|

Kanadai Leopard 2A6M harckocsi lőgyakorlaton

A fenti fotó Ontario és Québec tartományok határán, az ontarioi oldalon megtalálható CFB Petawawa bázishoz tartozó lőtéren készült mág a múlt hónapban a Collaboriatve Spirit nevű hadgyakorlat ideje alatt.

Mint arról anno mi is több alkalommal írtunk Kanada 2007-ben döntött harckocsi állományának felfrissítéséről, mely a Leopard 1 harckocsik mellé Leopard 2A4 és A6 változatok beszerzését jelentette. A használt páncélosokat Hollandiától szerezték be – 80 A4-est és 20 A6-ost, melyeket a hazai igényeknek megfelelő átépítésnek, illetve modernizálásnak vetettek alá.

Fórum hozzászólások

  • Terminator
    Benkő nem azt mondta hogy 2023-2025 között érkeznek be a vasak? Ezért is kell lízingelni az A4-eseket.
    Azt egy kicsit furcsáltam... mi tart 4 évbe mire elkezdik gyártani, úgy hogy elvileg most nincs más rendelés rá.... hacsak stikába nem kezdik el a Szaudi rendelést csinálni... ami valljuk be megeshet hogy most hogy elült a vihar csak leszállitják azt a 700db???? gépet... rohadt nagy biznisz, furcsa lennecsak igy kitáncolni belőle.
  • Terminator
    Benkő nem azt mondta hogy 2023-2025 között érkeznek be a vasak? Ezért is kell lízingelni az A4-eseket.
    Az a helyzet, hogy ez bejelentés napi cikk, ami bemondott egy becsült árat (amit mondtál talán Te is, meg még sokan mások, hitelessége pont annyi ezeknek a becsléseknek is, mint e szerző becslésének), ennyire kell ezt a cikket komolyabban venni, mint bármelyiket.
  • Ratamahata
    Azt egy kicsit furcsáltam... mi tart 4 évbe mire elkezdik gyártani, úgy hogy elvileg most nincs más rendelés rá.... hacsak stikába nem kezdik el a Szaudi rendelést csinálni... ami valljuk be megeshet hogy most hogy elült a vihar csak leszállitják azt a 700db???? gépet... rohadt nagy biznisz, furcsa lennecsak igy kitáncolni belőle.
    Rosszul nézed. 4 év múlva kezdik el leszállítani az új darabokat. Az alkatrészeket meg kell rendelni, azokhoz a gyártóknak a nyersanyagot megrendelni és így tovább. Ez nem úgy néz ki, hogy oké srácok, akkor a hátsó raktárból most hozzatok előre 12 darab MTU 873-ast és Renk váltót, úgy is hegyekben állnak...

    Amikor Dél-Korea rájött, hogy épül 106 darab második szériás K2 harckocsija, és azokhoz a dél-koreai gyártású váltó nem életképes, akkor futottak a Renkhez, hogy hát enschuldigung, kérnénk 106 darab harckocsiváltót, sürgős lenne, mert már készen vannak az első darabok, csak éppen sebváltó nincs bennük. Több, mint 3 év volt, amire a Renk teljesíteni tudta a megrendelést.

    Szóval megrendeléstől az első leszállításig a 4 év nem sok...
  • Cifu
    Rosszul nézed. 4 év múlva kezdik el leszállítani az új darabokat. Az alkatrészeket meg kell rendelni, azokhoz a gyártóknak a nyersanyagot megrendelni és így tovább. Ez nem úgy néz ki, hogy oké srácok, akkor a hátsó raktárból most hozzatok előre 12 darab MTU 873-ast és Renk váltót, úgy is hegyekben állnak...

    Amikor Dél-Korea rájött, hogy épül 106 darab második szériás K2 harckocsija, és azokhoz a dél-koreai gyártású váltó nem életképes, akkor futottak a Renkhez, hogy hát enschuldigung, kérnénk 106 darab harckocsiváltót, sürgős lenne, mert már készen vannak az első darabok, csak éppen sebváltó nincs bennük. Több, mint 3 év volt, amire a Renk teljesíteni tudta a megrendelést.

