|

Antarktiszi Herculesek

Míg nálunk itt az északi féltekén közeleg a tél, addig a déli féltekén, így az Antarktiszon is, érkezőben van a nyár, amivel párhuzamosan felpörög az Egyesült Államok Légierejének antarktiszi tevékenysége is, hiszen ezen haderőnem nagyban felelős az Antarktiszon tevékenykedő amerikai kutatók logisztikai támogatásáért. Az Egyesült Államok antarktiszi programját koordináló National Science Foundation (Nemzeti Tudományos Alapítvány) az antarktiszi nyarak ideje alatt futó Operation Deep Freeze ideje alatt legnagyobb mértékben a New York-i Légi Nemzeti Gárda 109. Szállítóezredére támaszkodik a kontinensen szükséges logisztikai feladatok kivitelezésében.

Ennek oka abban keresendő, hogy bár a jeges kontinensre az ott kialakított jég futópályák egy részére olyan nagy gépek is tudnak közlekedni, mint a C-17 Globemaster III-as, vagy épp az Új-Zélandi Királyi Légierő B757-ese, a kontinensen belüli szállítási feladatokat – legyen szó felszerelésről, vagy kutatóknak elszigetelt, akár még soha nem felkeresett pontra szállításáról jelentős részben C-130 Hercules gépekkel végzik. Természetesen nem átlagos Herculesekkel, hiszen sarki körülmények közé szánt, (visszahúzható) sítalpakkal szerelt LC-130-asokról van szó, melyekkel csak és kizárólagosan a New York-i Légi Nemzeti Gárda 109. Szállítóezredere rendelkezik.

Air Force Week kicks off in New York City

A főszezonnak számító október – február időszakban a 10 db LC-130 nagyjából fele kitelepül a McMurdo kutatóállomásra, ahonnan egyrészt az Amundsen–Scott déli-sarki kutatóállomásra, vagy a kutatási programok által megkövetelt egyéb koordinátákra repülnek ellátmánnyal, felszereléssel, kutatókkal. Az LC-130 Skibird gépek fő beszállítója a jóval nagyobb C-17-es típus, mely az új-zélandi Christchurch és az antarktiszi McMurdo között ingázik, amikor szükség van rá.

Csapatmunka: a C-17 meghozza, az LC-130 teríti.

Csapatmunka: a C-17 meghozza, az LC-130 teríti. U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Shane A. Cuomo,

A 11 évvel ezelőtti szezon LC-130 vonatkozású térképe.

A 11 évvel ezelőtti szezon LC-130 vonatkozású térképe. National Science Foundation,

A tavalyi szezonban az ezred kitelepült gépei mintegy 3 900 főnyi kutatót és támogató személyzetet fuvaroztak cirka 4 millió fontnyi rakomány és 1,2 millió fontnyi üzemanyag mellett.

A Skibirdök - és karbantartó személyzetük - nem sokat pihennek az antarktiszi kint tartózkodás ideje alatt, hiszen a gépek a heti 6 napot fuvarozással töltenek.

A Skibirdök – és karbantartó személyzetük – nem sokat pihennek az antarktiszi kint tartózkodás ideje alatt, hiszen a gépek a heti 6 napot fuvarozással töltenek. U.S. Air Force photo/Tech. Sgt. Shane A. Cuomo,

Az idei a 29. Deep Freeze, aminek támogatásában a new yorki alakulat részt vesz – a légi nemzeti gárda Stratton nevű bázisáról idén 6 gép és 500 fős csapat települ ki több menetben a McMurdo állomásra. Az első gép még október 14-én indult útnak a New York-tól cirka 240 kilométernyire északra fellelhető reptérről. A Légi Nemzeti Gárda sajtóanyaga alapján október 18-án további 2 gép indult útnak, a héten pedig még 2 gép kerül sorra – összesen pedig ahogy már írtuk is 6 gép repül le délre. A nagytestvér -17-eshez hasonlóan a Herculeseknek is az új-zélandi Christchurch az utolsó megállója a déli kontinensre átrepülés előtt.

Az Antarktisz felé a napokban útnak indult LC-130 Skibird gépek egyikének startja.

Az Antarktisz felé a napokban útnak indult LC-130 Skibird gépek egyikének startja. Photo By: Senior Master Sgt. William Gizar,

Kapcsolódóan ajánljuk a Tec TV által bő 5 éve készített cirka fél órás alábbi anyagot. A videó első részében egy általános áttekintés és a C-17 kap szerepet, a 2. részben az LC-130, a záró részben pedig az egészre kiható időjárás.

