|

HTKA Hírhalom 2016. 41. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Hírhalom nagy

Újabb 16 millió dollárt kapott a Boeing az Air Force One cseréjének előkészítésére. Ez már a harmadik szerződés az ügyben, az elsőt januárban kapták, az 25,8, míg a júliusban megkötött második 127,3 millió dollárra szólt. Az így összegyűlt 169 millió zöldhasú mind a kockázat csökkentésére irányuló erőfeszítés része, biztosítani kell, hogy a program idő és költségkereteken belül zajlik majd le. A B747-200-asokon alapuló két darab VC-25A leváltására – ellenfél hiányában – a B747-8-ason alapuló VIP gépet választotta az USAF.

Az Amerikai Légierő megkezdte a megvalósíthatósági vizsgálatokat az F-15E Brimstone rakétával való felszerelésének ügyében. A kombinált milliméteres hullámhosszú radaros és lézeres irányítórendszerrel ellátott rakétát egyelőre csak a Királyi Légierő Tornado GR4-esei vethetik be, és 2018-ban kapják meg a Typhoonok. A kisméretű mozgó célpontok ellen ideális fegyver rendszeresítése azonban megkérdőjelezhető, mivel az Strike Eagle-k már bevethetik az GBU-39 SDB kisméretű bombákat, és elsőként kapják meg a hamarosan alacsony ütemű sorozatgyártásra kerülő GBU-53 SDB II-eseket is.

Tűzre kapott a Mountain Home légibázis egyik F-35-öse. A vizsgálatok szerint a bajt a hajtóműindítás közben tapasztalható erős hátszél okozta. Az első indítást meg kellett szakítani, és a kiömlőnyílásban maradt üzemanyag a második startolás közben lángra kapott. A baleset nem köthető össze a néhány gépnél felmerült hűtőrendszeri problémával.

A Honeywell mérnökei megkezdték a T55-ös gázturbina továbbfejlesztett verziójának létrehozását. A CH-47 Chinook helikopterekben használt erőforrás jelenleg 4700 lóerős tengelyteljesítmény leadására képes, ezt tornáznák fel 6000 lóerőre, 8%-os fogyasztás csökkentés mellett. A fejlesztést saját zsebből finanszírozzák, reményeik szerint a 2021-től gyártásba kerülő CH-47F Block II-esek számára megrendeli azt az Amerikai Hadsereg.

Nukleáris bombákkal tartott tesztoldást az Amerikai Légierő két B-2 Spirit nehézbombázója a Tonopah lőtéren Nevadában. Az egyik lopakodó egy B61-7, a másik pedig egy B61-11 nukleáris bomba gyakorló változatát dobta rá a kijelölt célterületre. A kiadott nyilatkozat szerint a tesztnek célja az volt, hogy fenntartsák a pilóták jártasságát ebben a feladatkörben is.

Az Amerikai Haditengerészet ki szeretné bővíteni a Nevadában található Fallon gyakorló komplexum területét. A helyszínen a tengerészet és a tengerészgyalogság pilótái szoktak kiképző repüléseket végrehajtani, többek között légiharc gyakorlásra is rendszeresen sor kerül. 1364 négyzetmérfölddel, azaz hozzávetőlegesen 3532 négyzetkilométerrel akarják megnövelni a gyakorlóterület méretét. Ebből 314 négyzetmérföld különleges használati engedély alatt van 2021-ig, ezt szeretnék meghosszabbítani, emellett 944 négyzetmérföldet az államtól, a maradék 102-őt pedig magántulajdonból kapnának.

Beigazolódott a sejtés, a néhány héttel ezelőtt lezuhant svájci Super Puma végzetét egy nagyfeszültségű kábellel való ütközés okozta.

Sor került az Lengyel Légierő által megrendelt M-346-os fékernyős tesztjére. A kigurulási úthossz csökkentésére beépített ernyő az egyik módosítás, melyet külön kértek gépeikhez a lengyelek. A gyár elmondása alapján a teszt során a repülőgép landolási úthosszát jelentősen csökkentette az ernyő, és közben nem volt semmilyen negatív hatása a kezelhetőségre.

Fotó: Leonardo-Finmeccania

Fotó: Leonardo-Finmeccania ,

Norvégiában sikeres tesztlövészetet hajtottak végre az AMRAAM-ER légvédelmi rakétával. A fegyver új verziója az AMRAAM szenzorainak és az Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) haditengerészeti légvédelmi rakéta testének és hajtóművének összeházasításával jött létre, így a korábbi AMRAAM-ER-nél 50%-kal nagyobb az indítási távolsága, és 70%-kal magasabban repülő célok ellen is bevethető. A tesztlövést egy NASAMS (National Advanced Surface-to-Air Missile System) ütegből hajtották végre.