    Szóval megrendeléstől az első leszállításig a 4 év nem sok...
    Értem én, de akkor is... 4év.... ugy hogy áll a gyártósor elvileg.... rohadt sok. Értem hogy össze kell hogy álljon a puzzle amit Leopardnak hivnak, de az a válto amit mondtál elvileg gyártásban kell hogy legyen, gondolom a pár ezer Leopardnak kell az alkatrész utánpotlás... szerintem addigra lesz meg rá a fedezet, a gyárto tudna elöbb is szállitani. Ez lehet
  • Ha akkor lessz ra penz akkor lessz ra penz. Ennyi.
    /a romanok is a leo mellett dontottek ha minden igaz 60 db ot szereznek be ha minden igaz a 4 bol modernizaltat. /a5-6-7?/meg nem derult ki. Onjarobol 24 et terveznek beszerezni.
  • Ratamahata
    Értem én, de akkor is... 4év.... ugy hogy áll a gyártósor elvileg.... rohadt sok. Értem hogy össze kell hogy álljon a puzzle amit Leopardnak hivnak, de az a válto amit mondtál elvileg gyártásban kell hogy legyen, gondolom a pár ezer Leopardnak kell az alkatrész utánpotlás... szerintem addigra lesz meg rá a fedezet, a gyárto tudna elöbb is szállitani. Ez lehet
    Ez egy adott ütemű sorozatgyártást lehet, amiről átállni másikra nehéz, ha általános munkaerőhiány van...
  • Ratamahata
    Értem én, de akkor is... 4év.... ugy hogy áll a gyártósor elvileg.... rohadt sok. Értem hogy össze kell hogy álljon a puzzle amit Leopardnak hivnak, de az a válto amit mondtál elvileg gyártásban kell hogy legyen, gondolom a pár ezer Leopardnak kell az alkatrész utánpotlás... szerintem addigra lesz meg rá a fedezet, a gyárto tudna elöbb is szállitani. Ez lehet
    Tudod, hogy van egy " [HUN] Leopard 2 " topik is?

    Terminator
    A katari tankok gyártását most fejezték be valamikor. Milyen új megrendelésekről tudtok még?

    Átépítések, amit így hirtelen találtam:
    128 lengyel tank építése folyamatban, 2020-ra végeznek vele.
    38 dán tank "tanks are to be upgraded to A7V standard between 2019-22."
    104 német tankot építenek át "The first serially retrofitted Leopard 2 A7V tanks will reach the Bundeswehr starting in 2020."

    Ez így elég sok tank átépítése a következő 3 évre. De hogy 2022 és 2025 között mit csinálnak, azt nem tudom. Az se biztos, hogy ugyanott megy az átépítés, mint ahola gyártás.

    Terminator
    Németország: Von 2019 bis 2024 sollen 69 Bundeswehr Bergepanzer 3
    Hollandia: 5 Leguan-Brückenlegesystemen auf Leopard 2 "Die Fahrzeuge werden 2019 und 2020 an das niederländische Heer übergeben."
    Hollandia: 18 tank Leopard 2A6MA2 upgrade (upgraded Leopard 2s will be delivered by 2019)
    Lengyelország: 14 tank átépítés 2021-re
    Finnország: 4 db Leopard 2L (Deliveries of the new vehicles are to be made between 2019 and 2021)


