A malájok 2009 óta szinte évente döntenek “véglegesen” a MiG-29-esek kivonásáról a rémálomszerű alkatrészellátás és a pocsék bevethetőségi ráta miatt, s bár a repülőgépgyártó vállalatok sorra ostromolták/ostromolják ajánlataikkal az illetékeseket, a duplasvancú típus mindeddig megmenekült a kivonástól és úgy tűnik, ezúttal is túléli a halálos ítéletet.
A Maláj Királyi Légierő (RMAF) 58. évfordulóján a haderőnem parancsnoka, Roslan Saad tábornok beszélt a MiG-29N Fulcrum jövőjéről. Elmondta, hogy jelenleg nincs tervben a típus kivonása, de jelentősen csökkenteni fogják a típus repült óráit a magas üzembentartási költségek miatt.
A típus repülésének korlátozása már évek óta zajlik, folyamatosan egyre kevesebb feladatot rónak rá, de a végleges kivonást – utódtípus híján – továbbra sem merik meglépni.
Régóta húzódik a MiG-ek leváltásának ügye, ám pénzszűke miatt eddig nem került sor a tender kiírására sem. Korábbi információk szerint a maláj kormány letett a gépvásárlásról, mivel könnyebben megvalósíthatónak (és finanszírozhatóbbnak) ítélt egy lízingkonstrukciót. A lízingelés gondolata egyébként nem újkeletű Malajziában, 2012-ben már felröppentek hírek Gripen-bérlés szándékáról. Malajzia pénzügyi helyzetét figyelembe véve a franciák pedig 10 éves hitelkonstrukciót kínáltak az ázsiai országnak.
Bár az oroszok felajánlották a MiG-29-esek üzemidő-hosszabbítását és modernizációját, a malájoknak már meggyűlt a bajuk a típussal és szabadulni akarnak tőle. A 18 gépes tenderre feni a fogát a BAE Systems, a Saab AB, a Dassault Aviation, valamint a Boeing is.
Saad tábornok az ünnepélyen elmondta, jelenleg a felkínált típusok kiválasztási folyamata zajlik, de a közeljövőben nem várható döntés a váltótípussal kapcsolatban.