A NASAMS 2 indítóblokkja AMRAAM, ESSM és Sidewinder rakéták fogadására alkalmas. | Forrás: Kongsberg Defence Systems

A NASAMS 2 indítóblokkja AMRAAM, ESSM és Sidewinder rakéták fogadására alkalmas. Kongsberg Defence Systems,

Október 5-én teljesítették 1000. repült órájukat Kelet-Európa felett a NATO E-3A légtérellenőrzői. A repüléseket azért rendelték el még 2014 márciusában, hogy meg tudják figyelni az orosz légi mozgásokat Ukrajnában a Krím félsziget átvétele után.

Észtország növeli katonai kiadásait: a helyi illetékesek úgy döntöttek, hogy a jövő évi költségvetést megtolják 28 millió dollárral, ezzel az eléri a GDP 2,17%-át, így meghaladva a NATO által minimálisnak kikiáltott 2%-ot.

Csütörtökön volt szó a baleset szenvedett F-16I Sufa vadászbombázóról, mely a hírek szerint kiegyensúlyozatlanság miatt semmisült meg. Állítólag az éles bevetésen lévő gép egyik bombája nem oldódott le a pilonról, ez okozta a gép hossztengelye körüli egyensúlyhiányt. A 119. század állományába tartozó gépből a navigátor sikeresen katapultált, de a pilóta katapultülése – idáig tisztázatlan okokból – nem működött megfelelően.

Szingapúrban nem sürgetik a harci gépek generációváltását – a védelmi miniszter, Ng Eng Hen Hawaii-on beszélt riportereknek a terveikről, melyek szerint 2030 előtt nem fontolják meg az F-35-ösök rendszeresítését. A miniszter szerint az F-16C/D és F-15SG vadászbombázókból álló flottájuk kielégíti a védelmi igényüket az elkövetkező 10-20 évben.

Tegnap érkezett meg az Fülöp-szigeteki Légierő második, és egyben utolsó C-130T Hercules szállítógépe új otthonába, a Benito Ebuen légibázisra.

Két példánnyal bővíti H225M helikopter flottáját a Thai Királyi Légierő. A kutató-mentő szerepkörű forgószárnyasokból 6 példányt rendeltek ezidáig, az utolsó kettőt 2014-ben, ezek leszállítsa idén valósul meg. Úgy tűnik, elégedettek a típus képességeivel, az Airbus Helicopters bejelentése szerint ugyanis újabb két példányt rendeltek. Ezeket 2019 végéig kell átadnia a gyártónak.

Lezuhant az Indiai Légierő egyik kétüléses Jaguar IB vadászbombázója október 3-án. A gép technikai hiba miatt veszett oda, mindkét pilóta sikeresen katapultált. Egy hónapon belül ez volt az IAF második Jaguar vesztesége.

Észak-keletebbre, Dél-Koreában úgy döntöttek, hogy 90 példánnyal bővítik a jelenleg 170 darabot számláló Taurus KEPD 350 készletüket. Az F-15K Slam Eagle gépek arzenálját erősítő manőverező robotrepülőgépek az Észak-Korea által demonstrált nukleáris és ballisztikus rakétás képességek ellensúlyozására érkeznek.

F-15K és Taurus az ADEX 2015 kiállításon | Fotó: IHS/James Hardy

F-15K és Taurus az ADEX 2015 kiállításon | Fotó: IHS/James Hardy ,

A Japán-tenger másik oldalán kényszerleszállást kellett végrehajtania a Japán Önvédelmi Légierő F-15J vadászgépének október 3-án helyi idő szerint délelőtt 11:20-kor. A 6. ezredhez tartozó gép pilóta vészhelyzetet jelentett, mely szerint problémát észlelt a fékek (feltehetően a hidraulika rendszer) működésében. Visszatért a Komatsu légibázisra, ahol a vészhelyzetek esetére beépített fékhoroggal állt meg, a reptér futópályáját 25 percre le is kellett zárni emiatt.

A szeptember 22-i baleset hatására repülési tilalom alá vonták az Amerikai tengerészgyalogság Japánban állomásozó AV-8B Harrier II típusú vadászbombázóit. Azóta nyilvánosságra került, hogy a pilóta sikeresen katapultált, és kisebb sérülésekkel megúszta a balesetet, sőt, már egységéhez is visszatérhetett. Közben a műszakiak sem tétlenkedtek, alaposan átvizsgálták az összes gépet, de nem találtak olyan hibát, ami miatt érdemes lenne fenntartani a repülési tilalmat. Ennek fényében a gépek az újbóli repülési engedélyt múlt hét szerdán, október 5-én kapták meg .