    Azért annyira nem unatkoznak szerintem a gyárban....
  • Ratamahata
    Értem én, de akkor is... 4év.... ugy hogy áll a gyártósor elvileg.... rohadt sok. Értem hogy össze kell hogy álljon a puzzle amit Leopardnak hivnak, de az a válto amit mondtál elvileg gyártásban kell hogy legyen, gondolom a pár ezer Leopardnak kell az alkatrész utánpotlás... szerintem addigra lesz meg rá a fedezet, a gyárto tudna elöbb is szállitani. Ez lehet
    Akkor még 1x: A példám lényege pont az, hogy a Renk sem folyamatosan gyártja az MTU 873-hoz való sebességváltókat, mert nem célja a készlethalmozás, az ugyanis üzleti szempontból nem hasznos (ie.: "áll benne a pénz"). Ha jön holnap Hans a KMW-től Güntherhez, hogy neki van egy tenderen benyújtani kívánt ajánlata 48 Leopard 2A7-hez, és kell (majd) neki 48 darab váltó, akkor Hans és Günther leül az asztalhoz, és egyeztetnek, hogy mikorra tudja Günther legyártani a kívánt mennyiségű és típusú sebességváltókat, amennyiben a megrendelés realizálódik. Hans ezt még eljátsza Kohnnal az MTU-nál, Jürgennel a Rheinmetall-nál, aztán sorban az összes érintett beszállítóval. Mikor mindegyikkel végzett, szépen összegzi a szállítási időpontokat, és ez alapján fogja az ajánlatát benyújtani a tenderre szállítási időpont terén. Ha a tendert megnyerte, akkor a szerződés aláírása előtt még egyszer végigtelefonálja Günthert, Kohnt, Jürgent és a többieket, hogy srácok, örüljetek, pénz áll a házhoz, kell a 48 darab adott alkatrész, tudjátok-e vállalni a korábban megbeszélt szállítási időpontot. Ha mindenkitől pozitív választ kap Hans, akkor a szerződésben is az a szállítási dátum fog szerepelni, amit az ajánlatba írtak.

    Ha valaki azt mondja, hogy sajnálom Hans, de a múlt héten futott be egy megrendelés Francotól, így sajnos téged most hátrább kell soroljalak, a korábbi ajánlatomhoz képest csak 9 hónappal később tudom leszállítani az alkatrészt, akkor Hans kénytelen lesz a szerződésbe már egy későbbi időpontot beírni, ami miatt persze a megrendelő majd meg fogja próbálni az árat lejjebb nyomni...

    Egy harckocsi nem olyan, mint egy Nissan Juke, hogy bemész a legközelebbi kereskedésbe, majd flegmán odaveted a kereskedőnek, hogy itt van a szatyorban hét misi Nokiás dobozokban, a hétvégére akarok az asszonynak egy kis meglepit, hogy jobban doromboljon az ágyban. Ha piros nincs hátul a placcon, akkor jó lesz a kék is, csak fehér ne legyen, mert azt utálja...
  • Cifu
    Akkor még 1x: A példám lényege pont az, hogy a Renk sem folyamatosan gyártja az MTU 873-hoz való sebességváltókat, mert nem célja a készlethalmozás, az ugyanis üzleti szempontból nem hasznos (ie.: "áll benne a pénz"). Ha jön holnap Hans a KMW-től Güntherhez, hogy neki van egy tenderen benyújtani kívánt ajánlata 48 Leopard 2A7-hez, és kell (majd) neki 48 darab váltó, akkor Hans és Günther leül az asztalhoz, és egyeztetnek, hogy mikorra tudja Günther legyártani a kívánt mennyiségű és típusú sebességváltókat, amennyiben a megrendelés realizálódik. Hans ezt még eljátsza Kohnnal az MTU-nál, Jürgennel a Rheinmetall-nál, aztán sorban az összes érintett beszállítóval. Mikor mindegyikkel végzett, szépen összegzi a szállítási időpontokat, és ez alapján fogja az ajánlatát benyújtani a tenderre szállítási időpont terén. Ha a tendert megnyerte, akkor a szerződés aláírása előtt még egyszer végigtelefonálja Günthert, Kohnt, Jürgent és a többieket, hogy srácok, örüljetek, pénz áll a házhoz, kell a 48 darab adott alkatrész, tudjátok-e vállalni a korábban megbeszélt szállítási időpontot. Ha mindenkitől pozitív választ kap Hans, akkor a szerződésben is az a szállítási dátum fog szerepelni, amit az ajánlatba írtak.

    Ha valaki azt mondja, hogy sajnálom Hans, de a múlt héten futott be egy megrendelés Francotól, így sajnos téged most hátrább kell soroljalak, a korábbi ajánlatomhoz képest csak 9 hónappal később tudom leszállítani az alkatrészt, akkor Hans kénytelen lesz a szerződésbe már egy későbbi időpontot beírni, ami miatt persze a megrendelő majd meg fogja próbálni az árat lejjebb nyomni...

