A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Legurult a gyártósorról a Jak-152 prototípusa. A gyártó Irkut elmondása szerint az alapszintű kiképzőgép első felszállását még szeptemberben megejtik.
9,97 millió dollárral nőtt a Boeing bankszámláján található összeg, miután az Amerikai Védelmi Minisztérium ennyiért rendelte meg az GBU-56(V)4/B LJDAM bombák integrációját az F/A-18-ashoz. A 2000 fontos, azaz 907 kg-os bomba kombinált lézeres és inerciális/GPS navigációs rendszerrel van felszerelve, így gyakorlatilag bármilyen időjárási és harctéri körülmények között bevethető. A közel 10 millió zöldhasúért cserébe az integrációs munkákat és a teszteket kell elvégeznie a mamutvállalatnak.
—
A Pentagon számításai szerint egy új ballisztikus interkontinentális rakéta kifejlesztése és telepítése a Minuteman III-asok helyére 85 milliárd dollárjába kerülne az amerikai adófizetőknek. Egyelőre folyik a koncepció kidolgozása, majd 2018 márciusában újrakalkulálják a költségeket amikor már jobban ismerik a technikai kockázat.
—
Lengyelország a Patriot légvédelmi rendszer beszerzése mellett döntött. A rendszeresítéssel ők lesznek a Patriot 14. alkalmazói, hatodikak a NATO-n belül.
—
Kanadában 2018 decemberéig repülnek a CH-124 Sea King helikopterek. A típust használó 406. század számára is befejeződött a technikusok képzése, az utolsó kurzuson részt vevők nemrég végeztek.
—
Az Amerikai Légierő vehette át a 2000. ként elkészült AGM-158 JASSM robotrepülőgépet. A példány egy alap verzió, melyet a Lockheed Martin a 12. gyártási széria keretében készített el. Utóbbi 150 alap változatú és 90 megnövelt hatótávolságú, JASSM-ER verzió legyártását tartalmazza.
—
Oroszország és Egyiptom megegyeztek utóbbi Ka-52K pilótáinak kiképzéséről. A hajózók orosz segítséggel készülnek fel a koaxiális rotoros forgószárnyas kezelésére. Az egyiptomi jelenleg dolgozza ki a kiképzéssel szemben támasztott követelményeit.
—
Az Arab News forrásai szerint Szaúd-Arábia Kínából vásárol MALE (medium-altitude long-endurance – közepes repülési magasságú, hosszú járőrözési idejű) kategóriájú UAV-kat. Választásuk a Chengdu által gyárott Wing Loong típusra esett, mely kialakítását tekintve erősen hajaz az amerikai MQ-1 Predatorra. Ismeretlen számú példányt rendelnek a pilóta nélküli gépből, mely rendelkezik felderítő kapacitással, és két levegő-föld rakéta hordozására képes.
Novemberben Szíria partjaihoz hajózik az Orosz Flotta zászlóshajója, az Admiral Kuznyecov. A repülőgép-hordozó fedélzetén 10 Szu-33-as és 4 MiG-29K állomásozik majd, utóbbiak már precíziós bombák bevetésére is alkalmasak. Előbbiek továbbra is buta bombábbakl repülnek majd, ám hogy javítsák ezek pontosságát, a gépeket felszerelik az SVP-24-es célzórendszerrel. Utóbbi a gép helyzete, a repülési paraméterek és a célpint adatai alapján képes kiszámolni a bombák oldásához szükséges optimális röppályát.
—
A jövőben problémát okozhat a Svéd Légierőben az újonc vadászpilóták kiképzése. A sugárhajtású repülést az SK 60-ason kezdik, majd ezután egyből a JAS-39E Gripenre kerülhetnek, ám a két típus teljesítménye között óriási a szakadék. Eddig, a kétüléses verziók meglétének köszönhetően a kezdők idősebb, tapasztaltabb kollégáik mellett tanulhatták az élvonalbeli vadászbombázó kezelését, azonban a légierő nem tervezi az F verzió szolgálatba állítását, így a szimulátoros átképzés után egyből egyedül kell majd repülniük az újoncoknak a Gripenen.
—
Két kiképzőgépét is elvesztette az Amerikai Haditengerészet 1 hónapon belül. Augusztus 14-én a VT-21-es század T-45C-je zuhant le a Kingsville haditengerészeti bázistól nem messze, éjszakai műszeres repülés közben. Mindkét pilóta katapultált, és túlélték a balesetet.
Szeptember 7-én jött a következő szerencsétlenség, ezúttal a VT-9-es század hasonló típusú gépe csapódott földnek Mississippi államban. Az oktató és a tanuló is sikeresen katapultált.
