A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Az Amerikai Légierő Különleges Műveleti Parancsnoksága (AFSOC) egy AC-130W csatagépet szeretne felszerelni lézerfegyverrel a közeljövőben, ezért arra kérték a Védelmi Minisztériumot, hogy a 2018-as költségvetési évben különítsék el az ehhez szükséges összeget. A tesztelési céllal, demó szerepkörben szolgálatba állítandó lézerrendszer platformjául egy, az Új-mexikói Cannon légibázison jelenleg földön veszteglő Hercules szolgálna.
Az Amerikai Légierő Parancsnoksága szeptember 23-án bejelentette, hogy a QF-16-os célgépek elérték a kezdeti műveleti képességet. Összesen 15 QF-16-os tartozik a 82. század állományába a Tyndall légibázison, Floridában.
—
Az F-35 programmenedzsere, Chris Bogdan tábornok nyilvánosságra hozta a terveiket, miszerint a következő évtized közepén továbbfejlesztett hajtóművet kapnak az 5. generációs típus példányai. Arról számolt be, hogy a laborokban elvégzet munka akár a jelenleg használt F135 továbbfejlesztéseként, akár egy újonnan létrehozott erőforrásként utat találhat magának az F-35-öshöz. Akár így, akár úgy, az elvárásuk az, hogy a 20-as évek közepére fejlettebb technológiát alkalmazó sugárhajtómű kerüljön a gyártósorról leguruló „Villámokba”.
—
A Mexikói Haditengerészet megkapta első AS565 MBe forgószárnyasát szeptember 28-án. A típus első üzemeltetőiként 10 példányt rendeltek 2014-ben, ebből még 3 példányt kapnak az év végéig, a többit pedig 2018 elejéig. Az AS565 MBe új Safran Arriel 2N erőforrásokkal áll üzembe, mely javítja a teljesítményt nagy hőmérsékletű és magas tengerszint feletti magasságú üzemelés során, emellett az elérhető sebesség 278 km/h-ra, a hatótávolság pedig 780 km-re nőtt.
Nyugdíjba vonult a Spanyol Légierő utolsó Boeing 707-ese. A légi utántöltő, illetve szállító szerepkört betöltő gépet a Madridtól keletre található Torrejón de Ardoz légibázison rendezett ceremónia keretében búcsúztatták szeptember 27-én. A 3 repülőgépet a 80-as évek végén állították szolgálatba, de a másik két példány már egy éve nyugállományba vonult.
A Svájci Légierő törölte az idei Axalp gyakorlólövészetet. A nyilvánosság számára megnyitott eseményen a harci gépek és helikopterek gyakorolják a hegyek közötti környezetben a földi célpontok támadását. Az eseményt az elmúlt hetekben elhunyt 3 hajózó tiszteletére halasztják el. A döntésre az után került sor, hogy múlt hét szerdán lezuhant az egyik Super Puma helikopterük megölve a két pilótát és megsebesítve a repülőszemélyzet harmadik tagját. A forgószárnyast nem sokkal felszállás után érte utol a szerencsétlenség, az előzetes vizsgálatok alapján lehetséges, hogy nagyfeszültségű kábellel ütközött. Ezt megelőzően, augusztus 29-én vesztették el egyik F/A-18C Hornet vadászbombázójukat és pilótáját. Az események miatt az október 12-13-án tartott Axalp mellett egy másik hadgyakorlatot is töröltek melyet ugyan ebben a régióban tartottak volna október 11-13. között.
—
Németországban hamarosan dűlőre jutnak a C-160 Transallok leváltásának ügyében. A két hajtóműves gépeket 2021-ben vonják majd ki az aktív szolgálatból, ám az addigra nagyobb számban rendelkezésre álló A400M-ek nagyobb méretük miatt nem alkalmasak minden feladat ellátására – a tanulmányok szerint akadhat olyan rossz infrastruktúrájú üzemelési környezet, ahol az összeurópai szállító képtelen megfelelően teljesíteni. A Reuters hírügynökség szerint a C-130J Super Hercules a legesélyesebb, és a Luftwaffe vagy közösen üzemeltetné a típust a Francia Légierővel, vagy használt példányokat szereznek be Nagy-Britanniából.
—
Egy, a szlovák kollégájával közösen megtartott sajtótájékoztatón arról számolt be a cseh védelmi miniszter, Bohuslav Sobotka, hogy a várakozások szerint az év vége előtt befejeződnek az egyeztetések és mindkét ország aláírja azt az egyezményt, melyben a közös légtérvédelem felállításának részletei szerepelnek. A szerződés következménye lehet, hogy északi szomszédunk a JAS-39 Gipennel váltja le MiG-29-eseit.
