, meg a center wing box-ot cserélni. És akkor még mindig csak egy 20 éves géped van. Ráadásul az angolok nem ingyen adják ám. A franciáknak ajánlgatták még a kivonás után a 10 gépet 650M USD-ért.
    Persze nem lett belőle semmi. 20 éves gépekért, amikre még költeni is kell. Ráadásul nem is a hosszútőrzsű 30-asok, hanem a sima J-k.
    Hát ha ezek neked jó üzletek, akkor gratulálok!o_O
    Mondjuk Bangladesnek meg 30£ adták darabjàt! Ha neked meg 20 éves J öregnek számít akkor amikor még 50+ Éves E-k fognak még jó pár évig szolgàlni; nálunk meg amúgy hatalmas jelentősége lenne hogy J vagy J-30 főleg egy leharcolt an-26 flotta utàn! Én meg gratulálok anyádnak a flegmázó f*szcingáló magzatjához
  • kamm
    Osszefoglalva: arra szinte semmire sem jo, amire keresunk gepet, viszont legalabb oreg, elavult, draga es 10 ev mulva mehet a kukaba. :D
    Te pont az a kommentelő vagy aki semmi konkrétummal nem tudsz előrukkolni! Akkor mire keresünk RÁMPÁS gépet???? A Herkules J maga a mérce.... teljes sötétség
  • shornet24
    Te pont az a kommentelő vagy aki semmi konkrétummal nem tudsz előrukkolni! Akkor mire keresünk RÁMPÁS gépet???? A Herkules J maga a mérce.... teljes sötétség
    Te meg lathatoan az, akinek fogalma nincs a temarol, de hangosan beleugrik es okoskodni probal. :)
    Szazszor leirtuk minimum harom masik temaban, vedd a faradtsagot es olvass utana, mielott okoskodsz, plane mielott masnak beszolsz - apropo, a stilusod penetrans, ezzel sokaig nem fogod huzni...
  • shornet24
    n meg gratulálok anyádnak a flegmázó f*szcingáló magzatjához
    Szerintem mondjuk ki nyugodtan hogy egy köcsög;)
  • shornet24
    Mondjuk Bangladesnek meg 30£ adták darabjàt! Ha neked meg 20 éves J öregnek számít akkor amikor még 50+ Éves E-k fognak még jó pár évig szolgàlni; nálunk meg amúgy hatalmas jelentősége lenne hogy J vagy J-30 főleg egy leharcolt an-26 flotta utàn! Én meg gratulálok anyádnak a flegmázó f*szcingáló magzatjához
    Szerintem ideje lenne egy kicsit lehiggadni mert ez már egy karantént érő személyeskedés volt.
  • rudi
    Szerintem mondjuk ki nyugodtan hogy egy köcsög;)
    Ahogy elolvastam pöcshuszár hozzászólását ö nem személyeskedett és nem minősítette a másik személyét a fórum hitvallásához méltatlan ha egyet nem értésünknek nem érvekkel hanem a másik személyének minősítésével,személyeskedéssel adunk hangot.
  • kamm
    Te meg lathatoan az, akinek fogalma nincs a temarol, de hangosan beleugrik es okoskodni probal. :)
    Szazszor leirtuk minimum harom masik temaban, vedd a faradtsagot es olvass utana, mielott okoskodsz, plane mielott masnak beszolsz - apropo, a stilusod penetrans, ezzel sokaig nem fogod huzni...
    És amúgy mi számít neked okoskodásnak neked amit írtam? ( Ezt külön fejsd ki kérlek) Mondjuk 2010 óta kihúztam már itt okoskodással, csak mindig belefáradtam amikor álmodozók osszák az észt! És mit írtál le te màsik 3 témában?? .... ki vagy te ???
  • Wilson
    Ahogy elolvastam pöcshuszár hozzászólását ö nem személyeskedett és nem minősítette a másik személyét a fórum hitvallásához méltatlan ha egyet nem értésünknek nem érvekkel hanem a másik személyének minősítésével,személyeskedéssel adunk hangot.
    Akkor olvasd el a legvégét, már pedig ha valaki elmegy k*rvának az ne sírjon ha b*sszák!
  • shornet24
    Akkor olvasd el a legvégét, már pedig ha valaki elmegy k*rvának az ne sírjon ha b*sszák!
    Elolvastam de nem értelek ha nem tetszik amit ír vagy a stílusa akkor ragd be ignorba és kész,de semmi szükség a másik személyének a gyalázására főleg úgy,hogy az illető nem személyeskedett veled.
  • shornet24
    És amúgy mi számít neked okoskodásnak neked amit írtam? ( Ezt külön fejsd ki kérlek) Mondjuk 2010 óta kihúztam már itt okoskodással, csak mindig belefáradtam amikor álmodozók osszák az észt! És mit írtál le te màsik 3 témában?? .... ki vagy te ???
    Lathatoan meg arrol sincs fogalmad, milyen parametereknek kell megfelelnie az uj gepeknek...
  • kamm
    Mondom, kenyelmesebb ignoralni a hoborgeseit...
    Off
    Ignorálni a magukat csalhatatlannak hívő idegbajos, buta emberek szoktak, akik számára elviselhetetlen a másként gondolkodók véleménye. Sok ilyen volt a világtörténelemben - pl. az összes kommunista vezető...
    Sajnálattal látom, hogy a XXI. században is vannak hasonlók... :(
    On
  • Wilson
    Ahogy elolvastam pöcshuszár hozzászólását ö nem személyeskedett és nem minősítette a másik személyét a fórum hitvallásához méltatlan ha egyet nem értésünknek nem érvekkel hanem a másik személyének minősítésével,személyeskedéssel adunk hangot.
    Bocsánat, csak most látom csak hogy este már kicsit kevertem a magyar és a török nyelvet...:)
    Semmi rossz szándék nem volt a dologban.
    Én csak azt akartam üzenni hogy Ő egy aranyos kis zöld béka, csak már fáradt voltam és véletlen törökül írtam...bocs (aranyos zöld béka törökül - köcsög kurva)
    Küldeném is neki ezt az aranyos török gyermekdalt, halgassa sokszor...:)
  • kamm
    Lathatoan meg arrol sincs fogalmad, milyen parametereknek kell megfelelnie az uj gepeknek...
    Ja mert neked van! gondolom Varga Misi meg Benkő Tibike megsúgta neked!
  • shornet24
    Ja mert neked van! gondolom Varga Misi meg Benkő Tibike megsúgta neked!
    o_O