—
Kényszerleszállást hajtott végre az Amerikai Hadsereg 160. Night Stalkers századának egyik MH-47-ese szeptember 7-én, a Fort Campbell bázison Kentuckyban. Az 5 fős személyzet minden tagja megsérült, közülük hármat már hazaengedtek a kórházból. A másik két hajózót még bent tartják, de állapotuk stabil.
—
87 éves korában elhunyt Sam Iacobellis, akit a B-1B atyjaként ismertek. Az Iacobellis által vezetett fejlesztési program eredményeként 100 nehézbombázót szállítottak le az Amerikai Légierőnek mindössze 6 év alatt, határidőn és költségkereten belül. Nyugodjék békében!
—
Miután a Kínai Hadsereg 13. csoportja is megkapta a Z-10-est, így a hadsereg összes egysége fel van szerelve a harci helikopterrel.
130 F-16-os pilótafülkéjét alakíthatja át a Raytheon egy 8,8 millió dolláros szerződés keretében – az Amerikai Védelmi Minisztérium rendelte meg ennyi vadászbombázó felszerelését a cég által kifejlesztett CDU (Center Display Unit) multifunkciós kijelzővel.
Kazahsztán légi harci flottája 2 Szu-30SzM-el bővül az idén, derült ki Okas Saparov, az ország védelmi miniszterének a Sputnik News-nak adott nyilatkozatából. Idáig 4 példánnyal rendelkeznek, melyeket még 2014-ben szállított le Oroszország. A vadászbombázók mellett két Mi-17-est is kapnak az év végéig.
—
A Boeing modernizálhatja az Új-Zélandi Királyi Légierő P-3K2 Orionjait. 36 millió új-zélandi dollárnak – ami 26,2 millió amerikai zöldhasúval egyenértékű – megfelelően cserélik ki az tengerészeti felderítők elavult berendezéseit, újra megteremtve a tengeralattjárók felderítésének képességét. Az Új-Zélandi Királyi Légierő 1966-ban állította szolgálatba 5 P-3B Orionját, melyeket a 80-as években modernizáltak a P-3K standardnak megfelelően.
—
Az Egyesült Királyság nyilvánosságra hozta a C-130J flotta kibővített üzemidejének tervezett költségeit. Az eredeti tervek szerint az ideiglenes megoldásként beszerzett 24 Super Hercules 2022-ig repült volna, ám a jó tapasztalatok, és az A400M késedelmei, gyermekbetegségei miatt úgy döntöttek, hogy 14 példányt egészen 2030-ig üzemben tartanak majd. Ez 350 millió angol fontjába, azaz 465 millió dollárjába kerül majd a brit adófizetőknek.
—
Partvédő, hajók elleni rakétákat vásárol a Katari Haditengerészet az MBDA-tól. Az arab ország politikusai szeptember 1-én írták alá a megállapodást az európai vállalat képviselőivel Marte ER és Exocet MM40 Block 3 rakéták rendszerbe állításáról.
—
A Flight Global információ szerint az USAF szeptember 9-én küldte ki a cégekhez az információkérést a nukleáris rakéta bázisokat őrző UH-1-es helikopterek leváltására. Korábban 41 UH-60M-el akarták kiváltani a 62 UH-1N-t, de végül a nyílt versenyeztetés mellett döntöttek, esélyt adva így a többi cégnek.
—
Egy korszak zárul le hamarosan az USAF történelmében, ugyanis még az idén kivonják az utolsó QF-4-es célgépeket. A végső pilóta nélküli repülés már le is zajlott augusztus 17-én, a Holloman légibázisról felszálló QF-4-es egy F-35-ösnek repült célt a White Sands rakétalőtér felett. Az utolsó ember vezette repülésre decemberben kerül majd sor, utána pedig végleg beáldozik a legendás típusnak az USAF kötelékén belül.
Közeli kapcsolatba került egymással az Amerikai Haditengerészet egyik P-8A Poseidonja és egy orosz Szu-27-es a Fekete-tenger felett szeptember 6-án. Természetesen a két fél állításai szöges ellentétben állnak egymással, az amerikaiak szerint a vadászgép 19 percig kísérte a felderítőt, általában megtartva a 30 lábas (9,1 méter) távolságot, de egy alkalommal 10 lábra, azaz 3 méterre megközelítve a Poseidont. Az oroszok szerint ők szabályosan jártak el, és a P-8-as kétszer is kikapcsolt transzponderrel közelítette meg Oroszország tengeri határait.
—