Az LC-130 Skibird gépek persze nem csak az Antarktiszon tevékenykednek, akad munkájuk az északi féltekén is. A Discovery Channel Grönlandon készített dokumentumfilmet a típusról.

Fórum hozzászólások

  • The first of 14 UK Royal Air Force (RAF) Lockheed Martin C-130J-30 tactical transports to undergo a life-extending centre wingbox replacement has been returned to squadron use at the service’s Brize Norton base in Oxfordshire.

    The UK Ministry of Defence (MoD) placed a £110 million ($144 million) contract in July 2017 for the modification, which is conducted using Lockheed-produced kits. The structural enhancement “extends the service life of the centre wingbox by up to three times”, Marshall says. Structural update will enable tactical transport to remain in use until 2035.

    A 23-year-old example, the lead C4-model airframe (ZH867) underwent the work “in parallel with scheduled maintenance, to maximise fleet availability”, the company says. “Modification of the second aircraft is already well under way,” it adds.


    [​IMG]
  • Schurrer
    Rámpás szállító-repülőgép szavazás végeredménye : Nagy Szavazó topikban.
    Máskor inkább linket adj meg, mert az olvasók 99%-a nem tudja hogy a Fórumok/Egyéb/Kantin-ban található a Nagy szavazó topik...
  • 2021 től érkeznek a Német C-130J gépek a Franciákkal közös századba. ;)
    https://esut.de/2020/08/meldungen/22515/c-130-feiert-jubilaeum/
    Ja, és a félreértések elkerülése végett a beszerzés indoklása:
    "...Noha a Légierőnek jelenleg széles körű légi szállítási képességei vannak az A400M-mel, nyilvánvalóvá vált, hogy hiányoznak a képességek, különösen a védett taktikai légi közlekedésben, ha kevés infrastruktúrával rendelkező repülőtereket vagy egyszerű burkolatlan kifutópályákat használnak, valamint a helikopterek légitankolásának területén..."
  • rudi
    2021 től érkeznek a Német C-130J gépek a Franciákkal közös századba. ;)
    https://esut.de/2020/08/meldungen/22515/c-130-feiert-jubilaeum/
    Ja, és a félreértések elkerülése végett a beszerzés indoklása:
    "...Noha a Légierőnek jelenleg széles körű légi szállítási képességei vannak az A400M-mel, nyilvánvalóvá vált, hogy hiányoznak a képességek, különösen a védett taktikai légi közlekedésben, ha kevés infrastruktúrával rendelkező repülőtereket vagy egyszerű burkolatlan kifutópályákat használnak, valamint a helikopterek légitankolásának területén..."
    Err, nem egeszen - te tenyleg keptelen vagy korrektul felhasznalni barmilyen forrast?
    A cikk arrol szol, hogy a C-130 66. eve van szolgalatban - nem veletlenul mondom, hogy 70+ eves design! - es a franciak ketto, mig a nemetek harom gepet adnak egy kozos alegysegbe, amit kisebb szallitasokra eri meg hasznalni ilyen mostohabb korulmenyek kozott (ie azaz ugyanarra, amire az Atlas is kepes, csak nagy lenne.)
    Mindossze ot gep osszesen, ket ekkora orszagra (egyutt 150M+ lakossaggal), ez is jol jelzi, egeszen specifikus, kis lepteku kepesseget celoztak meg harom evvel ezelott (azota pl a franciak mar megoldottak a helikopteres utantoltest az Atlasszal):