    Comedy gold, eskuszom. :D
  • kamm
    Lathatoan meg arrol sincs fogalmad, milyen parametereknek kell megfelelnie az uj gepeknek...
    Azért túl mélyen ne merülj el a paraméterekben, mert te is csak max gondolod hogy tudod, de csak azt tudod, amit vagy másfél éve mondott a főnök. Erről meg csak annyit: pár hónapja még Ancsa-nagyjavításról volt szó, most meg már el is búcsúztattuk az utolsót is! Szóval néha változik a helyzet és a lehetőségek paraméterei is ...
  • emel
    Azért túl mélyen ne merülj el a paraméterekben, mert te is csak max gondolod hogy tudod, de csak azt tudod, amit vagy másfél éve mondott a főnök. Erről meg csak annyit: pár hónapja még Ancsa-nagyjavításról volt szó, most meg már el is búcsúztattuk az utolsót is! Szóval néha változik a helyzet és a lehetőségek paraméterei is ...
    A parameterek viszont ket eve ugyanazok, azt azert tegyuk hozza, Benko meg tavasszal is, tavaly is es a mult heten is ugyanazt szajkozta. A naqgyjavitas szerintem mar legalabb egy eve nem hangzott el, en legalabbis nem emlekszem ilyesmire.
  • rudi
    Feltéve hogy tényleg "olcsó" az a megoldás...
    Ezt még így maguk a Lengyelek sem merték még leírni.
    A Lengyelek mostmár le merik írni hogy kb. mennyibe fog kerülni nekik az 5 gép felújítása
    - új avionika csomag (USA AMP standard) $2,84 millió / gép (beleértve a beszerelést is)
    - új hajtóművek és légcsavarok:
    Rolls-Royce T-56 3.5-ös: $1,5 millió / db (a cikk megjegyzi hogy normál piaci ár magasabb ennél 1 millióval)
    NP2000-es légcsavarok: $2.0 millió / db​
    - új ECM csomag: a választott elemek függvényében $1,5 - 4 millió / gép

    Ez így együtt $24..84 millió / gép. Még ha hozzátesszük hogy vesznek mindenből pótalkatrészeket is akkor is az 5 gép felújítási költsége olyan ~$150 millió körül lesz

    Ezért kapnak további 15 év naptári időt (az gépenként kb 1000 óra / év = kb. 15 ezer óra)

    Nekem elég jó üzletnek tűnik….
  • rudi
    A Lengyelek mostmár le merik írni hogy kb. mennyibe fog kerülni nekik az 5 gép felújítása
    - új avionika csomag (USA AMP standard) $2,84 millió / gép (beleértve a beszerelést is)
    - új hajtóművek és légcsavarok:
    Rolls-Royce T-56 3.5-ös: $1,5 millió / db (a cikk megjegyzi hogy normál piaci ár magasabb ennél 1 millióval)
    NP2000-es légcsavarok: $2.0 millió / db​
    - új ECM csomag: a választott elemek függvényében $1,5 - 4 millió / gép

    Ez így együtt $24..84 millió / gép. Még ha hozzátesszük hogy vesznek mindenből pótalkatrészeket is akkor is az 5 gép felújítási költsége olyan ~$150 millió körül lesz

    Ezért kapnak további 15 év naptári időt (az gépenként kb 1000 óra / év = kb. 15 ezer óra)

    Nekem elég jó üzletnek tűnik….
    Igen el kell ismerni ez az,de ehhez a polákoknak igen csak be kellett vásárolni az LM supermarketjében.

Ugrás a fórum topichoz