—
Teljesítette szűzfelszállását a Jak-152 prototípusa. Az Orosz Légierő jövőbeli könnyű kiképzőgépének első felszállására szeptember 22-én került sor, az irkutszki gyár repterének betonjáról.
A neves eseményről készült videó:
Az Iráni Forradalmi Gárda egy új pilóta nélküli repülőgépről rántotta le a leplet október 1-én. A Segheh elnevezést kapott típust elmondásuk szerint a 2011-ben Irán területén elfogott RQ-170 Sentinelt felhasználva fejlesztették ki.
Az elmúlt hetekben, hónapokban gyakran lehetett olvasni honlapunk hasábjain a közel-keleti légierő fejlesztési tervekről. Katar, Kuvait és Bahrein is új harci gépek beszerzése mellett döntött, de csigalassúsággal haladt az engedélyeztetési. Ezek miatt úgy tűnt, nagy üzlettől esik el a Boeing és a Lockheed Martin, Katar megunva a várakozást 24 Rafale-t rendelt Franciaországból, míg Kuvait a másik európai csúcstípus mellett szavazott, ők 28 Eurofighter Typhoonnal bővítették légierejüket. Ennek ellenére egyik ország sem mondott le az amerikai 4+/++ generációs gépek szolgálatba állításáról, és miután az izraeliek által támasztott akadály is elgördült az útból, több amerikai forrás szerint is az Obama adminisztráció engedélyezte a vadászbombázók exportját. Katar megkaphatja az igényelt 36 F-15E-t – melyek száma később a duplájára növekedhet -, Kuvait kiegészítheti a „kacsaszárnyúakat” 28 F/A-18 Super Hornettel, míg Bahrein 17 V verziójú Sólyommal példánnyal bővítheti F-16-os gépparkját.
—
Ha már szóba került a kuvaiti Typhoon üzlet, meg kell említeni, hogy a légierő a Sniper ATP lézeres célmegjelölőt rendszeresíti a típushoz. Már van tapasztalatuk az eszközzel, tavaly 14 példányt rendeltek a Lockheed Martintól a meglévő F/A-18C/D Hornetekhez. Az Eurofighter lesz a 9. repülőgéptípus, melyre integrálják az LM által gyártott célmegjelölőt.
—
Ázsiai túrán vesznek részt a Brit Királyi Légierő egységei. A Red Arrows bemutatócsapat Jordániától Hongkongig 13 országon átívelő bemutatósorozatot tart, eközben a légierő néhány Typhoonja Malajziában, Japánban, majd Dél-Koreában vesz részt különböző hadgyakorlatokon. A kacsaszárnyúak november 4-10 között tartózkodnak majd utolsó állomásukon, az Osan légibázison, ahol a Láthatatlan Pajzs hadgyakorlat keretein belül az amerikaiakkal és a házigazdákkal együtt gyakorolják az észak-koreai ipari és vezetőségi célpontok elpusztítását, valamint a behatoló repülőgépek elfogását.
A Pakisztáni Légierő számára is gépveszteséggel zárult a múlt hét: szeptember 27-én, gyakorlórepülés során zuhant le egyik JF-17-esük, nem sokkal azután, hogy felszállt a Masroor légibázisról. A pilóta katapultált, és túlélte a nem mindennapi eseményt.
—
A Maláj Királyi Légierő a következő év elején kapja meg negyedik, és egyben utolsó A400M teherszállító gépét. A hírről Tan Sri Roslan Saad tábornok nyilatkozott újságíróknak, és azt is hozzátette, hogy az utolsó gépüket új szoftverrel látja el az Airbus.
—
Igazi ritkaságnak számító fénykép került nyilvánosságra, mely az AIM-9 Sidewinder 48 évvel ezelőtti harci bemutatkozását örökíti meg. A fotó 1958. szeptember 24-én készült a Wenzhou öböl felett a Kínai Légierő gépeivel légiharcot vívó egyik tajvani F-86-os fotógéppuskájával. A kép 3 MiG-17-est ábrázol, ezek helyzetét a kondenzcsíkok segítenek beazonosítani, valamint a kép előterében az éppen induló AIM-9-es is látható. A helyi háborúban 9 MiG-17-es lőttek le a Kínai Köztársaság Légierejének F-86-osai, de nem mindet a légiharc-rakétával, néhányat a Sabre 50-es kaliberű nehézgépfegyverei kényszerítettek le az égről.