    In Deutschland wurde das Projekt auch als „Kleine Fläche“ bezeichnet. Diese Fähigkeitslücke entsteht dadurch, dass die Zahl der C-160 Transall nach und nach verringert wird. Obwohl die Luftwaffe mit der A400M mittlerweile über umfassende Lufttransportfähigkeiten verfügt, zeichnete es sich ab, dass es insbesondere im geschützten taktischen Lufttransport bei der Nutzung von Flugplätzen mit geringer Infrastruktur bzw. einfachen unbefestigten Pisten sowie im Bereich der Luftbetankung von Helikoptern eine Fähigkeitslücke geben wird.
    Zur Schließung dieser Fähigkeitslücke entsteht zurzeit eine Kooperation mit Frankreich im taktischen Lufttransport. Am 15. Februar 2017 wurde dazu eine sogenannte Declaration of Intent – Absichtserklärung – zum Aufbau einer gemeinsamen Lufttransportstaffel mit dem Luftfahrzeugmuster C-130J Hercules in Evreux, Frankreich, zwischen dem Bundesministerium für Verteidigung und dem französischen Pendant unterzeichnet. Am 18. Oktober 2017 unterzeichnete der Stellvertreter des Generalinspekteurs der Bundeswehr, Vizeadmiral Joachim Rühle, und sein französischer Amtskollege, Admiral Philippe Coindreau, ein Grundlagendokument zwischen Deutschland und Frankreich, welches weitere Details der künftigen Kooperation bei diesem Projekt festlegte.
    Am 15. Januar 2018 hat Lockheed Martin die erste Maschine des Typs C-130J an Frankreich ausgeliefert. Im Mai 2018 genehmigte das US-Außenministerium den Verkauf von sechs taktischen Transportflugzeugen vom Typ C-130 an die Luftwaffe. Ab 2021 wollen Deutschland und Frankreich insgesamt zehn Flugzeuge dieses Typs von der Évreux-Fauville Air Base in Frankreich aus gemeinsam betreiben. Vorgesehen sind gemeinsame Cockpitbesatzungen ebenso wie gemischte Bodenmannschaften. Die erste deutsche Maschine soll 2021 zulaufen. Beide Länder wollen die Flotte gemeinsam nutzen, dabei hat Frankreich zwei C-130J-30 und zwei KC-130J (Tankervariante) bestellt, Deutschland jeweils drei. Die Reichweite der J wird mit rund 3.300 Kilometer angegeben.
  • "WASHINGTON, September 2, 2020

    The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of France of four (4) AE-2100D Turbo Prop engines and two (2) Multifunctional, Information Distribution System-Low Volume Terminal Block Upgrade Two (MIDS-LVT BU2) and related equipment for an estimated cost of $350 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

    The Government of France has requested to buy four (4) AE-2100D Turbo Prop engines and two (2) Multifunctional, Information Distribution System-Low Volume Terminal Block Upgrade Two (MIDS-LVT BU2). Also included are AN/ARC-210 radios; AN/ARC-164 radios; L-3 CSW Multiband Receiver/Transmitters; AN/ARN-153 Navigation Systems; AN/ARN-147 Receivers; AN/APN-241 Radar Receiver Transmitter Processor; ARC-190 High Frequency Receivers; AAR-60 Missile Launch Warning Systems; MTS-A Forward Looking Infrared (FLIR) system; AN/APX-119 Identification Friend or Foe Systems; Joint Mission Planning System (JMPS); encryption devices; spare and repair parts; software delivery and support; publications and technical documentation; U.S. Government and contractor engineering; technical and logistics support services; and other related elements of logistical and program support. The estimated total cost is $350 million.

    The proposed sale will improve France’s capability to meet current and future threats by providing the necessary sustainment, services, and spare parts to support the co-managed fleet of French and German C-130 aircraft. France will have no difficulty absorbing these articles and/or services into its armed forces.

    The principal contractor will be Lockheed Martin Corporation, Marietta, GA; Rolls Royce Cooperation, Indianapolis, IN; General Electric Aviation System, LTD/Dowty, Sterling, VA; Raytheon, Cedar Rapids, IA; and ViaSat, Carlsbad, CA. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

    Implementation of this proposed sale will require the assignment of (1) U.S. contractor representative to France for a duration of three years to provide technical assistance and support to include field services, engineering tech support and integrated logistics support management."
  • Terminator
    "WASHINGTON, September 2, 2020

    The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of France of four (4) AE-2100D Turbo Prop engines and two (2) Multifunctional, Information Distribution System-Low Volume Terminal Block Upgrade Two (MIDS-LVT BU2) and related equipment for an estimated cost of $350 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

    The Government of France has requested to buy four (4) AE-2100D Turbo Prop engines and two (2) Multifunctional, Information Distribution System-Low Volume Terminal Block Upgrade Two (MIDS-LVT BU2). Also included are AN/ARC-210 radios; AN/ARC-164 radios; L-3 CSW Multiband Receiver/Transmitters; AN/ARN-153 Navigation Systems; AN/ARN-147 Receivers; AN/APN-241 Radar Receiver Transmitter Processor; ARC-190 High Frequency Receivers; AAR-60 Missile Launch Warning Systems; MTS-A Forward Looking Infrared (FLIR) system; AN/APX-119 Identification Friend or Foe Systems; Joint Mission Planning System (JMPS); encryption devices; spare and repair parts; software delivery and support; publications and technical documentation; U.S. Government and contractor engineering; technical and logistics support services; and other related elements of logistical and program support. The estimated total cost is $350 million.

