|

Antarktiszi Herculesek

Míg nálunk itt az északi féltekén közeleg a tél, addig a déli féltekén, így az Antarktiszon is, érkezőben van a nyár, amivel párhuzamosan felpörög az Egyesült Államok Légierejének antarktiszi tevékenysége is, hiszen ezen haderőnem nagyban felelős az Antarktiszon tevékenykedő amerikai kutatók logisztikai támogatásáért. Az Egyesült Államok antarktiszi programját koordináló National Science Foundation (Nemzeti Tudományos Alapítvány) az antarktiszi nyarak ideje alatt futó Operation Deep Freeze ideje alatt legnagyobb mértékben a New York-i Légi Nemzeti Gárda 109. Szállítóezredére támaszkodik a kontinensen szükséges logisztikai feladatok kivitelezésében.

Ennek oka abban keresendő, hogy bár a jeges kontinensre az ott kialakított jég futópályák egy részére olyan nagy gépek is tudnak közlekedni, mint a C-17 Globemaster III-as, vagy épp az Új-Zélandi Királyi Légierő B757-ese, a kontinensen belüli szállítási feladatokat – legyen szó felszerelésről, vagy kutatóknak elszigetelt, akár még soha nem felkeresett pontra szállításáról jelentős részben C-130 Hercules gépekkel végzik. Természetesen nem átlagos Herculesekkel, hiszen sarki körülmények közé szánt, (visszahúzható) sítalpakkal szerelt LC-130-asokról van szó, melyekkel csak és kizárólagosan a New York-i Légi Nemzeti Gárda 109. Szállítóezredere rendelkezik.

Air Force Week kicks off in New York City

A főszezonnak számító október – február időszakban a 10 db LC-130 nagyjából fele kitelepül a McMurdo kutatóállomásra, ahonnan egyrészt az Amundsen–Scott déli-sarki kutatóállomásra, vagy a kutatási programok által megkövetelt egyéb koordinátákra repülnek ellátmánnyal, felszereléssel, kutatókkal. Az LC-130 Skibird gépek fő beszállítója a jóval nagyobb C-17-es típus, mely az új-zélandi Christchurch és az antarktiszi McMurdo között ingázik, amikor szükség van rá.

Csapatmunka: a C-17 meghozza, az LC-130 teríti.

Csapatmunka: a C-17 meghozza, az LC-130 teríti. U.S. Air Force photo by Tech. Sgt. Shane A. Cuomo,

A 11 évvel ezelőtti szezon LC-130 vonatkozású térképe.

A 11 évvel ezelőtti szezon LC-130 vonatkozású térképe. National Science Foundation,

A tavalyi szezonban az ezred kitelepült gépei mintegy 3 900 főnyi kutatót és támogató személyzetet fuvaroztak cirka 4 millió fontnyi rakomány és 1,2 millió fontnyi üzemanyag mellett.

A Skibirdök - és karbantartó személyzetük - nem sokat pihennek az antarktiszi kint tartózkodás ideje alatt, hiszen a gépek a heti 6 napot fuvarozással töltenek.

A Skibirdök – és karbantartó személyzetük – nem sokat pihennek az antarktiszi kint tartózkodás ideje alatt, hiszen a gépek a heti 6 napot fuvarozással töltenek. U.S. Air Force photo/Tech. Sgt. Shane A. Cuomo,

Az idei a 29. Deep Freeze, aminek támogatásában a new yorki alakulat részt vesz – a légi nemzeti gárda Stratton nevű bázisáról idén 6 gép és 500 fős csapat települ ki több menetben a McMurdo állomásra. Az első gép még október 14-én indult útnak a New York-tól cirka 240 kilométernyire északra fellelhető reptérről. A Légi Nemzeti Gárda sajtóanyaga alapján október 18-án további 2 gép indult útnak, a héten pedig még 2 gép kerül sorra – összesen pedig ahogy már írtuk is 6 gép repül le délre. A nagytestvér -17-eshez hasonlóan a Herculeseknek is az új-zélandi Christchurch az utolsó megállója a déli kontinensre átrepülés előtt.

Az Antarktisz felé a napokban útnak indult LC-130 Skibird gépek egyikének startja.

Az Antarktisz felé a napokban útnak indult LC-130 Skibird gépek egyikének startja. Photo By: Senior Master Sgt. William Gizar,

Kapcsolódóan ajánljuk a Tec TV által bő 5 éve készített cirka fél órás alábbi anyagot. A videó első részében egy általános áttekintés és a C-17 kap szerepet, a 2. részben az LC-130, a záró részben pedig az egészre kiható időjárás.

Az LC-130 Skibird gépek persze nem csak az Antarktiszon tevékenykednek, akad munkájuk az északi féltekén is. A Discovery Channel Grönlandon készített dokumentumfilmet a típusról.