    Egy harckocsi nem olyan, mint egy Nissan Juke, hogy bemész a legközelebbi kereskedésbe, majd flegmán odaveted a kereskedőnek, hogy itt van a szatyorban hét misi Nokiás dobozokban, a hétvégére akarok az asszonynak egy kis meglepit, hogy jobban doromboljon az ágyban. Ha piros nincs hátul a placcon, akkor jó lesz a kék is, csak fehér ne legyen, mert azt utálja...
    Most úgy csinálsz mintha nem érteném a rendszert. Én a 4 éven vagyok fennakadva..... ennyi és nem több....
  • Ratamahata
    Most úgy csinálsz mintha nem érteném a rendszert. Én a 4 éven vagyok fennakadva..... ennyi és nem több....
    Mondjuk mire itthon kiépíted a logisztikáját, állományt képzel hozzá, főleg úgy, hogy baromira hiány van abból is(azt előre szokták nem amikor odaburítják eléd), meg a szervizelési infrastruktúrát kiépíted az nem 2 hét bakker.
    Be kell építeni a kiképzési rendszerbe, eleve kellenek olyan emberek akiket oktatói szintre kell képezni mire beérkeznek, egy olyan technikából ami a mostanihoz képest olyan mint a star wars. Nyilván tudtak volna más határidővel is szállítani, de a 4 év teljesen reális.
  • Ratamahata
    Most úgy csinálsz mintha nem érteném a rendszert. Én a 4 éven vagyok fennakadva..... ennyi és nem több....
    Terminator belinkelte pár hsz-szel feljebb, amit régebben összeszedett megrendeléseket, nem unatkoznak a KMW-nél, be kellett állnunk a sorba, ha 4 év, akkor 4 év. A Puma helikre is akkor jönnek csak....
  • Ratamahata
    Most úgy csinálsz mintha nem érteném a rendszert. Én a 4 éven vagyok fennakadva..... ennyi és nem több....
    Értem, hogy min vagy fennakadva, erre reflektálok.

    Ha folyamatos és masszív megrendelés van egy gyártói rendszerre, akkor az azt kiszolgáló logiszták is erre lehet kiépíteni. Ha folyamatosan több százas nagyságrendű Leo2 megrendelések lennének, feltehetően "lendületből" tudnának akár 2 év alatt is szállítani, ha éppen úgy fut ki az előző megrendelés. Például a görögök 2003-ban írták alá a szerződést a Leo2HEL változatra, ott 3 év után a helyben végszerelt példányokból adták át az elsőt - csakhogy a beszállítók akkor éppen pörögtek, a spanyol gyártás éppen állt (spanyolország még az 1990-es évek végén aláírta a Leopard 2E helyi gyártásáról a szerződést, mikor a General Dynamics felvásárolta a kinézett spanyol vállalatot, a Santa Bárbara Sistemast - a KMW pedig öt évig húzta-halasztotta a dolgot, mivel biztosítékokat szeretett volna arra vonatkozólag, hogy a kényes gyártási dokumentációk nem jutnak a General Dyanmics kezébe, ami elég nehéz ügy úgy, hogy ők a tulajdonosai a cégnek :p ). Így a görög megrendelést "lendületből" tudták kiszolgálni. A spanyol történet nem volt valami szép, mert az első harmincs harckocsit végül a KMW szállította le nekik, csak 2007-ben kezdték el az első spanyol összeépítésű Leo2E-ket átadni, és évekig nem sikerült a gyártási problémákat illetve minőséget kezelni. A görög Leo2HEL programmal is voltak problémák, de a Leo2E-hez képest ez mégis egy sikertörténetnek minősült... :p

    A vége az, ami most van, a KMW gyártósorairól legutóbb a német Leo2A7-esek gördültek le, azóta új építésű harckocsiról nem tudok. A Leo2A7V program és a hasonló történeteknél az erőátvitelt például tudomásom szerint nem cserélik, csak a tornyot építik át, illetve a teknőt erősítik meg. Szóval az, hogy mi 4 évet várunk az első Leo2A7+ harckocsinkra, leginkább ennek köszönhető - jelenleg bizony évek óta alapjáraton pörög a Leo 2 gyártósor és a mögötte lévő beszállítói rendszer...
  • Cifu
    Értem, hogy min vagy fennakadva, erre reflektálok.