    The proposed sale will improve France’s capability to meet current and future threats by providing the necessary sustainment, services, and spare parts to support the co-managed fleet of French and German C-130 aircraft. France will have no difficulty absorbing these articles and/or services into its armed forces.

    The principal contractor will be Lockheed Martin Corporation, Marietta, GA; Rolls Royce Cooperation, Indianapolis, IN; General Electric Aviation System, LTD/Dowty, Sterling, VA; Raytheon, Cedar Rapids, IA; and ViaSat, Carlsbad, CA. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

    Implementation of this proposed sale will require the assignment of (1) U.S. contractor representative to France for a duration of three years to provide technical assistance and support to include field services, engineering tech support and integrated logistics support management."
    Úgy tűnik a Franciák komolyan feltuningolják a C-130 kat Spec.ops szintre.
  • Florence Parly Francia és Annegret Kramp-Karrenbauer, Német hadügyminiszterek átadták Air Base 105-öst bázist Evreuxban, a közös C-130 század jövendőbeli othhonát

    [​IMG]

    Mindkét hadügyér forradalminak nevezte az egyūttműködést és hangsúlyozták hogy az új századnak kiemelt szerepe lesz a Francia H225M Caracal helikopterek légi üza.utántöltésében.
    A századnak 10 gépe lesz (4 Francia és 6 Német)
  • India – C-130J Follow-on Support

    "WASHINGTON, September 30, 2020

    The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the Government of India of items and services to extend follow-on support for their fleet of C-130J Super Hercules aircraft and related equipment for an estimated cost of $90 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

    The Government of India has requested to buy items and services to extend follow-on support for their fleet of C-130J Super Hercules aircraft. These items include aircraft consumables spares and repair/return parts; ground support and equipment; Cartridge Actuated Devices/Propellant Actuated Devices (CAD/PAD) fire extinguisher cartridges; flare cartridges; BBU-35/B cartridge impulse squibs; one spare AN/ALR-56M Advanced Radar Warning Receiver shipset; spare AN/ALE-47 Counter-Measures Dispenser System shipset; ten Lightweight Night Vision Binocular (F5032); ten AN/AVS-9 Night Vision Goggle (NVG)(F4949); GPS; Electronic Warfare; instruments and lab equipment support; Joint Mission Planning System; cryptographic device spares and loaders; software and software support; publications and technical documentation; personnel training and training and training equipment; U.S. and contractor engineering, technical, and logistical support; and other related elements of program support. The estimated total case value is $90 million.



    The proposed sale ensures the previously procured aircraft operates effectively to serve the needs of Indian Air Force, Army and Navy transport requirements, local and international humanitarian assistance, and regional disaster relief. This sale of spares and services will enable the Indian Air Force to sustain a mission-ready status with respect to the C-130J transport. India will have no difficulty absorbing this additional sustainment support.


    The prime contractor will be Lockheed-Martin Company, Marietta, Georgia. There are no known offsets proposed in connection with this potential sale."

  • Nem adtak at semmit, ez egy render a jovobeni bazisrol. :)
    Alapkoletetel volt, semmi tobb.

    Ja es egy szo nincs semmifele forradalmi ujitasrol, nemhogy helikopterekrol meg tankolasrol - nem is ertem, ezt honnan vetted...?

    Rakerestem es az egyetlen cikk, amit talaltam, ahol helikoptereket emlegetnek, az egy 2 evvel (!) korabbi, ahol pont a franciaknal hianyzo heavy helikoptereket emlegeti Evreux kapcsan, hogy remek ez a 2017-ben (!) elindult kozos C-130J program ott, de akkor mar egyszerubb lenne a nemetek csomo CH-53asat az itt allomasoztatott Herculesekbol tankolni es kozosen hasznalni:
    https://www.latribune.fr/entreprise...prete-a-cooperer-avec-l-allemagne-797091.html

    rudi
    Florence Parly Francia és Annegret Kramp-Karrenbauer, Német hadügyminiszterek átadták Air Base 105-öst bázist Evreuxban, a közös C-130 század jövendőbeli othhonát

    [​IMG]

    Mindkét hadügyér forradalminak nevezte az egyūttműködést és hangsúlyozták hogy az új századnak kiemelt szerepe lesz a Francia H225M Caracal helikopterek légi üza.utántöltésében.
    A századnak 10 gépe lesz (4 Francia és 6 Német)

Ugrás a fórum topichoz