Az USAF repüléstilalmat rendelt el négy darab E-8C JSTARS repülőgépre, melyek nemrég estek át karbantartáson a Northrop Grummannál. Az egyik gépnél Louisianából Georgiába történő átrepülés közben meghibásodott az APY-7 típusú radarberendezés. A vizsgálat kiderítette, hogy az „A” osztályú esemény hátterében a páralecsapódás és a kondenzációs nedvességet elvezető csövek állnak. A légierő illetékesei minőségi problémák miatt utasították a Northrop Grummant a hiba kijavítására, a másik három gép átvizsgálására és a minőségbiztosítási rendszer felülvizsgálatára.
—
Az Indonéz Légierő újabb 5 darab F-16C/D Block 52ID (más néven F-16C/D Block 32+) típusú vadászbombázót vehetett át az Egyesült Államoktól. A 24 használt, de felújított gépet még 750 millió dolláros csomag keretében.
—
A közeljövőben a Russian Helicopters újabb adag felújított Mi-24P harci helikoptert szállít le Angola számára. A pontos mennyiségről egyelőre nincs információ.
—
A hírek szerint véglegesítésre került a nagy francia-indiai üzlet: az ázsiai ország 36 darab Dassault Rafale vadászbombázót rendel 8,7 milliárd dollár keretében. A kontraktust Jean-Yves le Drian francia védelmi miniszter és indiai kollégája, Manohar Parrikar írta alá szeptember 23-án.
—
Szeptember 28-án Yangcun közelében földhöz csapódott és megsemmisült egy Chengdu J-10 típusú vadászbombázó. A hírek szerint madárral való ütközés következtében fellépő hajtóműhiba okozta az esetet, a pilóta sikeresen katapultált.
—
Rakétatalálatot követően kiégett és elsüllyedt a HSV-2 Swift katamarán a Báb el-Mandeb tengerszorosban. A Sealift Inc. tulajdonában álló hajót az Egyesült Arab Emírségek lízingelte, a jemeni Houthis erők állítólag hajó-elleni rakétával süllyesztették el.
Szeptember 29-én hangártűz következtében megsemmisült a „Russian Warbirds Norway” vállalat négy repülőgépe a Geiteryggen repülőtéren. A többek közt orosz kiképzőgépekkel repülő is cég két JAK-52-est, egy L-29 Delfín és egy L-29 Viper típusú gépet veszített el. A flottát ezen kívül egy An-2 repülőgép és egy Alouette III helikopter alkotta.
—
A műholdképek tanúsága szerint a Pentagon légibázist épít az MQ-9 pilóta nélküli repülőgépeknek és C-17 szállítógépeknek a nigériai Agadezben.
—
Az Embraer állítólag 5,5 millió dolláros kenőpénzt fizetett egy indiai férfinak, hogy ezzel segítse az ázsiai ország légtér-ellenőrző repülőgép fejlesztési programjában való kiválasztást. Tudniillik a DRDO által vezetett projekt keretében az indiai fejlesztésű radar számára a brazil gyártó ERJ 145 típusú regionális típusát választották ki hordozó platformul.
A Lockheed Martin sikeres tesztet hajtott végre pilóta nélküli eszközökkel. Az ANTX (Annual Navy Technology Exercise) keretében egy Vector Hawk pilóta nélküli repülőeszközt indítottak egy Marlin MK2 típusú vízalatti pilóta nélküli eszközről (AUV).
—
A Saab AB komoly értékesítésbe kezd a Fülöp-szigeteken is, melyet egy helyi iroda megnyitásával erősítenek. Az országhoz tartozó ügyeket eddig a közeli Thaiföldtől végezték (ahol már üzemben áll a Gripen), de most nagyon úgy érzik, hogy a szigetország számára jó eséllyel el tudnak adni 12 darab vadászbombázót.
—
Jordánia uralkodója, Abdallah király felajánlotta segítségét Kenya számára, mely szerint saját gépparkjukkal és oktatóikkal segítik az afrikai ország vadászpilótáinak képzését. Jordánia ezzel szeretne hozzájárulni Kenya terrorizmus elleni harcához.
—
Izland külügyminisztere az oroszokra panaszkodik: elmondása szerint 3 darab Tu-160 bombázó veszélyesen megközelített egy Svédországba tartó polgári utasszállítót, emellett „elfelejtették” azonosítani magukat.
—
A Dél-koreai Haditengerészet repüléstilalmat rendelt el az Westland Lynx típusú helikoptereire, miután szeptember 26-án halálos baleset történt az egyik forgószárnyassal. Az eset egy koreai-amerikai tengeri hadgyakorlaton történt, éjszakai feladat-végrehajtás közben. A gép pilótája – mielőtt elvesztették a rádiókapcsolatot – négyszer adott le vészjelzést. A Lynx maradványait másnap találták meg, a háromfős személyzetből senki sem élte túl a balesetet.
—
Közreműködött: Phoenix