|

Restaurálják a B-47 megmaradt prototípusát

A 2. XB-47 törzsének visszatérése az Edwards légibázisra.

A 2. XB-47 törzsének visszatérése az Edwards légibázisra. Flight Test Historical Foundation,

A Boeing B-47 Stratojet az Egyesült Államok legnagyobb gyártási példányszámot elért sugárhajtású stratégiai bombázója – az 50-es évek folyamán az amerikai nukleáris elrettentő erő igen fontos elemét képző, radikálisan új típusból legyártott 2 032 példány bőven meghaladja a B-52 Stratofortress 744 darabos példányszámát.

Ezen mennyiségből 2 darabot tett ki a tesztprogramban használt gépek száma. A 2 db XB-47 prototípus közül csak a másodikként, 46-066 sorozatszámmal elkészült maradt meg, az első XB-47-est 1954-ben szétvágták. A kalifornai Edwards légibázison zajló tesztprogram zárását követően a 2. prototípus messzire került: új otthona az Illinois államban található Chanute  légibázis lett, ahol eleinte a földi kiszolgáló és karbantartó személyzet képzésére használták.

A szóban forgó bázist 1993-ban bezárták, megkezdődött területének civil hasznosítása – a rákövetkező évben megnyitotta kapuit az Octave Chanute múzeum, melyben mint Illionois állam legnagyobb légi múzeumában több mint 40 gép került kiállításra – többek között a restauráláson átesett XB-47 prototípus is. A múzeum azonban 2015 végén anyagi okok miatt bezárta kapuit.

A gép egykori „munkahelyen”, az Edwards légibázison található Air Force Flight Test Museum illetékesei azonban résen voltak és adománygyűjtő kampányt is segítségül hívva 2016 folyamán  meg tudták szerezni a gépet, mely így több mint 6 évtized után, a repülőgépek közúti szállítására szakosodott Worldwide Aircraft Recovery munkatársainak és gépparkjának segítségével a múlt héten visszatért Kaliforniába. Az illinois-i Rantoul városából az Edwards légibázisig tartó mintegy 2 000 mérföldes utat értelemszerűen részben szétszerelt állapotban, több kamionnyi rakományként tette meg az egykori prototípus.

Az Air Force Flight Test Museum igazgatójának elmondása szerint az XB-47 restaurálása több lépcsőben lesz végrehajtva: először is összeszerelik a gépet, majd kezelésbe veszik a külsejét, amit követően, várhatóan 2017-ben már kiállításra is kerül, ám ezt követően tovább zajlik majd a látogatók által megszemlélhető belsőterek, úgymint a pilótafülke és a navigátor munkaállomásának, illetve a bombakamra restaurálása. A (visszatérő) látogatók így magát a folyamat előrehaladását is megtapasztalhatják majd.