    Ha folyamatos és masszív megrendelés van egy gyártói rendszerre, akkor az azt kiszolgáló logiszták is erre lehet kiépíteni. Ha folyamatosan több százas nagyságrendű Leo2 megrendelések lennének, feltehetően "lendületből" tudnának akár 2 év alatt is szállítani, ha éppen úgy fut ki az előző megrendelés. Például a görögök 2003-ban írták alá a szerződést a Leo2HEL változatra, ott 3 év után a helyben végszerelt példányokból adták át az elsőt - csakhogy a beszállítók akkor éppen pörögtek, a spanyol gyártás éppen állt (spanyolország még az 1990-es évek végén aláírta a Leopard 2E helyi gyártásáról a szerződést, mikor a General Dynamics felvásárolta a kinézett spanyol vállalatot, a Santa Bárbara Sistemast - a KMW pedig öt évig húzta-halasztotta a dolgot, mivel biztosítékokat szeretett volna arra vonatkozólag, hogy a kényes gyártási dokumentációk nem jutnak a General Dyanmics kezébe, ami elég nehéz ügy úgy, hogy ők a tulajdonosai a cégnek :p ). Így a görög megrendelést "lendületből" tudták kiszolgálni. A spanyol történet nem volt valami szép, mert az első harmincs harckocsit végül a KMW szállította le nekik, csak 2007-ben kezdték el az első spanyol összeépítésű Leo2E-ket átadni, és évekig nem sikerült a gyártási problémákat illetve minőséget kezelni. A görög Leo2HEL programmal is voltak problémák, de a Leo2E-hez képest ez mégis egy sikertörténetnek minősült... :p

    A vége az, ami most van, a KMW gyártósorairól legutóbb a német Leo2A7-esek gördültek le, azóta új építésű harckocsiról nem tudok. A Leo2A7V program és a hasonló történeteknél az erőátvitelt például tudomásom szerint nem cserélik, csak a tornyot építik át, illetve a teknőt erősítik meg. Szóval az, hogy mi 4 évet várunk az első Leo2A7+ harckocsinkra, leginkább ennek köszönhető - jelenleg bizony évek óta alapjáraton pörög a Leo 2 gyártósor és a mögötte lévő beszállítói rendszer...
    Köszi a részletes felhomályosítást. Tiszta :)
  • Ratamahata
    Értem én, de akkor is... 4év.... ugy hogy áll a gyártósor elvileg.... rohadt sok. Értem hogy össze kell hogy álljon a puzzle amit Leopardnak hivnak, de az a válto amit mondtál elvileg gyártásban kell hogy legyen, gondolom a pár ezer Leopardnak kell az alkatrész utánpotlás... szerintem addigra lesz meg rá a fedezet, a gyárto tudna elöbb is szállitani. Ez lehet
    Ha ránézel hadiipari beszerzésekre elég általános ez a 4év. Persze van, hogy vkinek vmi azonnal kell és ha úgy tárgyal és fizet is érte esetleg sor elejére kerülhet.... ha van sor. ld pl egyiptomi rafi vétel sebességét. Gondolom nem volt ingyen.
  • papajoe
    Mi az a minden?
    Ol. Műszaki mentő lánctalpas ízéket, valahol darabszámot is láttam, meg ki tudja. Tartalék motor, elektronika, lövegcső, lánctalp...meg a felhasználható lövedékekből remélem jópár vonatszerelvény :D
  • Cifu
    Eredetileg az MTU873 az MBT-70 programhoz készült, anno ugye azt a programot elkaszálták, és utódja lett a Leo2 illetve az M1. A Leo2-be természetesen az MTU873-as ment. Azóta ez a "standard" erőforrása a Leopard 2-nek. Az MTU883 egy későbbi terv volt, az 1980-as évek végéről. Ha jól tudom az MTU883 is volt kísérletképpen beépítve Leo2-be, de szériában maradtak a 873-asnál. A miért jó kérdés, miközben amúgy is keresik folyton a helyet például az APU részére. Én egyre tudok gondolni, hogy az MTU883 sokkal drágább lehet, mint az MTU873.
    Lehet, hogy másoknak már nyilvánvaló volt, én most találtam rá a válaszra. Az A7+ban már van APU, a torony hátulján. A képeken látszik egy redőnyözött nyílás, szerintem amögött van, vagy az a hűtője, A Steyr szállítja, egy hathengeres diesel-aggregátor.

    https://www.army-technology.com/projects/leopard-2-a7-main-battle-tank/
    https://www.janes.com/article/39759/auxiliary-power-for-leopard-es14e5
  • torsen
    Lehet, hogy másoknak már nyilvánvaló volt, én most találtam rá a válaszra. Az A7+ban már van APU, a torony hátulján. A képeken látszik egy redőnyözött nyílás, szerintem amögött van, vagy az a hűtője, A Steyr szállítja, egy hathengeres diesel-aggregátor.

    https://www.army-technology.com/projects/leopard-2-a7-main-battle-tank/
    https://www.janes.com/article/39759/auxiliary-power-for-leopard-es14e5
    Tudomásom szerint az a légkondicionálóé (mármint a torony végén elhelyezett rácsos rész).
    Az APU a legtöbb esetben a Leo2-k esetében a farrészre, a jobb lánchajtó kerék felett van elhelyezve. Pont ez a probléma, ugyanis a korlátozott méretű helyre nem tudtak az első időkben kellő teljesítményű APU-t bezsúfolni. Az első időkben 7,6kW-os egység került oda, később már 17kW-osat is tudtak elhelyezni. Utóbbi kellett ahhoz, hogy például az alapvető rendszerek (elektromos toronyforgatás, rádió, elektro-optikák) mellett a légkondi is működhessen APU-ról.

    Itt látható az APU a Leo2 PSO demonstrációs jármű esetében:

    [​IMG]
  • Ez pedig még az 1990-es években készült kép, hogy cirka 1 méternyi hosszú hely maradna a motortérben, ha az MTU873-at EuroPowerPack-ra (MTU883) cserélnék, anno ez azért merült fel, mert akkor ide mehet(ett volna) az APU (plusz üzemanyag és/vagy légkondi, stb. mellé). Ebből végül nem lett semmi...

    [​IMG]
  • A képek alapján a zsaluzat valóban a légkondié. Mindenesetre én azt olvastam, hogy a Steyr M12 CR REX motor (2 hengeres 1070ccm) által hajtott APU került be 36kW elektromos kimenettel. És a tornyot írták, mint beépítési helyet... de már nem találom hogy hol volt. Mindenestre ez a motor-aggregátor a maga 673x481x424-es méretével lehet hogy be se férne a toronyba....keresek tovább.
  • torsen
    A képek alapján a zsaluzat valóban a légkondié. Mindenesetre én azt olvastam, hogy a Steyr M12 CR REX motor (2 hengeres 1070ccm) által hajtott APU került be 36kW elektromos kimenettel. És a tornyot írták, mint beépítési helyet... de már nem találom hogy hol volt. Mindenestre ez a motor-aggregátor a maga 673x481x424-es méretével lehet hogy be se férne a toronyba....keresek tovább.
    Ha jól rémlik a Leo2A6M CAN esetében volt így. Annak azért volt olyan mókásan hosszú tornya, mert a torony végébe került még beépítése egy plusz rádiózavaró a mobilindítású IED-k ellen, illetve egy légkondi rendszer - az APU mellett.

    [​IMG]

    [​IMG]
  • Cifu
    Ez pedig még az 1990-es években készült kép, hogy cirka 1 méternyi hosszú hely maradna a motortérben, ha az MTU873-at EuroPowerPack-ra (MTU883) cserélnék, anno ez azért merült fel, mert akkor ide mehet(ett volna) az APU (plusz üzemanyag és/vagy légkondi, stb. mellé). Ebből végül nem lett semmi...

    [​IMG]
    Azért is érdekes,hogy a Leóba nem álltak át az MTU883ra,mert a Merkavában egész jol bevált.Merkava IV már azzal a motorral készül.

Ugrás a fórum topichoz